Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette voi käyttää kuukuppia?

Vierailija
27.03.2012 |

Itse olen niin tykästynyt, en enää ikinä palaa tamponien tai siteiden käyttäjäksi.

Useasti täällä palstallakin kuinkin kirjoitetaan, ettei voi käyttää kuukuppia ja minä aina mietin että miksi ei.

Joten te jotka sanotte että ei ei kuukuppia, niin oletteko siis kokeilleet? Ja jos olette, niin miksi se ei ollut hyvä?

Jos et ole kokeillut ja sanot ettet edes halua, niin mikä siinä on syynä?

En siis halua mitenkään käännyttää ketään tai sellaista, mutta haluaisin vain ymmärtää niitä syitä miksi kuukuppi ei käy kaikille, kun olen kuullut vain niitä tarinoita kenelle se on ollut loistava.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt kuin ap. Itsellä kun tuo kuppi ei tunnu laisinkaan, meinaan aina unohtaa edes tyhjentää sen kun ei sitä huomaa eikä tunne sitten millään.

Koukussa olen ja juu, sen kanssa on kuin ei edes olisi kuukautisia. Eii tosin ole koskaan ollut muutenkaan kovia kramppeja tms. Kuppi ei tunnu, varsinkaan jos on katkaissut antennin melkein kokonaan (Divani antenni on 0,5 cm).

Mutta kaikki ei nyt vaan sovi kaikille ja onneksi on valinnanvapaus.

Vierailija
22/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjennetään kerta vain aamulla ja illalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

h-kierukka

Vierailija
24/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi aiheuttaa vähän alipainetta ja se paine lisää tunnelmaa siitä että munasarjoja ja kohtua revitään väkisin irti, kun muutenkin kuukautiskivut on hirveitä. Sit se vähän hankaa ja painaa, ei siis mitenkään huomaamaton. Useampi merkki kokeiltu.

Mutta mä olen niin vitun urhea että tästä huolimatta käytän kuppia kun on pakko. Kuukautiset on runsaat ja aina ei tunnin välein pääse vessaan. Silloin laitan kupin ja kärsin naama valkoisena kivun. Särkylääkkeillä lähtee pistäkin kipu, mut ei se paine.

Vierailija
25/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinkin vain kysymään tähän samaan keskusteluun, että täytyykö kuppi vaihtaa, kun on synnyttänyt? Aikanaan kun sen ostin, niin oli omat kupit synnyttäneille ja synnyttämättömille.. Nyt olen raskaana ja mietin vaan, että tarviiko se nyt vaihtaa eri kokoon :)?

Vierailija
26/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siitä verellä läträämisestä. Meillä kotonakin täytyy nousta pesemään se kuppi. Vähän sattuu (alipaine), mutta siis tulee niin helposti läpi, ohi ja yli. Ärsyttää se ees-taas repiminen. Kuukautisten alussa ja lopussa voi käyttää, mutta varsinaisina vuotopäivinä en, koska vuoto on niin runsasta. Ja ei todellakaan ole lähes joka vessassa pesupaikkaa kopissa ja aina roiskuu veret ympäriinsä.

Eli en käytä siksi, koska on huomattavasti hankalampi kuin tamponit.

Vierailija
27/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kokoinen ämpäri se on, jos se tyhjennetään kerta vain aamulla ja illalla?

Vuodatko tosiaan noin paljon?

Omani vaihtelevat ja niin, sen mukaan tyhjennysvali n. 4-8 h. Se on edelleen nykysuositusten mukainen ymmartaakseni (sanoo oma OB/GYN).

Vierailija
28/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytyksen jälkeen kuppi ei enää sopinut. Hankasi jotenkin, tuli paikat araksi.

Vierailija
29/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tykkää työntää esineitä sisääni. Minun on vaikea saada jopa hiivatulehduskapseli riittävän syvälle.

Tavallaan harmi, koska olisin muuten ollut ihan kiinnostunut kokeilemaan kuukuppia. Mutta toisaalta, sehän on vain yksi tavara - ei kai kaikkien tarvikaan käyttää ihan samoja tuotteita, ja pääasia, että jokainen löytää itselleen sopivan.

Vierailija
30/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on runsaat ja pitkäkestoiset menkat, joihin tosin vhh-ruokavalio toi helpotusta. Lisää apua toi kuukuppi, tuntuu että sekin jotenkin lyhensi menkkojen kestoa, voisko olla mahdollista? Ja niin kummalliselta kuin kuulostaakin, niin kun aloin käyttää sitä, niin myös kivut helpottivat. en olis ikinä uskonut, miten paljon elämä voi helpottua yhden kipon ansiosta!

Pidän aina kaverina sidettä, joten ei haittaa jos ei pääse aina heti tyhjentämään kun olis aika. Mulla menee parina ekana päivänä sellaiset 4-5 tuntia, tamponia piti vaihtaa parin tunnin välein, joten on helpompaa ja rahaa säästyy. Kuppia en huomaa paikoillaan ollenkaan. Mut kukin tyylillään.

Vierailija
31/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kummempaa syytä:)

Vierailija
32/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kukin tyylillään.

ihan kuin se olisi jonkinlainen tyylivalinta, jos fyysisten syiden takia kuppia ei voi käyttää?

Vierailija
33/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinkin vain kysymään tähän samaan keskusteluun, että täytyykö kuppi vaihtaa, kun on synnyttänyt? Aikanaan kun sen ostin, niin oli omat kupit synnyttäneille ja synnyttämättömille.. Nyt olen raskaana ja mietin vaan, että tarviiko se nyt vaihtaa eri kokoon :)?

mä en ole synnyttänyt, mutta mulla on se isompi kuppi ihan vaan koska vuoto on runsas.

Vierailija
34/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on runsaat ja pitkäkestoiset menkat, joihin tosin vhh-ruokavalio toi helpotusta. Lisää apua toi kuukuppi, tuntuu että sekin jotenkin lyhensi menkkojen kestoa, voisko olla mahdollista? Ja niin kummalliselta kuin kuulostaakin, niin kun aloin käyttää sitä, niin myös kivut helpottivat. en olis ikinä uskonut, miten paljon elämä voi helpottua yhden kipon ansiosta!

Pidän aina kaverina sidettä, joten ei haittaa jos ei pääse aina heti tyhjentämään kun olis aika. Mulla menee parina ekana päivänä sellaiset 4-5 tuntia, tamponia piti vaihtaa parin tunnin välein, joten on helpompaa ja rahaa säästyy. Kuppia en huomaa paikoillaan ollenkaan. Mut kukin tyylillään.

ihan selkeesti.

Vierailija
35/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta se kuppi näyttää niin järin pieneltä, että mitähän siihen muka mahtuu. Mikäli on idea, että sitä voisi pitää pitkään, niin enpä usko, että voisin, kun siteen saa vaihtaa tunnin välein ja tampooninkin viim. kahden tunnin päästä ja menkat kestää viikon. Että ihan ilmeisesti ennakkoluuloni ja laiskuutesi takia en viitsi moisiin ryhtyä :)

Vierailija
36/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yriin sitkeästi käyttää kuukuppia vuoden ajan jokaisissa menkoissa, mutta sitten palasin ob:n superplus tamponeihin. Mulla on runsaat kuukautiset ja enimmäseen kuukuppi toimi hyvin, mutta tuli muutamia ikäviä ohivuotoja, joiden takia lopetin kuukupin käytön. Yksikin ohivuoto on mulle liikaa ja vie kuukutissuojan luotettavuuden.

Vierailija
37/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ennen hormonikierukkaa käytin kyllä sinnikkäästi jonkin aikaa kuukuppia. Muuten se oli ihan ok mutta itse en kokenut sitä kätevänä kun oli tosiaan niin runsaat kuukautiset, että tyhjennysväli oli pahimpina päivinä 2-3 tuntia. Eli tyhjennystä oli pakko suorittaa välillä yleisissä vessoissakin. Jotenkin koin sen työlääksi muutenkin.

Menkkojen lopussa kuukuppi oli ok kun se tyhjennysväli tosiaan ooli huimasti pidempi, mutta jos kuukuppia pitää olla tyhjäämässä melkein yhtä usein kuin tamponia vaihtamassa ettei tule yli, niin kyllä se tamponi on paljon kätevämpi ja nopeampi.

Niukkojen/normaalien kuukautisten kanssa kuppi on varmasti ihan ykkönen. Runsaiden ei välttämättä.

Vierailija
38/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluan sanoa puolustuksen myös runsaille menkoille: mulla kuppi on pelastanut elämäni ku mulla nimen omaan se ei petä kun muut suojat pettää hetkessä.

no niin runsaat ei ole että tarttis parin tunnin välein tyhjentää kuitenkaan. mutta niin, että puheenvuorona vaan että kannattaa uskaltaa kokeilla runsaankin vuodon naiset.

Vierailija
39/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä sitten, kun aika on :)

Vierailija
40/77 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluan sanoa puolustuksen myös runsaille menkoille: mulla kuppi on pelastanut elämäni ku mulla nimen omaan se ei petä kun muut suojat pettää hetkessä.

no niin runsaat ei ole että tarttis parin tunnin välein tyhjentää kuitenkaan. mutta niin, että puheenvuorona vaan että kannattaa uskaltaa kokeilla runsaankin vuodon naiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme