Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joissakin maissa alle 12-v. ei saa jättää hetkeksikään yksin?

Vierailija
28.03.2012 |

Tuntuu meikäläisittäin aika erikoiselta. Suomessa on ihan tavallista, että 6-7 v. alkaa harjoitella yksin olemista pieniä aikoja. Koululainen voi olla jo iltapäiviä yksin kotona.

En puolustele pienten lasten jättämistä yksin pitkiksi ajoiksi, mutta kyllä tuo 12 vuotta tuntuu jo liioittelulta. Lisäksi näissä asioissa pitäisi miettiä lapsen etua kokonaisuudessaan. Esim. iltapäiväkerhoja koululaisille on, mutta ne ovat usein erittäin hälyisiä ympäristöjä. Meilläkin on niitä kokeiltu, mutta lapset itse sanovat, että tulevat MIELUUMMIN yksin kotiin kuin menevät iltapäiväkerhoon. Kotona saa levätä ja rauhoittua.

Käytännössä meillä 10- ja 8-v. ovat keskenään tai yksin pari-kolme tuntia iltapäivällä kolmena päivänä viikossa. Kahtena päivänä seurana on aikuinen. Kaverin saa kutsua kylään, kun erikseen sovitaan. Puhelimella saa kiinni äidin ja isän.

Tämä lienee aika tavallinen käytäntö suomalaisissa perheissä, mutta monessa muussa maassa meistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.

:o

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme viisi vuotta Hondurasissa miehen työn vuoksi. Lienee maailman rikollisimpia maita. Henkirikokset todella arkipäivää. Lapsia ei voinut päästää edes omalle pihalle muurin suojiin ilman lastenhoitajaa. Kidnappaukset ovat arkipäivää.

Etkö todella ymmärrä, että on kyse lasten turvallisuudesta?

Vierailija
2/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meette viikonloppuiltaisin katsomaan missä ne teidän kultapötkäleet notkuu. Ton ikäset juo energiajuomaa porukoissa ja rikkoo/töhrii yhteistä omaisuutta kauppakeskuksissa.

Pari vuotta lisää, ja juoma on vaihtunu kaljaan. Meno ei tosin ole aikuistunut yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meette viikonloppuiltaisin katsomaan missä ne teidän kultapötkäleet notkuu. Ton ikäset juo energiajuomaa porukoissa ja rikkoo/töhrii yhteistä omaisuutta kauppakeskuksissa.

Pari vuotta lisää, ja juoma on vaihtunu kaljaan. Meno ei tosin ole aikuistunut yhtään.

Vierailija
4/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pikkukoululainen ole valmis olemaan pitkiä iltapäiviä yksin, lapsella on OIKEUS aikuisen turvaan paljon pidempään kuin suomessa halutaan myöntää. Suomen säännöt johtaa juurensa kiireestä saada naiset työelämään ja halvalla, ei mitään hoitomuotoja koululaisille ja mammat tienaamaan. Lapsen paras ei ole lainsäätäjän peruste.

Vierailija
5/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenaistyy, ja osaa sitten ihan itse hankkia viinat viikonlopuksi. Joo, provoan.

Eikos Suomessa nuorten mielenterveys ole aivan huolestuttavalla tolalla? Olisiko tuossa vakisin itsenaiseksi opettamisessa syy?

Meilla tytar on kohta 10-vuotias. Ei halua jaada yksin kotiin vaikka olen pari kertaa ihan kokeeksi kysynyt mita on mielta jos kavaisen vaikka kaupassa, johon menee 15 minuuttia. Han saa olla lapsi minun puolestani viela pitkaan. En koe tuota itsenaistamista minkaanlaisena kasvatusarvona. Kylla han siihen oppii ja halu yksin kotonaoloon heraa kun sen aika tulee.

USA-mamma

Vierailija
6/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä ensiavusta, nuorimmat alkoholin vaikutukesen alaiset ovat olleet jopa 10v, nuorin huumausaineissa ollut 11v., palovammoja mm. tupakasta, putomisia, kaatumisvammoja sisaruksen tönimisestä, sormia vanhingoitettu veitisillä, isoveljen mopo otettu luvatta käyttöön tässä muutama jäävuorenhuippu alla 12 vuotiaiden vammoista.

Vierailija
7/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani aloitti syksyllä koulun, 6,5v koska on joulukuun lopussa syntynyt.

mielestäni on täysin järjetöntä ajatella, et hänen pitäisi osata ihan itse kävellä kouluun aamuisin ja tulla kotiin ihan itse, ja osata olla jopa tuntiakusia kotona yksin,

olisi heitteillejättö!

mutta entäpä perheet, joissa vanhemmat ovat töissä, heidän pitäisi sitten ottaa vapaata aamuisin, lapsi menee kymmnekisikin, usien ydeksäski...

jää kotiin laittamaan lapsi kouluun kymmneksi, aja töihin...moneltako olet töissäsi???

matkaan menee minulta pääkaupunkiseudullakin min 45 min, usein yli 60min

olisin töissä klo 11!

aamupäivähoitoa ei ole olemassakaan, iltapäivähoitoa on, päättyy klo 17

missä työssä voit lähteä ja tulla miten haluat?

ja humioithan työmatkat.

vaikka on oikeus tehdä kyhennettyä työviikkoa, niin ei se riitä.

onneklsi itse olen kotona ja saan hoitaa lapseni itse

kaikilla ei ole mummoja, tai he ovat työelämässä , kuten meillä.

eli ehdottomasti pitäisi saada laiki, joka takaa kaikille alle 10v aamu ja iltapäivähoitopaikan !

mielestäni eivät ole kykeneviä vastaamaan itsestään.

pelaavat pleikka, ovat tietsikalla......jnejne

eli koulun mentäsiin aina klo 8, siellä sitten ohajttua toimintaa pien ryhmissä, kunnes koulu alkaa, iltapäivisin ULKOILUA , harrastuksia paino-opet, viuluopet, jalkkisopet sun muut saisivat astella kouluun ja nataa opetsut siellä! toki makusta, kuten nytkin.

mutta eipä tarttis lastenolla kotoan yksin odottamasaa vanhempia kotiin, ja sitten alkaa roudaus jalkkis, painao yms tunneille !

jso nuo opetukset annettasi koululla, niin lapset olsivat virkkeeellisessä toiminnas iltapäivät, ja illat jäsi yhteiseloon vanhempien kanssa ja rentoutumiseen :) hyöty olisi kaikkien, myös harrastusopejen, ehkä heistäkin oisi mukavaa tehdä päivisin töitä ja olla iltaisin oman perheensä parisa

Vierailija
8/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onkin kasvamassa vailla hoivaa ja kodin turvaa oleva lasten ja nuorten joukko. Lapsi on vanhempiensa projekti, määräaikaistehtävä, jonka suorittaja tulisi vapautua tehtävästään mahdollisemman nopeasti, että vanhempi voisi omistautua tärkeämmille, häntä itseään kehittäville asioille.

Vierailija
9/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu meikäläisittäin aika erikoiselta. Suomessa on ihan tavallista, että 6-7 v. alkaa harjoitella yksin olemista pieniä aikoja. Koululainen voi olla jo iltapäiviä yksin kotona.

En puolustele pienten lasten jättämistä yksin pitkiksi ajoiksi, mutta kyllä tuo 12 vuotta tuntuu jo liioittelulta. Lisäksi näissä asioissa pitäisi miettiä lapsen etua kokonaisuudessaan. Esim. iltapäiväkerhoja koululaisille on, mutta ne ovat usein erittäin hälyisiä ympäristöjä. Meilläkin on niitä kokeiltu, mutta lapset itse sanovat, että tulevat MIELUUMMIN yksin kotiin kuin menevät iltapäiväkerhoon. Kotona saa levätä ja rauhoittua.

Käytännössä meillä 10- ja 8-v. ovat keskenään tai yksin pari-kolme tuntia iltapäivällä kolmena päivänä viikossa. Kahtena päivänä seurana on aikuinen. Kaverin saa kutsua kylään, kun erikseen sovitaan. Puhelimella saa kiinni äidin ja isän.

Tämä lienee aika tavallinen käytäntö suomalaisissa perheissä, mutta monessa muussa maassa meistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.

:o

ihan siksi.

Mun mielestä alakoululaisten ei tarvitse olla yksin kotona. Saavat olla, jos kokevat pärjäävänsä. Mutta sanonpa vaan pitkän kotiäitirupeaman perusteella, että monikin niistä lapsista, jotka muka pärjäävät hyvin yksin, eivät oikeasti haluaisi olla yksin. Aika monet lasten kaverit on meillä viettäneet aikaa, osa ihan siksi, koska kotona pelottaa olla yksin.

Itse olen voinut siis olla lasteni turvana, kyllä lapset ovat silti ihan omatoimisiksi kehittyneet ja harjoitelleet halutessaan yksinpärjäämistä. Mutta huonoimmissa tilanteissa ei se puhelin ketään pelasta.

Lapsen etu on saada turvallisesti kasvaa ja jos lapsi kokee olonsa turvattomaksi, pitäisi vanhempien huolehtia tilanteen korjaamisesta. Joka lapsi on yksilö ja aina on tapauskohtaista mutta harvoin on haittaakaan siitä, että lapsella on turvattu lapsuus.

Vierailija
10/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edelleen, olen sitä mieltä, että tämä on yhteiskunnallinen ongelma, turha syyllistää työ-ja perhe-elämää yhdisteleviä jo valmiiksi stressaantuneita vanhempia.

Meillä Suomessa lasten koulupäivät ovat naurettavan lyhyitä ja iltapv. kerhoja on tarjolla yleensä korkeintaan tokaluokkalaisille.

Mä myös kannatan harrastusten järjestämistä koulujen yhteyteen ja iltapäivien venyttämistä ohjatussa toiminnassa tavalla tai toisella.

Lopettaisi myös sen harrastusrumban mikä monella koululaisella on n. 21-21.30 illalla. Ihan järjetöntä.

Ja jääkää kotiäidiksi- neuvo ei toimi suurimmassa osassa perheitä, yhden ihmisen palkalla ei yksinkertaisesti pärjää.

Muut vaihtoehdot ovat sitten melkein sossuelätti-kotonaolo tai pienituloisten pariskuntien pakkosterilointi.

Vierailija
11/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavoittaa sitä pointtia mitä yritin. :)

Väännän sen verran rautalangasta, etten tarkoita hoivan ja huolenpidon puutetta, vaan sitä minkä ikäinen voi olla hetken yksin. Aikuisen fyysien läsnäolo ei automaattisesti tarkoita hoivaa ja lapsen tarpeista huolehtimista. Vastaavasti lyhyet yksinolojaksot eivät itsessään pilaa lapsen elämää, jos perheen asiat ovat kunnossa.

Ymmärrän toki joidenkin maiden kuten Hondurasin ääritilanteet. Mutta on näitä lakeja muissakin maissa.

Lakimuutoksista Suomeenkin on hyvä keskustella. Itse en kuitenkaan näe kovin hyvänä ratkaisuna esim. nykyisiä iltapäiväkerhoja, joissa 50 lasta kiljuu ja riekkuu koulun käytävillä tuntitolkulla vain siksi, ettei lapsen tarvitsisi olla hetkeäkään omassa kodissaan ilman aikuisen seuraa.

Mutta mielipiteitä otetaan edelleen vastaan. :)

ap

Vierailija
12/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole lapselle haitaksi, ettei häntä jätetä yksin.

Vierailija
13/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat palaamassa Suomeen nimenomaan maasta, jossa lapsia ei jätetä itsekseen eikä tyttö ole tottunut liikkumaan yhtään missään omin päin. Neljäsluokkalainen joka ei osaa olla yhtään yksin... Ja vertailukohtana mahdolliset kaverit jotka suunnilleen huolehtivat ruokailunsakin itse. Vähän jännittää perhettä ja lasta että miten menee kun palaavat.

Vierailija
14/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole lapselle haitaksi, ettei häntä jätetä yksin.

'

jos lapsi on hetken yksin niin halutessaan. Eri asia tietenkin on, jos lapsi ei millään halua tai esim. pelkää.

ap

Vierailija
15/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaislapset eivät saa olla lapsia. Heidän pitää huolehtia itsestään aivan liian varhain.

Mä asun Tanskassa ja ainakin meidän lasten koululta lapset, jotka ovat koulun jälkeen valvomatta ja yksin, ovat niitä ongelmaperheiden lapsia. Kaikki muut, "normaalit" lapset, ovat koulun jälkeen koulun kerhossa (maksullinen) ja tulevat kotiin tai heidät haetaan kun vanhemmat ovat kotona tai ihan heti tulossa kotiin.

Omat lapset on ihan alaluoksilla (eka ja tokaluokka) - ja ovat olleet kotona muutaman kerran ihan vähän aikaa yksin (½ tuntia) omasta halustaan. Eivät ole halunneet montaakaan kertaa jäädä yksin. Kävelevät kyllä koulusta kotiin kahdestaan ja käyvät tuossa lähikaupassa asioilla kahdestaan.

Mun mielestäni ovat omatoimisia (hakevat ja laittavat itselleen välipalaa jne.) ja varmasti pysytisivät huolehtimaan itsestään muutaman tunninkin ajan. Mutta odotellaan nyt, että itse haluavat...

Vierailija
16/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurilla en nyt tässä tarkoita mitään "oikeaa" väkivaltaa ja hakkaamista, mutta esim. satunnaista tukkapöllyä, luunappia, kohtuullista arestia ja etenkin sanallista "kovistelua", jossa lapsi/nuori "pakotetaan" miettimään tekojensa seurauksia ja myös pyytämään anteeksi.

ihan selvästi sanoit, että sinusta on väkivalta ok. Kyllä se tukkapöllykin ja luunappikin on väkivaltaa, pyydäpä vaikka miestäsi seuraavan riidan aikana kokeilemaan sellaista sinuun.

-20, jolla on väkivallan suhteen nollatoleranssi -

Vierailija
17/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tarvitse. Ei ainakaan siellä missä me asumme.

Toisissa maissa on vaan niitä hulluja ja ei ole siitä kyse, ettei lapsi pärjäisi hetken yksin.

No toki teistä moni näkee asian toisin, kun asutte siellä sekopäisessä Helsingissä ja sielläkin niitä sekopäisiä ihmisiä riittää.

Lapsen etu on olla yksin kotona, jos vaihtoehto on iltis.

Omani ei sinne edes suostu menemään, kun menen syksyllä 3 kuukauden kurssille.

Omatoiminen ja reipas lapsi pärjää muutaman tunnin yksin ja monet lapset haluaa myös olla hetken yksin.

Hyvää vanhemmuutta ei ole se, että ei anna lapsen olla koskaan yksin.

Pitää antaa myös kehittyä ikäänsä sopivalla tavalla.

Tämä sossuntädin suusta.

Mikäli vasta 12v. saa olla hetken yksin, niin siitä kasvaa onneton nössö.

Meidän naapurissa asuu sellainen poika ja minkä se sille voi, että iskä on hysteerinen.

Lapsi ei saa kehittyä ja se näkyy lapsessa.

Iltikset tosi syvältä ja minä en 8v. poikaani sinne pakota.

Vierailija
18/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli 7v.ja 5kk, kun aloitti ekan luokan.

Nyt vielä ekalla ja on jo 8v.

Syksyllä kun aloitan kurssin, niin poika on

8v. ja 6kk.

Niin voi olla melkein vuoden ikäero ekaluokkalaisilla.

Painii aivan erisarjassa, kuin joku joulukuun lapsi.

6v. onkin liian nuori olemaan yksin kotona.

Koulun aloitusta pitäsi järkeistää eli 6v. ei saisi vielä ottaa ekalle luokalle.

30

Vierailija
19/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tarvitse. Ei ainakaan siellä missä me asumme.

Toisissa maissa on vaan niitä hulluja ja ei ole siitä kyse, ettei lapsi pärjäisi hetken yksin.

No toki teistä moni näkee asian toisin, kun asutte siellä sekopäisessä Helsingissä ja sielläkin niitä sekopäisiä ihmisiä riittää.

Lapsen etu on olla yksin kotona, jos vaihtoehto on iltis.

Omani ei sinne edes suostu menemään, kun menen syksyllä 3 kuukauden kurssille.

Omatoiminen ja reipas lapsi pärjää muutaman tunnin yksin ja monet lapset haluaa myös olla hetken yksin.

Hyvää vanhemmuutta ei ole se, että ei anna lapsen olla koskaan yksin.

Pitää antaa myös kehittyä ikäänsä sopivalla tavalla.

Tämä sossuntädin suusta.

Mikäli vasta 12v. saa olla hetken yksin, niin siitä kasvaa onneton nössö.

Meidän naapurissa asuu sellainen poika ja minkä se sille voi, että iskä on hysteerinen.

Lapsi ei saa kehittyä ja se näkyy lapsessa.

Iltikset tosi syvältä ja minä en 8v. poikaani sinne pakota.

Mun mielestäni täällä Tanskassa on turvallisempaa kuin Suomessa. Siltikään ei lapsia jätetä kotiin yksin koulun jälkeen. Liki kaikki on kerhoissa.

Nössöjä ei näistä lapsista saa tekemälläkään. Ylesesti ottaen sekä lapset että nuoret käyttäytyvät paremmin kuin ikätoverinsa Suomessa. Nuo iltapäiväkerhot ehkäisevät varmaan myös kiusaamista. Siellä kun ovat kaikki - ja valvotusti.

Vierailija
20/34 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika isoja eroja.

Asutko Helsingissä tai jossain luonnon läheisellä alueella pikku kunnassa.

Mitenkä muuten kumoat sosiaalityöntekijän kommentin, että lapsen yksinolemista tuetaan jopa kehitysvammaisen lapsen kanssa.

Meillä 10v. kehitysvammainen poikakin osaa olla yksin, niin aika nössö se sun lapsesi on.

30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi