Älkää teilatko, vaan auttakaa! Työstä ja urasta kysymyksiä
Olen sellaisessa tilanteessa, että minulla on kaksi pientä lasta, olen 34-vuotias, minulla on humanistisen (humuuki-)alan loppututkinto ja työkokemusta alalta, joka ei koskaan voi työllistää minua (siihen tarvittaisiin todella kovia ponnisteluja ja motivaatiota, jota minulla ei enää ole).
Minulla on siis työpaikka, mutta se on osa-aikainen ja täysipäiväistä en alalta yksinkertaisesti voi löytää, sillä niitä ei ole. Nyt pitäisi siis tehdä alanvaihto, mutta en käsitä, MITEN.
En tiedä, mitä haluaisin tehdä. Vaihtoehtoja on lähinnä kolme:
a) alkaa yrittäjäksi (suunnitelma on, mutta rahanmeno pelottaa, meillä on asuntolaina)
b) opiskella uusi ala (mutta siinä menisi taas useampi vuosi)
c) etsiä työ, mutta MIKÄ, sillä tällä kokemuksella en tiedä, mitä voisin edes hakea!
Tuntuu, että olen umpikujassa. Tällä hetkellä olen vielä lasten kanssa kotona, mutta syksyllä menevät ainakin osapäivähoitoon.
Tuntuu, että köysi kiristyy kaulan ympärillä, etten koskaan löydä työtä tai elämälleni tietä. Kohta olen jo 40 ja vailla kunnollista työkokemusta - ei hyvä.
Ihan tyhmä en ole (paitsi että olen, koska olen tässä tilanteessa) enkä lahjaton, mutta isoin ongelmani on aina ollut se, etten tiedä, mihin haluan mennä. Mietin aina yhtä asiaa täysillä, sitten siirryn seuraavaan, mutta en osaa pitää kiinni vain yhdestä päämäärästä. Nyt on pakko!
Auttakaa, mammat!
Kommentit (24)
Yrityssuunnitelma on ihan elävä ja kiinnostaa minua, mutta en tiedä, voiko sillä elää (markkinat kyllä on olemassa, mutta kilpailua on paljon) ja tosiaan alkuinvestoinnit varsinkin pelottavat.
Olen opiskellut (harvinaisia) kieliä ja niiden parissa tehnyt töitä.
ap
mutta lähes aina vaihtoehtoja kuitenki on enemmän kuin miltä umpikujasta katsoen tuntuu. Olet vielä varsin nuori.
Oletko minkä verran seurannut mol työpaikkatarjontaa? Nykyään on varsin erilaisia tehtäväkuvia koulutuksesta riippumatta. Suosittelen että kelaat siltä maantieteelliseltä alueelta, missä voisit työskennellä, KAIKKI työpaikat läpi. Ei tiedä, miten joku sellainen nappaisi, jota et ole osannut kuvitellakaan.
Toinen vinkki olisi, että varaat ajan työkkäristä ja käytte siellä läpi vaihtoehtoja.
Älä muuten unohda oppisopimusta!
Minä näen sinulla tosi paljon mahdollisuuksia. Ehkä yrittäjyys noista on riskialttein, ennen kuin sinulla on kokemusta enemmän.
Jos "joudut" jaktamaan osapäiväsenä, mieti sitten voitteko jotenkin järjestää elämänne niin, että siltikin pärjäätte. Esim, halvempi asunto tai sitten vaikka jokin lauantaiduuni, kaupan kassalla tms. johon kouluttetaan paikan päällä.
Uskon, että löydät jotain kunhan paniikki laskee ja uskot näköaloihisi ja vaihtoehtoihisi!
Mukavaa pääsiäistä!
...jos eläviä niin kannattaa etsiä töitä firmoista joilla on liiketoimintaa k.o. suunnalla. Swahilintaitoinen (esimerkki hatusta) toimistoapulainen voi hyvinkin olla uraputken alussa.
Kehitysyhteistyötä tekevät yritykset tai yhteisöt?
Kiitos viesteistänne! Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan, varsinkin konkreettiset.
Olen pähkäillyt saman asian kanssa jo kauan, mutta nyt olen siinä pisteessä, etten kestä enää. En ole mitään muuta kuin äiti, vaikka minulla on tutkinto. Haluan tehdä jotain hyödyllistä, olla elämässä mukana.
Jos teillä jotain hyviä vinkkejä ammatillisesti, niin kertokaa ihmeessä! Olen aika hyvä kirjoittamaan (mutta aikaa minulla on todella huonosti), kadun, etten alkanut opiskella jotakin taiteellista alaa, koska minulla olisi saattanut olla siihen potentiaalia. Kaipaan eettisesti 'puhdasta' ammattia, siinäpä kunnianhimoni sitten onkin.
ap
Samalla voit joko jatkaa osapäivätyötäsi tai vaikkapa kirjautua työttömäksi työnhakijaksi ja opiskella työttömyystuella:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument
"Työttömänä voit harjoittaa myös omaehtoisia opintoja, esim. suorittaa loppuun kesken jääneen tutkinnon. Voit saada työttömyysturvaa omaehtoiseen opiskeluun, jos
?olet työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa;
?olet täyttänyt 25 vuotta viimeistään opintojen alkamishetkellä;
?sinulla on työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve;
?opiskelustasi on sovittu työllistymissuunnitelmassa ja
?opinnot ovat päätoimisia
TE-toimisto arvioi, ovatko opintosi sellaisia, että ne voidaan katsoa työnhakijan omaehtoiseksi opiskeluksi. TE-toimisto myös seuraa opintojen etenemistä. Omaehtoista opiskelua voidaan tukea opintojen keston ajan, mutta kuitenkin yhtä opintojen muodostamaa kokonaisuutta kohti enintään 24 kuukautta. TE-toimisto seuraa enimmäisajan kulumista."
Jos opiskelet päätoimisesti, parissa vuodessa ehtii jo paljon, jopa yliopistossa.
En nyt tiedä, mikä sinua kiinnostaa, mutta kannattaa kiinnostuksen lisäksi miettiä myös työllistymistä. Et ole vielä liian vanha vaihtamaan ammattia, mutta se ammatti kannattaa miettiä tarkkaan.
Uskon, että luovan alan lahjakkuutta tai intoa siihen ei kannata ohittaa, vaan kuunnella vaistoaan.
Luovuutta on tosi monenlaista ja monissa ammateissa saa toteuttaa luovuuttaan.
Itse olen diakonian ammattitutkinnon jälkeen opiskellut somistajaksi ja saan työssäni myös toteuttaa tätä. Eipä kukaan varmaan kertaheitolla arvaisi että diakoniatyössäkin voi käyttää taiteellisia elementtejä. En nyt tarkoita, että sinunkin tulisi välttämättä opiskella kirkollista alaa (toisaalta, miksei? ) mutta lähinnä kannustuksena, että tosi monentyyppisillä pohjakoulutuksilla voi päästä töihin, joissa onkin mahdollisuus luovuuteen.
TietenkiN, voithan toteuttaa kirjoittamishaluasi ja muita taiteellisia taipumuksia myös harrastuksissa!
Niistä on luultavasti ainakin yksi hyöty: otat selvää mistä vain, ja luultavasti niitä hassuja kieliä opiskellessasi olet myös joutunut käyttämään "apukielinä" useampaa Euroopan suurta kieltä?
Olen itse opiskellut kuolleita kieliä + siihen päälle toisen tutkinnon. Opiskelun määrään nähden olen luultavasti alipalkattu, mutta olen nyt työssä jossa pystyn tietyllä tavalla hyödyntämään kumpaakin tutkintoa...
(harmi kun tässä ei ole keinoa vaihtaa yhteystietoja julkisesti en voi kertoa oikein enempää paljastamalla samalla kuka olen ja missä työssä)
Jos haluat eettisen työpaikan voisivaty tosiaan kehitysaputyötä tekevät yhteisöt tms. olla hyvä ajatus.
En osaa antaa neuvoja, mutta teksti voisi olla minun kirjoittamani (tosin olen vasta 30, eikä yrityssuunnitelmaa ole...). Kiva tietää, etten ole ainoa, joka näitä asioita pohtii, vaikka tietenkin ikävää että joutuu pohtimaan. Minullekin työn eettisyys on todella tärkeä kriteeri. Omalla kielitaidollani saattaisi tuurilla saada töitä myös ns. kovemman talouden puolelta, mutta siihen en haluaisi lähteä. Hyviä vinkkejä on ketjussa ollut, kiitos niistä!
Mikset koulutaudu miesten alalle. Putkimiehille on aina töitä. Metsuriksi. Rekkakuskiksi
Mikset koulutaudu miesten alalle. Putkimiehille on aina töitä. Metsuriksi. Rekkakuskiksi
sitten käyt jonkun sihteerikurssin ja haet toimistotöihin. Vaikka ensin harjoittelun tai kesätyön kautta.
Näillä aloilla pääsisit varsin nopeasti työhön kiinni.
Ihan kivaa tietysti, että jotkut niin kannustavat sinua taiteiden suuntaan, kun se kiinnostaa. Mutta jos realistisesti ajattelee, että leivän pitäisi irrota työstä, niin kannattavampaa on tehdä jotain muuta ja jättää taiteilu mieluisaksi harrasteeksi, ellei sitten ole todella hyvä siinä tai keksii jotain poikkeuksellista uutta, joka myy.
Sanot, että osaat kirjoittaa - mitä jos lähtisit työllistämään itseäsi sen taidon avulla?
Hyvä puoli on se, että voit aloittaa riskittömästi: tarjoutua kirjoittamaan lehtijuttuja (tässä kielitaitosi voi olla etu, liitä jutut tuntemiisi kieliin, maihin, kulttuureihin...) ja myydä ne freelance-verokortilla. Kun saat jalansijaa, niin hyppy yrittäjäksi on aika helppo.
Itse olen tehnyt vajaan vuoden töitä free-kirjoittajana. Irtisanouduin ja ryhdyin yrittäjäksi ilman ainuttakaan kontaktia starttirahan turvin, tosin minulla oli monipuolinen kokemus viestintä- ja kirjoitustehtävistä. Ekojen asiakkaiden saamiseen meni 1-2 kk, mutta sen jälkeen töitä onkin sitten ollut ihan niin paljon kuin jaksaa tehdä.
Minäkään en suosittele taidekoulutusta, jos haluat töihin. Hyvin monet lahjakkaat ja motivointuneet ihmiset eivät työllisty. Sinä voit toki olla poikkeus ja aina jotkut pärjäävät myös taloudellisesti. Se vaatii yrittäjähenkistä asennetta, stressinsietokykyä ja taloudellisen epävarmuuden sietämistä. Toki taiteenalallakin on vaikutusta, musiikki työllistää paremmin kuin kuvataide.
Ehkä omasta tutkinnostasi ja osaamisestasi on hyötyä monenlaisissa työtehtävissä. Todennäköisesti sinulla on erilaista osaamista enemmän kuin hahmotatkaan.
VOimia tuon vaiheen läpikäymiseen. En ikävä kyllä osaa sanoa sen enempää.
taideala harvan oikeasti työllistää, siis niin, että sillä maksetaan leipä, leivänpäälliset, asuntolaina ja lasten vaatteet ja harrastukset. Taiteet harrastuksena ja elämän suolana, leipätyö erikseen.
Varaa työkkäristä aika sellaiselle työvoimasuunnittelijalle/työpsykologille tms. ja miettikää, mitä realistisia vaihtoehtoja sinulla on. Joku lyhyempi lisäkoulutus esim. just kaupalliselta/talousalalta voisi olla ihan hyödyllinen jatkon kannalta.
ja aikuisen oikeesti: etiikalla ei ruokita lapsia eikä makseta asuntovelkaa. Toki hyvään ja oikeaan pitää pyrkiä mutta "eettisen työn" pitäminen ainoana oikeana tavoitteena on just sitä humanistista haihattelua, joka ei johda välttämättä mihinkään. Kaikkea työtä voi yrittää tehdä paremmin ja eettisemmin ja hyvä, jos työnteko auttaa itseä ja muita. Eettisiä tavoitteita voi toki toteuttaa myös vaikka hyväntekeväisyydessä, vapaaehtoistyössä, harrastuksissaan jne.
Onko sinulla siis maisterin paperit? Vai oletko vaan "opiskellut kieliä" ilman päättötodistusta?
Mä tiedän monia esim. filosofiaa pääaineenaan opiskelleita, yhdellä sivuaineena mm. latina. He ovat työllistyneet erinomaisesti. Kolmannelle sektorille projektihallintoon, kansainvälisiin tehtäviin jne. Älä anna tutkintosi olla este, vaan näe se näyttönä kokonaisuuksien hahmottamisesta ja kykynä poimia olennaisuuksia. Voithan vaikka täydentää tutkintoasi uusilla sivuaineilla - valitse tällä kertaa konkreettisia oppiaineita esim. kauppatieteistä tai viestinnän alalta. Kun mietit kokonaisuutta, ei sinun tarvitse aloittaa "alusta", vaan rakentaa ihan omanlaisen osaamisprofiilin, joka sopii vaikka mihin nykytyöhön!
Terv. humanistisesta tk:sta valmistunut maisteri, joka tekee aivan muuta työtö kuin mitä papereiden perusteella voisi päätellä
Ihan todella paljon kiitoksia kaikista neuvoistanne! Kaiken pistän korvan taakse arvokkaana.
Etenkin sinä, joka olet ruvennut kirjoittamaan työksesi, voisitko antaa lisää vinkkejä? Jos et halua kirjoittaa tänne, voit kirjoittaa minulle sähköpostiin hilkkailkka at gmail.com Samoin muut, jotka ette halua jaella neuvojanne ja kokemustanne täällä, olisin todella kiitollinen!
Putkimieheksi minusta ei oikein ole, en kestäisi niitä ällöttäviä hajukasoja, joita siell¨putkissa on. Sähkömies - miksei, mutta haluaisinko tehdä sitä loppuikäni? Olen siis ajatellut, että nyt on viimeinen hetki aloittaa joku pitkän tähtäimen projekti, mutta sen siis on oltava todella pitkällä tähtäimellä tällä kertaa. Tuo osa-aikatyöni on siitä hyvä, että se todennäköisesti jatkuu vielä useamman vuoden tarvittaessa, ja siitä saan kuitenki kohtuuhyvää palkkaa.
ap
Kyllä, mulla on FM ja jopa FL, mutta ongelma on siinä, että opintojen päättymisestä on jo pitkä aika, eikä siltä väliltä ole kuin osa-aikatyötä (niitä on ollut useampia päällekkäin ja sitten lapset siinä sivussa). En siis ole freesi, tutkintoni juuri suorittanut lupaus tai jo vankan työkokemuksen alalta kuin alalta saanut, vaan akateeminen luuseri ainakin omasta mielestäni. Ketäpä sellainen kiinnostaisi?
ap
Voitko saada starttirahaa? Tiedätkö mitään yrittämisestä? Jokin kurssi kannattaisi ainakin käydä aiheeseen. Kannattaa myös miettiä, onko ideallasi todellista kysyntää, voiko siitä saada rahaa elämiseen.
Mitä mieltä miehesi on, selviättekö hänen tuloillaan asuntolainen maksamisesta?
Muusta työstä on vaikea sanoa, kun ei tiedä tarkemmin alaasi, mutta jos opiskelisit tueksi vaikka talousjuttuja, tilastotieteitä tms. niin "humpuukitutkinto" vahvistuisi.