Ihmettelen ihmisiä joiden lapset kylässä päivällispöydässä
aloittavat syömisen tuosta vain. Vaikka aikuiset vielä ojentelevat toisilleen vateja. Eikä kyse ole mistään 3-vuotiaista. Missä tapakasvatusta voisikaan saada, jos ei kotona?
Meidän jälkikasvu osaa normaalitapaan odottaa, kunnes kaikilla on valmista, kaikkea on saatu tarjoiluastioista lautasille ja päivällisen valmistaja eli emäntä aloittaa. Tuotakaan ei tarvitse kun kerran opettaa, niin pieni ihminen tajuaa ja muistaa loppuikänsä. En käsitä, mitä joissakin talouksissa tapahtuu, kun lapset käyttäytyvät ruokapöydässä tolkuttomalla tavalla.
Kommentit (42)
muut odottaa ja safka jäähtyy .
Joo evvk etiketti.
Tarkoitus on syödä se sellaisena kuin kokki on sen tarkoittanut. Emännän tulisikin kehottaa heti aluksi aloittamaan ruokailu. Sitä paitsi, ei ole etikettisääntöä, jonka mukaan kaikki astiat pitää kierrättää aterian aluksi.
1) kun emäntä aloittaa,
2) kun kaikilla on ruokaa lautasilla.
Minustakin hyvät tavat ovat erittäin tärkeät opettaa lapselle.
Meillä on opetettu lapsille tuo kakkosvaihtoehto. Hyvin on menneet kaikki tilanteet (käymme paljon ulkona syömässä isommallakin porukalla, sekä ystävien kotona että ravintoloissa ja meillä käy paljon päivällis- tai illallisvieraita myös). Ymmärrän, että muita huomioimattomat lapset harmittavat yhteisessä seurustelu ja ruokailutilanteessa.
Sitä paitsi, ei ole etikettisääntöä, jonka mukaan kaikki astiat pitää kierrättää aterian aluksi.
Jos pitkän päivällispöydän toisessa päässä on herra x:n ja rouva z:n välissä kulho, jonka sisältöä sinäkin haluat maistaa, jäätkö vain mutustelemaan sitä mitä oman lautasesi lähellä olevissa tarjoiluastioissa näkyy?? HÄH.
Oli kyse sitten alku-, pää- tai jälkiruoasta. Jos kyseessä on kylmäruoka, odotetaan muita.
Sitä paitsi, ei ole etikettisääntöä, jonka mukaan kaikki astiat pitää kierrättää aterian aluksi.
Jos pitkän päivällispöydän toisessa päässä on herra x:n ja rouva z:n välissä kulho, jonka sisältöä sinäkin haluat maistaa, jäätkö vain mutustelemaan sitä mitä oman lautasesi lähellä olevissa tarjoiluastioissa näkyy?? HÄH.
ei emäntä ole tilanteen tasalla. Ruokaa pitää olla niin monessa astiassa, ettei niitä tarvitse kierrättää koko 24-hengen pöydässä.
Jokaisesta astiasta ei tarvitse ottaa heti aterian ALUKSI. Eivätpä kaikki samalla kertaa lautaselle aina edes mahtuisi.
Oli kyse sitten alku-, pää- tai jälkiruoasta. Jos kyseessä on kylmäruoka, odotetaan muita.
Minulle opetettiin muinoin ravintolakoulussa, että lämmintä ruokaa ryhdytään syömään vasta sitten, kun kaikilla pöydässä ko. ruoka on. Mikä asettaa erinäisiä haasteita tarjoiluhenkilökunnalle. Buffet on asia erikseen.
Meillä käy suht usein päivällisvieraita (yleensä sukulaisia) ja meidän puolesta ruuan saa aloittaa ihan saman tien kun on sen lautaselle saanut. En jaksa jotain jäykistelyä.
Nyt mä tajusin miksei anoppi,appiukko ja mun mies hakeneet ruokaa kun syöttelin vauvaa.Ajattelin syöttää vauvan ikäänkuin pois alta,että saan sitten itse syödä rauhassa ja mietinkin että miksei muut ottaneet ruokaa vaan juttelivat vaivautuneena pöydässä joutavia,ja ruuat valmiina jo aikaa sitten1
Teidän tavoista en tiedä, mutta etiketin mukaista on että lämmin ruoka aloitetaan heti kun se on saatu.
Kylmän kanssa odotetaan, että kaikki ovat saaneet. Yksinkertaista.
Joillakin perheillä voi tietysti olla tästä poikkeavia ihan omia tapojaan, mutta minusat on kyllä vähän hassua päivitellä muiden huonotapaisuutta jos he kuitenkin etiketin mukaan toimivat :D
kehottaa aloittamaan ruokailun, mikäli hänellä on tavat hallussa. Ikään kuin sovitaan yhdessä. Jos seurue on pieni ja tiedetään, että annokset tulevat nopeasti, voidaan myös odottaa yhdessä.
Minulle opetettiin muinoin ravintolakoulussa, että lämmintä ruokaa ryhdytään syömään vasta sitten, kun kaikilla pöydässä ko. ruoka on. Mikä asettaa erinäisiä haasteita tarjoiluhenkilökunnalle. Buffet on asia erikseen.
Meillä käy suht usein päivällisvieraita (yleensä sukulaisia) ja meidän puolesta ruuan saa aloittaa ihan saman tien kun on sen lautaselle saanut.
Hyvä, että syötte aina vain keskenänne.
Minun oppimieni sääntöjen mukaan lämpimän ruuan voi aloittaa silloin, kun seuraava ruokailija on saanut ruokansa eteen. Eikä suinkaan heti.
Mutta nämä jutut taitavat olla liian 1900-lukua, että niillä olisi merkitystä. Ja omien lapsieni tapakulttuurista en ole yhtään vakuuttunut, huono kotikasvatus nimittäin.
heti kun voivat.
Mutta meilläkin ne tarjoilukulhot,kastikekannu ja tällaiset kyllä kiertävät pöydässä; siinä meneeä jonkin aikaa, ennen kuin kaikki on asettunut ja nautinnollinen yhteinen ateriointi voi alkaa.
(Pääsiäisenäkin on tulossa vieraita piiiitkälle päivälliselle, ihanaa :))
kehottaa aloittamaan ruokailun, mikäli hänellä on tavat hallussa. Ikään kuin sovitaan yhdessä. Jos seurue on pieni ja tiedetään, että annokset tulevat nopeasti, voidaan myös odottaa yhdessä.
eli sinun oppisi on väärin (2009 hotelli- ja ravintola-alan tutkinto)
Ihannehan on että kaikki saisivat ruoan samaan aikaan, mutta isoissa banketti tapahtumissa on helppo kierrättää henkilökuntaa tekemässä muutakin kun ruoat menevät ns. eriaikaan pöytiin.
näin joskus aikaa sitten valokuvia joidenkin (itselleni tuntemattomien) ihmisten joulupöydästä.
Verkkareissa istuttiin, kinkku kiilteli pöydässä, samoin tukeva tuubi Turun sinappia.
Siinä se sitten olikin.
Mua alkoi itkettää se kuva silloin.
nyt mitään massiivisia banketteja tarkoittikaan vaan ihan sitä, että oma perhe ja muutama vieras on paikalla.
Minä olen opinut niin, että jos paikalla on vain vähän ihmisiä, kaikkia odotetaan oli syöminen mitä tahansa. Jos ruokailijoita on reilummin, odotetaan lämpimän kohdalla, että vieruskaveri saa ruuan.
Meillä kotioloissa syödään sitä mukaa kun jokaisella ruoka edessä, mutta viikonloppuna ja juhlahetkinä odotetaan muita. Kun olimme naapurissa synttäreillä, joissa lämmin ruoka, tyttäremme 2 v osoitti etiketin hallinnan ja hallitsematoomuuden kiljaisemalla tuskaisesti thaako thyyyä thaako thyyä? Kun kukaan ei tajunnut sanoa, että olkaa hyvät saa aloittaa.
kun kaikilla on lämmin ruoka lautasella, voi syömisen aloittaa.