16v raskaana
Hei! Olen 16 vuotias ja raskaana. Minun ja poikaystäväni suhde on vielä hyvin tuore, olemme seurustelleet vasta reilun kuukauden, mutta vahinko on käynyt. En ole uskaltanut vielä kertoa äidilleni tai isälleni, heiltä ei todennäköisesti tukea tulisi, välit muutenkin niin huonot heihin.
Poikaystäväni ja minä olemme pohtineet tätä asiaa ja olemme sillä kannalla, että pidämme lapsen. En haluaisi tehdä aborttia, mutta kysyn silti vielä teidän mielipidettänne? Olen myös miettinyt miten pärjäisin jos meille tulisi ero ja uskon, että selviäisimme :)
Kommentit (43)
Siis vauvasta ja siitä, että olet jo kuusitoistavuotiaana päässyt vuosi sitten peruskoulusta. Jos siis opiskelet "linjalla, joka ei välttämättä ole sinulle se oikea". Kyllä sulla älliä riittää selvitä tästäkin haasteesta :)
16 vuotiaana. Isäkin oli ja on edelleen kuvioiss vaikka he erosivat melko pian raskautumisen jälkeen. Ihan hyvin he ovat pärjänneet. Onnea ap:lle ja kaikkea hyvää!
Elämässä sattuu ja tapahtuu. Mutta pärjäät ihan varmasti!
joillekkin niitä riitoja vain tulee. :/ ja kyllä ehkäisy petti.. Kiitos kaikille rohkaisevista ja tukevista kommenteista :)!
tapailun jälkeen 16-vuotiaana. neuvoisin sua abortoimaan, jos siis tämä ei ole vitsi, mitä toivon.
Tiedan useita nuoria aiteja, jotka tulivat aideiksi sinun ikaisena. Heista kukaan ei enaa ole lapsen isan kanssa parisuhteessa ja ovat yksinhuoltajia. Sinun parisuhteesi voi onnistua tai sitten ei. Jalkimmainen on todennakoisempaa, silla olette niin tuore ja nuori pariskunta. Oletko valmis yksinhuoltajaksi?
Todennakoisesti olet juuri peruskoulusta valmistunut ja olet aloittanut ammattikoulussa.
Ilman koulutusta et tule parjaamaan, joten mieti haluat tehda koulun suhteen. Haluatko jatkaa samalla linjalla? Aloittaa opiskelun toisella linjalla (kestaa vah. 3 vuotta ennenkuin valmistut)? Kuka hoitaa lasta sillaaikaa kun olet koulussa? Missa asutte? Milla maksat asunnon, kirjat, ruuat, puhumattakaan vaipoista ja lapsen tarvikkeista, leluista, vakuutuksista, terveyskuluista tms.?
Muutenkin taloutesi tulee olemaan erittain tiukkaa, koska sinulla ei varmaankaan ole ennestaan omaisuutta (olet kiinnostunut tuista), eika poikakaverillakaan ole koulutusta eika duunia.
Vauva tarkoittaa sitoutumista 24/7 eli ei baari-iltoja, ei harrastuksia, kaveripiirisi tulee muuttumaan (osa heista eivat todennakoisesti tule ymmartamaan elamaasi ja sita ettei bilettaminen onnistu), jos parisuhteesi kariutuu deittailu lapsen kanssa on vaikeaa, opiskelet iltaisin/ paivisin kun vauva nukkuu. Yleensakin elamasi tulee olemaan lahinna opiskelua, vauvan hoitoa ja kotona neljan seina sisalla.
Mieti siis tarkkaan mita haluat elamaltasi, koska paatos pitaa lapsi/ tehda abortti, vaikuttaa elamaasi sen loppuun saakka.
Jokatapauksessa kerro asiasta vanhemmillesi. Tulet tarvitsemaan heita, oli paatoksesi mika tahansa.
Saat jonkunlaisen vaikka hatarankin kasityksen siita, mita teiniaidin elama on.
Ja todellakin se, etta teiniaiti onnistuu pitamaan lapsen ja kouluttautumaan samalla, on LAHES AINA sen ansiota, etta hanen vanhempansa jakavat vastuun lapsen kasvattamisesta ja tukevat taloudellisesti.
miettisin vielä ratkaisua. Elämä muuttuu aika rankaksi lapsen syntymän jälkeen. Saat äitiysrahaa muutamankuukauden (voi valita alkaako se 30 päivää vai 50 päivää ennen laskettua aikaa, mutta sitten se vastaavasti lyhenee loppupäästä). Sitä saa tulojen mukaan. Eli luultavimmin saat minimin (oliskohan se jotain 20 e/arkipäivä miinus verot. Lapsilisää rupeat saamaan (n. 110 e/kk) siihen asti kunnes lapsi on 17 v ja siihen yksihuoltajakorotus noin30 e/kk jos olet yh.
Äitiysraha jatkuu vanhempainrahana (samansuuruinen) kunnes lapsi on vähän alle vuoden. Sitten voit saada vieläkotihoidontukea 3 vuoteen asti joslapsi ei mene kunnalliseen päivähoitoon. Kotihoidon tuki on pieni (muutama satanen kuussa) ja ehkä kuntalisää päälle jos asut sellaisessa kunnassa joka sitä maksaa.
Riippuen siitä miten asut voit ehkä saada asumistukea kelasta. Kelan sivuillaon aika hyvin nämä rahamäärät kuvattu.Parhaiten tulet toimeen ihan opiskelijana vaan ja ilman vauvaa...mutta eihänse aina niin mene ja ole niin helppoa se ratkaisun teko. Itse vaan kun ajattelen miten vaikeaa ja raskasta on kasvattaa lasta niin kyllä miettisin...
Onnea raskaudesta. Minä olen 20-vuotias ja raskaana, ja taloudellisesti todennäköisesti ihan samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Asun avomieheni kanssa ja elän tällä hetkellä opintotuella.
En liiemmin huoli raha-asioista ja siitä, miten tulemme pärjäämään. Äitiysraha + lapsilisä + asumistuki ja mitä näitä nyt on, kyllä niillä pärjää. Jos ei pärjää, niin sitten menen sossuun (vaikka se täällä tuomitaankin ihan hirvittäväksi rikokseksi). Minulla on tosin se onni puolellani, että miehelläni on ammatti, joten hän voi tehdä töitä mikäli tilanne niin vaatii, tällä hetkellä hänkin opiskelee ja aikoo siis jatkaa opintojaan vauvan synnyttyä.
Sitä kannattaa miettiä, miten tulet saamaan opinnot kuntoon, kun sinulla on lapsi. Oletko ajatellut, kuinka kauan aiot hoitaa lasta kotona? Jos haluat hoitaa lasta kauemmin kuin 9kk kotona, kotihoidontuella kyllä pärjää, mikäli haet myös toimeentulotukea. Eihän sillä hirveästi juhlita, mutta kyllä sillä elää. Itse aion hoitaa lapseni todennäköisesti 2-vuotiaaksi asti kotona, sen jälkeen on melkein jo pakko jatkaa opintoja. Sinuna miettisin kuitenkin tarkkaan, miten aiot elää lapsen kanssa, kun palaat kouluun? Opiskelu lapsen kanssa on varmasti rankkaa, en itsekään ole aivan varma miten tulen selviämään, mutta kun on pakko niin on pakko. Olet ilmeisesti ammattikoulussa? Huolehdi, että opiskelet itsellesi sieltä sen ammatin, muuten se jää.
Sen verran vielä, että älä luota poikaystäväsi läsnäoloon ja pysyvyyteen. Et voi tietää, pysyykö hän sinun ja lapsesi rinnalla. Kannattaa ennemmin suunnitella tulevaisuus niin, että elät lapsesi kanssa kahden, kuin että eläisitte perheenä. Näin nuorena (ja miksei vanhempanakin) on pakko ajatella, että mitä jos jääkin yksin.
pian vauvan synnyttyä. Ja jos ei sinulla ole edes vanhempiasi apunasi tai muuta tukiverkkoa niin miten aiot pärjätä pienen vauvan kanssa köyhänä ja ammattitaidottomana?
Kyllä kannattaisi vielä harkita sitä aborttia kun olet vasta 16v ja elämä edessä.
miettisin vielä ratkaisua. Elämä muuttuu aika rankaksi lapsen syntymän jälkeen. Saat äitiysrahaa muutamankuukauden (voi valita alkaako se 30 päivää vai 50 päivää ennen laskettua aikaa, mutta sitten se vastaavasti lyhenee loppupäästä). Sitä saa tulojen mukaan. Eli luultavimmin saat minimin (oliskohan se jotain 20 e/arkipäivä miinus verot. Lapsilisää rupeat saamaan (n. 110 e/kk) siihen asti kunnes lapsi on 17 v ja siihen yksihuoltajakorotus noin30 e/kk jos olet yh.
Äitiysraha jatkuu vanhempainrahana (samansuuruinen) kunnes lapsi on vähän alle vuoden. Sitten voit saada vieläkotihoidontukea 3 vuoteen asti joslapsi ei mene kunnalliseen päivähoitoon. Kotihoidon tuki on pieni (muutama satanen kuussa) ja ehkä kuntalisää päälle jos asut sellaisessa kunnassa joka sitä maksaa.
Riippuen siitä miten asut voit ehkä saada asumistukea kelasta. Kelan sivuillaon aika hyvin nämä rahamäärät kuvattu.Parhaiten tulet toimeen ihan opiskelijana vaan ja ilman vauvaa...mutta eihänse aina niin mene ja ole niin helppoa se ratkaisun teko. Itse vaan kun ajattelen miten vaikeaa ja raskasta on kasvattaa lasta niin kyllä miettisin...
lapsen kanssa tulee paljon paremmin toimeen kuin opiskelijana. Opiskelijana saat minimimäärän kaikkea, korkeakouluopiskelijana saat tukia 469e/kk ja 300e opintolainaa, mikäli haluat elää lainarahalla. Lapsen kanssa sen sijaan saat yleistä asumistukea (joka on paljon enemmän kuin opintotuen asumislisä 200e), lapsilisän jne.
Saat jonkunlaisen vaikka hatarankin kasityksen siita, mita teiniaidin elama on.
Ja todellakin se, etta teiniaiti onnistuu pitamaan lapsen ja kouluttautumaan samalla, on LAHES AINA sen ansiota, etta hanen vanhempansa jakavat vastuun lapsen kasvattamisesta ja tukevat taloudellisesti.
Suomessa teiniäidin ei tarvitse käydä töissä toisin kuin jenkeissä. Täällä kun saa valtiolta sitä rahaa ihan eri tavalla, ei tarvi viedä 6-viikkoista vauvaa hoitoon...
Haluisin vielä kysyä, että mitä tukia saan näin työttömänä opiskelijana?
mutta mulla olikin koko ihana perhe tukena ja apuna. Mutta on niin ihana mieskin, tai siis silloin poikaystävä, että varmasti olisin pärjännyt, vaikkei olisi tukea tullutkaan. Mutta helpommin meni kun oli suuri tukiverkko ympärillä.
Me yritetään nyt neljättä, saman ihanan miehen kanssa, ollaan alta kolmekymppisia :)
Onnea raskauteen!
Tulet pärjäämään, myös rahallisesti, vaikka ensin hieman tiukkaa tekisikin. Jos itse tuntisin noin nuoren äidin tuttavapiirissäni, antaisin ilomielin vauvan tavarat yms. hänelle (olisiko ketään..?). Ja onneksi on äitiyspakkaus.
Suomessa kyllä tuetaan koulua käyvää äitiä!
ei edes halunnut ajatella aborttia. Hyvin on perheellä mennyt, isäkin vielä muukana kuvioissa :) Tosin näillä on kummallakin isot perheet jotka kaikki on ollut tukemassa, eri asia varmasti on koittaa jaksaa ilman tukea.
katuisit muuta päätöstä myöhemmin.
Onneksi olkoon odotuksen johdosta!
Muistaa pyytää apua, jos tarviit, kyllä ihmiset auttavat.
Yritä nyt pysyä väleissä lapsen isänkin kanssa, olishan se lapselle ja sinullekin etu, jos olisi kaksi siinä hoitamassa
http://meandmylittleprincess.blogspot.com/
http://tiuskiii.blogspot.com/
Onnea valitsemallasi tiellä :)
kiitos kovasti :)