Rahat loppu, voinko saada opintolainaa?
Olen periaatteessa oikeutettu opintotukeen, mutta olen joutunut perumaan tuen työtulojen takia. Voinko silti nostaa opintolainaa?
Kommentit (5)
Sinun täytyy siis saada opintorahaa, jotta voit hakea opintolainaa. Eikä sitä opintolainaa saa enää keväälle juuri mitään, ellet sitten opiskele kesän. Toukokuun opintolainan osuus on noin 300 euroa.
Sinun täytyy siis saada opintorahaa, jotta voit hakea opintolainaa. Eikä sitä opintolainaa saa enää keväälle juuri mitään, ellet sitten opiskele kesän. Toukokuun opintolainan osuus on noin 300 euroa.
Kun sitä saa takautuvastikin, ja juuri noin kannattaa tehdä kuin kakkonen neuvoi.
Opintolainaa voi nostaa, kun on OIKEUTETTU opintotukeen. Opintorahaa, jota nuo tulorajat koskevat, ei ole pakko nostaa, jotta voisi ottaa opintolainaa. Tämän vuoden alusta lainantakaus muistaakseni myönnettiin automaattisesti kaikille, jotka hakivat tai olivat aiemmin hakeneet ja yhä oikeutettuja opintotukeen, eli kannataa tarksitaa, onko sulla jo olemassaoleva takaus. Opintolainan takaus tulee vuosittain kahdessa osassa, joista ensimmäinen (tai osa siitä), 1500 euroa, on nostettavissa tammikuun ekasta 31.7. saakka ja toinen, olisiko ollut 1200 euroa (tai osa siitä) elokuun alusta vuodenvaihteeseen.
Jos sulla on takaus valmiina, useimpien pankkien kanssa lainanoton voi hoitaa nettipankin kautta niin, että rahat ovat tilillä 24 tunnissa. Jos takausta ei ole, sitä pitää erikseen hakea samalla lapulla, jolla haetaan opintorahaakin. Tulotaso ei vaikuta hakemuksen läpimenoon, kuten on opintorahan/asumislisänkin kohdalla, mutta Kela voi käsitellä hakemusta pahimmassa tapauksessa neljä viikkoa.
opintotukihakemus ja kun päätös tulee, nosta opintolaina ja palauta vapaaehtoisesti tuli. Näin minulle kelasta neuvottiin.