Lapsille maistuvia ruokia, joihin voi upottaa tai piilottaa vihanneksia?
Meillä on kaksi melko nirsoa poikaa, jotka syövät kurkkua ja tomaattia, mutta eivät juuri muuta tuoretta. Kasvisruokia meillä on ollut apljon tarjolla, mutta silti ne eivät uppoa. Nyt pitäisi kuitenkin koittaa vähän terveellistää ruokavaliota. Onko vinkkejä ruoista, joihin saa piilotettua mahd. paljon terveellisiä ja tuoreita ainesosia?
Kommentit (27)
Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta kasviksiin tottumisesta. Itse olen kasvissyöjä, joten monta kertaa on ollut tarjolla hyviä kasvisruokia. Ne vain eivät käy kaupaksi. Sitten syödään reilusti välipalalla tai iltapalalla, kun kunnon ruoka ei maistunut.
ap
parin viikon ajan lautasen reunalla olisivat ne kurkut ja tomaatit ja kolmannen viikon alussa siinä olisikin ohut viipale paprikaa noitten lisäksi.
pitsahan voisi olla hyvä houkuttelukeino. kunnollinen tomaattipohja, paistettua sipulia ja vaikkapa säilöttyä paprikaa (varmaan keltainen voisi olla miedoin) ja lopuksi vielä se lasten oma lempparitäyte.
tuli vielä mieleen, että kuinka paljon lapset osallistuvat ruuanlaittoon? jos he saisivat itse tehdä niitä kasvislisukkeita, se saattaisi houkutella heidät maistamaankin helpommin.
kasvissosekeitto
pinaattikeitto
salaatti silloin, kun mukana on mozzarellaa/fetaa/halloumia ja vaikka viinirypäleitä tms.
jauhelihakastikkeeseen voi laittaa sipulia, porkkanaraastetta, tomaattia, sieniä...
siskonmakkarakeitossa menee hyvin sipulia, porkkana, lanttu, kukkakaali, selleri, palsternakka...
porkkanaraaste rusinoiden tai pähkinöiden kanssa
punajuuri-aurajuusto paistos
dippivihannekset välipalana
uunitomaatit, täytetty esim. juustolla
sienikeitto
juurespyre lihan kanssa (porkkanaa, palsternakkaa, lanttua)
näin meillä
ap se on myöhäistä
mutta aloita pikkueristä, lissää hivenen esim raastettua porkkanaa jauhelihasoosiin, lisäät sitten määrää pikku hiljaa
mä laitan kaikkeen kasviksia, eli muussiin esim pinaattia, porkkanaa,
riirin sekaan keittäessä porkkanaa pininä ohuina paloina, parsakaalia, mitä milloinkin tuoreena, en käytä juurikaan pakastevihanneksia
kasvisosekeitooja kausi vihanneksista
välipalalksi porkkanaa, kurkkua, paprikaa , tomaatia jne paloina
kuorin pilkon hedelmiä, siinä ne menee ihan läksyjä tehdessä massuun
meillä just lapsi söi lautasellisen jossa oli, porkkanaa, kurkkua, omenaa, viinirypäleitä, mandariinia.
nyt söi just lautasellisen, jääsalaattia, tomaatti, paprika, porkkana, kurkkua, ja kalafilettä
aamulla banaanin ja maustamatonta jugurttia, jossa mustikka-mansikkaa seassa, itse poimittuja : )
eli laitan kaikkeen , jopa laatikkoruokiin aina tuoreita vihanneksia
lisäksi joka ruokana on lisukkeena höyrystettyjä vihanneksia, vaihdellen, aina tuoresalaattia..
ja sitten ne ihan kasvisruuat tietenkin
olla oikeasti nirsoja lapsia.
Mun lapsi ei syö lähestulkoon mitään VAIKKA hänelle on kaikkea tarjottu vauvasta asti. Sillä ei ole mitään väliä onko yhden vai viiden lapsi. Jos lapsi ei syö niin ei se ihan oikeasti syö.
Lapseni on mennyt koko ikänsä reilusti miinus käyrillä, neuvolasta on apuja haettu -turhaan. Ei tota lasta kukaan saa syömään.
Minä olen onnellinen jos hän syö lounaastaan edes puolet -se luultavasti onkin ainoa mitä hän syö päivän aikana. Hän kyllä syö risotosta pakastevihannekset, porkkanaa ja kurkkua. Siinä ne taisi ollakkin.
Tämä lapsi syö makaronia jauhelihan kanssa (eri muodoissa) ja kanaa ja riisiä, maksalaatikkoa ja pinaattilettuja. Muuta ei syö, vaikka hänelle kyllä tarjotaan koko ajan reilusti kasviksia, erilaisia ruokia jne. Hän ei syö.
Ei siinä neuvolat tai lääkärit paljon auta.
T: Lastenhoitaja
tarkoitti, ettei ole väliä onko yhden vai viiden lapsen äiti.
jos eivät niistä pidä. Ja samalla siirtyy syömäkelvottomaan osaan lautasta paljon muutakin.
En ole ikinä osannut ajatella, että lapsen on pakko pitää sipulista, paprikasta tms. vaan minulle riittää, että lapsi syö sen verran, että pysyy hengissä.
Yksi lapsistani ei ole koskaan ole syönyt porkkanaa ja jälkeenpäin selvisi, että sillekin voi olla allerginen.
Paljon riippuu kanssa siitä, miten ne kasviksia sisältävät ruuat tehdään ja millaisia raaka-aineita käytetään. Koulujen linja kun taitaa olla se, että ostetaan halvinta mitä saa eli huonoimpia tehovihanneksia jostain Puolasta tai toiselta puolelta maapalloa. Sitten ei ole kunnon mausteita käytössä (ei todellakaan esim. yrttejä tai oikeita mausteita), vaan niissä pihistellään ja yritetään jollain keinotekoisilla lisäaineilla ja tärkkelyssiirapeilla saada makua ruokaan. No, lopputulos ei vain voi olla maistuvaa, kun raaka-aineet ovat huonoja.
Eli ei syy ole kasviksissa sinänsä, vaan huonoissa raaka-aineissa ja joskus ehkä myös resepteissä ja kyvyissä kokata. Eikä tietenkään _joka_ ruokaan sovi se, että niitä varta vasten "laimennetaan" kasviksilla.