Lähivanhempien sokeus etän kuluihin
Tekisi mieleni sanoa ystävätterelleni aika suoraan, että eikö hän tajua etän lapsiin käyttämää rahaa.
Lapsilla etän luona omat huoneet, sinne on ostettu vaatteita, harrastusvälineitä, puuhasteltavaa ja etä ostanut jopa polkupyörät lapsille.
Etä vie lapsia elokuviin, reissuihin jne.
Etä maksaa myös elatusmaksut ajallaan.
Kuitenkin kaikesta tästä huolimatta ystävättäreni on sitä mieltä, että etän pitäisi antaa hänelle vielä elatusmaksun lisäksi rahaa. En ymmärrä!
Kuinka paljon etävanhempien tulee ammentaa rahaa lapsilleen? Vai onko niin, että lapsilla ei saisi olla etän luona mitään ja tapaamisissa käytetyt rahat tulisi antaa lähivanhemmalle?
Itse elän ydinperheessä eikä meidän lapset saa todellakaan tuota kaikkea mitä ystävättäreni lapset saavat; ei meillä olisi yksinkertaisesti varaa. Me joudumme suunnittelemaan elintason tulojemme mukaan eikä voida olettaa, että haluamme tietyn elintason ja sitten joku ulkopuolinen antaa lisää rahaa kun omat tulot ei riitä.
Onko kukaan muu pannut merkille samaa?
Kommentit (72)
miksi eroperheiden lapsilla ei saa olla muuta kuin PERUSELINTASO? Eli ap:n mielestä "ystävän" lapsille riittää että heillä on kaksi kertaa kuukaudessa isän luona hyvät olot ja äidin luona tyydyttävät olot, vaikka isällä ilmeisesti olisi varaa tarjota heille koko kuukaudeksi hyvät olot taloudellisesti.
Eihän niitä lapsen kuluja vain ja ainoastaan makseta elareilla ja lapsilisillä! onhan sen lapsen kotona olevan vanhemman laitetta myös omistaan rahaa. Laskisin tuon alla oleva näin:
2x vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa + apsilisä 104,19 euroa = n.400 euroaJos sulla menee ne rahat johonkin muuhun käyttöön, se on vähän eri asia. Vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa, siihen päälle lapsilisä 104,19 euroa eli yhteensä kaksi ja puoli sataa euroa kuukaudessa. Sillä ruokkii ja vaatettaa lapsen kyllä.
Totta kai lapsen isän kanssa voi neuvotella, jos tulee poikkeuksellisia menoja ja useimmat etä-isät varmaan niihin osallistuukin. MUTTA se on eri asia kuin se, mistä ap puhuu eli jatkuva marina ja vaatiminen.
-2, ydinperheellinen eli ei asianosainen-
Eli 2x147,95+104,19+115,13+2x48,55=612,32. Tässä vaiheessa lähivanhemman rahakirstulla ei ole käyty. Kyllä pitäisi riittää.
miksi eroperheiden lapsilla ei saa olla muuta kuin PERUSELINTASO? Eli ap:n mielestä "ystävän" lapsille riittää että heillä on kaksi kertaa kuukaudessa isän luona hyvät olot ja äidin luona tyydyttävät olot, vaikka isällä ilmeisesti olisi varaa tarjota heille koko kuukaudeksi hyvät olot taloudellisesti.
Jos kerran isä pystyy tarjoamaan taloudellisesti paremmat elin olot, miksi lapset eivät voisi asua isän luona? Mikä pakko lasten on aina asua äidin kanssa? Se on asia, jota minä en ymmärrä näissä kesksuteluissa. Aina puhutaan lapsen edusta; eikö se taloudellinen hyvinvointi lapsen etu? Pitäisikö puhua sitten kuitenkin äidin edusta???
Jos sulla menee ne rahat johonkin muuhun käyttöön, se on vähän eri asia. Vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa, siihen päälle lapsilisä 104,19 euroa eli yhteensä kaksi ja puoli sataa euroa kuukaudessa. Sillä ruokkii ja vaatettaa lapsen kyllä. Totta kai lapsen isän kanssa voi neuvotella, jos tulee poikkeuksellisia menoja ja useimmat etä-isät varmaan niihin osallistuukin. MUTTA se on eri asia kuin se, mistä ap puhuu eli jatkuva marina ja vaatiminen. -2, ydinperheellinen eli ei asianosainen-
ihan hyvin, jos vanhemmat tienaavat 5x250e? Jos 250 e/kk riittää kattamaan kaikki lapsesta koituvat kulut, riittää se varmasti myös vanhemmille. Silloin 5-henkinen perhe tarvitsee kuukaudessa 1250 e eikä euroakaan enempää. Siitä maksetaan asumiset, hoitomaksut jne. eikä asumistukia tms. tarvita avuksi.
Oletko ihan tosissasi?
etteine elarit ja lapsilisät yksinkertaisesti riitä, jos ajatellaan, että niillä kustannetaan myös lasten osuus asumisesta.
Itselläni tilanne on päinvastainen, en ruinaa rahaa exältä. Hän ei suostu maksamaan mitä pitäisi vaan maksaa pelkästään minimit, nekin ovat kuulemma liikaa. Minä siis maksan kaiken mahdollisen harrastusmaksuista vakuutuksiin.Että kyllä tilanteet ovat monesti toisin päinkin...
Itse en ymmärrä sitä, että miksi eronneet eivät pysty sopimaan lasten asioista ja tarpeista asiallisesti vaan pitää joka asia kääntää riidaksi. Itse olen jätetty osapuoli ja voisin olla se v-mäinen ex, mutta en aio sellaiseksi ryhtyä.
Se on äidin vastuu itsestään jos ei minimitaso kelpaa. Ex-miehen ei sitä kuulu kustantaa.
Jos sulla menee ne rahat johonkin muuhun käyttöön, se on vähän eri asia. Vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa, siihen päälle lapsilisä 104,19 euroa eli yhteensä kaksi ja puoli sataa euroa kuukaudessa. Sillä ruokkii ja vaatettaa lapsen kyllä. Totta kai lapsen isän kanssa voi neuvotella, jos tulee poikkeuksellisia menoja ja useimmat etä-isät varmaan niihin osallistuukin. MUTTA se on eri asia kuin se, mistä ap puhuu eli jatkuva marina ja vaatiminen. -2, ydinperheellinen eli ei asianosainen-
ihan hyvin, jos vanhemmat tienaavat 5x250e? Jos 250 e/kk riittää kattamaan kaikki lapsesta koituvat kulut, riittää se varmasti myös vanhemmille. Silloin 5-henkinen perhe tarvitsee kuukaudessa 1250 e eikä euroakaan enempää. Siitä maksetaan asumiset, hoitomaksut jne. eikä asumistukia tms. tarvita avuksi.Oletko ihan tosissasi?
ja VAIN TOINEN vanhemmista eli etän elarit. Kait sillä lähilläkin on elatusvelvollisuus? Eli lähiltä sama 147, elarit 147 ja lapsilisä 104 on yhteensä 398,- per lapsi eli jos haluat sen 5 henkisen perheen rahat, tulee summaksi 1590,-.
Tarkkuutta!
ihan hyvin, jos vanhemmat tienaavat 5x250e? Jos 250 e/kk riittää kattamaan kaikki lapsesta koituvat kulut, riittää se varmasti myös vanhemmille. Silloin 5-henkinen perhe tarvitsee kuukaudessa 1250 e eikä euroakaan enempää. Siitä maksetaan asumiset, hoitomaksut jne. eikä asumistukia tms. tarvita avuksi.Oletko ihan tosissasi?
ja VAIN TOINEN vanhemmista eli etän elarit. Kait sillä lähilläkin on elatusvelvollisuus? Eli lähiltä sama 147, elarit 147 ja lapsilisä 104 on yhteensä 398,- per lapsi eli jos haluat sen 5 henkisen perheen rahat, tulee summaksi 1590,-.
Tarkkuutta!
etteine elarit ja lapsilisät yksinkertaisesti riitä, jos ajatellaan, että niillä kustannetaan myös lasten osuus asumisesta.
Itselläni tilanne on päinvastainen, en ruinaa rahaa exältä. Hän ei suostu maksamaan mitä pitäisi vaan maksaa pelkästään minimit, nekin ovat kuulemma liikaa. Minä siis maksan kaiken mahdollisen harrastusmaksuista vakuutuksiin.Että kyllä tilanteet ovat monesti toisin päinkin...
pitäisi mielestäsi riittää?tosiasia on että kulut tuplaantuu eron tullessa,ja väistämättä se vaikuttaa lapsiin myös rahallisesti.
Itse en ymmärrä sitä, että miksi eronneet eivät pysty sopimaan lasten asioista ja tarpeista asiallisesti vaan pitää joka asia kääntää riidaksi. Itse olen jätetty osapuoli ja voisin olla se v-mäinen ex, mutta en aio sellaiseksi ryhtyä.
ei riitä? Kulut tuplaantuu molemmilla eron tullessa ja tämä on vain hyväksyttävä.
Eihän niitä lapsen kuluja vain ja ainoastaan makseta elareilla ja lapsilisillä! onhan sen lapsen kotona olevan vanhemman laitetta myös omistaan rahaa. Laskisin tuon alla oleva näin: 2x vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa + apsilisä 104,19 euroa = n.400 euroa
mutta kannattaa ottaa huomioon, että se lähi joutuu maksamaan myös lapsen asumisen yms. sellaista.
Ja siis jo minimielari plus lapsilisä riittävät pitkälle.
-2-
jos lähi on persaukinen, se ei ole etän vika. Etän ei tarvtse kustantaa lähin luksuselämää enää avioeron jälkeen.
Siksi.
ihan hyvin, jos vanhemmat tienaavat 5x250e? Jos 250 e/kk riittää kattamaan kaikki lapsesta koituvat kulut, riittää se varmasti myös vanhemmille. Silloin 5-henkinen perhe tarvitsee kuukaudessa 1250 e eikä euroakaan enempää. Siitä maksetaan asumiset, hoitomaksut jne. eikä asumistukia tms. tarvita avuksi. Oletko ihan tosissasi?
Lähi asuu varmasti joka tapauksessa jossakin, on sitten lasta tai ei. Yhden lapsen aiheuttamat lisätilantarpeet eivät ole kummoiset. Miksi etän pitäisi maksaa lähin asumismenot?
Lisäksi kuten tuossa jo fiksusti muistutettiin, ei olekaan tarkoitus että etä maksaa kaikki lapsen kulut. Kyllä lähilläkin on siinä oma vastuunsa. Mutta pitkälle 250 eurolla pääsee, lapselle ostaa jo vaatteet ja ruuat. Jos ei nyt ole niin tampio, että katsoo uudet Reimatecit tai Molot ainoiksi mahdollisiksi talvivermeiksi...
-2-
Eihän niitä lapsen kuluja vain ja ainoastaan makseta elareilla ja lapsilisillä! onhan sen lapsen kotona olevan vanhemman laitetta myös omistaan rahaa. Laskisin tuon alla oleva näin: 2x vähimmäiselari on 147,95 euroa kuussa + apsilisä 104,19 euroa = n.400 euroa
Eli 2x147,95+104,19+115,13+2x48,55=612,32. Tässä vaiheessa lähivanhemman rahakirstulla ei ole käyty. Kyllä pitäisi riittää.
Älä niitä kerro kahdella, koska niitä ei kaksinkertaisena tule mistään perheen massiin.
Älä niitä kerro kahdella, koska niitä ei kaksinkertaisena tule mistään perheen massiin.
jos lähi on persaukinen, se ei ole etän vika. Etän ei tarvtse kustantaa lähin luksuselämää enää avioeron jälkeen.Siksi.
kolmion vuokra on n.700e eli satasen enemmän kuin kaksion.Hinta tippuu aina mitä enempi on huoneita joten lapsen asuinkustannukset ovat yleensä arvioitua pienempiä,koska täytyyhän sen lähin ja etän myös jossain asua.
oli itse syypää eroon. Sillä oli toinen mies jo ennen eroa. Toinen mies vaan ei ollutkaan niin rikas ja ihana kuin aluksi antoi ymmärtää. Nyt eksä on katkera ja vänisee IHAN kaikesta. Todella turhauttavaa. Mikään raha eikä mikään muukaan ole IKINÄ hyvin. *Huokaus*
ei etän todellakaan tarvitse kustantaa lähivanhemman elintasoa. Ja elarit + lapsilisät todellakin kattavat lasten perusmenot. Jos etä on rikkaampi kuin lähi, on tietysti ihan suotavaa, että tämä SOPIMUKSEN mukaan kustantaa "luxusta" lapsille.
Mun kaveri on varakas ja samoin miehensä. Miehellään on kaksi lasta, jotka asuvat heillä joka toinen viikonloppu. Mies maksaa lastenvalvojan määräämät elarit + puolet harrastusmenoista ja voin kertoa, että summa on valtava kuukausittain.
Silti ex on vaatimassa koko ajan lisää ja laittaa lapsia harrastuksiin ( exän kanssa sopimatta ) mitkä saattaa maksaa 300 euroa kk. ja olettaa ex-miehensä maksavan ne, koska hänellähän ei olisi varaa. Siis haloo, eihän noin voi toimia olemassa olevassa avioliitossakaan!
Ja lisäksi tämä nainen haluaa asua samantasoisessa asunnossa kuin ex-miehensäkin, hän vaan sattuu olemaan kaupan kassa ja ex miehensä on ison firman johtaja. Sitten se on koko ajan käsi ojossa miehelle kun rahat ei riitä. Eiköhän pitäisi asua sellaisessa talossa mihin varat riittää! Kyllä Suomessa voi asua ihan tasokkaasti vähemmälläkin, ei voi olettaa, että kaupan kassalla on monen huoneen omistusasunto Helsingissä pientaloalueella. Tietenkään rahat ei riitä. Mä en tajua tuollaisia naisia, jotka olettaa ex-miehensä kustantavan heidänkin elintason. Ihan kuin jotkut 50-luvun eronneet amerikkalaisnaiset.
Mä en muista tiedä, mutta mulla ei ylpeys riittäisi.
Ja ennen kuin kivitys alkaa, kyllä, olen itse ex myöskin ja kahden lapsen yh. Mutta käyn töissä ja kustannan lasteni menot ja ex-mies maksaa vain sovitut elarit. Lapsillani on kaikki mitä tarvitsevat ja jos haluan itselleni jotain ylimääräistä, en kai mä nyt sentään ex-mieheni puoleen kääntyisi... täytyy nyt jotain omanarvontuntoa olla!
kuukaudessa rahaa miehen lapsen elatusmaksujen lisäksi:
- matkakulut 50
- ruoka 40
- oma huone, vesi, sähkö 50
Kerran kuussa tehdään jotain kivaa eli vaikka leffakäynti, uiminen tms Tuolle tulee kokonaishinnaksi helposti 100 - 150 euroa kun huomioidaan kaikki syntyvät kulut; matkat, liput, juominen, mahdollisesti syöminen.
Eli kuluja tulee elatusmaksujen lisäksi 200-300 euroa kuukaudessa. Jos käydään vielä jollain reissuilla niin äkkiä menee isokin summa.
Eli kyllä etälle tulee tosiaankin paljon muita kuluja kuin vain elatusmaksut.
Tietysti voisi säästää sillä, että lapsi nukkuisi patjalla olohuoneen lattialla, söisi makaronia ja jauhelihaa eikä koskaan käytäisi missään.
periaate on, että ex on aina paska ja ex on kynittävä puhtaaksi.