Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette voi käyttää kuukuppia?

Vierailija
27.03.2012 |

Itse olen niin tykästynyt, en enää ikinä palaa tamponien tai siteiden käyttäjäksi.

Useasti täällä palstallakin kuinkin kirjoitetaan, ettei voi käyttää kuukuppia ja minä aina mietin että miksi ei.

Joten te jotka sanotte että ei ei kuukuppia, niin oletteko siis kokeilleet? Ja jos olette, niin miksi se ei ollut hyvä?

Jos et ole kokeillut ja sanot ettet edes halua, niin mikä siinä on syynä?

En siis halua mitenkään käännyttää ketään tai sellaista, mutta haluaisin vain ymmärtää niitä syitä miksi kuukuppi ei käy kaikille, kun olen kuullut vain niitä tarinoita kenelle se on ollut loistava.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ajatuskin on ällöttävä

Mikä ei sitten ällötä? Hiostavat, haisevat muovisiteet vai limakalvoja kuivattavat vanutupot?

Vierailija
62/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en saa sitä kunnolla paikalleen ja varsinkaan en saa sitä pois! Mulla on todella jäykkä selkä (en siis taivu selästä, syntymävika), pitkä selkä, lyhyet kädet ja sormet, joten en yksinkertaisesti ylety! Käytin jonkin aikaa ehkäisyrengasta ja senkin otti aina mies pois kun en itse saanut.

Käytän siis asetintamponeja ja siteitä. Kuukautisia jäljellä enää max. 10 vuotta, joten kestän kyllä kun olen n. 25 vuotta kestänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallistunut kohtu ja alhaalla oleva kohdunkaulannapukka. Kuukupin aiheuttamat alipainekivut ovat mulla yhtä järkyttäviä kuin supistukset. Yritin kokeilla kuppia usean kuukauden ajan mutta lopulta oli pakko luovuttaa.

Kaverini joka on käyttänyt kuppia ilman ongelmia jo monta vuotta on alkanut epäilemään että kuppi löysyttää lihaksia. Hänellä on ilmentynyt virtsankarkailua vaikka hän ei ole synnyttänyt.

Vierailija
64/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös kohdussa on hieman laskeumaa. Synnytyksestä on jo 15v ja pissankarkailuista ei ole ongelma, hyvin olen palautunut. Olen vaan jo 47v, niin kuppi vaan on sanonut yhteistyösopimuksemme irti. Tosin en tiedä, paljonkohan sitä nyt on ikä muuttanut siitä kun aloitin 44v:nä kupin käytön.

Tai kuten jotkut kirjoitti, jos se löystyminen onkin kupin vika? Voisko sittenkin olla?

käytin kuppia monta vuotta, mutta sitten se vain rupesi vuotamaan ohi. Ostin uuden kupin, sama homma. En jasanut ruveta kokeilemaan eri merkkejä tai miljoonia jippoja

Ja lisäksi minusta vaikutti, että kuukautiseni muuttuivat runsaammiksi, vaikka ovat jo sitä nyt.

Harmittaa, kun aluksi se kuppi oli niin kätevä, mutta sitten sanoi yhteistyösopimuksen irti. :(

Ostin uuden kupin ja treenailin vähän lantionpohjan lihaksia. Taas toimii!

Vierailija
65/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ilman perusteluita./i]

Ei tarvitse tulla tähän ketjuun kommentoimaan, jos ei halua. ap

No, tässä tulee kuitenkin: en ole käyttänyt.

Vierailija
66/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntui sisälläni koko ajan. Lisäksi minulla on kuparikierukka, enkä halua ottaa riskiä, että alipaine irrottaa kierukan. Se alipaine muuten tuntui tosi paljon. Ei ollut kuukuppi huoleton vehje kohdallani.

Vierailija
67/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt vaan tee mieli työntää jotain esinettä sinne ja sitten kuljeskella se sisällään ympäriinsä. Sitten se sotkuinen tyhjentäminen vaikka jossain julkisessa vessassa, jonka kopissa ei välttämättä edes ole pesuallasta.

Vierailija
68/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat, jos olette paikalla: millaisissa tapauksissa kuukupin muodostama alipaine voisi teoreettisesti aiheuttaa emattimen seinamien loystymista?

Periaatteessa alueen anatomia kai on kylla siten tarkoituksenmukainen, etta tarvittaessa venyy synnytyskanavana ollessaan paastaakseen lapi keskimaarin n. 50 cm pitkan ja 3,5 kg painavan lapsen.

Mutta todellinen venyminen kuukupin aiheuttaman alipaineen kohdalla?

Ketjussa on siis keskusteltu ns.kuukupista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_cup

Vierailija
69/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä kokeillut kahta eri merkkiä. Mulla on runsaat kuukautiset, ja sen kupin kanssa touhu on todella sotkuista. Ja läpivuotoja tulee. Käytän yösiteitä ja isoimpia tampooneja. Tampooniakin joutuu vaihtamaan usein, mutta se nyt menee hitusen siistimmin kuin tuon kupin kanssa läträäminen.

Vierailija
70/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin niukka vuoto (kiitos hormoniehkäisyn), että kuukautissuojaksi riittää pikkuhousunsuoja, joskus joudun ehkä yhtenä päivänä käyttämään sidettä. Tampooneja en ole koskaan tottunut käyttämään, joten oletan, että kuukuppiakaan en tykkäisi käyttää. Ja tosiaan vuodon niukkuuden takia ei ole järkeäkään.

Sitäpaitsi en varmastikaan jaksaisi puhdistaa kuppia kunnolla ja säännöllisesti (eikös se pidä keittääkin välillä?), joten minulle on hygieenisempää käyttää siteitä/pikkuhousunsuojia.

Vierailija
71/77 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian runsas vuoto ja laskeuma jota se painaisi

Vierailija
72/77 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain (psykologisesta?) syystä en pysty laittamaan sisääni mitään, en edes sormea, koska ajatus vaan ällöttää. Olen yrittänyt pari kertaa käyttää tamponia mutta en saa sitä sisään, koska sattuu ja tuntuu ikävältä. Tästä syystä pelkkä ajatuskin kuukautiskupin käytön yrittämisestä ahdistaa, vaikka noin muuten toki tykkäisin tällaisesta helposta ja ekologisesta vaihtoehdosta.

Oletko harrastanut koskaan seksiä? Entä miten gynekologilla käynnit sujuu?

Vierailija
73/77 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kuukuppia sen takia että a) se on todella sotkuista hommaa, koko vessa miltei veressä tyhjentämisen jälkeen. b) laittaminen ja poisottaminen sattuu koska olen neitsyt eikä paikat veny. c) en saa sitä pois sisältä koska sormet ei meinaa mahtua sinne kupin ympärille, pohjasta sitä en saa vedettyä kun liian kovaa kiinni, menee yleensä joku 20 min sen poisottamiseen. d) kuppini yleensä vuotaa koska ei mahdu varmaan edes avautumaan. e) joudun käyttämään sidettä sen kanssa. f) mulla ei ole aikaa tollaseen, tampoonit on paljon helpompia.

Siinä sulle syitä. Kaikille ei vaan sovi noi kuukupit. Kyllä mäkin haluaisin niitä käyttää, jos ei ois noita edellä mainittuja ongelmia sen kanssa. Täytyy varmaan kokeilla sitten vasta kun on neitsyys menetetty.

plus tiiän että on vanha keskustelu, mutta piti vaan avautua.

Vierailija
74/77 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti halua käyttää kuppia. En halua edes kokeilla. 

Minulla on alapään alueella herkästi kipeytyvä kohta, ja asettimettoman tamponin käyttökin sattuu. Käytän asetintamponeja ja kertakäyttöisiä siteitä, välillä kestositeitä. Ajatus paikkojen venyttelemisestä on todella vastenmielinen. 

Joku tulee tietysti sanomaan tähän, että olen tyhmä kun en ole hoitanut asiaa kuntoon. Olen ottanut asian useita kertoja puheeksi sekä terveydenhoitajan että lääkärin kanssa, mutta olen saanut vastaukseksi vain jotain epämääräistä mutinaa "kuivista limakalvoista". Siitä ei ole kyse. En todellakaan investoi kolmeakymmentä euroa kuppiin, jonka joutuisin runnomaan sisälleni hampaat irvessä ja itkua tuhertaen. 

Vierailija
75/77 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmii tunkea vieraita esineitä paikkoihin, piilolinssien kanssa sama juttu.

Vierailija
76/77 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy käyttää

Vierailija
77/77 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mahdu!

N50, synnyttämätön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi