Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea ja tsempata entisestään lihonutta kaveria?

Vierailija
05.04.2012 |

On siis työkaverini, ja nyt palasi töihin useiden kuukausien sairausloman jälkeen. Hänellä on muutenkin terveysongelmia (diabetes, sydänvaivoja, korkea kolesteroli, nivelongelmia) ja nyt tuo lihominen varmasti pahentaa oloa niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Hän huomasi heti, että olen laihtunut. Kysyttäessä kerroin, miten laihdutan ja suosittelin häntäkin kokeilemaan kun puhuttiin muutenkin paino-ongelmista. Ei ole motivoitunut muuhun kuin herkkuihin, omien sanojensa mukaan.

Kertoi olleensa lähestulkoon koko ajan vain kotonaan makaamassa tuon sairausloman aikaan. Asumme kaukana toisistamme, joten en nähnyt häntä sinä aikana, mutta puhelimessa olimme usein. En arvannut että hän ei oikeasti ole jaksanut liikkua yhtään... Silmänalusetkin ihan tummat, hengästyy kävellessä pieniäkin matkoja.

Mitä minä voisin tehdä? Ei tietenkään ole mikään velvollisuuteni, mutta jatkoa ajatellen, jos vähän saisin tsempattua... Tunnen jopa huonoa omaatuntoa laihtumisestani ja energisyydestäni, tuntuu että kaveri hieman inhoaa minua nykyään.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihduttamisesta ja jakamasta laihdutusvinkkejä...

Perussairaudet ja niiden lääkitys (diabeteslääkkeet ja kortisoni noin alkajaisiksi) turvottavat vaikkei edes söisi mitään.

Siinä ei kenenkään idiootin tsemppaaminen juuri mitään hetkauta.

Vierailija
2/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihduttamisesta ja jakamasta laihdutusvinkkejä...

Perussairaudet ja niiden lääkitys (diabeteslääkkeet ja kortisoni noin alkajaisiksi) turvottavat vaikkei edes söisi mitään.

Siinä ei kenenkään idiootin tsemppaaminen juuri mitään hetkauta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteestäsi. Luulit varmaan etten muusta osaa puhua kun itsestäni? Kaveri itsekin sanoo että haluaisi laihtua, mutta ei ole kiinnostusta aloittaa, ei usko itseensä. Hänellä on nuo lääkkeet olleet jo kauan käytössä, toki niissäkin on oma osansa mutta kyllä syömisetkin vaikuttaa, varsinkin jos se ei ole terveellistä.

ap

Vierailija
4/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja korjaa oma asenteesi ensin syvällisesti ennen kuin menet ketään neuvomaan tekopyhänä.

Vierailija
5/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on hyvä työntekijä, haluaisin tehdä vastaisuudessakin töitä hänen kanssaan ja olla muutenkin kaveri. Puhumme muutenkin ummet ja lammet, ei tämä painojuttu ole ollut pääasiallinen aihe. Nyt vaan mietin tuota asiaa ja ajattelin kysyä neuvoa, mutta taisipa olla iso virhe.

ap

Vierailija
6/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa neuvot ja tsempit vastaan ja parantua ihmisenä!

Vierailija
7/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei kukaan tuttu kirjoittele liikakiloistani nettiin. Suotavaa olisi sekin, ettei kukaan ulkopuolinen käytä kovin paljon aikaansa ja energiaansa painoni pähkäilyyn.

Vierailija
8/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutus lähtee itsestä ja toisen pirteä laihdutus vouhotus vaan kuvottaa. Varsinkin kun olet juuri saanut pudotettua painoasi ja olet sen lumoissa kateeksi pistää eikä tsempaa yhtään.

Turha esitellä kansansairauksia jokainen aikuinen ne tuntee ja jokainen läski jossain vaiheessa aivan varmasti on halunnut olla laihempi ja yrittänytkin sitä.

Vierailija
9/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin tietoinen siitä miten laihduttaminen tapahtuu ja millaiset sairaudet uhkaavat, jos pysyy liikakiloissaan. Et voi tehdä yhtään mitään. Laihduttaminen on samanlainen sisäinen päätös kuin alkoholistilla raitistuminen. Ystäväsi menee hakemaan apua esim. lääkäriltä siinä vaiheessa kun on siihen kypsä. Sinun tehtäväsi ei ole mennä sitä esittämään.

Olihan tämä avaus kuitenkin provo?

Vierailija
10/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tai uskoon tulleen tai unelmiensa miesystävän löytäneen tai lapsia saaneen) niin suuri hehkutus omasta onnestaan, että hän jakelee neuvoja pyytämättä kaikille niille, jotka hänen mielestään voisivat tulla yhtä onnelliseksi samalla reseptillä.

Laihtuessa tulee mielettömän hyvä olo, mutta muista on erittäin kiusallista ne kaikki "hyvää tarvoittavat" ohjeet, joita laihtunut alkaa viljellä ympärilleen. Kysyit, miten voit tsempata työkaveriasi. Itse samantaisessa, en noin pahassa tilanteessa olleena voin sanoa, että anna työkaverisi kysyä neuvoja itse, jos siltä tuntuu.

Vierailija
11/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. Hantta Krausea, joka livertää joka lehdessä sitä laihdutussanomaansa...

Itse olen ollut viime vuosina vakavasti sairaana. Rankat lääkkeet, sairaudet ja pakollinen vuodelepo vaikean tapaturman jälkeen ovat lihottaneet.

Olen tietoinen lihomisestani, mutta oikeasti se on tässä rankassa rumbassa ollut pienin murhe.

Vierailija
12/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää häntä joskus kanssasi kävelylle tai jos käytte syömässä niin kehua vaikka syömääsi salaattia jne. Voisin kuvitella, että on kaksi eri asiaa sanoa 'kävely tekee kyllä tosi hyvää ololle' kuin 'lähtisitkö illalla mun kanssa pienelle kävelylle' tai 'salaatti on muuten tosi terveellistä ja toi lihapiirakka lihottaa tosi paljon' kuin 'tää mun salaatti on muuten aika hyvää'. Jälkimmäinen siis jos käydään jossain ruokalassa ja kaverilla on myös mahdollisuus hakea sitä salaattia. Sun kysymykses on vaikea. Katsottiin miehen kanssa se lihavuusdokkari neloselta tällä viikolla ja juuri puhuttiin, että moniin muihin ongelmiin on helpompi puuttua, kaverin lihomiseen/ laihtumiseen taas aika vaikea. Se on jotenkin tabumpi kuin monet muut ongelmat.

Vierailija
13/13 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yksikään kaverini puhuisi minulle noin alentuvasti ja holhoavasti. Tuollaiset kömpelöt yritykset neuvoa ja vaikuttaa toiseen ihmiseen paljastuvat heti, ja sitä tilannetta on sitten vaikea laukaista enää neutraaliksi.

Ap, mitäpä jos antaisit työkaverisi olla just sellainen kuin hän on. Yksikään ihminen ei ole saanut toista ihmistä laihtumaan, raitistumaan, lopettamaan tupakanpolttoa tms. Aina se motivaatio lähtee siitä ihmisestä itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän