Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saan lapsia, en IKINÄ tule viemään heitä päiväkotiin! t. kohta 3 kk päiväkodissa työskennellyt

Vierailija
30.03.2012 |

Mulla oli ruusuiset kuvat päiväkodeista ja koulutetuista ammattikasvattajista. Eipä ole enää.

Tässä huomioitani 3 kk ajalta:

1. päiväkodin työntekijät haukkuvat vanhempia, usein, ja paljon. Myös lasten kuullen.

2. osasta lapsista on tullut selkeästi silmätikkuja työntekijöille, heitä ei jakseta ymmärtää, pienimmästäkin asiasta raahataan toisesta kädestä roikottaen jäähyille. Annetaan lapsen kuulla useasti, että tämä on hankala ja mahdoton.

3. lapsille huudetaan/karjutaan, kovaa ja paljon.

4. hiljaisimmat ja kiltit jäävät miltei täysin vaille huomiota. Ainoat kontaktit aikuisen kanssa saattavat päivän aikana jäädä näihin sanoihin: "huomenta" (lapsen tullessa päiväkotiin) "ole hyvä"(lapselle annetaan ruokaa) ja "pue päällesi" (uloslähtiessä) ja "hyviä päiväunia" (päiväunille mennessä) ja "heippa" (lapsi lähtee kotiin).

5. lapsia pidetään todella vähän sylissä/lähellä. Näiden 3 kk aikana olen nähnyt alle 10 kertaa hoitajilla olevan joku ryhmän lapsista sylissä.

Sanoisin, että varsinkin siinä tapauksessa, jos lapsesi on joko suht riehakas, omapäinen ja temperamenttinen, tai sitten hyvin kiltti ja hiljainen, hän saa päiväkodissa joko negatiivista huomiota osakseen (huutamista, kädestä raahaamista, tiuskimista) tai sitten ei huomiota laisinkaan tai hyvin vähän.

Ja miksi en ole vienyt asioita eteenpäin, no, mitään oikeasti laitontahan ei ole tapahtunut, ja kaikki voidaan "selittää" inhimillisyydellä ja sillä, että hoitajillakin on pahoja päiviä ja he tekevät virhearvioita. (Kummasti se pyhittää kaiken, vaikka näitä pahoja päiviä näyttää olevan jo enemmän kuin hyviä...)

Ja joo, en toki voisi yleistää. Mun kokemuksenihan rajoittuu vain tähän yhteen päiväkotiin. Toivottavasti mulla on vaan ollut huono tuuri, ja olen osunut siihen Suomen ainoaan ei-niin-hyvään päiväkotiin...

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopistosta on tutkimut päiväkotien hoidon laatua ja havainnut, että pääkaupunkiseudulla on hyvin vaihtelevan tasoisia päiväkoteja; osa aivan loistavia, osa aivan hirvittäviä ja suuri joukko jostain siitä väliltä. Ja näitä kamalia paikkoja tylyine henkilökuntineen on ihan hyvilläkin alueilla. Samoin yksityisissä päiväkodeissa on todella huonoja, vaikka ehkä monilla on käsitys, että ne olisivat parempia paikkoja lapsille.

Vierailija
42/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ,kun olin päiväkodissa töissä.Tajusin miten hyvin lapsista pidetään huolta, olisin ilman muuta vienyt hoitoon jos tarvis olisi ollut!

Onneksi on myös hyviä ja toimivia päiväkoteja mutta valitettavasti näitä vähemmän ladukkaita päiväkoteja on liian paljon.Kaikkein pienimmät, alle kolmevuotiaat, ovat näissä päiväkodeissa ne lapset joista tulisi olla huolissaan eniten koska ovat huomattavasti avuttominmpia ja siksi herkästi haavottuvaisia.Mitä isompi lapsi sitä paremmin pärjää myös vähemmän laadukkaassa hoidossa.Mikä myös on valitettavaa on että vanhemmilla on liian usein vääristynyt kuva lapsen päiväkotihoidon laadusta. Hoitajat eivät vanhmmille useinkaan kerro jos päiväkodilla ongelmia, siitä huolimatta että ongelmat stressaavat lapsia hoidossa.Mieleeni tullee päiväkoti jossa tilanne päivittän melkein katastrofaalinen koska hoitajat juoksivat paikkaamassa viereisen päiväkodin hoitajia ja pienten puolella oli tästä syystä turvaton ja kaottin tilanne. Hoitajat olivat väsyneitä ja huolestuneita ja lapset rauhattomia.Tämän ryhmän vanhemmat olivat kuitenkin erittäin tyytyväisi lastensa hoitoon, heillä ei ollut aavistustakaan siitä stressistä jonka alla heidän lapsena päivittäin olivat tässä kaiken lisäksi ylisuuressa ryhmässä.Kehottaisin jokaista alle kolmevuotiaan äitiä viettämään kokonaisen päivän lapsen päiväkotiryhmässä. Uskon että tämä voisi antaa jonkunlaisen tuntuman lapsen arjesta.Ei luulisi olevan liikaa käyttää lomapäivä joskus tähän tutustumiseen. Omakohtainen kokemus antaa varmasti luotettavampaa tietoa kuin hoitajien kuvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin harjoittelujaksolla päiväkodissa! Ja uskon, että noita paikkoja on paljon.

Vierailija
44/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isompi tyttö kyllä viihtyi päiväkodissa, mutta hän onkin varmasti unelmahoidettava: rauallinen, fiksu, valmis odottamaan vuoroaan, varhain kehittynyt ja omatoiminen.

Kohta on toinen lapsi menossa samaan paikkaan, mutta saas nähdä kuinka tämä itsepäisempi ja ei-niin-itseohjautuva siellä pärjäilee...

Mutta älä kyynisty. Hienoa, että sinä huomasit jotain olevan pielessä!

Vierailija
45/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä varmaan ainakin kymmenessä ryhmässä ja voin sanoa, että hoidon laatu vaihtelee tosi paljon. Tosi paljon on merkitystä henkilökunnalla, heidän asenteella, ilmapiirillä, ryhmähengellä, luonteenpiirteillä, aidolla lapsirakkaudella, ammattitaidolla, huumorintajulla ym. Vaikka olisi vaativa ryhmä ja vähän resursseja, niin toisissa ryhmissä henkilökunta silti pystyy antamaan laadukasta hoitoa. Joissakin ryhmissä on paremmat lähtökohdat, mutta henkilöstö ei silti saa aikaiseksi aitoa ryhmähenkeä ja tiimityötä.

Myöskään sillä ei ole merkitystä, onko yksityinen vai kunnallinen ryhmä. Mun parhaimmat kokemukset liittyy kunnallisiin ryhmiin, niitä valvotaan paljon paremmin kuin yksityisiä ryhmiä. Eräässäkin yksityisessä päiväkodissa aikuiset juoruilivat keittiössä suurimman osan ajasta ja lapset saivat leikkiä keskenään leikkihuoneissa. Ja vanhemmille ei saanut olla aidosti rehellinen, vaan piti aina kaunistella totuuksia. En tykännyt yhtään olla siellä, vaikka heillä oli rahaa ja resursseja käytössä enemmän.

Esimiehen rooli on myös valtava. Vaikka henkilökunta kuinka valittaisi epäkohdista, niin jos esimies ei ota koskaan kuuleviin korviinsa, niin se on turhauttavaa. Ainahan on ylemmät portaat mihin valittaa, ja olen sen tehnytkin monta kertaa, mutta silti se oman esimiehen tuki olisi kaikista tärkeintä ja arvokkainta.

Vierailija
46/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat ehkä olleet niin kauan töissä tuolla, etteivät enää näe epäkohtia tai ovat kyynistyneet. Puutu asioihin, ole rohkea ja TEE JOTAIN!! Oikeasti, pyydän sinua äitinä! Voisi olla silmiä avaavaa näille vanhemmille hoitajille, että keskeyttäisit heidät, esim. kun puhuvat pahaa vanhemmista lasten kuullen tms. Sano vaikka että hetkinen, pitäisiköhän jatkaa tästä myöhemmin, ja nyökätä merkitsevästi lapsiin päin. Tai kun jotakuta retuutetaan, niin sanoa että oho, sulla taisi palaa pinna, anna mä jatkan tästä. Vaatii varmasti aivan valtavasti rohkeutta, mutta mikään ei muutu, jos edes ne epäkohdat havaitsevat eivät uskalla tehdä mitään asian eteen. Ja siitä hiljaisesta voit sanoa, että voi että kun harmittaa, kun en tänäänkään ehtinyt huomioida Iiristä tänään, kun oli taas niin hulinaa - ehtikö joku muu, hän kun usein jää niin syrjään. Jne. Älä syytä, mutta reagoi. Edes reaktio - hämmästys, järkytys, pitkä katsekin voi herätellä näitä kyynistyneitä.

Vierailija
47/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vien lapseni päiväkotiin jos se on viimeinen oljenkorteni....tulipa messevät naurut.meinasitteko sitten pitää pikku jani-petterit kotona äidin helmassa kouluun menoon asti?vai pääseekö ne kouluunkaan?

Ja lapseni syntyneet -08 ja -10. En ole päiväkotiin enkä muuhunkaan hoitoon vielä vienyt, joten voipi olla, että juuri ja juuri kouluun päästän...

Niin, ja on mulla työpaikka. Niin joustava, että voidaan miehen kanssa sopia työt niin, että toinen on kotona kun toinen on töissä.

Vierailija
48/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHDENKIN TYÖNTEKIJÄN KÄYTÖS VAIKUTTAA! vai käyttäydytkö itsekin kuvaamallasi tavalla??? jos näytät mallia niin pikkuhiljaa se toivottavasti leviää myös muihin työntekijöihin.lisäksi asiat voi ottaa esiin myös esim.kehityskeskutelussa, palaverissa ym. ÄLÄ URPUTA VAAN VAIKUTA!

joku harjoittelija (?) varmaan käytäntöihin vaikuttaa. Emmekä tiedä, miten aloittaja itse toimii...

Vierailija
49/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku ottaa tämän esille, vaikka nyt täällä. Mutta voisiko asian viedä oikeasti eteenpäin, nimetöm kantelu lääninhallitukseen tms?

Miten päiväkoteja muuten käytännössä valvotaan?

Vierailija
50/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku ottaa tämän esille, vaikka nyt täällä. Mutta voisiko asian viedä oikeasti eteenpäin, nimetöm kantelu lääninhallitukseen tms?

Miten päiväkoteja muuten käytännössä valvotaan?

Vierailija
51/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe tässä mitään työntekijöiden leimaamista. Kysehän on päiväkodin resursseista, ilmapiiristä, käytännöistä, JOHTAMISESTA jne. Tottakai jokaiseen ammattiryhmään mahtuu myös mätiä omenoita, joten miksi tästä ei saisi puhua?

Vierailija
52/52 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kokemusta useammasta pk-seudun päiväkodista, kunnallisesta JA yksityisestä.

Ei ne olot ketään kiinnosta.

Vanhemmilla on aivan sekaisin arvot, se minkä pitäisi olla tärkeää. Ja työntekijät on aivan ylikuormittuneita duuneihinsa. Koulussa sitten siivotaan näitä jälkiä...eikä sielläkään resurssit riitä. Huomaat äitien uupumuksen näistä kärkkäistä kommenteista kun ei ehdi pysähtyä miettimään omia valintojaan (isit kyllä ihan myös mutta harvempi tällä palstalla).

Mutta, näitä ei saa sanoa ääneen koska aina tulee joku huutamaan "ei meidän päiväkodissa!" ei niin. Ja juuri siksi ei voikaan puhua yleisellä tasolla olevasta ongelmasta koska sinun kokemuksesi on poikkeus...

Montako paikkaa pitäisi olla, montako kokemusta...ei se poista sitä että töistä ei voi joustaa koska on pakko maksaa sitä isoa lainaa jonka on ottanut ja niitä tavaroita mitä haluaa...ei ne ole valintoja, ne on perusoikeuksia.

Mutta ap, tulet huomaamaan että se on aivan kuin tuuleen huutaisit. Kiire on kova.