Oletteko käyneet katsomassa Nälkäpelin?
Meillä 12 vuotias haluaisi mennä kovasti sitä katsomaan, mutta itse olen vähän epäileväinen. En ole lapselle lupaa antanut, mutta kaikki kaverit ovat ilmeisesti sitä menossa katsomaan.
Antaisitteko/annatteko lapsenne mennä kyseistä elokuvaa katsomaan?
Kommentit (34)
mutta ystäväni kävi katsomassa ja sanoi sen olevan epämiellyttävä. Ja nimenomaan kauhisteli eritoten tuota alhaista ikärajaa. Ja kyllä katsoo kauhufilmejä ja väkivaltaa yms. muutenkin, että ei sen takia tästä filmistä järkyttynyt.
En kyllä ymmärrä minäkään leffan idean kuultuani miksi yhdenkään 12-vuotiaan pitäisi päästä sellaista katsomaan. Elokuvan pointti on siis toisten ihmisten lahtaaminen. Siitä on tehty hyväksyttävää, reality-show. Vastenmielistä minusta.
Omaa kohta 12v täyttävää poikaa en päästöisi katsomaan juuri tuon lapset tappaa lapsia-idean takia.
Itse pidin elokuvasta kyllä muuten, mutta en antaisi oman lapseni katsoa tuota. K15 olisi parempi ikäraja.
lasten pitää mahdollisimman aikaisin päästä oikein leffaan kattomaan väkivaltaelokuvia. Tarkoituksenmukainen tappaminen esim. tiiliskivellä toista päähän hakaten ja siitä viihteen tekeminen. Ei ehkä IHAN lapsille sopiva teema, you think?
että jos ja kun tuon leffan aikana lasta alkaa ahdistaa, niin kaveriporukassa se ei saa näkyä. Pitää esittää, että tuon kaiken näkeminen on vaan siistiä ja coolia. Silmiä ei peitetä vaikka ehkä haluaisi, pakko katsoa. Ettei ole nynny.
ole itse nähnyt, mutta vaikea kuvitella, että Suomessa K12 leffa olisi tosiaan sopimaton tuon ikäisille. Täällä aina hysterisoidaan muutenkin kaikkia asioita. Mielenkiinnosta pitää mennä itsekin katsomaan onko juurikin niin paha, mitä puhutaan.
Käytiin katsomassa, ja vaikka leffa on aivan huippuhyvä ja mahtavan jännittävä, niin kauhusteltiin kyllä sitä 12 vuoden ikärajaa... Aika raakaa idea, ja itkin kun Katniss otti sisaren paikka ja sitten kun Rue tapettiin...
Tytöt kävivät katsomassa leffan ja ihan hyvä oli mutta olivat pettyneitä kun kirjassa oli tietenkin paljon enemmän sisältöä kuin elokuvassa.
Oli hyvä leffa. Ollaan tytön kanssa luettu myös kirjat (kirjat kuitenkin parempia kuin leffa). Voi hyvin käydä 12-vuotias katsomassa, paljon siellä oli tuon ikäisiä. Verta ja väkivaltaa näytetään hyvin lyhyesti ja yleensä kaukaan kuvaten, eli kuten elokuvan ikärajakin kertoo (12) vakivalta ei iske silmille. Tietenkin itse aihe koskee tappamista, mutta eiköhän lapsesi sen jo tiedäkin.
Ei todellakaan sovi 12-vuotiaalle.
Siitä on tehty hyväksyttävää, reality-show. Vastenmielistä minusta.
jos kuvittelet, että se ihmisten lahtaaminen reality-showssa on hyväksyttävä asia. Sehän on elokuvassa äärimmäinen rangaistus kapinoinnista ja se johtaa seuraavissa elokuvissa uuteen kapinaan.
elokuvan, enkä suostunut ottamaan lapsen kavereita ketään mukaan, koska minusta vanhempien pitää itse päättää mitä mieltä ovat kyseisestä elokuvasta. 11-vuotiaani kysyikin paljon kysymyksiä elokuvan aikana ja juttelimme siitä pitkään sen jälkeen).
että jos ja kun tuon leffan aikana lasta alkaa ahdistaa, niin kaveriporukassa se ei saa näkyä. Pitää esittää, että tuon kaiken näkeminen on vaan siistiä ja coolia. Silmiä ei peitetä vaikka ehkä haluaisi, pakko katsoa. Ettei ole nynny.
rangaistus kapinoinnista vaan ykkösvyöhykeläisille eritoteen suunnattu realityshow nimenomaan, sinne valitaan joka vuosi 2 lasta joka vyöhykkeeltä, mutta vain ykkösvyöhykkeellä lapset on kasvatettukin sitä varten.
ja tarkoitit varmaan, että se oli muistutukseksi alkuperäisestä kapinoinnista? Tuossa elokuvan kertomassa ajassa siitä kapinasta on kuitenkin jo aikaa ja se on "enää" hupia kunnes Katniss saa kapinoinnin jälleen alkamaan.
rangaistus kapinoinnista vaan ykkösvyöhykeläisille eritoteen suunnattu realityshow nimenomaan, sinne valitaan joka vuosi 2 lasta joka vyöhykkeeltä, mutta vain ykkösvyöhykkeellä lapset on kasvatettukin sitä varten.
ja tarkoitit varmaan, että se oli muistutukseksi alkuperäisestä kapinoinnista? Tuossa elokuvan kertomassa ajassa siitä kapinasta on kuitenkin jo aikaa ja se on "enää" hupia kunnes Katniss saa kapinoinnin jälleen alkamaan.
Nälkäpeli on hupia capitolille, jota districtit vihaa. Capitolin lapset eivät osallistu peliin. Ykkösvyöhyke valmistaa capitolille luksustavaroita (korut yms.) ja on siten "korkeammassa asemassa" kuin muut vyöhykkeet. Heillä on vääristynyt ajatus pelistä ja osa kasvattaa lapsiaan peliä varten tappokoneiksi. District missä Katniss asuu (ja suurin osa muista) vihaavat kyseistä peliä ja katsovat sen vuosittain pakotettuna tv:stä. Peli alkaa joka vuosi propagandavideolla kapinasta.
Oli hyvä leffa. Ollaan tytön kanssa luettu myös kirjat (kirjat kuitenkin parempia kuin leffa). Voi hyvin käydä 12-vuotias katsomassa, paljon siellä oli tuon ikäisiä. Verta ja väkivaltaa näytetään hyvin lyhyesti ja yleensä kaukaan kuvaten, eli kuten elokuvan ikärajakin kertoo (12) vakivalta ei iske silmille. Tietenkin itse aihe koskee tappamista, mutta eiköhän lapsesi sen jo tiedäkin.
aika jännittävä ajatusmaailma sulla. Kyllä lapset kuule järkyttyy asioista, ja niillä on aika hemmetin vilkas mielikuvitus, ei niiden tarvii nähdä konkreettisesti sitä lahtaamista. Tai ehkä nykyään lapset on jo kehdosta asti niin turrutettu väkivaltaviihteellä, ettei paljon hetkauta. Hienoa?!!
Sairas, sairas maailma.
Käytiin katsomassa, ja vaikka leffa on aivan huippuhyvä ja mahtavan jännittävä, niin kauhusteltiin kyllä sitä 12 vuoden ikärajaa... Aika raakaa idea, ja itkin kun Katniss otti sisaren paikka ja sitten kun Rue tapettiin...
Torkahdin kyllä elokuvan aikana, mutta jonkin verran sitä jaksoin seurata enkä tuollaista muista.
Asiantuntijat sen ovat kuitenkin arvottaneet 12-vuotiaille sopivaksi katsottavaksi. Nämä määreet ikärajasta tulevat nimeomaan noista "mitattavista asioista", että kuinka pitkään näkyy väkivaltaa, kuinka selkeää se on, näkyykö verta, onko seksiä, kuinka monta sekuntia jne. Elokuvan kuvaustapa vastasi hyvin sitä mihin 12v ikäraja katsotaan olevan ok. Järkyttyä voi vaikka mistä - siihen ei tarvita verta eikä väkivaltaa. Aihe on tottakai järkyttävä ja ajatuksia herättävä kovastikin. Oletan kuitenkin, että moni elokuvaa katsomaan menevä on jo lukenut ne kirjatkin ja niissä mennään aiheeseen vielä syvemmälle.
aika jännittävä ajatusmaailma sulla. Kyllä lapset kuule järkyttyy asioista, ja niillä on aika hemmetin vilkas mielikuvitus, ei niiden tarvii nähdä konkreettisesti sitä lahtaamista. Tai ehkä nykyään lapset on jo kehdosta asti niin turrutettu väkivaltaviihteellä, ettei paljon hetkauta. Hienoa?!!
Sairas, sairas maailma.
Kuka ihmeen Rue?
Torkahdin kyllä elokuvan aikana, mutta jonkin verran sitä jaksoin seurata enkä tuollaista muista.
No se pelin nuorin pelaaja, 12-vuotias mustaihoinen pikkutyttö.
Elokuva ei sisällä mitään lastani rakentavaa, päinvastoin.
Muistan 15-vuotiaana, kun kaksi parasta ystävääni pääsivät katsomaan Kuolema pukee häntä, jonka ikäraja oli K-16, olleeni järjettömän katkera äidilleni. Jossain syvällä sisälläni olin kuitenkin ylpeä siitä, että minusta pidettiin huolta ja se tuntui hyvältä. Ja tää leffahan oli komedia.
Ihmettelen miksi vanhemmat luulevat, että lapsen on nähtävä ja koettava kaikki mitä media käskee nähdä/kokea.
Miksi esim äiti on lukenut 11-vuotiaan kanssa tällaisia tappokirjoja? En ymmärrä. Ja miksi tällainen elokuvakin on pitänyt mennä katsomaan vielä alle ikäraja iässä?
mun 12v on menossa sitä huomenna katsomaan. On kyllä katsellut muutenkin k15 elokuvia mun kanssa yhdessä, että tuskin mitään traumoja on luvassa.