Jos ei aio kierrättää ja elää ekologisesti, kannattaako tehdä lisää tuholaisia maapallolle?
Kommentit (34)
pakolliseksi koulussa ympäristöoppi, jos ei ole ja siellä pitäisi opettaa kierrättämistä. Käsi- ja taideteollisessakin pitäisi opettaa tekemään ekologista taidetta. Vaikka eiköhän nämä asiat ole jo siellä hallussa. Äitejä pitäisi rohkaista kierrättämään ja neuvolat voisivat järjestää erilaisia valmentavia kursseja, missä opetetaan ekologista ja taloudellista, sekä järkevää vanhemmuutta, koska nykyisin monella on hukassa elämän perusasiat. Nykyvanhemmat ei esimerkiksi aina tiedä miten ruoka säilyy, vaan aivottomasti tuijotetaan kauppojen pakkauksia (esim parasta ennen ei ole sama kuin käytettävä ennen). Näitä asioita pitäisi opettaa kädestä pitäen, sillä monella ei ole sitä turvaverkostoa ja omia vanhempia jakamassa käytännön neuvoja. Kunnat voisivat muutenkin järjestää kerhoja, mihin kuka tahansa voisi mennä harrastamaan vaikka verhoilua ja askartelemaan vanhasta uutta.
Terkuin eräs, joka haluaisi oppia tällaista uutta tervettä kulttuuria.
Vihreät sekopäät fantasioi uudesta, uljaasta maailmasta, jossa he päättävät, kuka saa lisääntyä ja millä ehdoilla. Onneksi fasistit hävisivät sodan jo melkein 70 vuotta sitten. Saadaan me normaalit ihmiset elää rauhassa terveessä ja vapaassa yhteiskunnassa. Vapaaehtoisuus on yksi asia, fanaattisuus ja totalitarismi toinen.
Monikin palstalainen antaa pahoja katseita ja pitää itseään parempana kuin vaikka tupakoivaa äitiä (en tupakoi itse, en ole koskaan tupakoinut).
ei siitä tupakasta ole maailman mittakaavassa mitään ongelmaa verrattuna siihen että ihmiset kuluttavat liikaa.
Vihreät sekopäät fantasioi uudesta, uljaasta maailmasta, jossa he päättävät, kuka saa lisääntyä ja millä ehdoilla. Onneksi fasistit hävisivät sodan jo melkein 70 vuotta sitten. Saadaan me normaalit ihmiset elää rauhassa terveessä ja vapaassa yhteiskunnassa. Vapaaehtoisuus on yksi asia, fanaattisuus ja totalitarismi toinen.
en minä omassa viestissäni sanonut, että sinunlaiset eivät saa lisääntyä. Sanoin, että tietoa pitäisi olla tarjolla. Jos joku haluaa kuluttaa ja sotkea, niin ei sille kukaan mitään voi. Onneksi sinunlaisia on kuitenkin aika vähän ja moni sentään myöntää, että luonnon varat ovat rajalliset, vaikka eivät sitten osaakaan omassa elämässään toteuttaa parempia arvoja. Ei pakkokeinot koskaan toimi.
en minä omassa viestissäni sanonut, että sinunlaiset eivät saa lisääntyä. Sanoin, että tietoa pitäisi olla tarjolla. Jos joku haluaa kuluttaa ja sotkea, niin ei sille kukaan mitään voi. Onneksi sinunlaisia on kuitenkin aika vähän ja moni sentään myöntää, että luonnon varat ovat rajalliset, vaikka eivät sitten osaakaan omassa elämässään toteuttaa parempia arvoja. Ei pakkokeinot koskaan toimi.
sotateollisuus tekee niin suurta tuhoa tähän maailmaan, että jos sitä miettii, niin kaikki on turhaa. Mutta ihmisten älykkyyden kasvaessa sotiminen voi muodostua turhaksi. Kaikki lähtee nimen omaan yksilöiden heräämisestä omassa elämässään, sillä kukaan ei oikein voi marssia kiinaan ja yhdysvaltoihin ja kieltää käyttämästä valaita ja kaloja tappavia sukellusveneitä. Mutta ei sitä toimintaa tietenkään tarvitse itse tukea.
Minusta lapsia saisivat tehdä vain ne, jokta yrittävät edes elää ekologisesti ja kuluttaaniin vähän kuin mahdollista.
Toinen ehto lisääntymiselle pitäisi olla se, että ei kuvittele olevansa jotain ihmmellistä. Eli omalle lapselle opettaa se, että jos ajattelee tehdä jotain niin enneknuin tekee, miettii sata kertaa kärsiikö siitä joku muu. OTTAA TOISET HUOMIOON.
Kaikki muu onyhdentekevää, haalarit, tutit, rattaat, ...you name it.
Mielipiteesi kuulostaa fasistiselta. Lisääntyminen on jokaisen yksityisasia, ei siihen tarvita teikäläisten lupaa. Millä oikeudella luulet päätäntävallan yleensä olevan sinulla ja kaltaisillasi? Miten muuten suhtaudut ihmisiin, joiden oikeinkirjoitus on surkeaa?
No miten usei palstalla näkee kun joku paasaa, että joku ei saa lisääntyä, koska:
1. ei tukiverkkoja valmiina
2. ei rahaa paljon
3. elää tuilla
4. ei aio olla kotona 3 vuotta
5. ei aio imettää
6. ei varaa ostaa kersalle kalleinta ja paljon
7. on sairas (esim mt-ongelmia)
...Kai mullakin on oikeus ilmaita kuka mun mielestä ei saisi tehdä kersoja jos minä saisin päättää.
Eli ne rikolliiset, jotka ylpeilevät sillä että kuluttavat rajallisella alueella rajallisia luonnonvaroja ja vettä niin että mun lapsille ei tule riittämään, vettä ei enää ole puhdasta, vaan se on esim. antibioottien saastuttamaa kauttaaltaan. torjunta-aineiden jne.
POINTTI ONKIN SIINÄ, ETTÄ TE ETTE SAA PÄÄTTÄÄ!!! :D HAHAHAHA! SIINÄHÄN KAIVATTE PERSETTÄNNE JA ITKETTE.
Mitä riemua sinä tästä asiasta saat? Mitä sinä ajattelet siitä, että omat lapsesi elävät niissä paskakasoissa, joita me täällä (sinä mukaan lukien) väännetään? Mitä sinä tästä saat? Jos olet niin itsekäs, niin miksi edes lisäännyt? Sinähän olet silloin fylogenian huipulla ja kaikki joutaa kuolla pois, kun Te arvon kuluttaja olette vihdoin syntyneet ja tuhlanneet maailman luonnonvarat. Miksi haluat siis edes lisääntyä, jos tämän pallon säilyminen asuttavana ei kiinnosta pätkääkään tai ainakin irvailet niille, jotka edes yrittävät.
Katsos kun kaikkia ei jaksa kiinnostaa ekohörhöily ymv. paska. Ehkä ne, joita vihreä aate innostaa, voisivat ensin lopettaa lentomatkustamisen, lihansyönnin, kaiken turhan ostamisen ja lisääntymisen. Sitten vasta on vuorossa muille paasaaminen.
Tuollainen asenne kertoo vain omasta tyhmyydestäsi. Mutta ainahan näitä oman oksan sahaajia löytyy, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu :)
Miksi ekologisten ihmisten pitäisi olla täydellisiä kritisoidakseen rankasti saastuttavia ihmisiä? Kaltaisiasi urpoja pitäisi kritisoida itse asiassa paljon rankemmalla kädellä, ehkä se viesti menisi perille sitten.
Sä et pelle mahda mulle mitään. :D :D :D
Luuletko että minua kiinnostaa sinun urpoilusi? Sinä teet itsestäsi idiootin ihan itse, et sinä siihen muiden apua tarvitse :))) Ainakin meillä ekohörhöilevillä viherpiiperöillä on parempi omatunto, ja sekös sinua nakertaa. Onhan se rankkaa tietää olevansa väärässä.
NIINPÄ VARMAAN. LÄHDIT HENKILÖKOHTAISUUKSIIN, KUN ARGUMENTIT LOPPUI. SELLAINEN ON VIHERPELLE. :D :D :D
Sinulla niitä argumentteja ei alun alkaenkaan ollut, joten.. :D Mutta juu, en minä jaksa enää vääntää, sinunlaisillesi vastaaminen on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa, tiedät varmaan mitä tarkoitan :)
Minusta lapsia saisivat tehdä vain ne, jokta yrittävät edes elää ekologisesti ja kuluttaaniin vähän kuin mahdollista.
Toinen ehto lisääntymiselle pitäisi olla se, että ei kuvittele olevansa jotain ihmmellistä. Eli omalle lapselle opettaa se, että jos ajattelee tehdä jotain niin enneknuin tekee, miettii sata kertaa kärsiikö siitä joku muu. OTTAA TOISET HUOMIOON.
Kaikki muu onyhdentekevää, haalarit, tutit, rattaat, ...you name it.
Mielipiteesi kuulostaa fasistiselta. Lisääntyminen on jokaisen yksityisasia, ei siihen tarvita teikäläisten lupaa. Millä oikeudella luulet päätäntävallan yleensä olevan sinulla ja kaltaisillasi? Miten muuten suhtaudut ihmisiin, joiden oikeinkirjoitus on surkeaa?
No miten usei palstalla näkee kun joku paasaa, että joku ei saa lisääntyä, koska:
1. ei tukiverkkoja valmiina
2. ei rahaa paljon
3. elää tuilla
4. ei aio olla kotona 3 vuotta
5. ei aio imettää
6. ei varaa ostaa kersalle kalleinta ja paljon
7. on sairas (esim mt-ongelmia)
...Kai mullakin on oikeus ilmaita kuka mun mielestä ei saisi tehdä kersoja jos minä saisin päättää.
Eli ne rikolliiset, jotka ylpeilevät sillä että kuluttavat rajallisella alueella rajallisia luonnonvaroja ja vettä niin että mun lapsille ei tule riittämään, vettä ei enää ole puhdasta, vaan se on esim. antibioottien saastuttamaa kauttaaltaan. torjunta-aineiden jne.
POINTTI ONKIN SIINÄ, ETTÄ TE ETTE SAA PÄÄTTÄÄ!!! :D HAHAHAHA! SIINÄHÄN KAIVATTE PERSETTÄNNE JA ITKETTE.
Mitä riemua sinä tästä asiasta saat? Mitä sinä ajattelet siitä, että omat lapsesi elävät niissä paskakasoissa, joita me täällä (sinä mukaan lukien) väännetään? Mitä sinä tästä saat? Jos olet niin itsekäs, niin miksi edes lisäännyt? Sinähän olet silloin fylogenian huipulla ja kaikki joutaa kuolla pois, kun Te arvon kuluttaja olette vihdoin syntyneet ja tuhlanneet maailman luonnonvarat. Miksi haluat siis edes lisääntyä, jos tämän pallon säilyminen asuttavana ei kiinnosta pätkääkään tai ainakin irvailet niille, jotka edes yrittävät.
minä en halua todellakaan uskoa, että ihmiset on menossa eteenpäin tässä kulutushysteriassa, koska se vaan osoittaa, että ihminen on tullut tiensä päähän. Haluaisin ajatella, että ihmiset olisivat niin fiksuja, että haluaisivat vaalia luontoa ja tätä hyvinkin ainutlaatuista taivaankappaletta, missä esiintyy elämää.
Toinen ääripääajatus on se, että koska kuolemme jokainen täältä pois, niin millään ei ole mitään väliä. Jotenkin tuollainen ääri-itsekkyys viittaa masennukseen. Nimen omaan sellainen asenne, missä millään ei ole mitään väliä, viittaa toivottomuuteen ja masennukseen.
Voin kyllä ymmärtää, jos lottovoitto on sattunut kohdalle, että on aika vaikea enää lähteä sinne kirpputorille, kun rahapussi on niin painava, mutta sitten kannattaa ainakin sijoittaa johonkin kestävään ja ekologiseen uuteen tuotteeseen ja tukea esimerkiksi käsityöperinnettä, eikä massatuotantoa. Ja osa rahoista varmaan kannattaa pistää hyväntekeväisyyteen, nimen omaan sellaiseen, joka tukee kestävää kehitystä.
ja intialaisilta.
ja intialaisista elää varmasti hyvinkin niukasti ja sitä myöten ekologisesti, vaikka tietenkin jokainen ihminen tuottaa aika paljon metaania ravinnonkierron takia. He sen sijaan tekevät pitkää työpäivää, että me pohjoisen asukit saataisiin uudet sesonkivaatteemme, jotka kestää kaksi konepesua.
sotateollisuus tekee niin suurta tuhoa tähän maailmaan, että jos sitä miettii, niin kaikki on turhaa. Mutta ihmisten älykkyyden kasvaessa sotiminen voi muodostua turhaksi. Kaikki lähtee nimen omaan yksilöiden heräämisestä omassa elämässään, sillä kukaan ei oikein voi marssia kiinaan ja yhdysvaltoihin ja kieltää käyttämästä valaita ja kaloja tappavia sukellusveneitä. Mutta ei sitä toimintaa tietenkään tarvitse itse tukea.
tuhoa?
Kaikki se mitä varten sukellusveneet ovat olemassa on paljon tärkeämpää kuin muutaman fisun mielenrauha.
...että meidän lapsemme joutuvat elämään vielä paljon saastuneemmassa ja huonokuntoisemmassa maailmassa kuin me.
Muistakaahan, että vielä 50-60 vuotta sitten Itämeri oli puhdas ja kirkas, saaristossa saattoi nähdä parin metrin syvyyteen pohjaan. Nyt se on levävelliä jossa näkyvyys on 10 senttiä. Maailman saastunein meri. Siis meidän Itämeri MAAILMAN SAASTUNEIN MERI.
Kun olin itse lapsi, Stadin uimarannoilla pystyi käydä uimassa syyskuuhun asti, halki kesän. Nykyään, kun tulee tarpeeksi lämmin että rantsuilla oikein viihtyisi, tulevat sinilevälautat ja ajavat lapset pois.
Joo, ymmärrän, että ei just sinun täällä-aiemmin-kirjoittanut-älykääpiö lentolippusi ja autosi aiheuta kovinkaan suurta osaa kaikesta ympäristön kuormituksesta, ja että Itämeren asemaa ei edes auta jos Suomi yksin muuttuisi täysin kuormittamattomaksi (as if).
Mutta asenne, että "kyllä mä voin tehdä ihan mitä mä haluan ja ei se mitään mihinkään vaikuta" on vain niin vastenmielinen ja typerä. Millä oikeudella me odotamme kenenkään koskaan muuttavan mitään, jos emme ole itse valmis luopumaan mistään?
Olen samaa mieltä kuin ap - ekologisin teko olisi tietysti olla hankkimatta lapsia enää yhtään, mutta jos heitä haluaa, pitäisi ainakin muilla tavoilla yrittää kuormittaa tätä rajallista maapalloamme mahdollisimman vähän. Ja näyttää sillä esimerkkiä muillekin.
Kyllä asenteet voivat vähitellen muuttua. Nyt joku tarkka kierrättäminen tuntuu vielä viherpiiperöhommalta enemmistön mielestä, mutta joku päivä se voi olla yhtä itsestään selvää kuin nyt on vaikkapa... no, se, että öljyä ei kaadeta suoraan mereen!
...että meidän lapsemme joutuvat elämään vielä paljon saastuneemmassa ja huonokuntoisemmassa maailmassa kuin me.
Muistakaahan, että vielä 50-60 vuotta sitten Itämeri oli puhdas ja kirkas, saaristossa saattoi nähdä parin metrin syvyyteen pohjaan. Nyt se on levävelliä jossa näkyvyys on 10 senttiä. Maailman saastunein meri. Siis meidän Itämeri MAAILMAN SAASTUNEIN MERI.
Kun olin itse lapsi, Stadin uimarannoilla pystyi käydä uimassa syyskuuhun asti, halki kesän. Nykyään, kun tulee tarpeeksi lämmin että rantsuilla oikein viihtyisi, tulevat sinilevälautat ja ajavat lapset pois.
Joo, ymmärrän, että ei just sinun täällä-aiemmin-kirjoittanut-älykääpiö lentolippusi ja autosi aiheuta kovinkaan suurta osaa kaikesta ympäristön kuormituksesta, ja että Itämeren asemaa ei edes auta jos Suomi yksin muuttuisi täysin kuormittamattomaksi (as if).
Mutta asenne, että "kyllä mä voin tehdä ihan mitä mä haluan ja ei se mitään mihinkään vaikuta" on vain niin vastenmielinen ja typerä. Millä oikeudella me odotamme kenenkään koskaan muuttavan mitään, jos emme ole itse valmis luopumaan mistään?
Olen samaa mieltä kuin ap - ekologisin teko olisi tietysti olla hankkimatta lapsia enää yhtään, mutta jos heitä haluaa, pitäisi ainakin muilla tavoilla yrittää kuormittaa tätä rajallista maapalloamme mahdollisimman vähän. Ja näyttää sillä esimerkkiä muillekin.
Kyllä asenteet voivat vähitellen muuttua. Nyt joku tarkka kierrättäminen tuntuu vielä viherpiiperöhommalta enemmistön mielestä, mutta joku päivä se voi olla yhtä itsestään selvää kuin nyt on vaikkapa... no, se, että öljyä ei kaadeta suoraan mereen!
puhdistuu koko ajan.
Venäläisetkin ovat saaneet Pietarin alueen jätevesiasiat kuntoon ja kuormitus vähenee koko ajan uusien määräysten ansiosta.
Vesi on toki likaista ja toimenpiteisiin olisi pitänyt ryhtyä jo aiemmin.
Vasemmistovirheiden lempilapsi Neuvostoliitto satelliitivaltioineen vaan teki 50 vuoden ajan mitä lystäsi.
Eli jos minä saisin karsia ne, joila ei llupaa lisääntyä, niin ne olisivat ne, ketkä elävät vain itselleen, eivät ajattele edes omien lastensa elinmahdollisuuksia.
Aivan täysin yhdentekeväät tutit, tupakat, äitiyslomat, imetykset.
Eniten kuluttavat karsittaisiin ja ne jotka eivt ota muita huomioon. eivätkä kasvata jälkikasvuaan tähän.