Miten lähellä kuolema oli synnytyksessäni? Verta lähti 1500ml
ja ensimmäiset veripussit sain vasta osastolla. Kätilö antoi mulle myös hemohessiä synnytyksessä. Olis ihan kiva tietää, kävinkö rajamailla. Ainakin ponnistusvaiheessa olin välillä tajuttomana.
Kommentit (44)
valui ulos yli kymmenen litraa, toki kokoajan sai lisäverta kunnes oikea kirurgi ehti paikalle
Kannattaa ehkä kuitenkin synnyttää isossa kaupunginsairaalassa eikä periferiassa
jos sitä samalla korvataan uudella.
Ongelmana on se, että sydän saattaa pysähtyä verenhukan vuoksi (tai näin ystäväni kertoi). Hänen tuttavansa kuoli menetettyään noin 3l verta siihen, että sydän pysähtyi. Verenhukan takia.
Toisin sanoen 1,5 l ei ole vielä hengenvaarallista, mutta se voisi olla, jos sydän olisi pysähtynyt. Ja sitä taas ei tiedä, missä tilanteessa kenenkin sydän pysähtyy ja käynnistyykö uudelleen vai ei. Eli periaatteessa verenhukka aiheuttaa aina ihmisen alttiiksi sydänmenpysähtymiselle.
En tiedä, olenko tajunnut asian oikein.
T: 9 litraa vuotanut (tämä ei ole prov0). Terve aikuinen kestää hyvin 1,5 l hävikin.
ihmisellä on vain 5l verta kehossaan:D
On tuo ihan mahdollista. Joskus lisäverta joudutaan laittamaan useita pusseja ja vuoto vain jatkuu. Vuotaa siis periaatteessa kaiken omansa ja vielä lisättyjä pussejakin päälle.
Olen hoitanut montaa yli 10 litran vuotolaisista ja ihan hyvin ovat selvinneet. Kunhan vuoto saadaan hallintaan ja korvataan samalla tarpeellisilla verituotteilla ja pidetään elintoiminnoista huolta. 1.5 litran vuoto on lähes joka toisella. Jos lähtö hb on yli sata niin ei mitään hätää.toisten päänuppi kestää ihan hyvin 67 hb:n. Jos hb on alle 80 ja potilasta pyörryttää niin voidaan tiputtaa pari pussia punasoluja mikä parantaa tietty oloa nopsaan. Ihan turha vertailla ja miettiä kuka vuotaa enempi ja ollaanko kuoleman rajamailla vaiko ei. Jo yli litran verenvuoto voi kuitenkin pistää elintoiminnot sen verran solmuun että vuodosta voikin tulla vakava. t. synnytyksen parissa työskentelevä
Mulla lähti verta 2700ml eikä kätilöiden mielestä ollut kuolema lähelläkään.
Seuraavana päivänä pyörryin huoneessa kun kukaan ei sanonut ettei sais nousta ja löin pääni lavuaariin.Silloin ei naurattanut.Onneksi ei ollut vauva sylissä.
eikös 98/25 on melkeen jo kuolleen paine ainakin alapaineen puolesta?
Älkää vertailko koska KAIKKI on suhteellista.Teemu Selänteen alapaine kisakuntoisena on joukkueen lääkäreiden mukaan 28 ja hyvin on pelittänyt=D
Kuolema tulee noin silloin, kun hemoglobiini on 30
Pitäisköhän päivittää noita tietoja hiukkasen!
Ystäväni kävi läpi ison leikkauksen kun hemo oli 30! Hän ei suostunut ottamaan verta. Leikkaus meni hyvin ja toipuminen huikean nopeata. Lääkärit antoivat Epoa! Ei mitään jälkikomplikaatioita!
Jä tämä tapahtui Suomessa viime vuonna! Jostain luin henkilöstä, jonka hemo 7 ja silti leikkaus onnistui. Luin tämän tän vuoden puolella.
Jehovan todistajat ovat tehneet valtaisan palveluksen tieteelle kun ovat noudattaneet Raamatun käskyä karttaa verta. Ennakkoluulottomat tutkijat ja lääkärit ovat voineet kehitellä verenkorvikkeita, joista hyötyy kaikki!
Jos nainen vuotaa litran kuuluu vielä ns normaaliin vuotomäärään, tämä tapahtuu viikottain. Sitten on niitä jotka vuotavat 2-3 litraa, silloin on jo pikkasen kiirettä, näitäkin näkee kuukausittain. Pahin vuotomäärä mitä olen kokenut työssäni on melkein 6litraa, verenpaine jotain 40/20 ja tehohoitoon. Ole ihan rauhallisin mielin. Toki olit heikossa kunnossa koska hb 60 luokkaa. t työntekijä synnärillä
ja ensimmäiset veripussit sain vasta osastolla. Kätilö antoi mulle myös hemohessiä synnytyksessä. Olis ihan kiva tietää, kävinkö rajamailla. Ainakin ponnistusvaiheessa olin välillä tajuttomana.
1000ml vuotoa synnytyksessä on täysin arkipäivää.
jos lähtö HB on hyvä tai edes kohtuullinen, niin tuolla vuotamallasi verimäärällä ei edes verta tarvita antaa.
itse vuodin 2300ml eikä verta annettu ollenkaan missään vaiheessa!!!
lähtö HB oli hyvä, 142 joten HB laski vain 90 ja jaksoin alun heikkouden jälkeen ihan hyvin, vaikka oli hätäsektio.
eli rauhoitu ja ole onnellinen vauvastasi :)
runsaiden kuukautisteni vuoksi olin ihan normaali elämää viettämässä puoli vuotta HB 80 !! ennen kuin pääsin kohdunpoistoon.
verensiirtorajakin on nykeään tuo 80 HB, ja jos voi hyvin niin ei silloinkaan verta anneta. olen ollut leikkauksen jälkeen HB 67 ja itse , tosin heikossa kunnossa, könkännyt vessaankin sairaalassa.......
eli raskaanaolevat ottakaa rautaa, et hb on hyvä !! siitä on vataa sitten vuotaa synnytyksessä, kun joka tapauksessa sitä vuotoa tulee, ja jatkuu jälkivuotona.
Toisilla on hyvät arvot vaikka vuotaakin, toisella putoaa pienestäkin lirauksesta. Ei se raudan lisääminen lisää veren määrää1
Tärkeämpää on verenpaineen heitto, sehän kertoo suoraan että verta on hyvin vähän kierrossa tai kierto on todella heikkoa (sydän ei jaksa pumpata). Siinä ei hyva hb auta jos paineet putoaa niin alas ettei enää voida edes lukemia saada.
Mä en menettänyt noin paljoa verta mutta vp oli 52/0, eli aika hilkulla oltiin. KÄtilö ei ylettynyt hätänappiin kun ei voinut laskea minusta irti. Huusi kuin syötävä apua saliin ja läpsi minua poskille.
Itseasiassa tuo olisi ollut ihana tapa kuolla, vain vajota pehmeään lämpimään kivuttomaan pumpuliin - nukahtaa pois.
ei kuolema...
olen itsekin pyörtynyt ja siitä selviää kun menee maaten ja jalat kattoon...
sairaalassa tiputtavat kirkkaita nesteitä vauhdilla ja olo nousee :)
ei siis mitään draamaaaaaa
eli laski n. 30pykälää...onko paha? Oisinko kuitenkin kuollu? Ainakin melkeen?
nopeaan tehoava, eikä aiheuta sivuoireita.
eli ei saa mennä synnyttämään HB matalana, se on ihan omaa tyhmyyttä!!!!!!! JOKA SYNNYTYKSESSÄ VUOTAA VERTA, OHO , JA ihan normaalia on alle 1000ml vuota, ja huomiokaa et sitä verta tulee vielä synnytyksen jälkeenkin !!!ja vieläpä monta viikkoa !
voikos olla näin tietämättömiä naisia vielä nyky päivänä .....
Toisilla on hyvät arvot vaikka vuotaakin, toisella putoaa pienestäkin lirauksesta. Ei se raudan lisääminen lisää veren määrää1
Tärkeämpää on verenpaineen heitto, sehän kertoo suoraan että verta on hyvin vähän kierrossa tai kierto on todella heikkoa (sydän ei jaksa pumpata). Siinä ei hyva hb auta jos paineet putoaa niin alas ettei enää voida edes lukemia saada.
niin tietenkin se tärkeää, et verenpaineet saadan pysymään, eli tippa oltava valmiina ja siihen lorona nesteitä.
mut kun akuutti vaihe on ohi, niin kyllä on ihan eriasia onko eswim 2OO0ML VUOTANEEN NAISEN LÄHTÖhb OLLUT 130, VAIKO 98 KUTEN AP:LLA
eli tottakait se ,jolla lähtö hb on hyvä toipuu paremmin, koska hb ei laske niin paljon.
toki alkuun annettu runsas kirkkaiden nesteiden tiåutus laimentaa HB arvoa, joten heti mitattu arvo ei täysin pidä paikkansa. tärkeää on tarkkailla potilaan vointia, jaksaako olla istumassa, jaksaako nousta jalkeille jne
HB onkin hyvä mitata vasta ja/tai uudeeleen päivän parin päästä, jolloin mitattu arvo on todellisempi.
eli on todellakin iso merkitys millä lähtö HB :LLa
ihminen menee synnyttämään tai leikkaukseen, josssa vaaarana on vuotaa!!!!!!!!!!!!
MONIA toimenpiteitä edes lähdetä tekemään, mikäli HB on alle tiettyjen rajojen!!
niin ja olen kätilö/sairaanhoitaja, joten kokemusta on molemmilta puolilta ja myöskin potilaana ollessa tästä asiasta
m
Mä en menettänyt noin paljoa verta mutta vp oli 52/0, eli aika hilkulla oltiin. KÄtilö ei ylettynyt hätänappiin kun ei voinut laskea minusta irti. Huusi kuin syötävä apua saliin ja läpsi minua poskille. Itseasiassa tuo olisi ollut ihana tapa kuolla, vain vajota pehmeään lämpimään kivuttomaan pumpuliin - nukahtaa pois.
ei kuolema... olen itsekin pyörtynyt ja siitä selviää kun menee maaten ja jalat kattoon... sairaalassa tiputtavat kirkkaita nesteitä vauhdilla ja olo nousee :) ei siis mitään draamaaaaaa
2 pv ja tiputuksessa (verta + hemoa)? Verenpaine siis niin alhaalla ettei enää saatu alapainetta mitattua. Kyllä mä pyörtymisen erotan, ei siinä hoitsu huuda hädissään apua vierellä...
Kiva. Puolitosissani kyselin tollasta eilen illalla, kun lueskelin tota verenvuoto synnytyksesä-ketjua. Tottakai se oli tärkeintä, että me selvittiin lapsen kanssa, oonko väittänyt jotain muuta? Huoh teitä oikeesti. Miten te ootte noin agressiivisia?
Ap
Itte olen mies, jottei synnytyskokemusta omakohtaista ole. Syöpäleikkauksessa oli vuoto 1500, hp 82. Syöpäleikkauksen jälkeen verensiirtoa annetaan vain hätätilassa - siis ei siirretty.
Pari viikkoa leikkauksen jälkeen huomattiin lisäksi 5x5x10cm3 (250ml)sisäinen verenpurkauma.
Ei tuosta vajaan parin litran puutteesta mitään lisäheikotusta muiden vaivojen lisäksi tuntunut.
5 pussia Hemohessia, verenpaine oli koko ajan laitteitsiin säädettyjen arvojen alla (tyyliin 70/40). Laitteet hälytti vähän väliä kunnes kätilö tempaisi kytkennät irti ja tokaisi: "Kyllä Minä näen jos sinä pyörryt". Kahden kätilön voimin mentiin.
13 vuotta myöhemmin gynekologi tokaisi, että "Eikö kukaan sanonut että lapsi ei välttämättä mahdu syntymään alakautta."
Oli heinäkuu ja loma-aika. Pumppu ei mennannut kestää ja alapää taas oli räjähtänyt. Lapsi käy hitaalla edelleen.
Mulla lähti kans 1,4 litraa, mutta olin koko ajan tajuissani. Istukan irrotuksen aikana tuota tuli, koska kohtu ei oikein supistellut, eikä se kohta pienentynyt, jossa istukka oli ollut. Heikkona olin 3 viikkoa synnytyksen jälkeen ja pari päivää sen jälkeen minua kärrättiin rullatuolilla pitemmät matkat (käytävä nkl:n alla lastenklinikalle)
Mutta ei siinä kukaan puhunut olleen mitään sen kummempaa ...
En usko että olit kuolemassa. Itselläni istukka ei irronnut ja irrotusta yritättessä se repesi loput poistettiin leikkaussalissa. Arvioitu verenhukka oli 5 l ja sain 6 pussia verta. Hb 44. Minulle sanottiin että tilanne oli vakava, jos vuoto ei olisi tyrehtynyt olisi kohtu poistettu.
tuollainen verenvuoto synnytyksessä, tässäkin ketjussa on ollut jo vastaavia. Itsekin menetin kuopuksen synnytyksessä n. 2 litraa verta, hb oli 52. Kuopus syntyi lauantaina, ja mun hb:ni mitattiin vasta maanantaiaamuna kun sairaalan labra aukesi. Hoitajat olivat ihan kauhuissaan, miten olen pysynyt jaloillani ja kanniskellut vauvaakin, ja että meni yli vuorokausi ennenkuin tilanne huomattiin. Kyllä olinkin ihmetellyt, että onpa tosi uupunut ja heikko olo.
No, olo koheni kyllä nopeasti kun sain hemohessiä
suoneen :).
Joten en mä ap usko, että kävit lähellä kuolemaa kuitenkaan, vaikka taatusti rankka kokemus sullakin on takana. Pääasia kuitenkin, että kaikki meni lopulta hyvin, selviydyit kunnialla synnytyksestä ja sulla on ihana vauva :)! Eikös!