TAMMIKUISET 2013
Kommentit (301)
Liityn kanssa sitten tänne... Tietoa itsestäni: 23-vuotias ja mies 24, 6-7vuotta söin yasmine pillereitä ja marraskuussa jätetty ehkäisy pois. Kierto on vaihdellut 33-38päivän välillä, ensin 38, sitten 35, 33 jne. Nyt sitten on menossa öö, 37/33-38 yk4 ja tänä aamuna testi ainakin näytti negaa. Toiveita elättelen vielä lauantain testin suhteen jos ei tätiä kuulu :) Tosin nyt on ollut perheasioissa niin suuri huoli ja stressi että liekö tässä keho edes valmis suojelemaan sikiöö... :( Ja esikoista toiveena siis. On joskus gyne sanonutkin että voi lapsen tuloo kestää mun tapauksessani... Täytyy käydä asiaa kyselemässä piakkoin. Varsinkin kun tuttavapiirissä kaikki tuntuu olevan maha pystyssä.. MUTTA, täällä taas jakamassa ajatuksia!
Marjana: Tsemppiä tuonne huhtikuulle! Tammikuu olisi hyvä kuukausi syntyä, itsekin olen tammikuun lapsi ;)
Täällä tosiaan jäi kokonaan tuo joulukuu väliin. Kävin gynellä pitkän kierron takia ja nyt terolutit menossa. Ihan pihalla kyllä toistaiseks että mites tässä nyt pitäis ovulaatiota odotella ja "kyttäillä" :D ....eli jos kokemuksia terolutin aloittamisesta on, niin kuulisin mielelläni! :)
Haaveilija: Miksi se gyne on joskus sanonut, että lapsen saaminen voi kestää sinun kohdallasi? Kai hän sitä jotenkin perusteli?
Auringonkukkanen: Lääkäri varmaan antoi sinulle ohjeet tuon Terolutin aloituksesta? Yleensähän se aloitetaan ovulaation jälkeen 10 päivän ajaksi, jonka jälkeen seuraavat kuukautiset alkavat (ja toivottavasti siis eivät ala tässä tapauksessa). Jos vuotoja ei ole ollenkaan tai niitä on tosi harvoin, niin sitten lääkäri voi ohjeistaa aloituksen eri tavallakin. Usein 3 kiertoa tuota täytyy käyttää, jos oma kierto on kovin sekaisin.
ON: Eilen oli kyllä kova vuotopäivä ja taitaa jatkua vielä tänäänkin. Töissä joutui kaksinkerroin välillä olemaan, kun koski sekä vatsaan että selkään. Ei siis riitä, että harmittaa muutenkin aina tämä menkkojen alku. Sitä on vielä sitten niin pirun kipeäkin. Pah!
Joka tapauksessa... Aloitan tänään illalla Clomifen-kuurin. Olen nyt puoli päivää etuajassa sen aloituksen suhteen sitten, mutta yritän osuttaa ovulaation tuohon 11.4, että saataisiin se inssi tehtyä. Pitää vielä laskea milloin kärsii peittoja heilutella, kun yritetään pitää 5-6 päivän tauko ennen tuota inseminaatiota.
Ainiin ja ovistestejä pitäisi tilailla myös lisää. Ensi viikko on varmasti taas pitkä viikko, kun ei voi tehdä asian eteen mitään, eikä ovulaation tikuttamisestakaan ole vielä mitään hyötyä. Onneksi siinä on pääsiäinen välissä, niin voi keksiä mukavaa tekemistä.
Marjana kp 2/28-30 yk 25
Marjana: Viime kesänä kävin perus tarkastuksessa yksityisellä, kyselin samalla lapsi-asiasta, koska olimme odotelleet jo jonkin aikaa, että voisi ehkäisyn jättää pois. Odottelimme siis siksi, että valmistun nyt toukokuussa aikuiskoulutuksesta ja emme halunneet että jäisi äitiyslomalle juuri ennen valmistumista. No, lääkäri siis ultrasi ja selitti että "kuvassa näkyvät valkoiset pisteet on munarakkuloita ja niitä on aika vähän, mutta ei hätää kun joidenkin ikäistesi kohtu näyttää vanhan naisen kohdulta, voi vain hieman kestää tulla raskaaksi joten jätä vain heti pillerit pois". Olin sitten ilmeisesti niin suu auki etten edes tajunnut kysyä mitä hän asialla tarkoitti... :/
Vanhemmillani on kestänyt 5-vuotta saada veljeni ja siitä 3 vuotta saada mut. Ja tosiaan, isällä ilmeisesti oli hitaita siittiöitä ja lukuisten keskenmenojen ja kohdunulkopuolisen jälkeen äidille sanottiinkin ettei koskaan saa lapsia... Mutta täälläpä ollaan :D Eli tavallaan kun vanhempani luovuttivat niin ei aikaakaan ja äiti alkoi odottaa veljeeni. Ja veljelläkin on jo poika niin tuskin on mitään perinnöllisiä taustoja kuitenkaan.
Voisitko vähän avata noita termejä mitä käytät, en ole lapsettomuusasiaan kauheesti perehtynyt koska koitan pitää rauhan päässä, eli esim. mitä on Terolut ja Clomifen, ja mitä tuossa inssissä tapahtuu? Osaan tietysti päätellä tuosta mitä suunnilleen ovat mutta tuleepa nääkin asiat tutuks jos itse tarvii apua :)
ON: Ajattelin soitella ensi viikolla neuvolaan ja kysyä mitä he suosittelisivat tehtäväksi jos ei menkkoja kuulu ja testikin pysyy negana... Tai ehkä voisin mennä suoraa gynellekin!
Marjana: joo lääkäri antoi ohjeet aloituksesta. Otan niitä kierron mukaan tiettyinä päivinä, tosin nyt alkuun pari viikkoa että kuukautiset ylipäätään tulee. Ja 3 kuukauden satsin määräsi. Kierto on siis tällä hetkellä aika sekaisin...
Minäkin sitten tipahdin tänne tammikuisten puolelle. Ollaan miehen kanssa yritetty marraskuusta 2011 lähtien, jolloin jätin pillerit pois. Pillereita ehdin syömään jo monta vuotta. Viime kierrossa söin ensimmäisen Terolut kuurin, koska kärsin todella lyhyistä kierroista. Ultraäänitutkimuksessa olen vähän aikaa sitten käynyt ja siellä oli kaikki kunnossa. Ainiin, minä olen 25-vuotias ja mies 30-vuotias. Ensimmäistä lasta yritetään.
Helmi86/ 2 kp/19-28 yk 6
Uusille tervetuloa!
Haaveilija: Varmaan jollain gynereissulla kannattaa lääkäriltä kysyä, mitä tuolla kommentilla on tarkoitettu.
Ja tätä termistön selitystä... Clomifen ja Terolut on molemmat lääkkeitä. Clomifenia käytetään munarakkulan kypsymisen vahvistamiseen erityisesti silloin, jos ovulointia ei tapahdu joka kuukausi. Minulla se on käytössä vain tehostamaan munarakkulan kypsymistä, että kierto lyhenee.
Terolut on keltarauhashormonia, jota käytetään kierron lopussa ovulaation jälkeen, jos on häiriötä kuukautiskierrossa (liian lyhyt, liian pitkä tai tiputtelee).
Inseminaatio on siis kirjaimellisesti keinohedelmöitys. Miehen siittiöt ruiskutetaan vastaanotolla suoraan kohtuun ovulaation aikaan. Simppeli toimenpide siis käytännössä. :)
ON: Menkat on edelleen voimakkaat, mutta hyvä, että vuotoa tulee ja limakalvot on kunnossa. :) Eilen aloitin Clomi-kuurin ja sitä nyt sitten pitäisi 5 päivää napostella taas.
Marjana kp 3/28-30 yk 25
Marjana, Tulet aina olemaan mielessäni ja rukouksissani, muista se. Paljon paljon haleja ja plussia. ?
Heippa tänne,
liityn seuraanne valitettavasti :/ Olen henkisesti ja fyysisesti täysin loppu..
Nyt ei ole voimia kirjoitella muuta, aivan kaameat menkkaoireet. Jospa saisin aikaseksi soitella lääkäriin maanantaina kun ei tässä tunnu olevan enää mitään järkeä!
Tsemppiä kaikille.
Listaan Lucija kp 1/23-? yk 5
Voimia Lucija ja katse kohti uutta kiertoa! :) Onko sinulla kierron kanssa jotain ongelmaa vai noiden menkkaoireiden takiako ajattelit lääkäriin ottaa yhteyttä?
ON: Kahtena päivänä olen nyt Clomeja ottanut ja jo nyt iski haittavaitukset! Yöhikoilua tuo minulla tekee siis. Kai se kertoo, että sitä lääkettä on nyt jo enemmän elimistössä kuin aiemmin, kun haitatkin alkaa aiemmin. Tämä vain vahvistaa päätöstä siitä, että jos tästä kierrosta ei tule tärppiä, niin ensi kierrossa ja ehkä seuraavassakin pidän taukoa tuosta lääkkeestä. Oma kroppa toimii kuitenkin ilmankin, vaikka kierto on silloin hieman pidempi (ja mahdollisen inssin ajoittaminen etukäteen mahdotonta). En vaan halua ottaa riskiä, että myöhemmin sitten tulee jotain tuosta Clomin liian pitkästä käytöstä.
Menkat alkaa olla hiipumassa pikkuhiljaa ja pääsisi peittoja heiluttelemaan. :)
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
Marjana kp 4/28-30 yk 25
Muutamaa edellistä viestiä kun katsoo niin voi vaan miettiä, että miten voi yksi niin luonnollinen asia kuin raskaaksi tuleminen olla niin monelle ihmiselle ihan helkutin vaikeeta?! Ja miten jotkut sitten onnistuu yhdenillan jutun kanssa unohdettuaan ottaa yhden pillerin pamahtaa paksuksi? Lähipiirissäni on muutama juurikin niin raskaaksi tullut ystävä ja he ovat keskeyttäneet jutun. Sitten on muutama läheinen jotka ovat yrittäneet vuosikausia ilman tulosta. On tää niin epäreilua!
Nyt kuitenkin kevättä ja kesää kohden plussatuulia kaikille!!
Hei vaan kaikille!
Täällä alkoi menkat yllättäen ilman ennakkojuilimisia tänään. Kiertopäivä 28 muuttui siis ykköseksi aivan ajallaan hymynaamaovistestistä kp13 mitattuna. Jos jotain hyvää, niin luteaalivaiheeni on siis normaali 14pv.
Muuten täytyy nyt katsoa miten tähän kiertoon lähden ja mitä poppakonsteja käyttäisin.. Liikuntaa olen kyllä lisännyt ja lisään - olen aivan koukussa salsan ja bachatan tanssimiseen! :-D Kerran kun aloittaa, tulee tanssittua ihan huomaamatta tuntitolkulla putkeen! Ja parasta: mies on yhtä innostunut! :-D
Joten ehkä jos nyt keskittys enemmän tanssimiseen, ja vähemmän vauvahaavehuoliin, jos SE auttais?? Tanssien raskaaksi!? :-)
Lisäisitkö mut listaan Marjana, kiitos!
t: Gabriela kp1/27-31
Mami, kiitos, tuki on tärkeää! Onnea vielä ja tarrasukkia matkaan! :)
Gabriela: Tanssien raskaaksi kuulostaa oikein mainiolta! Ja saa sen kuulostamaan äärimmäisen helpolta. :D Tervetuloa tammikuisiin!
Marjana
marjana, mulla on nyt alkanu menkat liian aikasin, eli ennen kuin terokuurin olen syönyt loppuun, siksi ajattelin soittaa lekurille. toki ajattelin myös mainita noista kivuista jos sais jotain särkylääkettä apuun. mut nyt kun tarkemmin ajattelin niin taidan vielä tämän kierron katsella ja soittaa sitten, ainakin osaan sit sanoa oviksestakin jotain kun nyt pääsen tikuttaa ekaa kertaa kunnolla. kirjottelen paremmall ajalla lisää.
munarikasta pääsiäisviikkoa kaikille ;-)
Lucija: Aivan, kolmisen kuukautta siinä kierron normalisoitumisessa voi mennä, mutta sen jälkeen varmaan kannattaa kysellä mitä tehdään, jos Terolut ei auta riittävästi.
haaveilija89: Sanoppa muuta! Miten toiset vaan voi tulla vahingossa raskaaksi ja toisilla kestää vaikka kuinka kauan. Se on vaan niin väärin.
Gabriela: Hyvät suunnitelmat sinulla, luulisi plussa tuolla tanssimisella irtoavan! :)
Tässä vielä taustaa minusta, kun uusiakin joukkoomme varmaan tulee: Eli olen 22v ja mies 23v. Esikoista yritetty joulukuusta 2011 lähtien, jolloin myös pco todettu minulla ja terot otettu käyttöön kierron säännöllistämiseksi. Kierrot olleet nyt joko 23-24 päivää tai 31-34 päivää.
Kait nämä päivät tästä taas menee, joka päivälle jotain tekemistä :) Puolessa välissä viikkoa voisi jo ovistakin tikutella, jos saisi niihin tikkuihin muutakin kun haamua!
Hyvällä ololla ovista kohti! Menkkaoireetkin jo helpottaa vähän :)
Tulen tuolta joulukuisista tänne. Negaahan se raskaustesti näytti ja vuotokin alkoi tänään. ÄÄh, että sapettaa!!
Onneksi on kevät ja mielikin vähän virkeämpi, jos vaikka alottaisi sellaisen kesäkuntoon -projektin. Itselläni nimittäin on vähän ylimääräistä painoa, josta tietty olisi hyvä päästä eroon...Ruokavalio mulla kaikin puolin ok, mutta sorrun aina herkuttelemaan. Sitten kun sorrun, niin siitä herkuttelusta ei tahdo tulla loppua millään :(
Mulla on onneksi henk.koht personaltraineri eli koira, joka pakottaa joka päivä lenkille. Lisäksi olisi kyllä mukava aloittaa joku muukin liikunta muoto (Gabrielan tanssiharrastus kuulosti mukavalta:)).
Saatiin viikonloppuna "taas" vauvauutisiakin eli miehen veli puolisoineen saa vauvan loppukesällä. Olen kyllä tosi iloinen heidän puolestaan, mutta nyt on kyllä pakko myöntää, että pieni kateuden poikanen nosti päätään. Menin uutisesta jotenkin niin puihin, että hyvä kun edes älysin onnitella... Melkein hävettää.
Saa lisäillä listaan
Antsi kp 1/34-35, yk 5
Elikkäs tänne sitten tupsahdettiin. Kertauksena minä 24v ja mies 28v. Toista lasta haaveillaan. Esikoinen reilu vuoden nyt ja kaksi vuotta kerkesi vierähtää ennen kun pieni saatiin alulle.
Hiukan epäilyttää kun huomasin että saan plussaa ovistesteihin melko myöhään kierrossa. Viime kierrossa hymynaama tuli n.10 päivää ennen menkkojen alkua näkyviin. En ole aikasemmin perehtynyt tälläiseen mutta ilmeisesti mun luteaalivaihe (vai mikä se oli) on ihan liian lyhyt?! APUA! Otin nyt kaikki keinot käyttöön, jätin vähänkin tupakoinnin pois ja makean syömisen. Myös greippimehu kuuluu nykyään myös meidän jääkaapin sisältöön. Jos ei mitään vaikutusta mihinkään niin olisi varmaan varattava aika gynelle ja tutkia miksi luteaalivaihe on muuttunut niin lyhyeksi... ARGH.
Ja kaikille paljon positiivista energiaa tähän kiertoon!! :))
-Jadesa kp 3/29-30 yk 4
Antsi: Eläimet on kyllä hyviä liikuttajia. Lähdettävä on, vaikka miten väsyttäisi tai sataisi tms ja aina sieltä lenkiltä palaa hyvillä mielin. Auttaisiko sinulla sellainen herkkupäivä? Jos jättäisi muuten herkut pois, mutta lupaisi itselleen kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa herkkupäivän, jolloin ei mieti syömisiään. Toisilla toimii toiset kikat, ja toisilla toiset. Eikun kokeilemaan. :)
ON: Vielä puskee menkkavuotoja... Plääh! Josko huomenna jo loppuisi kokonaan. 4. Clomitabun nappasin äsken kurkusta alas eli enää yksi jäljellä. Mies onkin pääsiäisen reissussa, joten tarkoitus on ässäillä nyt ke tai to ennen hänen lähtöään. Sen jälkeen aletaan odottaa ovulaatiota ja toivotaan sen osuvan pääsiäisen jälkeen keskiviikolle, jolloin olisi tuo inssiaika. Siinä tulee nyt noin 6 päivän pidättäytymisaika ja toivottavasti sillä saadaan riittävä siittiöpitoisuus sitten kasaan. Ja toivottavasti maltetaan pitää näppimme erossa toisistamme, kun mies palaa reissusta.. ;)
Marjana kp 5/28-30 yk 25
Itsestäni hieman esittelyä tähän alkuun.
Olen 26v ja mies on 28v ja sitä esikoista kuumeillaan.
Tutkimukset on tehty ja varsinaista vikaa ei ole. Miehellä laadultaan heittelevä siemenneste ja minulla hieman pco-tyyppiset munasarjat, jotka ei kyllä kiertoa häiritse mitenkään.
Clomifenia olen syönyt nyt 6 kiertoa ja viime kierrossa tehtiin inseminaatio, joka ei siis tuottanut tulosta. Käytän vielä tämän kierron Clomifenia ja yritetään saada inseminaatio tehtyä tälläkin kertaa. Sitten aion pitää Clomeista taukoa.
Yritin ehdottaa hoitajalle irrotuspiikin käyttöä, että inssin ajankohta saataisiin varmistettua, mutta ei se ainakaan nyt tuntunut onnistuvan. Täytyy jutella asiasta lääkärin kanssa seuraavan kerran, koska minulla on todella vaikea päästä töistä lähtemään noihin toimenpiteisiin, kun työmatkaa on tunti suuntaansa.
Näillä mennään siis nyt ja yritetään Clomeilla saada ovulaatio osumaan 11.4, jolloin olisi alustava inseminaatioaika varattu (ja jolloin minulla olisi vapaapäivä, ettei tarvitse töitä miettiä).
Marjana kp 1/28-30 yk 25