Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16v raskaana

Vierailija
31.03.2012 |

Hei! Olen 16 vuotias ja raskaana. Minun ja poikaystäväni suhde on vielä hyvin tuore, olemme seurustelleet vasta reilun kuukauden, mutta vahinko on käynyt. En ole uskaltanut vielä kertoa äidilleni tai isälleni, heiltä ei todennäköisesti tukea tulisi, välit muutenkin niin huonot heihin.

Poikaystäväni ja minä olemme pohtineet tätä asiaa ja olemme sillä kannalla, että pidämme lapsen. En haluaisi tehdä aborttia, mutta kysyn silti vielä teidän mielipidettänne? Olen myös miettinyt miten pärjäisin jos meille tulisi ero ja uskon, että selviäisimme :)

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tosi kovasti ! :') tänään jo kävi semmoinen ikävä juttu, että riitauduimme pahasti poikaystävän kanssa :/ riitoja ollut jo paljon ja siksi vähän pelottaa.. Mutta uskon silti pärjääväni! ongelmia on ollut todella paljon perheessä ja vauvasta tunnun saavan vain voimia jaksaa eteenpäin, onpahan joku ilonsyy :)!

Vierailija
2/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinko kasvatat myös lapsesi. Katso peiliin, senkin törkymöykky!

Mee vaikka telkkaria kattoon tai unia.

kovaa ottaa pattiin kun läskilöllömahainen finninaama av-mamma sai ekan kerran munaa 35-vuotiaana puolet vanhemmalta äijältä, ja tämä neito on kaatanut jo oikean alfauroksen, jolta tulee munanvarresta muutakin kuin kusta? Mene itse sinne telkkarin ääreen miettimään, miksi nyt elätkään alkoholisoituneen vaimonhakkaajamiehen ja riiviökakaroiden kanssa. Onnea aloittajalle uuteen elämään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi paatellen nayttaa silta, etta olet paatoksesi jo tehnyt. Pysy siis kannassasi ja tee niinkuin itsestasi tuntuu oikealta, kysehan on omasta elamastasi.

Kannattaa myos yrittaa selvittaa asiaa vanhempiesi kanssa, koska perheen tuki on loppujen lopuksi tosi tarkeaa. Jos kayt kouluja viela tulevaisuudessa (toivottavasti niin teetkin), tulet tarvitsemaan heidan apuaan. Alkujarkytys on varmaan odotettavissa, mutta 9kk on pitka aika ja kaikilla on aikaa miettia asiaa. Tsemppia!

Vierailija
4/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ! :) kyllä tää aika selkeältä jo tuntuu. Tällähetkellä olen koulussa, mutta linja ei välttämättä ole se oikea... joten todennäköisesti myöhemmässä vaiheessa sitten jonnekkin muualle opiskelemaan. Vähän vain mietityttää noi raha asiat... :/

Vierailija
5/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/43 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovaa ottaa pattiin kun läskilöllömahainen finninaama av-mamma sai ekan kerran munaa 35-vuotiaana puolet vanhemmalta äijältä, ja tämä neito on kaatanut jo oikean alfauroksen, jolta tulee munanvarresta muutakin kuin kusta? Mene itse sinne telkkarin ääreen miettimään, miksi nyt elätkään alkoholisoituneen vaimonhakkaajamiehen ja riiviökakaroiden kanssa.

Onnea aloittajalle uuteen elämään :)

Vierailija
7/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itsekkin olen 16v tyttö, ja raskaana. Sain tietääkkin asiasta vasta tänään, viides viikko menossa. samat tarina ku sinulla, mutta poikaystävä ollut jo vajaa vuoden. =)helpottavaa kuulla, että en oo ainut joka on pitämässä vauvan. ja eikö se ole niin että kukaan ei ole valmis äiti kun lapsi maailmaan syntyy, vaan äidiksi kasvetaan. :D

Vierailija
8/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit ihan suasiolla pitää sen turpas kiinni tuallaasista lapsellisista miälipiteistä, kerta niitä osaa asiallisesti sanoa. :)

Vierailija
9/43 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös yksinhuoltaja jos olisin tiennyt miten raskasta tämä elämä on lapsen syntymän jälkeen en ikinä olisi itseäni tähän tilaan saattanut.Lyhyen tuttavuuden jälkeen synnytin lapseni ,isä ei halunnut olla tiedon jälkeen missään tekemisissä kanssani,ikä myös 16.Turvaverkkoa ei ole,perheelläni taloudellisia vaikeuksia eivät auta,rahat aina loppu.kaverit on kaikki hyljänneet niillä on omat menonsa ,ihmetteleevät vaan miten olen itseni laittanut tälläseen asemaan.

Vierailija
10/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tuo Teya jonka blogi tänne linkattiin ( meandmylittleprincess.blogspot.com)

Olin 15 tultuani raskaaksi ja lähes samanlaisessa tilanteessa, mulla olis sulle NIIIIN paljon kerrottavaa! Eli laita mulle vaikka numerosi s-postilla niin voin soittaa tai laittaa sulle viestiä, ja kertoa sulle kaikkea minkälaista tämä OIKEASTI ON. Pystyn samaistumaan erittäin hyvin suhun, ja olen kanssasi saman ikäinen. Elikkäs mun s-posti on miseryway@hotmail.fi

-Teya, 16v ihanan pikku Auroran äippä?

Vierailija
11/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettisin vielä ratkaisua. Elämä muuttuu aika rankaksi lapsen syntymän jälkeen. Saat äitiysrahaa muutamankuukauden (voi valita alkaako se 30 päivää vai 50 päivää ennen laskettua aikaa, mutta sitten se vastaavasti lyhenee loppupäästä). Sitä saa tulojen mukaan. Eli luultavimmin saat minimin (oliskohan se jotain 20 e/arkipäivä miinus verot. Lapsilisää rupeat saamaan (n. 110 e/kk) siihen asti kunnes lapsi on 17 v ja siihen yksihuoltajakorotus noin30 e/kk jos olet yh.

Äitiysraha jatkuu vanhempainrahana (samansuuruinen) kunnes lapsi on vähän alle vuoden. Sitten voit saada vieläkotihoidontukea 3 vuoteen asti joslapsi ei mene kunnalliseen päivähoitoon. Kotihoidon tuki on pieni (muutama satanen kuussa) ja ehkä kuntalisää päälle jos asut sellaisessa kunnassa joka sitä maksaa.

Riippuen siitä miten asut voit ehkä saada asumistukea kelasta. Kelan sivuillaon aika hyvin nämä rahamäärät kuvattu.Parhaiten tulet toimeen ihan opiskelijana vaan ja ilman vauvaa...mutta eihänse aina niin mene ja ole niin helppoa se ratkaisun teko. Itse vaan kun ajattelen miten vaikeaa ja raskasta on kasvattaa lasta niin kyllä miettisin...

lapsen kanssa tulee paljon paremmin toimeen kuin opiskelijana. Opiskelijana saat minimimäärän kaikkea, korkeakouluopiskelijana saat tukia 469e/kk ja 300e opintolainaa, mikäli haluat elää lainarahalla. Lapsen kanssa sen sijaan saat yleistä asumistukea (joka on paljon enemmän kuin opintotuen asumislisä 200e), lapsilisän jne.

Meillä mies opiskelee ja on 18 pian 19 eli saa 249e opintotukea, minä saan 208e lapsilisää (minusta itsestäni + lapsesta), 459e äitioyspäivärahaa (verot läheteneet jo, ja tuo on se minimi)+ mies saa toimeentulotukea 108e ja minä saan 190e,siihen lisäksi saan elatusapua 150e + asumistuki 516e, eli rahallisesti pärjöö ihan hyvin :D

-Teya

Vierailija
12/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäisit ihan hyvin vauvan kanssa. Tosin epäilen provoksi, sillä aika nopeasti on asiat käyneet, jos kuukaudessa on jo raskaus selvinnyt ja asiaa ehditty pohtiakin. Monesko raskausviikko menossa?

Vierailija
13/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan Saana Parviaiselta jos 16-veenä raskaudesta on iloinen ja se on hyvä juttu... Ja miten voi olla seurustellu kuukauden ja nyt jo paksuna ja riitoja on paljon? Haiskahtaa provolta.

koskaan seurustellut teini-ikäisenä. Silloin kuukausi yhdessä oli ikuisuus ja siihen aikaan sai mahtumaan draamaa aikuisen ihmisen kolmen vuoden edestä! :)

Vierailija
14/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäisit ihan hyvin vauvan kanssa. Tosin epäilen provoksi, sillä aika nopeasti on asiat käyneet, jos kuukaudessa on jo raskaus selvinnyt ja asiaa ehditty pohtiakin. Monesko raskausviikko menossa?

Jos on harrastanut seksiä jo vaikka ennen suhteen alkamista tai heti alussa, niin hyvin voi olla raskaana. Katos kun nuorena sitä tulee helpommin raskaaksi, ei tarvitse olla 40v ja lapsettomuudesta kärsivä.

Vierailija
15/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei sanonut harrastaneensa seksiä ennen suhteen alkua. Jos on vaikka viikolla 5, on juuri tehnyt testin ja tuskin ehtinyt kamalasti pojan kanssa pohtia asiaa. Ainakaan muutamaa päivää kauemmin.

Tuota 40-v ja lapsettomuusjuttua en tajunnut, sorry.

Jos on harrastanut seksiä jo vaikka ennen suhteen alkamista tai heti alussa, niin hyvin voi olla raskaana. Katos kun nuorena sitä tulee helpommin raskaaksi, ei tarvitse olla 40v ja lapsettomuudesta kärsivä.

Vierailija
16/43 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap seurustellut reilun kuukauden, mutta ollut seksisuhteessa jo ennen tuota? Onko lapsi varmasti poikaystävän? Monesko ev menossa? Ehtiikö aborttiin edes enää?

Vierailija
17/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän, mikä on "reilu kuukausi". Jos se on vaikka viisi viikkoa, ja ap on tullut raskaaksi suhteen ensimmäisenä päivänä, voi hän hyvin olla jo viikolla 7. Jos hän on tajunnut tehdä raskaustestin ihan ekana mahdollisena päivänä, on pohtimisaikaa ollut jo parisen viikkoa.

Tosin aika monta sattumaa tuohon tarvitaan (iästä riippumatta), mutta periaatteessa voisi olla mahdollista.

Miten ap tajusi olevansa raskaana? Hetikö lähdit testiä ostamaan, kun menkat oli päivän myöhässä? Oliko varmasti vahinko?

Vierailija
18/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16v kun sain esikoiseni, tänä päivänä hän on parikymppinen neitokainen ja vaikka elämä oli alussa rankkaa niin päätöstäni en kadu. En katunut silloin, enkä ole katunut jälkikäteenkään.

Vierailija
19/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi ja käy koulusi loppuun ja hanki pidempi aikainen kumppani. Mieti sitten.

Lapsen kanssa on rankkaa ja voit jäädä yksin lapsesi kanssa, kaverit vähitellen häviää kun et ehdi muuta tehdä kun olla lapsen kanssa. Masennut ja teet pahaa lapsellesi.

TEE ABORTTI! tuollainen pikku tyttö ei ole valmis ÄIDIKSI!

Et ymmärrä maailman kuvasta vielä yhtään mitään saati sitten lapsen tarpeista, sinun ikäiset kakarat on vielä niin minäminäminä tyyppejä, eivät osaa ottaa vastuuta.

Tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
20/43 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi elätti lisää yhteiskunnalle. Tee abortti!!!!!! Ei 16 vuotiaasta räkänokasta ole lasta hoitamaan.