Kolmasluokkalaista kiusattu pitkään ja pahasti. Mitä teen ja mitä voi odottaa...
Minulla on reipas, mutta hyvin erikoinen kolmasluokkalainen tyttö, jota on nyt kiusattu pitkään ja pahasti, sanottu tyhmäksi, kerrottu typeriä loukkaavia vitsejä ja useaan otteeseen loukattu.
Olen kerran aikaisemmin pyyttänyt puuttumaan. Mutta puuttuminen oli pientä.
Nyt lapsi on itkenyt koko viikonlopun ja ollut todella poissa tolaltaan. Aion kirjoittaa opelle maanantaina vilmaan pitkän selostuksen... Kävikin ilmi, että kiusaaminen on ollut todella julmaa ja röyhkeää ja henkilökohtaista. Lapsi ei vaan ole osannut sanoa aikaisemmin mitä kaikkea oli tapahtunut.
Mitä voin olettaa open tekevän ja voinko vaatia, että koulu todellakin selvittää tämän asian juurta jaksain?
Olen aivan pöyristynyt. Kyseessä on iso 4 -6 henkinen poikaporukka ja olen valmis nostamaan tästä ison melun.
Kommentit (31)
ja laittaisin asiat rullaamaan. Itse olen sitä mieltä, että nyt ei kannata yhtään odotella vaan heti härkää sarvista. Toki opettajalle myös viestiä, mutta rehtorille soittamisesta ja ehkä tapaamisesta enemmän hyötyä ja saat mahdollisesti asiat tapahtumaan nopeasti.
Vaadit, että kiusaajien koteihin ollaan yhteydessä ja kerrotaan asian laita. Tuo pitää saada heti loppumaan muuten tyttäresi kärsii siitä vielä pitkään. Otan tämän itse vakavana asiana, koska minua kiusattiin koulussa ja kukaan ei minua auttanut. Opettajat mm. sulkivat silmänsä ja sanoivat vaan, että minussa on varmaan vikaa, kun ne kiusaavat. Viime aikoina on myös ollut vakavia kiusaamistapauksia ja itseäni huolestuttaa, että eikö vanhemmat uskalla nostaa meteliä jos omaa lasta kiusataan?. Lisäksi kyllä kait vanhemmissa myös niissä kiusaajien vanhemmissa on välinpitämätöntä porukkaa.
tosin lapsi onkin erityiskoulussa ja myös siellä kiustaaan, vaikkei uskoisi. Siellä kun on esim vammaisia ihmisiä+ pitäis olla NIIN suvaitsevaista. Eipä vaan ole.
Oma poikani on kiusannut. Sain tietää siitä heti. Hänellä on psykiatrinen ja neurologinen sairaus. Vaikea hoitaa( käymme toki hoidoissa, kaikki apu otetaan vastaan mitä saa) Moni siellä kiusaa, kun ei tajua seurauksia! Mutta en voi käsittää kuinka terveet oppilaat kiusaavat.Sekä vanhempien/ opettajien välinpitämättömyyttä.
Ap: ota yhteys siis opeen, vaadi toimenpiteitä.
Poikani luokalla myös samanlainen tilanne. Tytön vanhemmat väittävät että heidän tyttöään kiusataan vaikka todellisuudessa tilanne on päinvastainen. Tyttö on väkivaltainen ja itse kiusaaja.
Myös 3.luokkalaisia.
Kannattaa ottaa kouluun yhteys, he voivat sitten selvitellä että kuka todellisuudessa kiusaa ja ketä.
- Voiko vaatia, että kiusaaminen loppuu heti? Joskus tilanne loppuu heti, kun aikuiset siihen puuttuvat. Joskus tehdään paljon ja pitkään töitä ja silti kiusaaminen aika-ajoin nostaa päätään. Sen ainakin voit vaatia, että asialle tehdään heti jotain ja haluat tietää mitä. Varo kuitenkin leimautumasta itse ylireagoivaksi tunneherkäksi liioittelevaksi tsm, vaikka tilanne ikävä onkin.
- Tutkimusten mukaan usein on niin, että myös kiusattu saattaa tarvita ohjausta välttääkseen joutumasta kiusatuksi. Kiusatut ovat usein tunneherkkiä ja reagoivat muiden provosointiin tunteellisesti. Raivovat, itkevät, kimpaantuvat aivan villisti, jolloinka kiusaaja saa aina toiminnallaan aikaan reaktion.
- Opeta lapsesi reagoimaan kiusaamiseen yllättävällä tavalla niin, että kiusaaja kokee olonsa epävarmaksi tai jättää kiusaamisen, koska ei saa toivottua reaktiota aikaiseksi. Tytön pitäisi oppia näkemään kiusaaminen kiusaajan ongelmana, ei omanaan. Kiusaaja ei osaa käyttäytyä, hän on säälittävä reppana jolta lurahtaa suusta estoitta mitä sattuu. Mielikuvana kun kiusaaja aloittaa kiusaamisen, tyttö voisi mielessään kuvitella, että kiusaajalta tuli löysät pöksyyn.
*jos lähistöllä on muita, tyttö voi toistaa kovaan ääneen sen mitä kiusaaja sanoo: Kuulitteko tuo sanoi, että olen kauhea ja minusta ei voi kukaan tykätä, hei tytöt eikö minusta voi kukaan tykätä ope kuulitko sinäkin, eikö ollut tosi rumasti sanottu?
*Sanoa, täh? Miettisit mitä suustasi päästelet. koita nyt hillitä itsesi. Ja pakottautua jatkamaan omaa hommaansa vaikka toinen sanoisi mitä.
*Olettepa raukkoja kuusi yhtä vastaan. Ajattelisitte vähän miltä minusta tuntuu.
*Hymyillä ja kysyä, mitä tuollakin tarkoitat? Miksi sinua kiinnostaa millainen takki minulla on? Vähän outoa.... ja kertoa taas kavereille, niin että kiusaaja kuulee.
*Sanoa, että minulle on ihan sama mitä te minusta ajattelette ja mitä puhutte. Ja mennä pois.
- Minusta on tässä on tärkeää, että vahvistat tytön tunnetta omasta ihanuudestaan keinolla millä hyvänsä, ehkä jollakin ekstra tyttöilyjutulla mitä se nyt voisi ollakaan.
kyseisten kiusaajien vanhemmat erikseen paikalle. Ei kannata kutsua usean kiusaajan vanhempia yhtäaikaa, koska hiomma menee helposti vitsailuksi ja naureskeluksi...
Opettajan on kerrottavba kylmästi kaikki yksityiskohdat vanhemmille, joiden on puututtava heti tilanteeseen.
Näin ainakin meidän lasten koulussa.
ap
Selvitä ensin opettajan kanssa, mistä todellisuudessa on kyse.
Esimerkki elävästä elämästä: "ne kaikki tuijottaa minua luokassa". No tottakai tuijottavat, kun valittaja itse vetää luokan eturivissä jatkuvaa showta.
Opettajan asia on sitten selvittää sitä edelleen a) kiusaajien ja b) heidän vanhempiensa kanssa, tarvittaessa rehtorin ym. koulun henkilökunnan avustuksella.
ja takaisin vasta sitten kun asia on selvitetty kiusaajien vanhempien kanssa, että se loppuu juuri siihen paikkaan, heti. Mun lapsia ei kiusata, eikä mun lapset kyllä kiusaa sekunttiakaan jos minä tai mieheni kuulee asiasta.
Lapset kiusaavat toisiaan juuri siksi että vanhemmat ja opettajat sallivat sen.
Sitten nämä kiusaajat jatkavat heikompien sortamista niin työpaikalla kuin taloyhtiössäkin.
Minä en siedä mitään sellaista, esim. taloyhtiössä olen puolustanut kiusattuja.
Nyt on vihdoinkiä aika nostaa tämä asia julkisuuteen. Mene koululle, juttele opettajalle naamakkain, ota rehtori mukaan. Jos eivät heti korjaa tilannetta, ota lakimies mukaan.
TOIMINTA ON RIKOLLISTA, myös kiusaajien vanhemmat tilille. Ja vaadi kouluterveydestä terapiaa lapselle, johan alkaa tapahtua kun tulee kalliiksi jos jokainen vanhempi tarttuisi tiukasti asiaan. Toki terapiaa ei tule, mutta säikäyttely on paikallaan. Ja vie sitten itse lapsesi johonkin keskustelemaan. Voi jäädä ikuiset traumat.
Opettajat eivät tällaiseen puutu. Meillä on kiva koulu, systeemi toimii upeasti mutta tiedän että valtaosassa muita kouluja EI TOIMI. Olen itse vanhempaintoimikunnan puheenjohtaja ja kaupungissamme toimii aktiiviseti Vanhempain Akatemia ja opetustoimi yhteistyössä, siellä tapaan muiden koulujen vanhempia ja rehtoreita. Laiskasti asiaan suhtaudutaan. Koulut ovat usein mukavuuslaitoksia opettajille, siis siinä mielessä että ylimääräistä vaivaa ei haluta nähdä vaan päivän pitää pysyä lyhyenä ja lomien pitkänä. Valitettavasti.
OTA RIKOLLISET VASTUUSEEN ja hoida lapsesi psyyke kuntoon.
itse marssisin mieheni kanssa kouluun mukaan joku aamu ja sanoisin kiusaajille suorat sanat, tekisin siis selväksi että meidän lasta ei kannata kiusata.
Lisäksi avoin keskusteluyhteyden säilyttäminen edelleen kotona ja teette lapselle selväksi että teitä kiinnostaa mitä koulussa tapahtuu ja miltä lapsesta tuntuu.
Myös yhteys opettajaan vaikka joka päivä niin kauan että asialle todella tehdään jotain.
Näin olisin toivonut itse tapahtuvan, kun minua kiusattiin koulussa kolme vuotta, henkistä ja fyysistä kiusaamista poikien suunnalta ja nimittelyä tytöiltä, koko luokkahan siinä oli mukana kun ei kukaan ollut mun puolella. Kotona vain hyssyteltiin, että "koita kestää". Opettaja ei tehnyt mitään vaikka näki usein kuinka itkin pulpetissa kun tunti alkoi kun oli just ennen hänen luokkaan tuloa ollut joku tilanne. Nyt paikkailen tuota kokemusta kolmekymppisenä terapiassa, kun en ole aikaisemmin osannut/pystynyt. Itsetunto-ongelmia ja masennusta on riittänyt.
Eli myös lapsesi puhumaan nyt jo jonkun ammattilaisen kanssa, että ei joudu kantamaan kovin pitkälle elämässään seurauksia tuosta jos oikeasti on tosi poissa tolaltaan!
muutama kerta soitin kiusaajan vanhemmille ja puhuin suoraan heille. Ilmoitin, ettei minun lapseni ole heidän poikansa kiusakohde joten sen on loputtava tähän päivään! Olin tosi tiukka ja ilmoitin jos huomisesta eteenpäin on yhtäkään kiusatapausta vien sillä istumalla asian niin pitkälle kuin tarvitaan. Lopuksi kysyin oletko ymmärtänyt asian!
Siihen loppui lässytysasianhoitaminenjoka kestääkuukausiakunpitääYMMÄRTÄÄkiusaajia! Tämä kiusaaja on nyt iso ja vankilassa kaikenmaailman rötöksistä!
Lisäksi sinä ja sinun miehesi (?) puututte asiaan sanomalla kiusaajille suorat sanat. Pieniä naperoita ne on joilta saa suht helposti luun kurkkuun kun vain tahtoo! Sitten jos (toiv.ei) jatkuu vielä myöh. niin sitten on jo vaikeampaa. Ja sitten tyttäresi hyviä ystävyyssuhteita (joita toiv.on) vaalia!!!