Pystyykö kuka vaan juoksemaan puolimaratonin?
Jos ihminen pystyy juoksemaan 21km niin onko se silloin hyväkuntoinen vai pystyykö siihen periaatteessa kuka vaan pienellä harjoittelulla?
Kommentit (28)
Ei pysty. 10v viinaa ja röökii ilman mitään kuntoilua ja istumatyöpaikka. Sanosin et katulampun välikin tuo vaikeuksia ja siittä kyllä motivaatio kuolee ennen niitä "pikku harjoituksia". Jos kuvittelee että kyllä mä nyt puolikkaan rykäsen niin kyllä sekin jo töitä vaatii. maaliin voi päästä moni, mutta en laskis alle10km vauhtii juoksuks vaan hölkäks. Lisäks 20v o pikkuse helpompi lähtee yrittää ku 50v.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:31"]
Ei pysty. 10v viinaa ja röökii ilman mitään kuntoilua ja istumatyöpaikka. Sanosin et katulampun välikin tuo vaikeuksia ja siittä kyllä motivaatio kuolee ennen niitä "pikku harjoituksia". Jos kuvittelee että kyllä mä nyt puolikkaan rykäsen niin kyllä sekin jo töitä vaatii. maaliin voi päästä moni, mutta en laskis alle10km vauhtii juoksuks vaan hölkäks. Lisäks 20v o pikkuse helpompi lähtee yrittää ku 50v.
[/quot
Se on just toi katulampun väli joka itellä tökkää. Mä oon lukuisia kertoja "aloittanut" juoksun/hölkän harrastamisen, mut kuolema meinaa tulla jo tosta pätkästä ja ihan pisimmillään oon juossu sen puoltoista väliä. Sit kävelen taas ja uus yritys ja sama homma. Päivästä/viikosta toiseen. Sitten se usko vaan loppuu kokonaan, että ikinä jaksaisin juosta minkään pituista lenkkiä.
Kuinka te muut ootte päässeet tästä juoksuharrastuksen alusta eteenpäin ja kuinka kauan (viikkoja/kuukausia) te olette joutuneet kävelemään muutaman kymmenen metrin juoksun päälle?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:31"]
[/quote]
AP varmaan odottikin 2 vuotta sun mielipidettäsi asiasta. sun lainen luuseri nyt ei juokse hevonvittua, joten miksi edes vaivauduit kirjottaan tota?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:31"]
[/quot
Se on just toi katulampun väli joka itellä tökkää. Mä oon lukuisia kertoja "aloittanut" juoksun/hölkän harrastamisen, mut kuolema meinaa tulla jo tosta pätkästä ja ihan pisimmillään oon juossu sen puoltoista väliä. Sit kävelen taas ja uus yritys ja sama homma. Päivästä/viikosta toiseen. Sitten se usko vaan loppuu kokonaan, että ikinä jaksaisin juosta minkään pituista lenkkiä.
Kuinka te muut ootte päässeet tästä juoksuharrastuksen alusta eteenpäin ja kuinka kauan (viikkoja/kuukausia) te olette joutuneet kävelemään muutaman kymmenen metrin juoksun päälle?
[/quote]
Aloitat liian kovaa. Pystyt juoksemaan pidempään, totut touhuun ja opit oman kuntosi rajat, kun aloitat hyyyyvin hitailla lenkeillä. Hölkkäät siten ettei "ota henkeen" ja jaksat näin pidempään. Loppua kohden voit sitten ottaa loppukiriä. Eli hidasta tahtia ja opettele näin juoksemaan muutama kuukausi, sitten pidennät matkoja ja vasta sen jälkeen voit kokeilla kiristää vauhtia, mutta pitkällä tähtäimellä on edelleen hyvä, että viikossa esim. kaksi hidasta pitempää lenkkiä ja yhden lyhyen ja nopeamman. Mutta nyt aluksi etanavauhtia :)
[/quote]
Aloitat liian kovaa. Pystyt juoksemaan pidempään, totut touhuun ja opit oman kuntosi rajat, kun aloitat hyyyyvin hitailla lenkeillä. Hölkkäät siten ettei "ota henkeen" ja jaksat näin pidempään. Loppua kohden voit sitten ottaa loppukiriä. Eli hidasta tahtia ja opettele näin juoksemaan muutama kuukausi, sitten pidennät matkoja ja vasta sen jälkeen voit kokeilla kiristää vauhtia, mutta pitkällä tähtäimellä on edelleen hyvä, että viikossa esim. kaksi hidasta pitempää lenkkiä ja yhden lyhyen ja nopeamman. Mutta nyt aluksi etanavauhtia :)
[/quote]
Ei ongelma ole vauhti, hitaammin jos etenisin niin pysyisin paikallani. Tuo pikkupätkä sitä etanavauhtista "juoksua" saa hapen loppumaan, sydän tuntuu räjähtävän ja jaloista vaan loppuu voima ihan täysin. Ne on kuin spagettia ja kävelykin on sen jälkeen työn ja tuskan takana. Tätä sitten jatkuu kerta toisensa jälkeen, enkä pääse "juoksemalla" yhtään pidemmälle.
Olen itsekin tuollainen tolppavälin hölköttelijä. Niinä vuosina, kun kävelen paljon (sekä pitkiä ja rauhallisia kävelylenkkejä 10-15km että lyhyitä mutta reippaita) huomaan, että jonkin ajan kuluttua kokeillessani jaksan myös hölkätä hieman pidempään.
En ole varmaankaan edes nuoruudessani juossut (tai siis hölkännyt) yli 500m putkeen.
Suht reipasta kävelyä olen kyllä päästellyt useasti 30 tai 40km.
Aikaa kuluu tietenkin hurjasti enemmän, ei sovi tavallisiin arkipäiviin. Mutta toisaalta ei ole niin jyskyttävää kuin hölkkääminen (minulle.) Ja keski-ikäisen nivelille ja niskalle parempi.
Haaveilen silti, että jonakin vuonna harjoittelisin myös hölkkäämistä ja juoksisin 10 km, jopa puolimaratonin.
Ensin täytyisi kuitenkin selättää se ensimmäinenkin juoksukilometri :)
Niin, mikähän lienee hyvä kunto. Kliinisesti se voidaan todistaa, mutta se ei välttämättä näy tuossa puolimaratonin ajassa. Mulle MET näyttää, että kunto on hyvä. Ja lääkärit ovat todenneet, että verenkiertoelimistön kunto on erinomainen. Ennätykseni puolimaratonille on 2 tuntia 54 minuuttia ja se on juostu 7-vuotta sitten. Viime viikonloppuna juoksin elämäni toiseksi parhaan ajan 3.06 Berliinin puolimaratonilla. Ehkäpä se menisi alle 2.30 jos tuota painoa tiputtaisi enemmän. Olen XXY-mies 45v 125kg ja 195 senttiä ja sairastan erittäin vaikeaa uniapneaa, joskin käytän CPAP laitetta. Mut se, että kuka tahansa juoksee milloin tahansa puolimaratonin, niin on suunnilleen sama, kun sanoisi, että kuka tahansa sukeltaa 25 metriä pituutta milloin tahansa. Eiköhän kaikki ole harjoittelu ja ihmistyyppikysymyksiä.
en ainakaan, jos en olisi mitään aerobista liikuntaa harrastanut.
Ei se tietenkään niin paljon vaadi kuin maraton, mutta peruskunto pitää olla. Ja kunnon,sisäänajetut kengät: markettilenkkareilla saat vain jalkasi kipeiksi.