Auttakaa Kelan lapsiperheiden etuuksien hakemisen kanssa! Teinkö oikein?
Määräaikainen työsopimukseni päättyy 3.6 eikä jatko ole varma eli tuon päivämäärän mukaan elän. Laskettuaikani on 31.7. jolloin olen laskenut, että äitiysloma alkaisi 26.6.
Nyt hain äitiysavustusta, lapsilisää ja äitiysrahaa sekä vanhempainrahaa kaikkia samalla kertaa. Vanhempainpäivärahaa(äitiysraha ja vanhempainraha) varten laitoin kaikkiin kohtiin, että en ole töissä enkä saa palkkaa välittömästi ennen rahakauden alkamista ja että olen tuolloin työtön. Valitsin myös, että haen päivärahaa etuuden alkamista edeltävien kuuden kuukauden palkkatulon perusteella. Ajattelin, että kun viime vuoden opiskelin ja tämän vuoden alusta olen tuohon 3.6. asti töissä niin tulot ovat tämän ilmoituksen mukaan nyt paremmat(minulle suotuisammat?).
Sain jo neuvolasta sen todistuksen etuuksia varten. Sen lisäksi pitäisi Kelan verkkoasioinnin mukaan 16. päivään mennessä palauttaa myös työnantajan selvitys maksetuista palkoista. Minähän saan vielä tältä kuulta ja ensi kuulta palkkaa. Joutuvatko töistä ilmoittamaan nämä palkat sitten vielä myöhemmin, kun minun pitää antaa jo tähän mennessä maksetuista palkoista selvitys parin viikon päästä? Vai ottaako Kela ne sitten selville ja ottaako Kela ne myös ne palkat huomioon?
Jälkitarkastuksestahan joutuu kuitenkin synnytyksen jälkeen lähettämään uuden todistuksen...
Mieheni on töissä ja aikoo pitää heti kesäloman jatkona isyysvapaansa. Maksetaanko isyysraha tosiaan vasta vanhempainrahakauden loputtua? Kun kerta isyysrahaa haetaan vasta 22 kk:n kuluessa vanhempainrahakauden päättymisestä? Eikö rahaa voi saada aiemmin, kun vapaakin täytyy pitää äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana?
Todella pitkä selostus! Toivottavasti joku jaksaisi auttaa, kun näin esikoista odottavana kaikki ihan uutta... :/ Eli olenko toiminut oikein? Kiitos vielä!
Kommentit (9)
yhteyttä Kelaan ja varmistaa nämä asiat sieltä.
Tuosta 6kk:n palkasta ennen laskettua aikaa, niin eiköhän se työnantaja ilmoita sinun palkkatiedot Kelaan aina sinne 3.6. asti. Loppuuko työsi todella tuohon päivään vai pidätkö esim. lomia vielä tuon jälkeen?
Isyysvapaasta taidat sekoittaa asiat siihen pidennettyyn isäkuukauteen. Jos muistan oikein, niin kyllä miehelleni ainakin maksettiin isyysraha aika nopeasti siitä kun teki hakemuksen isyyslomasta (ja tämä ennen vanhempainrahakautta).
hain itselleni vanhempainrahan koko kaudelta. Mies kun ei vielä tiedä, että pitääkö isäkuukautta. Mutta hakemustahan voi muuttaa sitten myöhemminkin? Kun sittenhän minä en saa niiltä viimeisiltä päiviltä tietenkään vanhempainrahaa...
Ap
Itse hain vanhempainrahan koko kaudelta myöhemmin, kun en tiennyt aluksi pidänkö kokonaan vai pitääkö mieheni isäkuukauden. Päädyimme kuitenkin siihen että pidän kokonaan. Oliko se niin että hakemus vanhempainrahasta tulee olla muutama kuukausi ennen sen alkua Kelassa? En kyllä muista varmaksi.
vasta xx.xx mennessä, ja voit toimittaa ne silloin heti Kelaan.
Samoin joudun tekemään itse sitten aikanaan, aloitan varhennettuna ä-loman heinäkuun alussa, ja saan sinne saakka palkkaa. Minulla ei ole kiinteää kk-palkkaa vaan olen tuntipalkkalainen, on siis odotettava viimeinen palkka että voivat laskea ä-rahan. Mutta sehän maksetaankin siltä 25 päivältä JÄLKIkäteen, eli heillä on ainakin pari kolme viikkoa aikaa tehdä ä-rahapäätös.
Ei kai se auta kuin ottaa yhteyttä sitten... jotenkin tuntee niin tyhmäksi itsensä näissä asioissa.
Aion pitää kaikki lomat pois ennen kuin työsopimukseni päättyy. Ja jos työsuhdettani jatkettaisiinkin niin eiköhän siitä riitä ilmoitus Kelalle?
Kelan sivuilla sanotaan: "Hae isyysrahaa 2 kuukauden kuluessa vanhempainrahakauden päättymisestä". Ajattelin tästä, että isyysraha maksettaisiin vasta myöhemmin, mikä kyllä tuntuisi hullulta. Mutta onneksi mieheni voi hakea tuota isyysvapaata jo aika hyvissä ajoin, kun kohta saa tietää milloin lomat on. Sitten hakee vain isyysvapaata niin, että se alkaa heti kesäloman loputtua.
Ap
postitan Kelaan vain tuon todistuksen, minkä sain neuvolasta?
Ja soitan Kelaan ja ilmoitan, että saavat toukokuussa/kesäkuun alussa (silloinhan minulle viimeinen päivä maksetaan palkka) palkkatietoni?
vasta xx.xx mennessä, ja voit toimittaa ne silloin heti Kelaan.
Samoin joudun tekemään itse sitten aikanaan, aloitan varhennettuna ä-loman heinäkuun alussa, ja saan sinne saakka palkkaa. Minulla ei ole kiinteää kk-palkkaa vaan olen tuntipalkkalainen, on siis odotettava viimeinen palkka että voivat laskea ä-rahan. Mutta sehän maksetaankin siltä 25 päivältä JÄLKIkäteen, eli heillä on ainakin pari kolme viikkoa aikaa tehdä ä-rahapäätös.
Vanhempainrahaa haetaan kuukausi ennen vapaan aloittamista. Näin Kelan sivuilla sanotaan.
[/quote]
Itse hain vanhempainrahan koko kaudelta myöhemmin, kun en tiennyt aluksi pidänkö kokonaan vai pitääkö mieheni isäkuukauden. Päädyimme kuitenkin siihen että pidän kokonaan. Oliko se niin että hakemus vanhempainrahasta tulee olla muutama kuukausi ennen sen alkua Kelassa? En kyllä muista varmaksi.
[/quote]
Ei kai se auta kuin ottaa yhteyttä sitten... jotenkin tuntee niin tyhmäksi itsensä näissä asioissa.
Aion pitää kaikki lomat pois ennen kuin työsopimukseni päättyy. Ja jos työsuhdettani jatkettaisiinkin niin eiköhän siitä riitä ilmoitus Kelalle?
Kelan sivuilla sanotaan: "Hae isyysrahaa 2 kuukauden kuluessa vanhempainrahakauden päättymisestä". Ajattelin tästä, että isyysraha maksettaisiin vasta myöhemmin, mikä kyllä tuntuisi hullulta. Mutta onneksi mieheni voi hakea tuota isyysvapaata jo aika hyvissä ajoin, kun kohta saa tietää milloin lomat on. Sitten hakee vain isyysvapaata niin, että se alkaa heti kesäloman loputtua.
Ap
varsinkin ensikertalaiselle eli et todella ole tyhmä näitä asioita miettiessäsi etkä myöskään ainut :)
Tsekkasin Kelan sivuilta tuon isyysraha jutun ja siellä sanottiin näin "Isyysrahaa pitää hakea viimeistään 2 kuukauden kuluessa vanhempainpäivärahakauden päättymisestä." Eli viimeistään puuttuu tuosta sinun lainaamasta lauseesta.
hain itselleni vanhempainrahan koko kaudelta. Mies kun ei vielä tiedä, että pitääkö isäkuukautta. Mutta hakemustahan voi muuttaa sitten myöhemminkin? Kun sittenhän minä en saa niiltä viimeisiltä päiviltä tietenkään vanhempainrahaa...
Ap