Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähellä kuolema oli synnytyksessäni? Verta lähti 1500ml

Vierailija
28.03.2012 |

ja ensimmäiset veripussit sain vasta osastolla. Kätilö antoi mulle myös hemohessiä synnytyksessä. Olis ihan kiva tietää, kävinkö rajamailla. Ainakin ponnistusvaiheessa olin välillä tajuttomana.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema tulee noin silloin, kun hemoglobiini on 30. Edellyttäen, että veritilavuus on riittävä, saattaa selvitäkin (hemohes laajensi veren tilavuutta). Sinussa on verta ehkä 4 litraa ja siitä siis noin 1,5 l vuosi. Laskepa siis näillä tiedoilla. Vuotaneen veren määrää voi olla vaikea arvioida tarkasti. Jotkut ovat selvinneet, vaikka ovat saaneet verta kymmeniäkin pussillisia.

Vierailija
2/44 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema tulee noin silloin, kun hemoglobiini on 30. Edellyttäen, että veritilavuus on riittävä, saattaa selvitäkin (hemohes laajensi veren tilavuutta). Sinussa on verta ehkä 4 litraa ja siitä siis noin 1,5 l vuosi. Laskepa siis näillä tiedoilla. Vuotaneen veren määrää voi olla vaikea arvioida tarkasti. Jotkut ovat selvinneet, vaikka ovat saaneet verta kymmeniäkin pussillisia.

okei, no en ois kuollu. hemoglobini oli synyntyksen jälkeen 62. Mähän olin siis elämäni kunnossa! Turha kai valittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli laski n. 30pykälää...onko paha? Oisinko kuitenkin kuollu? Ainakin melkeen?

Vierailija
4/44 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä oli verilettuja illalliseksi ja mustaa makkaraa evääksi. Ei sen kummempaa.

Vierailija
5/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä oli verilettuja illalliseksi ja mustaa makkaraa evääksi. Ei sen kummempaa.

väärin. mun kätilöllä oli kiiren natsien kevätkokoukseen.

Vierailija
6/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko lähellä?

hemo oli ennen synnytystä siis n. 90, synnytyksen jälkeen n. 60 ja verta lähti 1,5l

Vierailija
7/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli synnytyksen jälkeen hb 67 ja kävelin osastolle ja oisin halunnut lähteä jo illalla kotiin. vauva syntyi aamulla ja olin hyvä vointinen. ei tullut mieleenkään että olisin alhaisen hb:n takia ollut kuoleman kielissä. ja joo menetin minäkin reilu litran verta.

mutta jos susta ittestäs tuntu et oli lähellä kuolemaan niin kai sä sitten olit.

Vierailija
8/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hb ennen synnytystä noin 90, mutta synnytyksessä ja kaavinnassa verta lähti niin paljon, että sain kaksi pussia verta. Verensiirron jälkeen hb oli 75, eli hb kävi varmaan hyvin alhaalla. Eipä silti tuntunut siltä, että olisin kuoleman kielissä.

Vierailija
9/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menetin aikoinaan esikoiseni synnytyksessä 3 litraa verta. Istukka ei irronnut kokonaisena, joten jouduin kaavintaan. Sain neljä pussia verta (1 litra). Kun heräsin nukutuksesta, minulle sanottiin, että minun hemoglobiini oli 52. Muistan, että jossain vaiheessa ennen leikkaussaliin menoa verenpaineeni oli 98/25.

Kätilö ja osastolääkäri kävivät luonani osastolla juttelemassa ja tiedustelemassa vointiani. Sain kysyä mieltä askarruttavia asioita, mutta kukaan ei kyllä sanallakaan sanonut tilanteen vaarallisuudesta (ja varmaan ihan hyvä niin). En osannut pelätä tilannetta ennen (vaikka minut vietiin juosten leikkaussaliin) enkä vielä ihan heti jälkeenkään. Vasta joskus jonkun viikon jälkeen kun minulle selvisi, että paljonko ihmisessä on yleensä verta, aloin tajuta tilanteen vakavuuden. En tosin vieläkään oikeasti tiedä kuinka lähellä lähtö silloin oli ( jos palstalla on joku ammattilainen, niin saa kommentoida). Mutta olen erittäin kiitollinen, että siitä selvisin.

Olen täällä palstalla joskus lukenut suuremmistakin verenvuodoista kuin 3 L, mutta ei tämä tietenkään mikään kilpailu ole kenellä vuotanut eniten verta synnytyksessä.

Pääasia, että sinäkin AP selvisit ja ONNEA vauvasta!

Vierailija
10/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli kuulemma ihan normi määrä. en saanut verta sektion jälkeen ja hemppakin oli muistaakseni 110.

Vierailija
11/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimainkaan.

Vierailija
12/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi on tärkeempää? äiti ja lapsi voivat hyvin kaikesta huolimatta vai se että sulla on "kaamea" "melkein kuolin" synnytystarina kerrotavana?

Vierailija
13/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös 98/25 on melkeen jo kuolleen paine ainakin alapaineen puolesta?

Vierailija
14/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 9 litraa vuotanut (tämä ei ole prov0). Terve aikuinen kestää hyvin 1,5 l hävikin.

Vierailija
15/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en menettänyt noin paljoa verta mutta vp oli 52/0, eli aika hilkulla oltiin. KÄtilö ei ylettynyt hätänappiin kun ei voinut laskea minusta irti. Huusi kuin syötävä apua saliin ja läpsi minua poskille.

Itseasiassa tuo olisi ollut ihana tapa kuolla, vain vajota pehmeään lämpimään kivuttomaan pumpuliin - nukahtaa pois.

Vierailija
16/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 9 litraa vuotanut (tämä ei ole prov0). Terve aikuinen kestää hyvin 1,5 l hävikin.

ihmisellä on vain 5l verta kehossaan:D

Vierailija
17/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ensimmäiset veripussit sain vasta osastolla. Kätilö antoi mulle myös hemohessiä synnytyksessä. Olis ihan kiva tietää, kävinkö rajamailla. Ainakin ponnistusvaiheessa olin välillä tajuttomana.

kuoleman rajamailla. alle 1000ml vuotoa synnytyksessä pidetään täysin normaalina ja sitä ei aleta edes millään verituotteilla korvaamaan, vaan kirkkailla nesteillä.

verenluovutuksessa on ongelmansa, varsinkin jos veriryhmäsi ei ole tiedossa tai on harvinaisempi, voi oikeanlaisen veren saaminen kestää hetken. Hätäverta (O neg) jota voi lähes kaikille tiputtaa, annetaan todellakin vain hätätilanteessa.

Pienissä vuodoissa kuuluu todellakin toimia juuri niin että ensin vaikka jotain kirkkaita plasmankorvikkeita tilavuutta lisäämään, ja sitten rauhassa ja verensiirron vaikutuksia tarkkaan valvoen verensiirto. Ja tohon määrään ei todella ole välttämätöntä verensiirtoa saada, helpottaa kyllä siinä että Hb nousee nopeammin.

Vierailija
18/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis tarkoitus ei ole vähätellä kokemustasi. Varmasti synnytyksesi on ollut rankka. Mutta älä kehitä pelkoa siitä, että olisit ollut kuoleman rajamailla, kuulostaa siltä, että olet saanut juuri oikeanlaista hoitoa.

Nauti keväästä ja vauvastasi! (Minä lähden nyt työkavereitteni seuraksi natsien kevätkokoukseen syömään verilettuja. )

Vierailija
19/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni ekassa sektiossa 2litraa verta ja hb oli hieman alle90 eli en saanut edes lisäverta. Ei se veren määrä näköjään kerro sitä.

Vierailija
20/44 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukka ei irronnut, lopulta jouduin kaavintaan. Sain verensiirron. Ikävä muisto jäänyt koko jutusta ja se kun irtoamatonta istukkaa kiskotaan turhaan napsnuorasta sattuu kahta kauheammin kuin itse synnytys...