Miten mä kehuisin tytön, joka käyttäytyy hyvin mun oppitunneilla
Kommentit (21)
pidin valtavasti opettajasta, halusin olla hänelle mieluinen oppilas, hänen tunnit kiinnosti koska opettaja oli hyvä ja miellyttävä.
Jutustelee kaikkea kivaa, opiskellaan vaan, jos joku haluaa, kokeita ei pidetä tai jos pidetään, niin kukaan ei saa hylättyä. Tunneilla haukutaan muita opettajia ja kerrotaan niistä kaikenlaisia juoruja.
Niin, oppilaat kyllä pitävät. Suorastaan rakastavat. Mitään tasapuolisuutta tai oikeasti mitattavaa tietoa ei numerot sisällä, lähinnä vain sitä, miten parhaiten voidaan opettajan persettä nuolla. Ne häirikötkin ovat niiiin ihanasti siellä ja saavat numeroiksi jopa ysejä, kun osallistuvat niin aktiivisesti tuntiin...
Minua ei rakasteta. Opetan opetussuunnitelman mukaisesti, pidän kuria ja numerot ansaitaan kokeilla, tuntiaktiivisuudella ja erilaisilla töillä. Ei se ole kivaa monen mielestä, kun kivempaa olisi vain jutella ja juoruilla.
En arvosta kaltaisiasi opettajia, joilla saattaa olla itse asiassa taitoa ja kykyä kuunnella oppilasta ja löytää oppilaan vahvuudet mutta jotka pilaavat kaiken sillä, että nuoleskelevat oppilaita niin, että todellisilla kyvyillä ja ahkeruudella saa saman kuin ahkeralla mielistelyllä eivätkä numerot millään tasolla kuvaa oikeaa osaamista.
Tietämättä, millainen opettaja ap on, on turha väittää häntä oppilaiden mieliksi olemisesta.
Minulla on esim. kollega, joka on vaativa ja pitää kurin, mutta hänestä silti pidetään. Vaativuus ja reiluus eivät sulje toisiaan pois. Ja tietysti paljon on kyse henkilökemioista (asiantuntevammin kai temperamenttieroista), jos jonkun kanssa tulee toimeen ja toisten kanssa ei.
itse olin myös aikamoinen tuuliviiri koulussa. sain hyviä numeroita niistä aineista joista pidin tai joiden opettaja opetti niin hyvin että jaksoin panostaa siihen. Esim mulla on on hyvä historian numero vaikka en erityisesti pidä historiasta vaan opettaja osasi kertoa niin hyvin että innostuin aiheesta.
Ota myös itsellesi kuuluva kiitos. On hienoa että olet saannut jonkun oppilaan kiinnostumaan aiheesta.
että en opettanut häntä vielä silloin kun sai sen kutosen. Onkohan mun arvostelukyvyssäni jotain vikaa? Melkein koko luokan numerot nimittäin nousivat entisistä...
t. ap
niin tietänet itsekin, että olet suorittanut arvioinnin edeltäjääsi lepsummin. Ja ilmeisesti teet liian helppoja kokeita.
Oletko melko tuore ope?
Jutustelee kaikkea kivaa, opiskellaan vaan, jos joku haluaa, kokeita ei pidetä tai jos pidetään, niin kukaan ei saa hylättyä. Tunneilla haukutaan muita opettajia ja kerrotaan niistä kaikenlaisia juoruja.
Niin, oppilaat kyllä pitävät. Suorastaan rakastavat. Mitään tasapuolisuutta tai oikeasti mitattavaa tietoa ei numerot sisällä, lähinnä vain sitä, miten parhaiten voidaan opettajan persettä nuolla. Ne häirikötkin ovat niiiin ihanasti siellä ja saavat numeroiksi jopa ysejä, kun osallistuvat niin aktiivisesti tuntiin...
Minua ei rakasteta. Opetan opetussuunnitelman mukaisesti, pidän kuria ja numerot ansaitaan kokeilla, tuntiaktiivisuudella ja erilaisilla töillä. Ei se ole kivaa monen mielestä, kun kivempaa olisi vain jutella ja juoruilla.
En arvosta kaltaisiasi opettajia, joilla saattaa olla itse asiassa taitoa ja kykyä kuunnella oppilasta ja löytää oppilaan vahvuudet mutta jotka pilaavat kaiken sillä, että nuoleskelevat oppilaita niin, että todellisilla kyvyillä ja ahkeruudella saa saman kuin ahkeralla mielistelyllä eivätkä numerot millään tasolla kuvaa oikeaa osaamista.
Voin vain oppilaan näkökulmasta kommentoida tähän ja sanoa, että oman kokemukseni mukaan vaativat opettajat ovat usein hyvinkin pidettyjä kunhan he eivät ole tyranneja. Esimerkiksi yläasteaikanani koulun yksi selvästi suosituimmista opettajista oli hyvin tiukka nainen, jota jopa häirikköoppilaat kunnioittivat jollain tasolla mutta silti hän onnistui tarjoamaan kiinnostavaa ja hyvää opetusta. Numeroita ei todellakaan nuoleskelulla saanut. Hän oli ehkä onnistunut löytämään hyvän tasapainon opettajan auktoriteetin ja toisaalta oppilaan kaveeraamisen kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että hän suhtautui oppilaisiinsa kuin ihmisiin, mutta luokan edessä hän oli opettajana joten turhat pulinat pois.
Samoin lukiossa oma ehdoton suosikkini oli varmaan kyseisen lukion ainoa opettaja, joka ehdottomasti vaati kotitehtävien tekoa sillä tasolla, että hän saattoi määrätä kenet tahansa taululle ratkaisun esittämään. Hänkin oli hyvä opettaja, selitti asiat loistavasti, oli lahjomaton numeroissa eikä edes soveltanut gaussin käyrää arvosteluasteikossa. Silti hänelläkin oli huumorintajua ja kyseessä oli mukava ihminen.
Oppilaat pääsääntöisesti myös tajuavat sen, että minkä aineen numero on ansaittu ja minkä ei. Lepsun opettajan kymppiä pidetään vähempiarvoisena kuin tiukan opettajan kasia.
Myönnän, että kuulostat hitusen siltä, että aliarvioit oppilaitasi. Olen samaa mieltä siitä, että nuoleskelu ei saa olla numeron perusta mutta älä lankea siihen kuvitelmaan, että kaikki mukavan opettajan maineessa olevat nuoleskelevat oppilaitaan antamalla parempia numeroita. Mukava ja hyvä opettaja myös usein kannustaa oppimaan, oppilas jopa haluaa välttää tuottamasta pettymystä opettajalle ja pyrkii parempaan. Tästä toki seurauksena paremmat arvosanatkin. Surullista on, jos toiset opettajat leimaavat nämä työn tulokset nuoleskelun aikaansaannoksiksi. Se ei ainakaan motivoi yrittämään vastaavasti hänen tunnillaan.
Ja minun tunneillani yhdeksikön luokkaa. Käskee muitakin olemaan hiljaa ja on aktiivisesti mukana.
Kehut sitä, että on hienoa, että jaksaa tällä tunnilla käyttäyyä noin hienosti. Voi olla että tuo pieni positiivinen palaute saa tytön muillakin tunneilla tsemppaamaan.
niin kirjoita kehut sinnekin. Vanhemmistakin on varmasti kiva saada positiivista palautetta, kun todennäköisesti he saavat jatkuvasti lukea valituksia muilta opettajilta. Lisäksi tytöstä on tietysti kivaa, kun vanhemmat näkevät positiivisen palautteen.
Olen kyllä laittanutkin sinne positiivisuusmerkintöjä, mutta ilman tarkempia kuvauksia.
Jotenkaan en saa sanaakaan suustani "livenä". Syynä se että oppilas aktiivisesti ilmoittaa hyvän käytöksensä johtuvan minusta - olen siis hyvä ope ja opetan kiinnostavasti. Ja hassua kyllä tuntuu että jos kehun häntä niin kehun häntä minun kehumisestani. Jos pitäisi suunsa kiinni siitä, saisin helposti sanottua että on mukavaa kun hän on niin hyvin tunnilla.
ap
varsinkin jos tiedät, että on ollut erityisen vaikeaa muiden opettajien kanssa, niin jokin parilla sanalla lisätty kuvaus tekee jo paljon.
Eikä sen kehumisen tarvitse olla mitään ihmeellistä, sekin riittää että jos oppilas on esim. panostanut läksyihin niin sanoo, että hieno juttu, että näit noin paljon vaivaa ja lopputulos oli vaivannäön arvoinen. Ja sellaista pientä.
Luultavasti on kyseessä perseesi nuoleminen jostain syystä mutta vaikea sanoa tarkemmin kun ei tiedä tapausta. Vai että rupeaa sun tunneilla määräilemään muitakin. Siitäpä se numero lähtee vetämään alaspäin. OLET TAINNUT JO JÄTTÄÄ TUNNEILLASI AUKTORITEETINKIN TUOLLE TYTÖLLE JA NYT RUPEAISIT SITTEN HÄNTÄ KEHUMAAN. Huh, huijaa...
Luultavasti on kyseessä perseesi nuoleminen jostain syystä mutta vaikea sanoa tarkemmin kun ei tiedä tapausta. Vai että rupeaa sun tunneilla määräilemään muitakin. Siitäpä se numero lähtee vetämään alaspäin. OLET TAINNUT JO JÄTTÄÄ TUNNEILLASI AUKTORITEETINKIN TUOLLE TYTÖLLE JA NYT RUPEAISIT SITTEN HÄNTÄ KEHUMAAN. Huh, huijaa...
Niin joo, tarkemmin ajatellen pitäis varmaan antaa jälkkää opettajan auktoriteetin horjuttamisesta.
Mitäs ehdottaisit sitten arvosanaksi? Sai kokeesta 8,5 ja edellinen numero oli kutonen.
että en opettanut häntä vielä silloin kun sai sen kutosen. Onkohan mun arvostelukyvyssäni jotain vikaa? Melkein koko luokan numerot nimittäin nousivat entisistä...
t. ap
t. ap
Sä olet niin saaTAnan hyvä ope, että sun tunnillasi häirikötkin motivoituu. Ole hyvä.
Laitat myös Wilmaan tiedon, että vanhemmatkin näkevät. Saisit positiivisella palautteella positiivisen kierteen, joka toivottavasti jatkuisi myös muille tunneille.
päästä sänkyysi;) ...ei oikeasti...mutta sain istutettua ajatuksen päähäsi hahahahah
sitähänsä kysyit
"Miksihän tämä tyttö ja itse asiassa koko luokka käyttäytyy MINUN tunneillani hyvin, vaikka muiden opettajien kanssa on vaikeaa?"
Eipä tähän kovin monta oikeaa vastausta ole.
itse just kehuin yhtä poikaa joka oli siirretty luokalta toiselle häiriköinnin takia, ja joka on sen jälkeen käyttäytynyt enkelimäisesti. Tosin minä olen aina ymmärtänyt hänen pikku "häiriköintiään", hän ei tee sitä pahuuttaan. Vitsi kun tuli hyvä mieli kun silmät säihkyivät siihen malliin :)