Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauvan kanssa junalla?

Vierailija
02.04.2012 |

Miten te olette matkustaneet lapsenne/lapsienne kanssa? Olen lähdössä puolivuotiaan tyttäreni kanssa minun kotiseudulleni, mutta ensimmäistä kertaa junalla. Mitä kannattaa ottaa mukaan? Mitä pystyy kantamaan? Miten rattaat? Istumisjärjestelyt? Auttakaa kiitos!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastaan joka toinen vkl junalla meille. Hyvin sujuu, lapsi (3v) tykkää olla leikkivaunussa touhuta siellä.

Rattaat mahtuu mukaan, ainakin kaksikerroksisissa junissa on yläkerrassa tilaa niille, siis leikkivaunussa ainakin. Muista en nyt osaa sanoa. Mitä pystyy kantamaan - sen mitä itse pystyt. Mies on joskus rahdannut useammankin kassin, mutta hänen lapsensa kävelee jo, joten asia on varmaan vähän eri.

Ota kosteuspyyhkeitä vaipan vaihtoa varten, ne junan vessat on niin minimaaliset ja ällöttävät.

Vierailija
2/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastaan joka toinen vkl junalla meille. Hyvin sujuu, lapsi (3v) tykkää olla leikkivaunussa touhuta siellä.

Rattaat mahtuu mukaan, ainakin kaksikerroksisissa junissa on yläkerrassa tilaa niille, siis leikkivaunussa ainakin. Muista en nyt osaa sanoa. Mitä pystyy kantamaan - sen mitä itse pystyt. Mies on joskus rahdannut useammankin kassin, mutta hänen lapsensa kävelee jo, joten asia on varmaan vähän eri.

Ota kosteuspyyhkeitä vaipan vaihtoa varten, ne junan vessat on niin minimaaliset ja ällöttävät.

Ei todellakaan ole vaan ALAkerrassa. InterCityissä siis vauvan kanssa paikka alakerrasta ja PYYDÄ paikka sillain että saat olla vaunujen lähistöllä (helpompi laittaa vauvaa nukkumaan ja vaikka vaihtaa se vaippakin niissä). Pendolinoissa ei ole kunnon tiloja vaunuille eli en suosittele. Vanhat pikajunat taas toimivat niin, että vaunut laitetaan erilliseen matkatavaravaunuun ja paikat on siten missä on. Tosin minut on päästetty nukuttamaan lasta ko. vaunuun kun olen pyytänyt, mutta siellä on vain yksi epämukava penkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan noista pikajunista, mut hyvin on mennyt. Usein on mennyt niin, että lapsi on nukkunut niin sikeästi rattaissa, ettei ole herännyt kun niitä nostellaan ja ovia suljetaan (on muuten tosi meluista hommaa) ja minä olen odotellut siinä matkatavaravaunussa ja lueskellut lehteä. Usein siellä on ollut muitakin äitejä ja ollaan rupateltu samalla.

Kun lapsi on herännyt, ollaan oltu ihan paikoillaan, olen lukenut pienelle kirjoja, antanut räpläillä puhelinta tms. ja sitten olen käynyt ravintolavaunussa juomassa limsaa jotain.

Meillä matka on ollut n. kolme tuntia suuntaansa, ja sen ajan hyvin kestää vauvan kanssa. Ei tarvi vaippaa vaihtaa tuolla välillä, jos on laittanut kuivat just ennen lähtöä, ja vauvan saa hyvin nukkumaan syliin jos väsymys yllättää.

Vierailija
4/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat lipustasi täyden hinnan (ei opiskelija tms. alennuksia), muista ostaa perhelippu. Sillä saat ilman lisämaksua paikan paitsi itsellesi, myös lapsellesi. Vaikka vauvasi ei välttämättä osaisikaan vielä istua itse, on helpompaa, kun on tilaa hieman enemmän eikä heti vieressä ketään istumassa.

IC-junat on helpoimpia, vaunuille on kolmosen kertomalla tavalla tilaa leikkivaunun alakerrassa. Kannattaa ostaa lippu ko. vaunuun ja nimenomaan niille etummaisille, vaunutilan viereisille paikoille.

Toinen vaihtoehto on mennä perhehyttiin. Siellä on rauhallista, eikä läpikulkijoita. Se tosin on vähän hankalasti puoli kerrosta ylöspäin. Vaunuja siis joutuu nostamaan sinne, eivätkä leveät vaunut edes mahdu ovesta sisään. Lisäksi siellä on 4 istumapaikkaa, joten sinne saattaa tulla muitakin istumaan.

Meillä on junamatkat menneet vauvojen kanssa ihan hienosti. Kakkavaipan vaihto likaisessa vessassa on hieman taiteilemista (kosteuspyyhkeitä mukaan!), samoin oma vessassa käynti hereillä olevan vauvan kanssa. Itsellä on ollut kantoliina tai kantoreppu mukana pidemmällä matkalla. Sen kanssa olen saanut käytyä helpommin vessassa, ravintolavaunussa jne. (Yhden lapsen kanssa varmaan onnistuu hyvin ilmankin, mutta nyt kun olen matkustanut vauvan ja esikoisen kanssa, helpottaa kummasti, kun jää enemmän käsiä vapaaksi). Vauvan ruuan saa lämmitettyä ravintolavaunussa. Olen pakannut matkatavarat niin, että mahtuvat vaunujen tavarakoriin laitettavaan kassiin ja selkäreppuun + hoitolaukkuun ja käsilaukkuuni.

Vierailija
5/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole vaan ALAkerrassa. InterCityissä siis vauvan kanssa paikka alakerrasta ja PYYDÄ paikka sillain että saat olla vaunujen lähistöllä (helpompi laittaa vauvaa nukkumaan ja vaikka vaihtaa se vaippakin niissä). Pendolinoissa ei ole kunnon tiloja vaunuille eli en suosittele. Vanhat pikajunat taas toimivat niin, että vaunut laitetaan erilliseen matkatavaravaunuun ja paikat on siten missä on. Tosin minut on päästetty nukuttamaan lasta ko. vaunuun kun olen pyytänyt, mutta siellä on vain yksi epämukava penkki.

junissa missä mä olen matkustanut, on leikkivaunussa eli yläkerrassa ollut reilusti tyhjää tilaa. Oletan, että se on esim. rattaita varten. Alakerrassa en ole vastaavaa tilaa nähnyt. Mutta toki sinä tiedät paremmin.

Vierailija
6/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhelipun saa sitä paitsi vain jos aikuisia on 2 ja lapsiakin enemmän kuin yksi. Alle 6v matkustaa muutenkin ilmaiseksi. Ja siellä leikkivaunussa on aina tilaa niin, että vauva saa oman istuimen.

Vierailija
7/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastaan joka toinen vkl junalla meille. Hyvin sujuu, lapsi (3v) tykkää olla leikkivaunussa touhuta siellä. Rattaat mahtuu mukaan, ainakin kaksikerroksisissa junissa on yläkerrassa tilaa niille, siis leikkivaunussa ainakin. Muista en nyt osaa sanoa. Mitä pystyy kantamaan - sen mitä itse pystyt. Mies on joskus rahdannut useammankin kassin, mutta hänen lapsensa kävelee jo, joten asia on varmaan vähän eri. Ota kosteuspyyhkeitä vaipan vaihtoa varten, ne junan vessat on niin minimaaliset ja ällöttävät.

junissa missä mä olen matkustanut, on leikkivaunussa eli yläkerrassa ollut reilusti tyhjää tilaa. Oletan, että se on esim. rattaita varten. Alakerrassa en ole vastaavaa tilaa nähnyt. Mutta toki sinä tiedät paremmin.

Kun esim. IC lippua varaa, näkyy siellä kartassa paikat ja myös vaunujen säilytystilat, jotka siis on hyvin lähellä perhehyttiä. Sitä en muista oliko alhaalla vai ylhäällä, kun matkustan vauvan kans aina ilmman vaunuja, perhehytissä.

Vierailija
8/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne mahtuu yhdet rattaat. Rauhaisa. Ihan pienen kanssa meni tavallisessa vaunussakin ihan hyvin.

Vierailija
9/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkansa. Perhelipun voi ostaa, kun on yksi täyden hinnan maksava aikuinen. Perhelipppu kannattaa ostaa, koska sillä tosiaan saa sen kaksi istumapaikkaa samalla hinnalla, vaikka alle 6-vuotias ei omaa lippua tarvitsisikaan. Lisäksi leikkivaunussa ei ainakaan pohjoisen junissa ole aina tilaa, sillä ruuhkajunien leikkivaunut saattavat olla ihan täynnä. (Esim. Helsingistä pohjoiseen perjantaina iltapäivällä lähtevä juna).

Vierailija
10/10 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhelipun saa sitä paitsi vain jos aikuisia on 2 ja lapsiakin enemmän kuin yksi. Alle 6v matkustaa muutenkin ilmaiseksi. Ja siellä leikkivaunussa on aina tilaa niin, että vauva saa oman istuimen.

Komppi kympille.

Perhelipulla yksi lapsi matkustaa ilmaiseksi yhden täyden hinnan lipulla matkustavan aikuisen kanssa. Aikuisia ei tarvitse olla 2 tai lapsia enemmän:

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/perusliput/per…

Siellä on monestikin joka paikka varattu. Toisekseen ei todellakaan ole "leikkivaunussa aina tilaa". Pääradan ruuhkaisissa junissa on monesti jokainen istumapaikka varattu. Sitä paitsi tuskin ap on 6 kk ikäisen vauvan kanssa menossa leikkivaunun yläkertaan leikkitilan viereen, vaan on alakerrassa, siellä missä vaunutkin ovat. Ja siellä on monesti paljon ihmisiä, kun paikkojakaan ei kovin montaa ole.

Vaikka siis alle 6-vuotias saisikin matkustaa ilmaiseksi, otan aina ilman muuta perhelipun. Sillä saan alle 6-vuotiaallekin istumapaikan, ihan ilmaiseksi.

5