Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette voi käyttää kuukuppia?

Vierailija
27.03.2012 |

Itse olen niin tykästynyt, en enää ikinä palaa tamponien tai siteiden käyttäjäksi.

Useasti täällä palstallakin kuinkin kirjoitetaan, ettei voi käyttää kuukuppia ja minä aina mietin että miksi ei.

Joten te jotka sanotte että ei ei kuukuppia, niin oletteko siis kokeilleet? Ja jos olette, niin miksi se ei ollut hyvä?

Jos et ole kokeillut ja sanot ettet edes halua, niin mikä siinä on syynä?

En siis halua mitenkään käännyttää ketään tai sellaista, mutta haluaisin vain ymmärtää niitä syitä miksi kuukuppi ei käy kaikille, kun olen kuullut vain niitä tarinoita kenelle se on ollut loistava.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulin ennen etten voi :) ensinnäkin se kuulosti epähygieeniseltä. sitten tajusin, että koska itse olen hygieniafriikki niin kupin käyttönikin on erittäin hygieenistä! sehän riippuu siitä _käyttäjästä_

sitten ongelma oli väärä kuppimalli. ostin luneten. se hörppi, hankasi, karkasi ja oli kaikinpuolin kaamea.

ostin sitten diva cupin ja se on täydellinen. muuta en enää käytä ja toivon, että näitä olisi ollut jo vuonna 1978 jolloin menkkani alkoivat :)

Vierailija
42/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joutuu kuparikierukan takia käyttämään kestositeitä kupin lisäksi, kun menkat on aikas runsaat. Ilman kuppia ja kestoja mulla menisi rahaa varmaan parikymppiä kuussa siteisiin. En ole ennen ajatellutkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavahan se on, ja ihana kun tarvii vaihtaa se vaan kaks kertaa vuorokaudessa; aamulla ja illalla. Mutta kun se vaihto on mielestäni niin pirskutin työläs. Ei meinaa sitten millään mennä sisälle helposti. Aina se on sellaista sähläämistä..

Mutta käytän vähän kaikkea; tamponeja, siteitä, ja kuukuppia vaikkakin hyvin hyvin harvoin.

Vierailija
44/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko maksaa kuppi/kuukausi. Itse käytin ekaa kuppia melkein 5 vuotta, ja uuden ostin vain koska halusin pienemmän, en sen takia että ensimmäinen olisi mennyt huonoksi. Eipä tullut pidemmän päälle kalliiksi.

Hankintahinta on iso. Lidlissä tampoonit maksavat ehkä euron/paketti ja kestää minulla tooosi pitkään, useammat kuin yhdet kuukautiset. En siis raaski hankkia kuppia, enkä toisaalta tunne tarvettakaan.

Tokihan se vuosien kuluttua maksaisikin itsensä takaisin. Minun tapauksessani säästö ei kuitenkaan olisi niin massiivinen, että se motivoisi kokeilemaan - varsinkaan kun ilmeisesti ensimmäinen ostos ei kaikille käykään, vaan joutuisin mahdollisesti hankkimaan useamman ennen sopivan kupin löytymistä.

Vierailija
45/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin monet kuukautiset ja jopa kahta eri mallia. Mutta ei, se joa sattui usein. Kirjoittelin kuukuppi-sivustollekin ja pyysin apua ja sainkin hyviä vinkkejä, mutta ei kuppi silti mulle sopinut.

Päädyin lopputulokseen, että mulla on se joku-mikä-lie kohdunnipukka/napukka aika alhaalla ja kuppi painoi sitä. Ja toisaalta jos laittoi kupin alemmas, se oli liian alhaalla.

Mutta suosittelen kyllä kaikille, että kokeilevat. Jos se sopii, on se varmasti kätevin tapa hoidela kuukautisia.

Vierailija
46/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei voi sanoa, että on runsaat kuukautiset, jos pitää "jopa kahden tunnin välein" vaihtaa tamponia/sidettä tms.

Tällä palstallakin on usein ollut keskustelua runsaasta vuodosta ja kyllä se on niin, että pahimmillaan ihmiset joutuvat vaihtamaan tamponia tms. jopa puolen tunnin välein. Jotkut kertovat käyttävänsä kahta yösidettä päällekkäin päiväsaikaankin.

Siis hieman solidaarisuutta siskoille, joilla on oikeasti runsas vuoto. Ei kuukuppi siinäkään autuaaksi tee.

Vierailija
47/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppi on ollut oikea hengen pelastaja, mutta ei se oikeasti mulle sovi. Eli käytän kuppia öisin. Kuukuppi+yöside yhdistelmä onkin ainoa millä ilman öistä vaihtoa runsaiden kuukautisten kanssa selviän.

Muuten kuppi olisi täydellinen, mutta se tuntuu koko ajan ja varsinkin jos liikkuu aiheuttaa "hankausta" ja kipua. En kuitenkaan väittäisi että mulla olisi mitenkään suunnattoman herkät paikat, koska pystyn (ja pakkokin on) päivisin niitä super tamppooneja käyttämään. Olen kokeillut kahta eri kuppi merkkiä (antennilla ja ilman), mutta aina se tuntuu ikävältä.

Vierailija
48/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin kuppia monta vuotta, mutta sitten se vain rupesi vuotamaan ohi. Ostin uuden kupin, sama homma. En jasanut ruveta kokeilemaan eri merkkejä tai miljoonia jippoja

Ja lisäksi minusta vaikutti, että kuukautiseni muuttuivat runsaammiksi, vaikka ovat jo sitä nyt.

Harmittaa, kun aluksi se kuppi oli niin kätevä, mutta sitten sanoi yhteistyösopimuksen irti. :(

Vierailija
49/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se ei todellakaan soci. Se alipaine tai joku muu juttu voimistaa mulla vuotoa niin, että se kuppi ei vain pidä. Siis kaikki vuoto tulee tyyliin vuorokaudessa, mikä ei todellakaan ole kivaa eikä siistä. Ajattele nyt, kun työpaikan vessassa joudut läträämään sen ohivuotaneen, ääriään myötä verisen kupin kanssa. Siteiden ja tamponien kanssa mulla ei yleensä ole mitään erityistä ongelmaa, vaan vuoto tulee tasaisesti ja hallittavasti. Eli mun anatomialla se ei todellakaan ole apu, vaan riesa.

Vierailija
50/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei voi sanoa, että on runsaat kuukautiset, jos pitää "jopa kahden tunnin välein" vaihtaa tamponia/sidettä tms.

Tällä palstallakin on usein ollut keskustelua runsaasta vuodosta ja kyllä se on niin, että pahimmillaan ihmiset joutuvat vaihtamaan tamponia tms. jopa puolen tunnin välein. Jotkut kertovat käyttävänsä kahta yösidettä päällekkäin päiväsaikaankin.

Siis hieman solidaarisuutta siskoille, joilla on oikeasti runsas vuoto. Ei kuukuppi siinäkään autuaaksi tee.

Solidaarisuutta ja solidaarisuutta. Kyllä minä kuukautiset runsaiksi luokittelen ja ob:n super plus -tamponia pitää pahimmillaan kahden tunnin välein vaihtaa. Jos puolen tunnin välein pitää vaihtaa, niin luokittelisin menkat jo erittäin runsaiksi tai jopa sairaudeksi.

Kun sattuu olemaan kokemusta niistä menkoista hormonikierukan ajalta ennen kuin ne jäivät kokonaan pois. Pikkasen toista kaliiberia on mse, että jos tyhjäät kuukupin aamulla ja illalla ja silloinkin on maksimissaan kuppi puolillaan. Kyllä se tuohon verrattuna kahden tunnin tyhjäysväli on runsasta vuotoa.

Mikä sinä olet määrittelemään kuka saa sanoa runsaaksi ja kuka erittäin runsaaksi?

Vierailija
51/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain (psykologisesta?) syystä en pysty laittamaan sisääni mitään, en edes sormea, koska ajatus vaan ällöttää. Olen yrittänyt pari kertaa käyttää tamponia mutta en saa sitä sisään, koska sattuu ja tuntuu ikävältä. Tästä syystä pelkkä ajatuskin kuukautiskupin käytön yrittämisestä ahdistaa, vaikka noin muuten toki tykkäisin tällaisesta helposta ja ekologisesta vaihtoehdosta.

Vierailija
52/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain (psykologisesta?) syystä en pysty laittamaan sisääni mitään, en edes sormea, koska ajatus vaan ällöttää. Olen yrittänyt pari kertaa käyttää tamponia mutta en saa sitä sisään, koska sattuu ja tuntuu ikävältä. Tästä syystä pelkkä ajatuskin kuukautiskupin käytön yrittämisestä ahdistaa, vaikka noin muuten toki tykkäisin tällaisesta helposta ja ekologisesta vaihtoehdosta.

Jotain psykologista toi tosiaan varmastikin on. Ellei ole vestibuliitti.

Vierailija
53/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei ole tarvetta. Ei tule kuukautisia, taivaan kiitos.

Vierailija
54/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso, satuttaa poistaa ja laittaa. vuotoa vähän jolloin tyhjennysväliksi riittäis 1 x vrk mut siitä seuraa tulehdus jolloin alkaa haista sillille. siinä mun syyt miksi lopetin.

Vierailija
55/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin kuppia monta vuotta, mutta sitten se vain rupesi vuotamaan ohi. Ostin uuden kupin, sama homma. En jasanut ruveta kokeilemaan eri merkkejä tai miljoonia jippoja

Ja lisäksi minusta vaikutti, että kuukautiseni muuttuivat runsaammiksi, vaikka ovat jo sitä nyt.

Harmittaa, kun aluksi se kuppi oli niin kätevä, mutta sitten sanoi yhteistyösopimuksen irti. :(

Ostin uuden kupin ja treenailin vähän lantionpohjan lihaksia. Taas toimii!

Vierailija
56/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se mikään täydellinen ole sekään vaikka paras minulle vaihtoehtoista. Vuodan 1-2. Päivänä tosi runsaasti ja kuppi on tyhjennettävä 3-4 tunnin välein (käytössä lunette kuppi) , lisäksi noina päivinä käytän sidettä varalla ohivuotomahdollisuuden takia, kun joskus vaan se kuppi tulee niin täyteen että alkaa valskata ja vuotoa tulee ohi. Olen myös monesti vessassa saanut vuotoa lattialle, kun täyttä kuppia vähän vahingossa puristaa että sen saa irti emättimestä, niin joskus siinä vaiheessa purskahtaa verta kupista parhaassa tapauksessa wc-pyttyyn, huonossa sen eteen lattialle.

Niukkoja 3-5. Vuotopäivinä kuppi on kyllä ihan täydellinen, riittää pari tyhjennystä vuorokaudessa eikä haise kuten siteet tai kuivata paikkoja kuten tamponit.

Vierailija
57/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään suoja ei taida tehdä autuaaksi, kun on runsaat kuukautiset, mutta helpottaa se kuppi niitäkin. Itsellä tosi runsas vuoto n. yhden päivän/kuukautiset eli tyhjennän sitä kuppia n. tunnin-kahden välein. Tampoonit ja siteet oli yhteiskäytössä usein aiemmin sen pahimman päivän ja niitä sai vaihdella useammin kuin tyhjentää kuukuppia. Kuppi on paljon mukavampi limakalvoa vasten kuin tampooni, eikä tarvii itseään hauduttaa märissä siteissä.

Kuukuppikaan ei siis helpota runsaista kuukautisista kärsiviä, solidaarisuutta kannatan. En vaihtaisi kuppia kovin helposti pois.

Vierailija
58/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso, satuttaa poistaa ja laittaa. vuotoa vähän jolloin tyhjennysväliksi riittäis 1 x vrk mut siitä seuraa tulehdus jolloin alkaa haista sillille. siinä mun syyt miksi lopetin.

..kun pillerit olivat saaneet limakalvot aivan kauheaan kuntoon. Vuotokin oli jotain ällöttävää ruskeaa visvaa. Mielummin kunnon verta ja ehjät limaklvot :)

Vierailija
59/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä, että mikä kupissa on ällöttävämpää kuin tamponissa tai haisevissa siteissä.

Vierailija
60/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukuppi aiheutti tulehduksen, vaikka tyhjentelin ja pesin sitä ohjeiden mukaisin väliajoin, enkä edes käyttänyt yöllä. Minulle ei vain sovi kuukuppi. Ei myöskään tamppoonit sovi, kun niistäkin tulee tulehdus alapäähän.

Nykyisin käytän sitten kestositeitä, sillä niissä veri ei jää hapettomaan tilaan sisälleni muhimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi