Kuulustelin tyttäreltä historian koealuetta
ja siinä oli mm. 1. ja 2. sortokausi, jolloin Suomessa oli pakkovenäjä. Tyttö kysyi, että on nyt menossa 3.sortokausi, kun meillä on pakkoruotsi :-)
Kommentit (9)
tuhota lapsen opiskeluhaluja omilla asenteilla. mitä helvettiä se nyt haittais jos lapsi vaikka sattuis pitämään kielten opiskelusta ja opiskelis mielellään ruotsia, haluais vaikka isona tulla ruotsin opettajaksi? mutta tuskin jos sinäkin annat ymmärtää että ruotsi on paskaa.
Mutta hyvä että jaksat ap lukea tyttäresi kanssa, historia ei selvästi ole hänen vahvimpia aineitaan.
tuhota lapsen opiskeluhaluja omilla asenteilla. mitä helvettiä se nyt haittais jos lapsi vaikka sattuis pitämään kielten opiskelusta ja opiskelis mielellään ruotsia, haluais vaikka isona tulla ruotsin opettajaksi? mutta tuskin jos sinäkin annat ymmärtää että ruotsi on paskaa.
Vai onko ruotsi muka vapaaehtoinen kieli?
Tästä tytöstä ei tule ruotsin- eikä muunkaan kielen opettajaa. Jo englanti on tuskaa. Sen sijaan äidinkieli on 10.
Pakkoruotsi tuli kouluihin vasta 1970-luvulla.
osasit kertoa että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa.
"Pakkoruotsi" on se, joka osoittaa muille maille meidän olevan enemmän kallellaan länteen kuin itään.
En usko, että tarvitsen koskaan ruotsin kieltä, mutta sen symbolisen arvon takia en ikimaailmassa ajaisi sen lopettamista.
Olen itse asunut Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa, ja huomannut itse, minkälaisen vaikutuksen "pakkoruotsista" kertominen tekee heikäläisiin. Eipä sen jälkeen enää pidetä Pikku-Venäjänä, niin kuin aikaisemmin mahdollisesti luultiin.
"Pakkoruotsi" on se, joka osoittaa muille maille meidän olevan enemmän kallellaan länteen kuin itään.
En usko, että tarvitsen koskaan ruotsin kieltä, mutta sen symbolisen arvon takia en ikimaailmassa ajaisi sen lopettamista.
Olen itse asunut Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa, ja huomannut itse, minkälaisen vaikutuksen "pakkoruotsista" kertominen tekee heikäläisiin. Eipä sen jälkeen enää pidetä Pikku-Venäjänä, niin kuin aikaisemmin mahdollisesti luultiin.
En siis ole Venäjä-vastainen, missään nimessä, mutta varovainen. Uskon, että Suomen on oleellista olla osa Euroopan unioinia.
kertoo omasta heikosta itsetunnostasi eikä mistään muusta.
Aivan sama mitä meistä ajatellaan!
Ja pakkoruotsia emme tarvitse, sen aika on ohi.
osasit kertoa että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa.