Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä työpaikalta saatu kännykkä? Vietkö sen illaksikin kotiin? Miksi?

Vierailija
02.04.2012 |

Meillä vaihdettiin juuri pöytäpuhelimet kännyköiksi ja nyt oletetaan, että mut saa kiinni esim. ennen 9:ää (liukuva työaika), kun olen aamulla vielä kotona. Ei mun työaikoja muutettu. Miten te toimitte?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä puhelimesta, jolloin sitä saa käyttää myös yksityisiin puheluihin. ELi mut saa siitä kiinni vapaa-ajallakin.

Jos puhelin on puhdas työpuhelin, jota ei ole tarkoitettu yksityiskäyttöön, niin silloin sen voi jättää työpaikalle tai pitää kiinni työajan ulkopuolella.

Vierailija
2/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

, mutta en soittele sillä yksityispuhelujani kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis tarkistaa, onko kyseessä puhtaasti työpuhelin vai sovittiinko puhelinedusta. Työpuhelin pitää jättää töihin.

Työnantaja ei voi pakottaa ottamaan puhelinetua eli ap:n ei ole mikään pakko vastata kännykkään kotonaan.

Vierailija
4/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä olen tehnyt pääasiassa ihan fiiliksen mukaan - otan työkännykän mukaan jos se laukkuun sopii tai jos erityisesti odotan siihen jotain soittoa.

Mä kai teoriassa voisin vaihtaa kokonaan tuohon työkännykkään, koska omalla kännykällä on aika vähän väliä ja laskut niin pieniä, että niihin ei taatusti valtion kirjanpito puuttuisi (ts. puheluiden ja tekstiviestien osuus on viiden euron luokkaa kuukaudessa). Mutta mulla on oma puhelin, johon ystävät ja tuttavat on tottuneet soittamaan ja työpaikalla kännyköiden käyttöönotosta on niin vähän aikaa, etä suurin osa työasioistakin tulee omaan henk.koht. puhelimeen. Numerotietojen päivittämisessä koko tuolle joukolle olisi liian iso homma ja liian monta epävarmuustekijää. Sitäpaitsi se firman kännykkä on tietysti joku halpismalli.

Vierailija
5/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhelinetu, maksan verotusarvon mukaan mutten tosiaan ole tavoitettavissa työajan ulkopuolella.

Vierailija
6/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin käytän työpuhelinta ihan yksityispuhelimenakin, joten se on mulla aina mukana ja päällä. Omakin liittymä on mutta siinä vuosittain laskut varmaan alle viiskymppiä.

Vierailija
7/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alunperin puhelinetu ei tarkoittanut 24/7 valmiudessa oloa (tai ennen siitä valmiudessaolosta ainakin maksettiin) mutta nykyään homma on livennyt siihen että erityisesti johto/asiantuntijatehtävissä työkännykkä matkapuhelinedulla tarkoittaa, että joudut vastaamaan 24/7. Jos et vastaa niin ihmetellään ja moititaan. Itselläni vielä aikaerot aiheuttaa sen että ekat puhelut tulee kuudelta aamulla ja vikat kahdeksalta illalla. Ja puheluihin vastaamisesta ei saa MITÄÄN korvausta eli joudun tekemään ilmaista työtä.

Työsuhdepuhelin on pakko ottaa (se on edellytys työnsaannille firmassamme) ja silloin jo tehdään selväksi että kun sinulla on tuo ETU niin sitten siitä pitää vähän niinkuin maksaa myös sillä että aina vastataan, oli yö tai päivä.

En väitä että tämä on laillista ollenkaan, mutta sen väitän että tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kaikissa pörssiyhtiöissä on asiantuntijatasolla sama meininki.

Itse tein jonkin aikaa osittaista hoitovapaata olemalla 4pv töissä - mutta ihan sama puhelinralli oli vapaapäivänäkin eli ihan koko ajan puhelin soi, siltäkin päivältä miltä en saanut palkkaa. Esimies ei suostunut siihen että olisin luopunut puhelinedusta.

Joten puhelinetu on niin perseestä kun olla ja voi. Olisin mieluiten ilman, mutta kun meillä se puhelinetu on PAKKO ottaa, halusit tai et :(

Vierailija
8/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän työkännykkää yleensä töissä. Vain jos olen jossain muualla palaverissa ja menen sieltä suoraan kotiin tai menen aamulla kotoa jonnekin muualle kuin toimistolle, niin silloin mulla on työpuhelin matkassa. Älä opeta työpaikkaasi siihen, että olet tavoitettavissa työajan ulkopuolella. Sä voit kyllä soittaa sitten takaisin jos sua on tavoiteltu aamulla ennen kuin olet töissä.

Vierailija
9/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita, että mun odotettaisiin olevan tavoitettavissa 24/7. Meillä on toimivat varamiesjärjestelyt ja ensisijaisesti sijainen hoitaa hommat mun poissaollessa. VOin laittaa lomalla työpuhelimen kiinni. Mutta jos jään kotiin vaikka sairaan lapsen kanssa, niin vastaan kyllä ja hoidan työpuhelut, jos niitä tulee. Mulla niitä ei tule rasittavuuteen asti.

t. 2

Vierailija
10/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdettiin juuri pöytäpuhelimet kännyköiksi ja nyt oletetaan, että mut saa kiinni esim. ennen 9:ää (liukuva työaika), kun olen aamulla vielä kotona. Ei mun työaikoja muutettu. Miten te toimitte?

Vierailija
11/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinedun verotus 10e/kk on aivan p..stä.

Toiset pälpättävät puhelimeen omaa asiaa jatkuvasti.

Itellä työ ja omia puheluja on yhteensä noin 5-10e/kk. Siitä reippaasti yli puolet työpuheluja. Verottajalle menee enempi euroja kuin on omien puhelujen osuus.

Vierailija
12/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muussa tapauksessa kuin jos olen työreissussa seuraavan päivän (harvoin). Koska en saanut puhelinetua eli puhelin on puhtaasti työpuhelin, en vie kotiin enkä siis vastaa työpuheluihin muualla kuin työpaikalla.

Vierailija
13/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silti mun työaikaa muuta, että maksan puhelimesta verotusarvon. Toki se on aina mukana ja vastaan kun se soi, mutta jos näen nimestä, että asiakas (jolla siis tiedän, ettei ole niin kiireistä asiaa) soittaa vaikka seitsemältä illalla ja olen kotona, niin en vastaa. Soitan hänelle takaisin seuraavana aamuna. En ole lääkäri enkä palomies, kukaan ei ole viiveeseen vielä kuollut :)

Joskus tietysti vastaan huonolla hetkellä tuntemattomiin numeroihin ja siellä on työjuttu, mutta lopulta aika harvoin näin käy. Joskus kerron pokkana palaavani asiaan seuraavana päivänä. Työkaverit ja pomo tietää olla soittelematta, ellei todella ole tärkeä asia, joten heille vastaan koska tahansa.

Musta on törkeää viedä ihmisten vapaa-aikaa, jos henkilö ei ole johtavassa asemassa (=aina töissä).

Vierailija
14/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kirjaan työajaksi jokaisen minuutin mitä puhun siihen puhelimeen vapaa-aikana, siis työpuhelut. Jos se puhelu vaatii vielä jotain toimenpiteitä sen jälkeen, laskutan myös niistä minuuteista.

Meillä tämä toimii, koska työaikaani ei ole sidottu juuri kahdeksan ja viiden välille, vaan liukumat toimii. Joskus teen iltaisin kotoa töitä omasta tahdostani.

Muutenkin liian halvalla ihmiset myyvät itsensä täysipäiväiseen työnantajan käyttöön. Muistkaa olla tiukkoina.

Vierailija
15/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen periaatteessa tarvittaessa "aina" käytettävissä. Näkyy sitten palkassa. Eipä niitä hätitilanteita usein tule, mutta on sitä joskus joutunut vapaa-ajastaan luopumaan. Toisaalta sitten joustoa löytyy toiseenkin suuntaan.

Vierailija
16/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan vastaa siihen enää klo 16:n jälkeen, en aina heti klo 8:kaan.

Nyt olen lomalla ja poissaolovastaaja päällä. Se suodattaa läpi vain ne numerot jotka haluankin.

Vierailija
17/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinedun verotus 10e/kk on aivan p..stä.

Toiset pälpättävät puhelimeen omaa asiaa jatkuvasti.

Itellä työ ja omia puheluja on yhteensä noin 5-10e/kk. Siitä reippaasti yli puolet työpuheluja. Verottajalle menee enempi euroja kuin on omien puhelujen osuus.

VerotusARVO ja 20e/kk, eli et maksa tuota 20e joka kuu vaan se lisätään palkkaan ja maksat siitä vero% mukaisen veron. Muutama euro siis. Puhelinetu ei tarkota että pitää vastata 24/7, oman harkinnan mukaan. Mua ainakin helpottaa että jotkut asiat voi hoitaa tstoajan ulkopuolella. Meillä jousto toimii molempiin suuntiin eli myös ta joustaa.

Vierailija
18/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidin työpuhelimen mukana silloinkin, kun sitä ei ollut. Ei tähän sen kummempaa syytä - työajat joustaa, joten minkäkin joustan. Eikä minulle kukaan yöllä/ viikonloppuisin soittele - joten aivan hyvin voin vastata työmatkalla/ alkuillasta puheluun - ja jos en voi, niin en vastaa.

Vierailija
19/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän työpuhelin työpaikalla. Työasioita hoidan vain työaikana ja omat asiat sitten omalla henkilökohtaisella kännykälläni. Näin tekee kaikki muut paitsi pomo joka sitten valittaakin kun joutuu vastaamaan työasiohin esim. kello 19.00 ilalla. Mitäs vastaa työpuhelmiin.

Vierailija
20/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin päästyäni en enää vastaa. Mutta jos lapset sairastuu, on tosi kätevää, että puhelin on kotona. Siitä löytyy helpommin pomon ja työkavereiden numerot. Hoidan myös yleensä lasten sairastelun ohella kaikki ne työt, jotka voi puhelimella hoitaa. Ei mene sekään päivä ihan hukkaan.