Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein on normaalia että lapsilla on vatsatauti?

Vierailija
04.04.2012 |

Onkohan tästä olemassa tilastotietoa, että kuinka usein keskimääräisessä esim. kolmen lapsen tietynikäisten lasten perheissä on oksennustauti?

Järkytyin kun mun kollega sanoi koulussa, että hänen lapsillaan on joskus useankin kerran vuodessa mutta ainakin kerran vuodessa!!! Ei apua, mun lapset on nyt 10v, 5v ja 2v ja

Oksennustaudissa on kerran ollut vanhin 1-vuotiaana (oksensi rotavirusta monta kertaa), sen jälkeen 6-vuotiaana oksensi kerran ja nukkui sitten rauhallisesti.

5.vuotias oksensi kerran 3-vuotiaana kun oltiin sillä viikolal muutettu ulkomaille ja uusi bakteerikanta.

2-vuotias ei ole vielä oksentanut, paitsia pieniä normaaleja vauvapukluja joita tuskin lasketaan...

Ollaanko me outoja, vai onko muita monilapsisia perheitä, joissa ei yhteenlaskettuja oksennuksiakaan ole kuin ehkä 1 joka toinen vuosi, varsinaisia tauteja nyt se yksi kerta 9 vuotta sitten ja muuten yksi oksennus/lapsi ilman varsinaista tautia...

Oksennetaanks normaalisti joka vuosi tai jopa monta kertaa vuodessa ja sillai ihan kunnolla taudin kanssa?

Aikuiset meillä ei oksenna senkään vertaan, keskimäärin ehkä kerran 10 vuodessa, en muista n. 20 vuoteen oksentaneeni.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla ihan realismia ainakin mun tuttavaperheissä. Omassa ehkä kerran noin joka toinen vuosi per lapsi, mutta silloinkin useimmiten noin yksi oksennus. Varsinainen pitkä yön yli tauti monella yrjöllä ehkä kerran neljään vuoteen keskimäärin jos nyt oikein muistelen...En tiedä ollaanko normaaleja vai ei

Vierailija
2/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nakutettu, kaksi kertaa vuodessa. Yleensä sairastuu myös aikuiset. Taudit tulevat loppuvuodesta ja toinen kevättalvella.

Lapset 4 ja 6 vuotiaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tosin tod. lievänä, ainakin osa perheestä. Silloin kun se riehuu päiväkodissa, niin tulee. Ei nyt sentään montaa kertaa vuodessa, se olis kyllä jo liikaa.

Vierailija
4/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerran olemme koko perhe sairastaneet mahataudin. Siitä on aikaa nyt kolme vuotta. Koko perhe sairastui reilun tunnin sisällä ja sitä riemua jatkui sitten pari päivää..

Sitä ennen olen oksentanutedellisen kerran 5-vuotiaana, kun sairastin elämäni ekan mahataudin. Mies muistaakseni oksensi pari kertaa noin 17 vuotta sitten, mutta silloin en itse sairastunut.

Eli aika harvoin täälläkin, onneksi.

Vierailija
5/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ollut jo jokaisella 2 kertaa, eri aikoina tosin.

Yleensä on noin kerran-kaksi vuodessa. Eiköhän se ole täysin normaalia.

Joskus on ruokamyrkytyksiä, eihän niistä välttämättä tiedä kumpi on kyseessä.

Sitten meillä saattavat lapset oksentaa jos on voimakas yskä tai autossa.

Itse voin pahoin joskus muuten vaan, siis en tiedä syytä siihen. Lisäksi saatan joskus oksentaa juotuani alkoholia. En koskaan juo paljoa, mutta välillä tulee ylös jos juon vaikka 3 pullollista olutta. Siis niitä pieniä :D Lääkkeet saattavat myös pistää minut oksentamaan.

Ehkäisypillereitä käyttäessäni oksentelin tuon tuosta. Raskaana ollessani oksensin monta kuukautta.

Ehkä tällainen "herkkävatsaisuus" liittyy myös herkkyyteen saada oksennustauti? Muillahan se saattaa oireilla esim. vain löysällä vatsalla.

Vierailija
6/12 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ollut koskaan, lapset 10v ja 7v.

Vierailija
7/12 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä on vähän löysä vatsa, herkkävatsaisilla se menisi yrjöksi asti. En itse koskaan 3 raskaudessa oksentanut, vaikka vähän huonoa oloa olikin aluksi.

Varmaan vähän sama kuin jos monilla muilla kauhea sängyn pohjalle kaatumisflunssa, meidän perheessä ei koskaan nouse kuume, kuin korkeintaan yhdeksi illaksi lähelle 38 ja sitten ollaan nuhaisia tai pikkuyskäisiä viikon pari, mutta ei koskaan sängyn pohjalla tai pois töistä/koulusta/hoidosta.

Eli ehkä se on jotenkin vastustuskyvyn juttu, että kaikki tulee lievänä.

AP

Vierailija
8/12 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahatauti viimeksi 15 vuotta sitten, mies ei edes muista, koska viimeksi. Leikki-ikäisellä lapsellamme ei ole ollut vielä koskaan.

Mutta me panostetaankin sitten koko perhe räkätauteihin ihan urakalla :(.

Vierailija
9/12 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tällaista yhteyttä ole. Koko perhe kärsii jonkinasteisesta matkapahoinvoinnista ja sekä minä että lapsi oksennamme, kun yskimme tarpeeksi kovin/kauan. Mahatauteja emme kumminkaan siis saa (ainakaan helposti).

Tänä vuonna meillä on ollut jo jokaisella 2 kertaa, eri aikoina tosin.

Yleensä on noin kerran-kaksi vuodessa. Eiköhän se ole täysin normaalia.

Joskus on ruokamyrkytyksiä, eihän niistä välttämättä tiedä kumpi on kyseessä.

Sitten meillä saattavat lapset oksentaa jos on voimakas yskä tai autossa.

Itse voin pahoin joskus muuten vaan, siis en tiedä syytä siihen. Lisäksi saatan joskus oksentaa juotuani alkoholia. En koskaan juo paljoa, mutta välillä tulee ylös jos juon vaikka 3 pullollista olutta. Siis niitä pieniä :D Lääkkeet saattavat myös pistää minut oksentamaan.

Ehkäisypillereitä käyttäessäni oksentelin tuon tuosta. Raskaana ollessani oksensin monta kuukautta.

Ehkä tällainen "herkkävatsaisuus" liittyy myös herkkyyteen saada oksennustauti? Muillahan se saattaa oireilla esim. vain löysällä vatsalla.

Vierailija
10/12 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisesti kerran vuodessa perheissä joissa 2-3 lasta. Vaikea sitä on välttää kun päiväkodissa oksennellaan niin pöydille kuin lattioillekin.

Vierailija
11/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime vuonna NELJÄ vatsatautia syyskuusta toukokuuhun. Koko perhe sairasti sen syys/lokakuussa. Lapsilla oli sen jälkeen vielä kolme vatsatautia.

Toivottavasti ei tulis enää moneen vuoteen.

Vierailija
12/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä ihminen alttiina pöpöille ja saa niistä myös taudin, jollei osata/ välitetä huolehtia hygiemåniasta.

Ja tauti leviää vimmalla aina myös koko perheeseen ja muihinkin, jollei hygieniasta osata/välitetä huolehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän