Murresanoja!
Tästä varmaan on jo montamonta keskustelua mutta en ihan totta jaksa alkaa niitä tuolta ettimään! Oon kiinnostunu kaikista Suomen murteista, ne on tosi hauskoja! niin tässä olisi ideana oppia tuntemaan vähän muita murteita arvuuttelemalla sanoja:P Jos vaikka seuraava aina vastaa edelliseen jos tietää ja arvuuttelee sanoja omasta murteestaan? :)
Hilipentööri.
Pahki.
Tiiättekö mitä nuot meinaa? :)
Kommentit (28)
viruttaminen on liottamista, kastumista :)
- Turku
Olen itse huomannut, että hauskimpia ovat juuri nuo, joilla on eri merkityksiä. Itikka niistä yksi, itselleni se tarkoittaa hyttystä.
Saan myös jatkuvasti kuittia siitä, että "en kehtaa". En kehtaa kävellä kauppaan, koska sataa, en kehtaa siivota tänään, siirrän huomiselle. Avokki aina kyselee, että mikä siinä on nyt niin noloa.
Myös viruttaminen tuli itselleni vastaan, kun ystäväni pyysi minua "viruttamaan omenoita". Aha. Meillä viruttaminen tarkoittaa venyttämistä, yleensä vielä negatiivisessa merkityksessä ("älä viruta sitä paitaa, menee pilalle").
Mullekin itikka tarkottaa vaikka sääskiä tai muuta hyttystä. Sanon myös etten kehtaa mennä kauppaan, jotkut kaveri aina ihmettelee.
Entäs miten tuima/tuju jos puhutaan ruuasta? mulle tarkoittaa suolaista tai tulista. Joillekkin vissiin sitä juuri suolatonta ja mietoa?
on mausteista, väkevää.
- se sama turkulainen
Pooki flakkaa on majakan valo vilkkuu tms. Näin selitti raahelainen joskus.
Mulle taas tuima on täysin suolaton. Tuima ruoka ei maistu yhtään miltään.
tosin omaan sanavarastoon se ei kuulu.
Entäs murha? Voidaan esim. sanoa se oli murha mies.
entä "ilimanaikunen" ja "taivaanaikunen"
pk- seudulla eivät ainakaan tienny näitä :D
Pohjoisen murretta tuntevia täällä näköjään on. Missä vaatekappaleessa on lustut?
En ikinä jaksa käsittää tuota limppaamista, koska mulle se taas tarkoittaa sylkemistä :D Monta kertaa ollaan leikkisästi kinasteltu asiasta.