Miksi tutulta lääkäriltä tai juristilta odotetaan ilmaisia palveluita?
Mieheni teki juridisesti paperin tuttavaperheelle heidän pyydettyään. Aika meni ään perinnönjakosysteemiin kymmenisen tuntia. Kiitokseksi sai kädenpuristuksen. mieheni oli kuvitellut, että saisi edes viinipullon tai kukkia tmv., mutta ei mitään.
Seisoin sanattomana vieressä.
Minulle soitettiin eilen kymmeneltä illalla ja kysyttiin voisivatko hieman etäiset tuttujen tulla näyttämään sairasta lastaan. Ohjasin heidät päivystykseen tai Jorviin.
Ihmiset ovat todella röyhkeitä. En ikinä kehtaisi pyytää kampaajalta tai puutarhurilta kymmentä tuntia ilmaistyötä.
Ehkä ihmiset ajattelevat, että tällainen ei-ruumiillinen työ on niin kevyttä, että kaikki tekevät sitä ilokseen ilmaiseksi.
Kommentit (50)
lainaajia olisi joka viikonlopulle, ilmaiseksi tietenkin. Vedettiin tiukka päätös että kenellekään ei lainata vaikka maksaisivat.
Koska en tee pimeää työtä, autan lääkärinä vain kun on pakkotilanne edessä tai perheenjäsen, kummilpsi tmv. tarvitsee apua.
Ei naapurin putkimieskään meille ilmaiseksi tule.
IT-alan ihmisiltä palveluksia? "Voitko vilkaista kannettavaani/tulostinta/ohjemistoani tms.?." Teen kyllä ihan mielellään lähimmille ystävilleni ja sukulaisilleni maksutta hommia:)
Mies on taas sähkömies ja aikas monesti tekee ihan ilmaiseksi hommia. Ei ole meillä onneksi näistä ilmaispalveluksista tullut ongelmaa:)Mutta harvoin ollaan puolitutuille tai tuntemattomille tehty ilmaishommia!
Törkein oli naapurirapussa asuva, jota olimme nähneet ehkä pari kertaa pihassa.
Yhteisöllisyyteen kuuluu se, että pyydetään apua asiassa, joka ei vaadi ammattitaitoa esim. pesukoneen siirtämisessä tms. Sitten muistetaan tarjota kahvit tai vastaavaa palkkioksi. Kun pyydetään asiantuntija-apua toisen ammatin takia, liikutaan vaarallisilla vesillä. Silloin kuuluu kysyä maksua tai antaa palkkioksi jotain vähän arvokkaampaa kuin kahvikupillisen.
lääkärin palvelusten tinkaaminen on kinkkistä, koska kaikesta hoitoon liittyvästä pitäisi tehdä kirjaus sairaskertomukseen, myös lääkemääräyksistä. Kotona tämä ei onnistu. Kohta valtaosa lääkemääräyksistä tehdään e-reseptillä, ei myöskään helposti kotoa toteutettavissa. Kotona ei myöskään ole välttämättä tarvittavia välineitä (korvalamppua, stetareita) eikä varsinkaan saa mitään labraa. Eli puoskaroinniksi menee homma.
mutta it-alan, tietokoneet hallitsevilta ja lakia tuntevilta kyllä.
Ja pieneen A-neloseen menee helposti se 10 tuntia työtä. Eli lapsiperheessä aika monta iltaa, kun lapset saatu nukkumaan.
Mies sai 20 euroa kun käytti noin 40 tuntia aikaa ja eräs tuttu pääsi eläkkeelle kun mies teki vaadittavan työn.
Jostain syystä istumatyötä ei arvosteta, vaikka ruumiillisessa menee vaan selkä. Sen sijaan aivotyöläisillä on dementia ja muistiongelmat lisääntyneet.
ovat aina jeesanneet tarvittaessa ja ihan ilmaiseksi, se että on katsonut lapsen korvat tai soittanut puhelinreseptin apteekkkiin, ei ole kovin aikaa vievää ollut...
Yksikin lääkäri ihan kysyi, kun vauva oli pieni, että saako hoitaa vaipanvaihdon ja samalla katsoa, millainen vauva on reflekseiltään jne. Annoin kyllä, eikä tullut mieleen maksaa siitä jotain liksaa.
Kaverit ja suku käyttävät surutta hyväkseen.
Ei henno sanoa ei.
Hoidollinen kannanotto sisältää aina myös vastuuta, ja siksi asiaan pitää perehtyä. Lähinnä vain hyvin tuttuja olen vapaa-ajalla hoitanut, ja omaa perhettä. Nykyään kyselyitä ei edes juuri tule, kannattaa olla psykiatri...;)
ryhdy moiseen vapaa-ajallaan. Siitä saisi oikeusjutunkin helposti, en arvosta moisia lääkäreitä pätkääkään, silkkaa puoskarointia.
En koskaan, missään tapauksessa, kuormittaisi tuttua lääkäriä omilla vaivoillani. Sitä varten on omalääkäripalvelut ja lääkäriasema.
jossa työkavereina lääkäreitä. Jos hän tarvitsee jotain reseptilääkettä, hän menee apteekkiin ja soittaa jollekin työkaverilleen (miettii aina kelle kehtaa soittaa)ja antaa puhelimen farmaseutille, jotta lääkäri voi sanella reseptin. Hänen mielestään kätevää.
lääkärillä jolla itsellä on lapsia!
Ystäväni on välillä katsonut lasteni korvaan, yleensä itse ehdottanut. Joskus kirjoittanut puhelinreseptin. Eikä siitä mitään haloota noussut. Yleensä vien kyllä lapsen aika herkästi muualle lääkäriin, mutta joskus kun ei itse tiedä pitäsikö mennä vai odotella kysyn häneltä neuvoa.
Me sitten taas autetaan heitä muilla tavoilla. Vuorotellen, näihän se menee.
lääkärin palvelusten tinkaaminen on kinkkistä, koska kaikesta hoitoon liittyvästä pitäisi tehdä kirjaus sairaskertomukseen, myös lääkemääräyksistä. Kotona tämä ei onnistu. Kohta valtaosa lääkemääräyksistä tehdään e-reseptillä, ei myöskään helposti kotoa toteutettavissa. Kotona ei myöskään ole välttämättä tarvittavia välineitä (korvalamppua, stetareita) eikä varsinkaan saa mitään labraa. Eli puoskaroinniksi menee homma.
jos suostuvat auttamaan, sitä ei "vasemmalla kädellä" kannata hoitaa.
Itse olen rakennusinsinööri ja ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun minua on pyydetty valvojaksi tmv. pieniin ja isompiin rakennushankkeisiin.
"Voithan sinä kai nimesi noihin lupakuviin laittaa ja toimia valvojana? Ei sun tarvitse mitään tehdä, me hoidetaan, olet vain nimellisenä siinä" Jep.
Säästäisivät siinä melkoisen summan ja minä ottaisin kymmenen vuoden vastuun siitä, mitä ovat kyhänneet! Ei kiitos, ei todellakaan.
Omille vanhemmilleni ole nimen laittanut alle kun isäni tekee puuvajastakin ydinpomminvarman, mutta kenellekään muulle en suostu.
Mun tutut lääkäritovat aina jeesanneet tarvittaessa ja ihan ilmaiseksi, se että on katsonut lapsen korvat tai soittanut puhelinreseptin apteekkkiin, ei ole kovin aikaa vievää ollut...
Yksikin lääkäri ihan kysyi, kun vauva oli pieni, että saako hoitaa vaipanvaihdon ja samalla katsoa, millainen vauva on reflekseiltään jne. Annoin kyllä, eikä tullut mieleen maksaa siitä jotain liksaa.
Mieheni teki juridisesti paperin tuttavaperheelle heidän pyydettyään. Aika meni ään perinnönjakosysteemiin kymmenisen tuntia.
viitaten, taisi kyseessä oll akohtuullisen varakas autettava. Eikös juuri USA:ssa tehty tutkimus, jonka tulos osoitti sen, että röyhkeimpiä ovat rikkaat ja hyvätuloiset.
http://www.nelonen.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen/tutkimus-rikkaat-alttiim…
Pyysin erästä, vielä hyvin tuntematonta, taiteilijaa tekemään lahjaksi taulun (hän siis itse kysyi että mitäs mieheni on toivonut) ja hän sitten veloitti minulta siitä 300€. Taulu oli Mona Lisan kokoa, tyyliltään aika simppeli eikä edes kehystetty.
Pitäisi aina olla lyhentämässä tuttujen housujenlahkeita tai mikä älyttömintä, pienentämässä jotain jakkua tai muuta yhtä suuritöistä
Eikö tehdystä työstä saisi muka pyytää korvausta? Oletko yhtään tutustunut taideteosten hintoihin? Hinnat alkavat usein 500 eurosta. Ehkä olisi kannattanut sopia korvauksesta etukäteen.
Pyysin erästä, vielä hyvin tuntematonta, taiteilijaa tekemään lahjaksi taulun (hän siis itse kysyi että mitäs mieheni on toivonut) ja hän sitten veloitti minulta siitä 300€. Taulu oli Mona Lisan kokoa, tyyliltään aika simppeli eikä edes kehystetty.
Mä olen tehnyt selväksi että en leikkaa kavereiden hiuksia enkä niiden lasten hiuksia. Jos leikkaan niin otan rahan. Onneksi tää juttu jo on yleisessä tiedossa eikä enää tuota ongelmia.
it-alan ammattilaisilta odotetaan samaa.