pyykit ei saa koskettaa toisiaan-muita?
Mulla on sellainen juttu pyykkien kanssa että lapsen pyykit pestävä erikseen sukat keskenään, lakanat keskenään. Puserot ja muut keskenään jne.
Nuo eivät saa koskettaa toisiaan eli pestävä eri koneissa.
Kommentit (90)
Mutta saavat koskettaa puhtaina esim. pyykinkeräyskassissa. Se ei haittaa.
mulla on sellaiset jutut pyykkien kanssa, että myöskään likapyykissä ei saa puserot koskettaa alusvaatteita eikä sukkia. Alusvaatteet pesen jokaisen perheen jäsenen erikseen. Nyt on alkanut ällöttää, kun pesen omat rintaliivit ja omat pikkarit samassa koneessa, että pitäskö nekin pestä erikoneissa? Vai heittää pikkarit käytön jälkeen roskiin ja pestä vaan ne liivit. Kukaan pohtinu samaa?
Eikö pyykit pestä keskenään sen mukaan, missä lämpötilassa ja minkä värisiä ne ovat?
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Mikä syy siihen on? Ihan mielenkiinnosta, ei pahalla.
Älä nyt yllytä mua että värien mukaan vielä pesisin.
Siis syy on että ne erilaiset pyykit ei saa koskettaa toisiaan.
Sukat ei saa koskettaa puseroita jne.
Lapsen pyyykkeihin ei laiteta aikuisten pyykkejä.Olen kuullut ihmisistä, joiden lautasella ruoka-aineet eivät saa koskettaa toisiaan. Kyse on ilmeisesti jostain pakkoneuroosista.. (?) Tapahtuuko jotain, jos vaatteet koskettavat toisiaan? Ahdistaa tms.?
Ja en yllytä tuohon värien mukaan pesemiseen, itse en lajittele edes valkoisia erilleen :)
No, se nyt vaan ei ole sopivaa että erilaiset pyykit on keskenään koneessa.
Mitä jos joku toinen olisi pessyt pyykit lajittelematta, pystyisitkö käyttämään vaatteita vai pitäisikö ne esimerkiksi pestä uudelleen? Saako vaatteet muuten koskettaa toisiaan (pyykkikorissa, vaatekaapissa, tuolilla..)?
mulla on sellaiset jutut pyykkien kanssa, että myöskään likapyykissä ei saa puserot koskettaa alusvaatteita eikä sukkia. Alusvaatteet pesen jokaisen perheen jäsenen erikseen. Nyt on alkanut ällöttää, kun pesen omat rintaliivit ja omat pikkarit samassa koneessa, että pitäskö nekin pestä erikoneissa? Vai heittää pikkarit käytön jälkeen roskiin ja pestä vaan ne liivit. Kukaan pohtinu samaa?
Erikseen tietysti. Ap
Eikö pyykit pestä keskenään sen mukaan, missä lämpötilassa ja minkä värisiä ne ovat?
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Mikä syy siihen on? Ihan mielenkiinnosta, ei pahalla.
Älä nyt yllytä mua että värien mukaan vielä pesisin.
Siis syy on että ne erilaiset pyykit ei saa koskettaa toisiaan.
Sukat ei saa koskettaa puseroita jne.
Lapsen pyyykkeihin ei laiteta aikuisten pyykkejä.Olen kuullut ihmisistä, joiden lautasella ruoka-aineet eivät saa koskettaa toisiaan. Kyse on ilmeisesti jostain pakkoneuroosista.. (?) Tapahtuuko jotain, jos vaatteet koskettavat toisiaan? Ahdistaa tms.?
Ja en yllytä tuohon värien mukaan pesemiseen, itse en lajittele edes valkoisia erilleen :)
No, se nyt vaan ei ole sopivaa että erilaiset pyykit on keskenään koneessa.
Mitä jos joku toinen olisi pessyt pyykit lajittelematta, pystyisitkö käyttämään vaatteita vai pitäisikö ne esimerkiksi pestä uudelleen? Saako vaatteet muuten koskettaa toisiaan (pyykkikorissa, vaatekaapissa, tuolilla..)?
Pystyisin käyttämään. Saa muualla koskettaa.
Että sukissa oleva hiki tai alusvaatteissa mahdollisesti oleva erite "saastuttaa" muut vaatteet, sekö on taustalla?
En arvostele, koska jokaisella on omat omituisuutensa, mutta ehkä jos tuollaiset asiat ahdistavat, on elämässä muutakin vialla. Jos siis normaaleihin ihmisruumiin (mikä meillä kaikilla on) eritteisiin ei pysty suhtautumaan kohtuullisen neutraalisti. Elämä ei ehkä ole helpointa neurootikoille.
Mutta neuroosit ne on minullakin: banaanissa ei saa olla yhtään tummaa kohtaa, en pystyisi syömään sellaista banaania. Eikä mikään hedelmä saa olla vähänkään pehmeä, menisi roskiin. Parhaiten selviän, kun en osta hedelmiä :)
mut jos ulostetta tai oksennusta, pitää sellainen satsi pestä erikseen. Lakanat ja pyyhkeet menee myös aina erikseen usein ihan käytännön syistä kun ei muuta oikein silloin koneeseen mahtuiskaan.
Mut muuten saa kaikki mennä iloisesti sekaisin, värit tietty merkkaa.
Pitääkö kaikilla sukilla on pari? vai heitätkö vain summassa läjän sukkia koneeseen?
ne sukat pestään yksi kerrallaan, ettei vasemman ja oikean jalan hiki ja mahdolliset sienet tartu toiseen jalkaan. Sukkia ei kuitenkaan voi lykran takia pestä kuin 40 asteessa. Sukkahousut pesen käsin, koska koneella ne on mahdoton pestä ja olen jaotellut osat: vasen terä, oikea terä, sääret ja haarakiila. Joka välissä vaihdan pesuveden. Meillä on kolme tyttöä ja minä, joten muuta en paljon iltaisin teekään kun pesen sukkia ja sukkahousuja. :(
Oma lajittelu:
1. Sukat
2. Alushousut
3. Sisävaatteet: t-paidat, paidat, verkkarit, lakanat, yms. vähiten likaiset vaatekappaleet jotka eivät pääse suoraan kosketukseen lattian, jalkovälin, kuran tai muun lian kanssa
4. Ulkovaatteet
5. Pyyhkeet, lakanat
6. Käsipyyhkeet
Kahden eri ryhmän vaatteita ei sekoiteta samaan koneelliseen. Alkoi kerran inhottamaan ajatus alushousuista ja tyynyliinoista samassa koneellisessa. Siitä se lähti. Pesen vain täysiä koneellisia eli talossa riittää sukkia, alkkareita jne.
että t-paidat ja kauluspaidat pestään erikoneissa. Syynä t-paidat kuuluu mun vapaa-aikaan ja kauluspaidoista tulee työ mieleen. En halua sotkea työtä ja vapaa-aikaa ja pesukoneessa menis ihan varmaan sekasin. Olis tosi inhottavaa laittaa vapaapäivänä päälle sellainen t-paita, joka on pyörinyt ja myllännyt tuntikausia työkauluspaidan kanssa.
Oma lajittelu:
1. Sukat
2. Alushousut
3. Sisävaatteet: t-paidat, paidat, verkkarit, lakanat, yms. vähiten likaiset vaatekappaleet jotka eivät pääse suoraan kosketukseen lattian, jalkovälin, kuran tai muun lian kanssa
4. Ulkovaatteet
5. Pyyhkeet, lakanat
6. KäsipyyhkeetKahden eri ryhmän vaatteita ei sekoiteta samaan koneelliseen. Alkoi kerran inhottamaan ajatus alushousuista ja tyynyliinoista samassa koneellisessa. Siitä se lähti. Pesen vain täysiä koneellisia eli talossa riittää sukkia, alkkareita jne.
plus silloin tällöin lattianpesurätit ja lemmikkien oksennnusrätit 90 asteessa omiin koneellisiinsa.
Oma lajittelu:
1. Sukat
2. Alushousut
4. Ulkovaatteet
5. Pyyhkeet, lakanat
6. KäsipyyhkeetKahden eri ryhmän vaatteita ei sekoiteta samaan koneelliseen. Alkoi kerran inhottamaan ajatus alushousuista ja tyynyliinoista samassa koneellisessa. Siitä se lähti. Pesen vain täysiä koneellisia eli talossa riittää sukkia, alkkareita jne.
niin 5 ja 6 kohdan jaottelua en keksi. Miksi käsipyyhkeet pitää pestä vielä erikseen?
Oma lajittelu:
1. Sukat
2. Alushousut
4. Ulkovaatteet
5. Pyyhkeet, lakanat
niin 5 ja 6 kohdan jaottelua en keksi. Miksi käsipyyhkeet pitää pestä vielä erikseen?
kylpy- ja pyllypyyhkeiden kanssa eikä lakanoiden kanssa. Pyyhkeissä voi olla jäämiä alapäästä ja samoin lakanoissa esim. menkkaverta, spermaa, pillumehuja tms..
Varo ettei mee pahemmaksi.
Onko muita pakkomielteitä?
Niin miltä teidän pyykit oikein näyttää???
Siis jos kaikki sukat pestään samassa ja kaikki alushousut samassa???
Meillä ainakin jotenkin vaan tytöillä on valkoisia alushousuja, äidillä valkoisia, kirjavia ja mustia alushousuja, pojalla esim. turkooseja alushousuja ja isällä valtaosin mustia alushousuja.
Mun mielestä pyykinpesussa inhottavinta on musta (uusi) sukka eksyneenä vaalena pyykin joukkoon, koko koneellinen on saman tien pilalla. Sekaisin peseminen VÄRIN ja LÄMPÖTILAN mukaaan on itsestäänselvyys - neuroosi ehkä tämäkin.
Lajittelen siis lopulta, kaikki pyykki saa koskea toisiaan, lajittelemme värin mukaan ja tietenkin myös materiaalin - villa ei ole sama kuin muut:
60 astetta: lakanat ja pyyhkeet (meillä vain vaaleita, valkoisia tai vaaleansinisiä), valkopesuaine. Kun mukaan mahtuu niin tyttöjen ja omat vaaleat alushousut, kuvitelkaa - tytöt käyttävät alkkareita SEKAISIN!! Siis yhdestä puhtaan pyykin korista valitsevat!!!
60 astetta + tahrat -ohjelma: sattunnaisesti tahroista johtuva kokeilu kirjopesussa, värin mukaan, tarvittaessa ihan yksittäin. Tänään pinkki gant huppari jossa vaikeita tahroja, en osaa sano lähtikö. Mukana saman väristä, korkeita lämpötiloja kestävää.
40 astetta punaiset
40 astetta tummat
40 astetta turkoosit/vihreät ja tumman harmaat yhdesssä (kun tiedossa ettei lähde väriä) tai kaikki omina koneinaan.
40 astetta yleisin, tosi tiukka lajittelu värin mukaan, ei käyttötarkoituksen. Mutta ehkä neuroottinen olen minä :)
Villa, silkki yms. aina omina koneellisinaan.
O M G
Ja mä kun luulin olevani kaikista hulluin pyykinpesijä
elämänne helpottuis muuten rutkasti kun pesisitte normaalisti:
kaikki vaatteet samaan, 40 astetta
lakanat, pyyhkeet (ihan ne kaikenlaiset), 60 astetta
jos on uus värillinen vaate, niin sen kanssa katson ettei mee vaaleita. mutta eipä meillä taida ollakaan yhteensä kuin kolme-neljä vaaleaa puseroa. kaikki muu on värillistä tai enimmäkseen tummaa tässä perheessä.
ymmärrättekös, ne pyykit PESEYTYVÄT siellä koneessa. Ne on kaikki ihan yhtä puhtaita ulos otettaessa. Ihan sama minkä kanssa ne on sinne menneet. Jollei ole puhtaita, kone on rikki.
Ja tollasella sairaalla lajittelulla pesette todennäköisesti vajaita koneellisia? Ajatelkaa nyt hyvä ihme tätä maailmaa ja energiankulutustanne!!!
että t-paidat ja kauluspaidat pestään erikoneissa. Syynä t-paidat kuuluu mun vapaa-aikaan ja kauluspaidoista tulee työ mieleen. En halua sotkea työtä ja vapaa-aikaa ja pesukoneessa menis ihan varmaan sekasin. Olis tosi inhottavaa laittaa vapaapäivänä päälle sellainen t-paita, joka on pyörinyt ja myllännyt tuntikausia työkauluspaidan kanssa.