**KESKENMENON JÄLKEEN-HUHTIKUU**
Kommentit (59)
Ihanaa, kevät tulee...
Sinä saat Helene nautiskella nyt raskaana olosta koko rahan edestä :) Tosin, jos minä saan pidettyä asukkini elossa tuonne asti, kärvistelen minäkin yliajalle. Esikoinen syntyi 41+6, kuopus käynnistettiin 40+0, kun oli niin iso jo siinä vaiheessa.
Minua jännittää keskiviikon ultra ihan älyttömästi. Pelottaa, jos asukki ei ole enää elossa. En todellakaan mene sinne ajatuksella, että ihanaa nähdä vauva ja saada muutamia kuvia sukulaisille esiteltäväksi. Muuta en toivo kuin että kaikki olisi hyvin.
Vuotokin on vähentynyt, aamusta tulee ruskeaa tuhrua, iltapäivällä ja illalla ei mitään. Joutaisi jo loppua kokonaan.
anir 12+0
Helene: Ei tainnut se sinun ennustuksesi vauvan syntymäpäivästä pitää paikkaansa ;) Eikös se ollut ja mennyt jo päivämäärä jota enteilit? On se jännää miten jotkut vauvat ei meinaa syntyä millään ja toiset taas putkahtavat maailmaan aivan liian aikaisin... Ja me ollaan jo toivotettu monta viikkoa sulle onnea synnytykseen... Mutta kohta on pakko jotain tapahtua!
Anir: Ei mekään oo saatu kuvia ultrista rv 9 jälkeen, mutta meille on ollu pääasia, että vauvat on voineet hyvin!
Mahantaputteluista: Nyt minäkin olen jo joutunut tämän "uhriksi". En tiedä miten jotkut edes ilkee taputella toisten vatsaa, mutta itse aivan häkellyin kun yksi puolituttu kätensä mahalleni laski ja kysyi onko täällä vauva... ekana siirsin sen käden pois mahaltani ja sanoin vaan et saattaapi olla... En kertonu ees että on kahta... Loppuillan istuinkin sitten niissä juhlissa omat kädet mahan ympärille kiedottuna.. ;) Meinasin kyllä sanoo suorat sanat, että enhän minäkään tule sinun mahaa taputtelemaan (oikei taputtelija oli varmaan jotain 65 v vanhempi rouva). Mutta tässä asiassa mun suojeluvietti on sit aika korkee...
Nippe + tuplat 21+5
NIPPE, ennustamani synnytyspäivä meni iät ja ajat sitten:) Minähän oon koko loppuraskauden ollut siinä mielikuvassa että olisin synnyttänyt 22.3:):)
No, kaipa tämä käynnistämällä sitten vihdoin lähtee, ei kylläkään mitään tietoa milloin moinen olisi edessä, yliaikatarkistuksiinhan tässä mennään juuri. En usko että omat supistukset lähtisivät käyntiin enää, olisi se jo tapahtunut jos niin kävisi. Mulla on kaikissa synnytyksissä ollut vähän samaa ongelmaa ettei omat supistukset riitä, kolmessa synnytyksessä ollut oksitosiinitippa ja yhdessä riitti oksitosiinisuihke nenään annettuna, mutta siis kaikissa jokin supistusapu ollut. On tosiaan outoa kun ensin ei meinaa pysyä millään pienet mukana massussa ja sitten eivät lähde sieltä millään kun pitäisi.. Eipä minulla kiirettä, olo on suht hyvä, mitä nyt hermoille ottaa muiden piinaavat kommentit etteikö vieläkään. Ne kun jättää omaan arvoonsa niin mikäs tässä odotellessa. Niin hyvä seuranta omassa neuvolassani että tarkistavat muutaman päivän välein vauvan vointia että huomataan heti jos jokin alkaa mennä pieleen. Ehkä viikon sisällä on kuitenkin nyytti maailmassa:)
Helene 41+2
Pari vuodotonta päivää, ja jo ajattelin, että josko se loppuisi. No, eikös tänään sit taas alkanut. Vanhaa verta se on eikä onneksi runsasta, mutta kuitenkin.
Skeptisenä jo ajattelin, että jospa se on verensekaista lapsivettä... Kyllä tämä raskaus mietityttää ihan liikaa.
Ultra olisi ylihuomenna, en malttaisi odottaa. Ja pelottaa ihan kympillä mennä sinne.
Minäkin inhoan yli kaiken mahantaputtelijoita. Anoppi yritti esikoisen aikaan kovasti taputella ja muutenkin oli liian kiinnostunut kaikista raskauteeni liittyvistä asioista. Minua ei kiinnosta selitellä kaikelle kansalle vaivojani enkä halua että vieraat ihmiset tulee liian lähelle.
Ei sulla Helene enää kovin monta päivää voi mennä :) Milloin ovat luvanneet käynnistystä, jos ei lähde syntymään?
anir 12+1
Heippa tänne! :)
Hurjaa, on jo huhtikuu. Tuletule ihana kevät! En olekaan palstaillut hetkeen, oon iltaisin niin väsynyt että hyvä kun en heti ruuan jälkeen sohvalle nukahda.
Helenelle tsemppiä vikoihin päiviin! :)
Anirille ultratsempit, minäkin odotan tuskaisena ultraa enkä edes tiedä vielä milloin se on. Huomenna selviää ajankohta.
Tänne kuuluu hyvää ja raskaana kunnes toisin todistetaan. Yksityisellä oon nyt käynyt ultrassa kaksi kertaa; 7+2 & 9+2 ja niiden mukaan kaikki kohdallaan. En kyllä kummallakaan kerralla itse näkemääni hahmoittanut, mutta kovasti se lääkäri vakuutteli kaiken olevan hyvin. Sydämensykkeen sentään näin. :) Huomenna on neuvola ja siellä saan lähetteen nt-ultraan ja voin varata ajan. Kunpa saisin ajan jo ensi viikolle! Olen niin kärsimätön! Oireina satunnainen kuvotus, ARMOTON väsymys ja jatkuva pissahätä. Ruoka maistuu erittäin vaihtelevasti ja tänä aamuna yllätyin vaa´alla kun paino oli tippunu kilon vaikka maha turvottaa niin että kaikki housut puristaa... Noh parempi että laskee, kyllä se siitä noustakin ehtii.
Toivottavasti nuo lumet nyt lähtisivät pian, tulisi lämmintä ja pääsisi pihahommiin! :)
Mukavaa viikkoa ja pääsiäisenodotusta kaikille
toivotteleepi Elmu rv 9+6
Viime yönä iski kunnon megavuoto. Vähän kun asentoa vaihtoi, hulahti kunnolla.
Soitin äitipolille, käskivät näytille, sinne siis...
Mikään muu ei niin pelota kuin että onko pieni enää elossa...
anir 12+2
Anir: Onneksi pääset tarkastuttamaan tilanteen! Täällä toivotaan niin sydämen pohjasta, että kaikki olis hyvin! Mullakin yksi yö oli kunnon tulva silloin kun se hematooma vuoteli... Mutta tuo on tosi inhottavaa silti!
Elmu: Mukava kuulla, että kaikki on hyvin! Ja oireethan on lupaavia ;)
Nippe + tuplat 22+0 (etappi että saa hakea äippäpakkaukset ja äitiyslomarahat)
Vauva oli elossa ja vilkas. Eipä sillä ultralaitteella paljon muuta selville saanutkaan. Ottivat tulehdusnäytteitä ja lääkäri katsoi, että paikat on kiinni.
Huomenna np-ultra kunnon laitteilla.
Nippe. Tuo oli ihanaa aikaa, kun sai laittaa kelan anomukset vetämään. Sitä odotellessa. Minä vähän mietin, että laittaisin anomukset viime tipassa, josko saisi sitten sen uudemman äippäpakkauksen... Tai tietysti jos tämä vanha on kauniimpi, sit vois laittaa paperit heti kun voi...
Millonkas ne lapsimessut on, silloinhan ne yleensä julkaisee uuden pakkauksen, vai julkaiseeko ne sen tänä vuonna myöhemmin, kun tulee jakoonkin myöhemmin?
Anir: Onneksi vauva voi hyvin! Näkyikö sulla mitään hematoomaan viittavaa? Arvaa rullasinko tuota palstaa alaspäin sinun tekstin kohdalle varovaisesti ja monta kertaa jo kurkkinut, että joko on tullut tietoa sinun päivystysreissusta!
Nythän se äippäpakkaus vaihtuu elokuussa arviolta ja aiemminhan se on yleensä vaihtunut jo toukokuun tietämillä. Lapsimessut vissiin ovat tässä lähiaikoina ja ainakin aiemmin siellä on julkaistu se uusi pakkaus... Minäkin aluksi meinasin taktikoida noiden pakkausten suhteen, mutta kun sitten huomasin, että se vaihtuu vasta elokuussa... Eli hakemukset laitan menemään huomenna heti neuvolasta saatuani todistuksen raskauden kestosta.
Pää onkin aivan sekaisin Kelareissun jäljiltä. Niin paljon vaihtoehtoja kuinka käyttää äitiys ja vanhempainvapaat. Tuplista kun saa 60 päivää ekstraa ja sen vois pitää joko normaalin vapaan päälle tai jopa niin, että oltais miehen kans yhtä aikaa kotona... mut sitten tietysti lyhenee sen 60 päivää lopusta...
Nippe + tuplat 22+0
ANIR, ihanaa että pienellä on kaikki hyvin!!
Huomenna soittelemaan yliaikatarkastukseen aikaa, lienee joko torstaina tai sitten hyppää peräti lauantaihin koska kuulemma synnytyssairaalassani ei ole äitiyspoli lainkaan käytössä pyhäpäivinä. Hiukan ottaa tuokin hermoille että pitääkin sattua juuri pyhille nämäkin hommat. Tänään neuvolassa pikakäynti, kaikki oli edelleen loistavasti. Pari supistusta tuli sydänääniä kuunnellessa ja vauvan syke lähti mojovaan nousuun niiden aikana. Noita pikkuisia suppareita kyllä on, mutta niin laimeita eikä tunnu ikinä nousevan sinne tuskaan saakka vaikka mitä yrittäisin niiden aikana tehdä:/ Uutena vaivana alkoi viime yönä rannekanavaoireyhtymä, refluksitautihan minulle kehittyi jo noin kuukausi sitten. Neukkatäti oli sitä mieltä että käynnistävät jo ekalla yliaikatarkastuksella kun nämä vaivat tuntuvat olevan lisääntymään päin koko ajan. Joillakin kuulemma kestää tuon rannekanavaoireyhtymän kanssa synnytyksenkin jälkeen viikkoja, jopa kuukausia parantua:/ Kyllä minä tahtoisin tämän niin kovasti jo maailmaan!!
Helene 41+3
Täällä odotellaan anir:n np-ultrakuulumisia. Voi kunpa kaikki olisi hyvin. Ja voi kunpa löytyisi se syy vuoteluun. Ehkä sen paikantaminen esim. hematoomaan voisi helpottaa pelkoja.
Ja Helenen poika halusi sitten selvästi synttärinsä kunnolla huhtikuun puolelle :) Vaivat ei ole kivoja, eikä kyllä ilmeisesti synnytyksen käynnistäminenkään. No, vähän enää matkaa jäljellä ja sitten palkinto on sylissä!
Nippe: Vapaiden sijoittaminen kannattaa varmaan miettiä kunnolla. Tuplien kanssa kaikki apu pikkuvauva-aikana on paikallaan. Yhden kanssakin kun voi tuntua ettei edes suihkuun pääse ja kaikki päivät menee yöpuvussa laahustaessa :)
Mitäköhän Niiskurouvalle kuuluupi?
ON: Mä jo odotan kauhunsekaisin tuntein meidän np-ultraa, joka on varattu kolmen viikon päähän. Miten se voikaan niin pelottaa. Neuvolassa tiistaina th sanoi, ettei np-ultraan kannata mennä asenteella "mennään katsomaan meidän vauvaa" vaan asenteella "mennään katsomaan onko kaikki hyvin". Mä en tiedä mitä mä teen jos pikkuinen menetetään. Pahoinvointia ja palelua on edelleen. Pahimmat kiukkuraivot on takanapäin. Ja tajusin eilen, että alavatsa pömpöttää, sitä ei siis saa vetämällä sisään eli kai se sitten on raskausmahan alku :) Ja paino ei ollut neuvolan vaakalla noussut vielä yhtään vaikka olen syönyt kuin hevonen, kaikki energia menee varmaan jatkuvaan paleluun.
Vilmis + Korppu 9+1
Np-ultra takana :) Ja kaikki hyvin :) Vauveli vastasi päivälleen viikkoja, liikkui reippaasti, nähtävissä olevat rakenteet oli ok. Niskaturvotus minimaalinen.
Hematoomaa tms. ei näkynyt enää, mutta istukka on kohdunsuun reunalla, ja se on todennäköisesti se tämänhetkisen vuodon aiheuttaja. Ja jos isoja vuotoja tulee, sain käskyn saman tien painua äitipolille suoraan.
Kylläpä oli helpottava käynti, ja ehkä tässä uskaltaa alkaa kertoa uutisia lähisuvulle ja lapsille.
Rakenneultraan sain ajan toukokuun lopulle. Sitä sitten odotellessa...
anir 12+3
Eli neuvolassa käyty ja saatu oikea raskaustodistus... Eihän tämän tajuamiseen sitten mennytkään kun jokunen viikko... Ja heti tein kaikki äitiysavustus, vanhempainraha ja lapsilisähakemukset...
Vilmis: Tiedän tuon tunteen, että aika ei kulu ja toivotaan parasta, että kaikki ultrassa olisi hyvin.
Anir: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Voi miten ihanaa! Me oltiin niin pitkään tuolla keskenmenonjälkeen kuumelijoissa yhtä aikaa ja tuntui välillä, että kaikki muut sieltä "pääsee" pois... mutta tulihan se meidänkin vuoro!!! Vaikka kyllä välillä meinas usko ja toivo loppua...
Täällä odotellaan kovasti kahden viikon päästä olevaa seuraavaa ultraa, neuvolassa epäilivät että sitten seuranta ultria saattaa olla jo 2 viikon välein... Ja tulispa ne äitiyspakkaukset nopeesti...
Nippe + tuplat 22+1
ANIR, ihanaa että ultrassa hyviä kuulumisia!!
NIPPE, tuplien kanssa taitaa seurantaa olla muutenkin paljon tiuhemmin kuin yksikköraskauksissa joten luultavasti noita ultria on myös reilusti:)
Minä oon täällä ihan järjen menettämisen partaalla kun olen kaksi päivää soitellut yliaikatarkistusaikaa. Kukaan ei tunnu tietävän mistään mitään ja tänäänkin vielä sanottiin että soitella la-aamuna synnärille josko EHTISIVÄT ottaa minut tarkistukseen!! Äitiyspoli on siis kokonaan suljettuna tiistaihin saakka ja tänään ei ollut lainkaan aikoja vaikka "sääntöjen mukaan" olisi kuulunut olla jo tänään eka tarkistus siellä. En todentotta tiedä mitä teen ellen pääse lauantainakaan tarkistukseen, alan pelätä jo vauvan hengen puolesta, varsinkin kun liikkeet on selkeästi vähentyneet päivä päivältä. Ja tuo mahdollinen lauantain tarkistuskin tehtäisiin synnärin puolella, en sitten tiedä tutkivatko kunnolla edes ultralla istukan tilaa ja napavirtauksia vai mitä tekisivät. Että pitää olla huono tuuri että menee näin pyhille tuokin!! Aloin harkita jopa menoa ex tempore Naistenklinikalle pyhien aikaan, jos sieltä eivät lähettäisi enää kotiin hautomaan näitä pelkoja..Tuntuu noissa pienissä synnäreissä olevan aika tolkutonta tuo touhu:/
No, ei voi kuin toivoa että pieni jaksaa kohdussa vielä hengissä kun en kerran sitä uloskaan tunnu omin keinoin saavan:/
Helene 41+5
Helene: Voi että miten nää pyhät sotkee sitten nuo sinun tarkastuksetkin. Eli sinuna tekisin vaan yksinkertaisesti niin, että painuisin sinne päivystykseen tai minne ne synnyttäjät meneekään... ja valittelisin, että ei tunnu liikkeitä tms. Niin ainakin tutkisivat kunnolla... Eihän ne herranjumala käännytä synnyttäviäkään pois ja sano, ettei oo tänään aikoja! Tai no ainakin luulis näin olevan... Onnea synnytykseen kuitenkin!!!
Jokohan Helene on päässyt synnyttämään? Toivottavasti ainakin pääsit lääkärin pakeille...
Täällä on kerrottu vauvauutiset lapsille ja lähisuvulle. Tuntuvat olevan mielissään, vaikka ei meiltä enää kukaan odotellut vauvauutisia :) Itsellänikin oli jo vähän luottavaisempi mieli, mutta eilen iski uudet pelot...
Yksi kaverini on n. viikon pidemmällä raskaana kuin minä, ja hän oli jäänyt kiiinni veriseulassa. Istukkabiopsian tuloksia odottavat, ja ensi perjantaina on keskeytys, jos jotain häikkää on. Puhuu koko ajan itse, että keskeytykseen menee, on ihan luovuttanut, vaikka suurempi todennäköisyys tuloksissa on terveeseen kuin vammaiseen lapseen.
Minä en ole vielä saanut veriseulan tuloksia, ensi viikolla tulevat. Iski pelko persiiseen, että entäs jos siitä löytyykin jotain. Harmittaa, että tuli käytyä koko veriseulassa...
Haluaisin vain nauttia raskaudesta, vaikeaa tuntuu olevan...
anir 13+0
Anir: Eikö ollutkin ihana päästä kertomaan uutisia ja vielä ihanampaa on se kun pääsee yllättämään... Meidän kohdalla vaan se suurin yllätys oli sit tuplamäärä ;) Tiedän tunteen tuosta veriseulan miettimisestä. Eli itse sain np-ultrassa kuulla, että ei edes suositella otettavaksi veriseulaa monikoissa, koska voi hälyttää helpommin... no siitäkös se piina sitten alkoi. Onneksi kuitenkin tulos oli siltä osin normaali. Ja tuo on aivan totta, että vaikka seula hälyttäisi, on suurempi todennäköisyys ettei kuitenkaan löydy niitä vakavimpia kehityshäiriöitä lisätutkimuksissa. Mutta ainahan se pelottaa. Toisaalta kun nuo seulat tutkivat vaan muutaman vakavimman vamman... Me oltiin jo miehen kanssa sitä miltä, että jos vaikka seula ois hälyttäny, ei ois uskallettu ottaa riskiä ja mennä jatkotutkimuksiin, varsinkin kun niskaturvotus oli normaali. Lisätutkimukset kuitenkin lisäävät km:n riskiä, tosin minimaalisesti, mutta tällä historialla ei halua ottaa yhtään lisäriskejä... Mutta toki aina tositilanteessa voi mielikin muuttua... Tosi vaikeita päätöksiä joka tapauksessa. Mutta toivotaan kaiken olevan hyvin!
Vihdoin ja viimein synnytys käynnistyi lapsivesien menolla ja etenikin vauhdilla sitten, koko synnytyksen kesto 1h 55min. Ihana rakas terve poika sieltä tulla tupsahti:)
Hyvää odottelua teille kaikille, ylläpidän pinoamme toki jatkossakin!!
Helene&Batman kohta 1vrk
Onnea pienokaisen syntymän johdosta! Ja suostuihan poika maailmaan tulemaan vihdoin ja viimein. Taisi haluta nauttia loppuun asti pienestä "yksiöstään". ;)
Nippe + tuplat 22+6
Uuden kuukauden pino. Täällä aina vain. Ei taida tämä epeli syntyä käynnistämättä. Mitenkäs kaikki voivat?
Helene 41+1