Vituttaa Kelan eriarvoistava koulutuspolitiikka
Kaverillani oli astmaoireita jo ennenkuin hän hakeutui siivousalalle töihin. Nyt on ollut kolme vuotta vakituisena siivoojana vaikkakin jatkuvasti hengitystieoireiden, yms takia sairaslomalla.
Nyt sitten on todettu astma ja vitun Kela maksaa uudelleen koulutuksen uuteen ammattiin.
Minä maksan Kelalle perse ruvella takasin opintolainoja, vaikka opiskelin velaksi 6 vuotta eikä ammattini työllistä. Enkä helvetti voi enää opintotuella opiskella eikä Kela minua uuteen ammattiin kouluta.
Kyllä vituttaa saatanasti, pitäisiköhän hommata hullun paperit, niin ehkä Kela sitten minut uuteen ammattiin kouluttaisi.
Omalla kustannuksellani en enää uutta ammattia opiskele, vaan olen mieluummin työttömänä ja haen rahaa sossusta.
Kommentit (35)
No mutta, eikö ap tilanteeseesi nyt kerta kaikkiaan löytyisi muuta ratkaisua? Onhan muutakin työtä kuin siivousta. Mitä alaa olet siis opiskellut? Valmistuitko? Mietipä, olisiko jotain kauppaa, missä haluaisit olla työssä - kukkakauppa, Tiimari, vaatekauppa? Jos asut tai olet valmis työskentelemään syrjemmässä, voisit päästä tuollaiseen työhön varmaankin. Se olisi ainakin mielenkiintoista. Kerro alasi niin keksitään sinulle työ.
ja sellainen työ kelpaa, jonka palkalla elää eikä tartte sossun tukia työnteon jälkeen kysellä.
Opiskella haluaisin, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi velkaantua lisää uutta ammattia opiskellessani, kun kaverini opiskelee saman ammatin Kelan maksamana ja puolet paremmalla tuella ilman opintovelkaa.
Ei mene mun jakeluun tuollainen eriarvoistaminen. Jos opiskelusta maksettaisiin kaikille saman verran, hakisin välittömästi opiskelupaikkaa.
opiskella pari amistutkintoa sen kuuden vuoden aikana.
päätynyt ystäväni. Ja akateeminen maailma on pilkunnussintaa, minulla on itsehankittua tietotaitoa enemmän kuin täällä kirjoittelevilla humanisteilla. ap joka elää ihan mukavasti sosiaaliturvalla ja jättää vielä opintolainarästitkin maksamatta
takaa yhtikäs mitään työtä, jos muut ominaisuudet ovat tuota luokkaa kun ap:lla. Ap käyttää pahimman laatuista roskaväen kieltä ja tuo ensimmäinen lausahdus kertoo paljon ap:n sivistyksestä. Kun ihminen on tuolla tasolla ei paljon joku amistutkinto auta.
Ja akateeminen maailma on pilkunnussintaa, minulla on itsehankittua tietotaitoa enemmän kuin täällä kirjoittelevilla humanisteilla. ap joka elää ihan mukavasti sosiaaliturvalla ja jättää vielä opintolainarästitkin maksamatta
Vaikka jokaikinen kerta päivystyksessä jne. todetaan että psykoterapia olisi kuin minulle suunniteltu juttu. Viimeksi syy terapian eväämiseen oli se, että kunnan rahat loppu tältä vuodelta, mikäköhän tällä kertaa?
myymään. Saan enemmän rahaa sosiaaliavustuksina enkä töihin lähde mihinkään paskaduuniin. Jos Kela maksaa umpitampion ystäväni uudelleenkoulutuksen (tuskin pääsee edes lähihoitajakouluun) niin kyllä minäkin hommaan jonkinsortin b-lausunnon ja opiskelen vaikka rekkakuskiksi, kun kielenkin jo hallitsen.
Miksi joku palkkaisi tuollaisen kateellisen ja katkeran valittajan alaisekseen? Mitä vanhat opiskelukaverisi tekevät, makaavatko he kotona yhteiskunnan elätteinä kadehtien ystäviensä sairauksia...?
Ei se riitä että valmistuu, töitä on haettava/itse luotava. Koita keksiä joku idea miten myydä ammattitaitoasi, ja käöy työkkärin yrittäjäkurssi, koita saada strattirahaa jne. ja tee JOTAIN tilanteellesi...!
Joskus reitti työpaikkaan voi myös kulkea muita väyliä, eli hae työmarkkinatuella työharjoitteluun tai oppisopimuksella johonkin paikkaan missä voisit tehdä töitä valituiseenkin. Vakuta työpaikka ettei se pärjää ilman sinua, ja sitä kautta koita saada töitä.
Työharjoittelulla saat myös työkokemusta, sillä koulutuksesi alkaa vanhentua siitä hetkestä kun valmistut=jos et ole alan töitä esim. 5vuoteen tehnyt, ammattitaitosi on karissut pois=kukaan ei palkkaa sinua.
Tosiaan turha marista ettei kela maksa sinun opintojasi, sillä olethan sinäkin tukea saanut ja saanet edelleen? (lapsilisää, asumistukea tmv.) Laskeppa huviksesi, kumpi onkaan kalliimpaa, sinun lusmuilusi ja saamasi kelan tuet, vai sen siivoja kaverin joka on töitä painanut ja nyt saa hieman tukea siihen että pääsee jatkamaan työelämäänsä ja vältää sossupummina elämisen...!
vai miten luulette, että minulla muuten olisi aikaa istua koko päivää tietokoneella. Enkä tosiaankaan saa kuin 8€/pv enemmän kuin kotona makaamisesta. Heinäkuussa en ainakaan töitä hae, kun on peritörahojakin tulossa tilille ihan mukavasti.
Ymmärrän täysin ap:ta. Itse juoksen työkkärissä kaikenmaailman infoissa, että saan rahaa ja kaveri käy pari kertaa vuodessa sanomassa, että nyt EHKÄ löyty ala. Kotona makaa ja lapset hoidossa.
Oikeesti vituttaa.
Ap pääsisitkö lehteen töihin? Sulla just särmää tarttua epäkohtiin. Anna noiden marttyyrien ja kermaperseiden jäädä omaan arvoonsa.
kun yh:na vaan yritin tehdä edes jotain hanttihommaa jolla pysyttiin leivän syrjässä kiinni. Mun koulutusalani on metsä, mutta kuinka hitolla siellä nuori yh-äiti voisi työllistyä "kun aikuiset miehetkään ei saa työtä".
Nyt oon syksyllä lopulta aloittamassa opiskelua. Ihanaa! Voi olla että mennään kelan rahalla, mutta onpa jo edelliset lainat takaisin maksettu. Ei mulla niitä lainoja ollutkaan kuin 16 000 mk, joten sain ne pois muutamassa vuodessa.
Otapa ap kuitenkin selvää aikuisopintotuesta ja koulutuspäivärahasta.
että sekin taito löytyy ja ammattikamerakin on, mutta katsotaan nyt tämä harjoittelupaikka ensin loppuun. Ehkä elokuussa sitten, heinäkuun lomailen
että sekin taito löytyy ja ammattikamerakin on, mutta katsotaan nyt tämä harjoittelupaikka ensin loppuun. Ehkä elokuussa sitten, heinäkuun lomailen
Paljon on myös ihmisiä, jotka eivät ole koskaan opiskelleet mitään ja silti ovat elämässään eteenpäin porskuttaneet. Että älä opiskele jos ei kerta oo pakko...
T. se ensiopinnoissaan metsään mennyt.
22:n kysymys siis 21:lle