Mihin Valkeakoskelta oleva mies hävisit?
Oletko elossa? Voinko kysyä asiaa vaimoltasi, jos et vaivaudu minulle vastaamaan?
Kommentit (12)
Olet todellakin minulle tosi tärkeä ja olen lähettänyt sinulle useita viestejä, mutta et ole vastannut yhteenkään. Olen oikeasti miettinyt, että oletko kuollut tai oletko joutunut jonnekin sairaalaan tms., koska olet hävinnyt mesestä ja et vastaa tekstareihinkaan.
Pyydän anteeksi käytöstäni, että olen sinua loukannut. En ole halunnut kuitenkaan juuri sinua loukata, vaan olin vain kanssasi eri mieltä tuosta lumiasiasta. En kuitenkaan pidä sinua mitenkään huonona ihmisenä vaan minulle erittäin tärkeänä ihmisenä, jota olen kaivannut kovasti!
Haluatko lopettaa viestittelyn tyystin? Tarvitsetko lisäaikaa? Voitko palata takaisin meseen?
Sinun ehdoillasi mennään tässä, minä jaksan tarvittaessa odottaa, vaikkei se tietty minusta mukavaa ole. Minulla ei ole kuitenkaan mitään syytä loukkaantua siitä, jos sinä haluat pitää nyt taukoa, jos olen sinua loukannut tahtomattani. Anteeksi haluan tosiaan kuitenkin pyytää.
ap
Minä en syyllistänyt siitä, että teillä on hieno piha tai että teillä on hieno auto. Kerroin vain, että ne saattavat olla syy naapurin käytökseen (mikä muu saisi naapurin toimimaan noin? keksitkö itse?). Jätit myös ylemmästä tekstistä mainitsematta, että naapurilla on sydänvika ja sinulla ei. Tai näin ainakin kerrot.
Itse olin myös sitä mieltä, että jos naapuri noin toimii, niin hän ei voi olla ihan terve. Poliisikaan ei mielestäni voi mitään sille, että mihin joku taloyhtiön pihalla lunta laittaa, varsinkin, jos vastapuoli on edesvastuuttomassa tilassa. Vai voiko oikeasti? Itse en voi kuvitella poliisin hoitavan lumikasojen sijaintia taloyhtiön pihassa, mutta ehkä olen väärässä.
Harmillista sinänsä, että tämän harmillisen naapurin takia koit niin suurta tuskaa, ettet voinut sitten ymmärtää minun näkökulmaanikaan tai jättää sitä toisella paikkakunnalla asuvan "naurettavaksi mielipiteeksi".
Ylemmän luettuani huomaan kyllä, että miten koskettava ja tärkeä tuo lumiasia on sinulle ollut. En rehellisesti sanoen osannut siihen noin suurella tunteella suhtautua, koska siihen ei kuitenkaan liity mitään henkilövahinkoja.
Pahoittelen, että olen kritisoinut sinua tuosta asiasta. Valitettavasti on todettava rehellisyyden nimissä sekin, että saattaisin kyllä ihan oman luonteenikin takia todeta tuohon jatkossakin, että ehkä lumiasioista ei kannata poliisia kutsua paikalle tai voisin kertoa syitä, miksi voisin kuvitella naapurin noin toimivan (uskon, että kateus pihastanne ja autostanne oli tuossa motiivi).
Olen todella pahoillani aiheuttamastani lisätaakasta elämääsi ja on kyllä aivan sinun harkinnassasi, että voitko ottaa tämmöisen totuudentorven elämääsi. Itse luulen, että osaan tuoda paljon iloa toisten elämään, mutta taatusti ajoittain myös vien energiaa, niin kuin kai viimekädessä kaikki ihmiset tekevät, jos ovat todella läheisissä väleissä.
ap
Miten te muut suhtaudutte, kun teidän ystävänne häviää kuin salama kirkkaalta taivaalta?
Tiedän loukanneeni ystävää, vaikka en kyllä loukkaamalla loukannut vaan kerroin mielipiteeni asiasta, joka oli eri kuin ystäväni. Ystävien kanssa ei kai saisi olla erimieltä vaan aina nyökytellä, että hienoja on heidän ratkaisunsa? Itselläni on tapana olla totuudentorvi, mitä ei tietty ihmiset ymmärrä, kun odottavat, että ystävät ovat lojaaleja. Minun käsitykseni lojaaliudesta on taas se, että ystävälle voi kertoa myös ne mielipiteet, joiden tietää poikkeavan ystävän mielipiteestä, jos epäilee, että sillä voi ehkäistä isomman vahingon syntymisen.
En kertonut mielipidettäni esim. ystävälleni, joka hoiti kotona vauvaa ja vei 2-vuotiaan koko ajan päiväkotiin ja ihmetteli, että miksi vauva raukka koko ajan sairastaa.
Sen sijaan olen sanonut ystävälleni, jolla on jatkuvasti menossa 5 miestä, että hän rikkoo siinä kuviossa vielä tosi monta sydäntä, mukaanlukien omansa.
Nyt satuin kertomaan mielipiteeni, että naapurin lumenluonnista ei kannata tehdä poliisille ilmoitusta ja se oli ystävälleni liikaa.
Minun olisi varmaan aika oppia olemaan hiljaa, kun olen eri mieltä ystävieni kanssa, sillä ne tuntuvat häviävän, jos olen eri mieltä.
ap
Oma mielipiteeni on, että jos naapurilla heittää päässä (mitä selvästikin teki, ei hän voi olla ihan normaali, jos toimii noin), niin silloin asiaan ei auta poliisi.
Saitteko jonkun ratkaisun asiaan?
ja enempiä ajattelematta tullut kirjoittaneeksi ilkeyksiä jotka pahoittavat mieliä, rehellisyyden tai "lojaalisuuden" nimissä.
Itse ainakin sain pahan mielen muun muassa tekemistäni naapureita kiusaavista teoista joilla perustelit naapurin oikeutta kiusata meitä. Kuten että ostimme liian kalliin auton ja kateellinen naapuri saa kuskata lumensa noin leuhkan naapurin (eli meidän) puolelle jos haluaa. Tai että mitäs laitetaan pihaa kuntoon ja käytetään rahaa istutuksiin ja pihan kivettämiseen. On siinä rahan lisäksi nähty vaivaakin ja hikeä, eikä ensimmäisenä tarkoituksena ole saada naapurilta paskaa niskaan, kun omaa pihaa kaunistetaan. Toiset naapurit kehuvat.
Enkä pidä että lyöt minua siitä, että olemme joskus aikaisemminkin asuneet yhtä hankalan toisen naapurin naapurina, ikäänkuin me olisimme luonteeltamme vittumaisia kusipäitä emmekä tule kenenkään kanssa toimeen. Tämän sinä näet tapaamatta minua koskaan asuessasi satojen kilometrien päässä.
Tätä kyseistä edeltävää naapuria ovat myös muut arvostelleet ja pitäneet hankalana, emme ainakaan ole veneessä yksin. Tämä naapuri muun muassa syytti minua hänen autoonsa törmäämisestä kun näki autossamma kolhun. Tuo kolhu tuli kaupan parkkipaikalla toisen tekemänä autoomme ja oli 30 senttiä korkeammalla kuin naapurin kolhu puskurissaan. Siitä huolimatta hän syytti minua sen aiheuttamisesta, vedoten että samaan aikan oli autooni tullut tämä lommo.
Täysin käsittämätön syyte vedota syntyneisiin lommoihin, jotka ovet aivan eri korkeudelle ja on helposti nähtävissä, että eivät missään tilanteessa voi osua vastakkain. Tiettyjä henkilöitä ei näytä mikään estävän. Tämä vain yhtenä esimerkkinä hankalista edellisistä naapureista, jota pidät todisteena siitä, että me olemme ongelmien aiheuttajia.
Meillä on ollut myös hyviä naapureita.
Tuskin nuo aikaisemmin kirjoittamani edes ovat perimmäisiä syitä nykyisen naapurin käyttäytymiseen, toiset vain haluavat määräillä muiden käyttäytymistä, eivätkä noudata yhteisiä pelisääntöjä (kuten tässä tapauksessa, naapuri(e)n esittämää asiallista toivetta, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kehoitusta, isännöitsijän kehoitusta, vaan kertoo pyyhkivänsä persettä isännöitsijän kehoituskirjeellä ja tekevänsä kuten ITSE haluaa ja niin kuin on AINA tehnyt, keskustelematta mistään).
Uusi automme kun on pari pykälää isompi akseliväliltään ja vaatiin 0,5 metriä enemmän kääntösädettä kuin menneinä vuosina vanha automme. Naapuri taas on merkannut mielessään lumen kolaamisen paikkansa ja koska on AINA kolannut siihen ei nytkään voi kolata 0,5 metriä pidemmälle kun näin on AINA tehty. Ei vaikka tilaa olisi 10 metriä työntää lunta ihan mihin suuntaan vaan.
Naapuri ilmoittaa, että hän tarkoituksella rajoittaa meidän ajolinjaamme, koska hän kolaa lumensa juuri siihen mihin hän on AINA ne kolannut, siitäkin huolimatta että meillä ei ole aina ollut näin isoa autoa, joka nyt vaatii 0,5 metriä enemmän kääntymistilaa.
Asiasta ei keskustella koska näin on AINA tehty. Tai no, sen verran on keskusteltu että olemme nätisti kertoneet (pariinkin otteeseen) että hieman lisää kääntöympyrää kiitos ja vastaukseksi on tullut kiroilua tyyliin "on se perkele kun autossa on kääntyvät pyörät eikä silti pääse oman katokseensa". No kun ei pääse, kun toinen kasaa lumensa ajolinjalle, vieläpä ihan tarkoituksella ja mittaa viivottimella mistä meidän pitää autollamme mennä.
Enkä kaipaa vittuilua ja syyttelyä tilanteessa, jossa tilanne on eskaloitumassa poliisin tarpeeseen. Jos mielenrauhamme säilyttäminen edellyttää asioiden selvittämistä poliisin kanssa (koska naapuria eivät koske taloyhtiön säännöt) kun muut keinot eivät tepsi, niin en kaipaa "ystävältä" syyttelyä, että "olisittepa vain ostaneet halvemman auton, turha rehvastella naapureille, sen siitä saa" tyyliin, tai että mitäs laitetaan pihaa kuntoon, kun se ärsyttää naapuria. Mekö tässä olimmekin syyllisiä?
Tuollainen kommentointi vie valtavasti energiaa, tilanteessa jossa itse jo valmiiksi kokee olonsa avuttomaksi, toisen terrorisoidessa mielivaltaisesti.
Auto on kyllä uusi, mutta halvempi ja imagoltaan vähemmän haluttava kuin muiden naapureiden. Eli siis automme on ihan perusnormaali täällä, ilman mitään rehvastelua. Senkin kyllä kerroin. Pihamaata rukattin kyllä suurella hiellä ja joku on ääneen kehunutkin, erään toisen naapurin tehdessä lisäksi omasta pihastaan hyvin saman tyylisen viime kesinä. Vaikka nämä eivät ole ääneen kehuneet ovat pihamme muuttuneet parissa vuodesa hyvin samankaltaisesti. Tuskin nekään siis pahakseen laittavat.
Sitten on näitä naapureita, jotka kokevat asiakseen kiusata muita/meitä ja ilmoittavat kaikesta (täysin turhasta) isänöitsijälle (siis asioista jotka eivät heitä miellytä), joka toteaa ilmoitusten olevan turhia. Monet kerrat meistä on ilmoitetu isännöitsijälle, joka toteaa että turhia ovat tuollaiset ilmoitukset. Olen kysynyt isännöitsijältä mitä minun pitäisi tehdä toisin, vastaukseksi olen saanut että "en tiedä". Isännöitsijäkään ei siis tiedä mitä voisin tehdä toisin.
Isännöitsijä siis saa meistä ilmoituksia ja valituksia asioista, joista olemme jo etukäteen isännöitsijän kanssa sopineet ja olemme saaneet hyväksynnän. Suht arkisia pikkuasioita, jotka vaan eivät jostain syystä sovi meidän seinänaapurille (vaikka tuntuu muille naapureille sopivan).
Tällainen vie voimat enkä kaipaa yhtään lisä kettuilua. Ystävät eivät ole mielipahan lisäämiseksi ja mollaamiseksi, eivät ainakaan minun ystäväni. Hyviä ehdotuksia (jopa objektiivisia) otetaan vastaan sellaisissa tilanteissa. Rehellinen ja lojaali saa ja pitääkin olla, mutta rajansa kaikella. En pidä että haukutaan noloksi, kun yrittää hoitaa omia asioita. Olen sitten mieluummin nolo ihan itsekseni yksikseni.
Nyt vain ei pää jaksa tuollaista nolottelua ja syyllistämistä.
Asia on minusta erittäin epämiellyttävä. Totuuden torvena oleminen vaatii tilannetajua, varsinkin kun huutelee satojen kilometrien päästä, näkemättä itse tilannetta. Onko naapurini siis luetettavamapi kuin minä?
Ei pitänyt kirjottaa romaania, mutta sellainen tuli. En halua keskustella asiasta enää koskaan, ahdistaa.
2
Sitten jätän kyllä pallon sinulle, en kyllä voi enempää tällä erää tehdä, kun en muuta enää osaa.
lumi asiasta ja sun ilkeistä kommenteista alkuvuonna sekä erityisesti siitä, että saa "hävitä" ilman että se tuntuu yhtään sua kiinnostavan. Tulipa olo, että olen "tosi tärkeä".
Mä olisin ainakin ollut "hiukan" huolissani (vähän nopeamminkin), jos olisit hävinnyt ja olisin reagoinut aika eri tavalla. Jokainen tietysti omalla tavallaan. Itse kun olen kovasti huolestuva ja kiintyvä ja ehkä stressaajakin, niin sitä sitten samalla taas onnistuu pettymään, "luonnevika" sekin.
Jep, se yks joka joskus peesas sua.