Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim. AMK:ssa on jatkuvasti ryhmätöitä?

Vierailija
28.03.2012 |

Haluaisin hakea AMK-aikuiskoulutukseen, mutta monissa opinto-ohjelmien kuvauksissa mainitaan, että on paljon ryhmätöitä. Itse inhoan ryhmätöitä, ja ihmettelenkin, miksi niitä on niin paljon? Tietysti työelämää varten pitäisi oppia ryhmätyötaitoja jne. mutta oppiihan niitä siellä töissäkin sitten, ja kaikki ei opi ikinä.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt tuntuu olevan muotijuttu, ollut sitä jo kauan.

Kai siinä yritetään varmistella sosiaalisia taitoja ja työelämässä tarvittavia kykyjä yhteistyöhön.

Ahdistavaa todella. Erityisesti jos ryhmään eksyy sellainen vapaamatkustaja, joka ei hoida tehtäviään tai sitten tekee ne tosi ala-arvoisesti. Hirveä stressi, kun pitää kokoajan katsoa yhden jäsenen perään ja tehdä omien hommien lisäksi myös sen hommat. Tuttua kauraa työelämästä!

Vierailija
2/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan perseestä. Laitetaan 5 ihan toisilleen vierasta ihmistä yhteen ja kaikki haluavat tehdä työn eritavalla. Yksi haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin ja toinen ei halua tehdä mitään, kolmas ei osaa ja neljäs ei puhu suomea..

Lopputulos on sellainen mikä jopa omasta mielestäsi ala-arvoista paskaa ja saat numeron sen ryhmätyön perusteella. Itse tein omalla ajalla uuden "ryhmätyön" täysin itsekseni ja laitoin sen opettajalle, että opettaja näki että sitä osaamista löytyy, nyt vaan piti mennä ryhmän mukana ja sain paremman numeron kuin muut.

On myös älytöntä jos ryhmätyöt pitää tehdä omalla ajalla. Kaikilla on omat menonsa, työnsää, harrastuksensa jne. Ja on käytännössä mahdotonta saada kaikki samaan paikkaan samaan aikaan.

En halua tyytyä huonompaa numeroon jos tiedän osaamiseni olevan sellaista, että ansaitsen parhaimman numeron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on monipuolisempaa.

Erinlaisten näkökulmien jakaminen ja yhdistäminen, edistää kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, se toimii peilinä oman ajattelun kehityksessä.

Vierailija
4/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä niin paljon ole. Kyllä niistä jotenkin selviää läpi. Yksilötehtäviä on aikuiskoulutuksessa enemmän, älä vain ole tuon takia hakematta koulutukseen joka muutoin kiinnostaa.

Vierailija
5/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta tuntia saa kulumaan siihen, kun porukka tekee työtä keskenään ja ope voi keskittyä vaikka toisen ryhmän kokeiden korjaukseen, jonka muuten joutuisi tekemään omalla ajalla. :)

Vierailija
6/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Joku saa aina omat ajatuksensa kuulostamaan hienommilta kuin joku toinen. On myös ihmisiä, jotka haluavat päästä ottamaan muilta luulot pois. Ryhmätöiden ansiosta he pääsevät toteuttamaan itseään jo opiskeluaikana, ja sama jatkuu työelämässä. Ryhmätöiden teko auttaa huomaamaan muiden virheet ja samalla nostamaan omaa häntää ja tuomaan esiin omaa erinomaisuutta.

Vierailija
7/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nämä vastaukset kertovat, miksi ryhmätöitä tarvitaan. Jos ryhmässä toimiminen on niin hankalaa, niin ehkä sitä kannattaa vähän harjoitella.

Ja nuo harrastukset ja muut kiireet - tutkinnon suorittaminen nyt vaatii tietyn panostuksen, piti siitä tai ei.

Ja tuo oppiihan sitä työelämssä - toki oppii ja saat varmasti oppia monta asiaa. Kouluja nyt kuitenkin on sen takia, ettei työnantajan tarvitsisi tuhlata aikaa ihan kaikkien perusteiden opettamiseen - kuten sen, miten ryhmässä toimitaan.

Vierailija
8/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis joillakin kursseilla se on tosi hyvä tapa tehdä asioita, mutta varsinkin jos kyse on jostain pienemmästä tehtävästä, niin sen tekemiseen kuluu monta kertaa enemmän aikaa kuin jos jokainen tekisi itse oman työnsä. Ja jos ryhmätöille ei ole varattu lukujärjestykseen tiettyä aikaa, niin ryhmässä on aina se yksi superihminen, joka ehdottaa, että jos tullaan kuudelta aamulla tekemään tätä työtä kun silloin hänelle sopisi.

Sen sijaan jossain laajemmissa tehtävissä ryhmätyö on ihan hyvä keino opiskella. Työt voidaan jakaa ryhmäläisten kesken ja organisointiin menevästä ajasta huolimatta työ valmistuu tehokkaammin kuin jos jokainen tekisi sitä yksin.

Ja monelle opettajalle ryhmätyö tuntuu tarkoittavan sitä, että ohjausta ei tarvitse antaa, vaikka itse asiassa varsinki ntyöskentelyn alkuvaiheessa se voi vaatia paljonkin ohjausta, jotta ryhmä varmasti pääsee vauhtiin.

Vierailija
9/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat parhaiten yhteisöllisessä toiminnassa. Ja onhan ryhmätyöt vähän trendijuttu oppimisessa ollut jo pitkään. Surullisinta tuossa on, että usein ryhmätyö ei ole yhdessä asioiden pohtimista (ryhmä on enemmän kuin osiensa summa) vaan usein vaan ryhmän jäsenistä jokainen tekee pienen palasen ja yksi sitten koostaa hatarasti näistä jonkun yhteisen tuotoksen.

Itse olen oppinut tykkäämään ryhmätöistä! Ei työelämässäkään usein pelkkiä tiimi-/paritöitä tehdä. Ryhmässä toimimisen taidot ovat silti tosi tärkeitä, eikä niitä voi työelämässä enää opetella, jos ei siihen mennessä ole opiskellut. Tämä on mun mielipiteeni.

Asennoidut vaan, että ne on kivoja ja niissä tapa uusia ihmisiä! Vain sinä itse voit vaikuttaa siihen, miltä ryhmässä toimiminen sinusta tuntuu.

Vierailija
10/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat parhaiten yhteisöllisessä toiminnassa. Ja onhan ryhmätyöt vähän trendijuttu oppimisessa ollut jo pitkään. Surullisinta tuossa on, että usein ryhmätyö ei ole yhdessä asioiden pohtimista (ryhmä on enemmän kuin osiensa summa) vaan usein vaan ryhmän jäsenistä jokainen tekee pienen palasen ja yksi sitten koostaa hatarasti näistä jonkun yhteisen tuotoksen.

Itse olen oppinut tykkäämään ryhmätöistä! Ei työelämässäkään usein pelkkiä tiimi-/paritöitä tehdä. Ryhmässä toimimisen taidot ovat silti tosi tärkeitä, eikä niitä voi työelämässä enää opetella, jos ei siihen mennessä ole opiskellut. Tämä on mun mielipiteeni.

Asennoidut vaan, että ne on kivoja ja niissä tapa uusia ihmisiä! Vain sinä itse voit vaikuttaa siihen, miltä ryhmässä toimiminen sinusta tuntuu.

Vierailija
11/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/60 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sitä oppii, tai enemmänkin turtuu, siihen ryhmätyön dynamiikkaan. Omiin otteisiin tulee väkisinkin napakkuutta. Ensimmäisenä opiskeluvuonna keskustelu ryhmässä vatvoo siellä sun täällä ja yötä myöten jauhetaan asian vierestä päätöksiä tekemättä tai rooleja jakamatta. Viimeisenä vuonna kerrataan heti aluksi kokouksen päämäärä, sessioon käytettävissä oleva aika ja kunkin tehtävät, puhutaan asiasta ja lähdetään pois niin, että ollaan saavutettu jotakin. Hiomista se kaipaa, ja erilaisten ihmisten kanssa työskentelyä.

Sama pätee esiintymisiin. Meillä esitelmiä oli koko ajan melkein kaikissa aineissa. Loppujen lopuksi siihenkin tuli rutiini.

Ei sitten tarvitse työnantajan aikaa kuluttaa näiden taitojen oppimiseen, vaan työelämään astuessasi olet nk. valmis.

Vierailija
14/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä ryhmätöistä. Mulle on aivan sama onko ryhmätyön loppuarvosana 1 vai 5, lusmuaako joku tai mitälie. Ärsyttävintä on kun en itse opi. Projektipäällikkö saattaa nakittaa täysin turhia tehtäviä mulle, koska en ole se äänekkäin. Jollekin päsmärille ei mikään muu kuin oma tuotos kelpaa ja sitten kitistään että joutuu kaikki tekemään itse. Jotkut ryhmässä on yli-innokkaita ja pitäis olla monta kertaa viikossa näkemässä f2f. Tehtäviä ei saada delegoitua, omat ehdotukset tyrmätään täysin etc..

Vierailija
15/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on nykyisin yhtä suurta ryhmätyötä. Olipa ala mikä tahansa, ryhmässä työskentely on lisääntynyt. Jos ei ole tiimityötaitoja, niitä on opittava. On meidän tavoitteet, meidän tulokset, meidän tehtävät jne.

Vierailija
16/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-ope. 

Opetussuunnitelmassa meisän tehtävänämme on kehittää sosiaalisia ja tiimityötaitoja. Niitä oppii vain tekemällä. 

Toinen juttu on opettajan oma ajankäyttö. Säästösyistä meidän työkuormaa on tiukennettu. Yhdessä periodissa voi olla 200 opiskelijaa. Aika ei yksinkertaisesti riitä 200 hajoitustyö 1:sen, 200 harjoitustyö 2:sen, 200 ison peojektityön, 200 tentin tarkistamiseen - ja päälle vielä opetettavat tunnit, joita on 8-26 tuntia viikossa, sekä kokoukset, joita on 10 tuntia viikossa. 

niin, ja ennenkuin joku kysyy, miten ehdin olla täällä, niin olen sairaana kotona....

Vierailija
17/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pidä ryhmätöistä, mut myös koulu on työtä, ja jos siellä on ryhmätyö, niin minähän teen sen ja yritän olla valittamatta. Kuten töissäkin tee mitä pitää tehdä, miettimättä  sen enempää.

Minusta ryhmätyöt on helppoja. Otetaan aihe, tehdään nopea tiedonhaku. Jaetaan alueet.  Jokainen kirjoittaa suoraan alustalle omasta alueestaan. Muut lisäävät siihen sitten vielä tekstiä jos ovat löytäneet sitä oman tiedonhaun yhteydessä. Kun oma osio on tehty, voi unohtaa koko ryhmätyön. Oma osa on tehty niin hyvin kuin on halunnut ja viitsinyt, ja muiden työn jälkeen ja tasoon en ota mitään kantaa. Mulle numerot on ihan yksi ja sama, ei ne kiinnosta myöskään työnantajia. Tärkeintä on että opinnot etenee, aikaa jää käydä töissä ja opintopisteet ropisee tilille silloin kun niitten pitääkin.

Vierailija
18/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen amk-ope. 

Opetussuunnitelmassa meisän tehtävänämme on kehittää sosiaalisia ja tiimityötaitoja. Niitä oppii vain tekemällä. 

Toinen juttu on opettajan oma ajankäyttö. Säästösyistä meidän työkuormaa on tiukennettu. Yhdessä periodissa voi olla 200 opiskelijaa. Aika ei yksinkertaisesti riitä 200 hajoitustyö 1:sen, 200 harjoitustyö 2:sen, 200 ison peojektityön, 200 tentin tarkistamiseen - ja päälle vielä opetettavat tunnit, joita on 8-26 tuntia viikossa, sekä kokoukset, joita on 10 tuntia viikossa. 

niin, ja ennenkuin joku kysyy, miten ehdin olla täällä, niin olen sairaana kotona....

Viiden ihmisen ryhmätyössä on viisinkertaisesti enemmän tekstiä kuin yhden ihmisen tekemässä tehtävässä. Ainakin, mikäli halutaan asiaan yhtä paljon aikaa kulutettavan...

Vierailija
19/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin hakea AMK-aikuiskoulutukseen, mutta monissa opinto-ohjelmien kuvauksissa mainitaan, että on paljon ryhmätöitä. Itse inhoan ryhmätöitä, ja ihmettelenkin, miksi niitä on niin paljon? Tietysti työelämää varten pitäisi oppia ryhmätyötaitoja jne. mutta oppiihan niitä siellä töissäkin sitten, ja kaikki ei opi ikinä.

Itsehän sinä sen vastauksen tuossa jo kerrotkin. Harvat työpaikat on sellaisia, että olisit vain ja yksin vastuussa kaikkien töihisi liittyvien asioiden etenemisestä.

Vierailija
20/60 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt ovat ujolle todella ikäviä. En saa sanaa suustani ja jos saankin, änkytän sen niin, ettei mistään tule mitään. Aina ryhmissä on niitä puheliaita ja toimeliaita, jotka sitten jakelevat tehtäviä oman mielensä mukaan, kun kukaan ei ehdi tai uskalla sanoa mitään väliin. 

Tekisin mieluummin kaikki työt yksinäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi