Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tiukkapipo? Anoppi on sitä mieltä, koska...

Vierailija
26.03.2012 |

Eli meidän lapset oli viikonloppukylässä anoppilassa perjantaista sunnuntaihin. Lapset ovat 3- ja 5-vuotiaat ja ovat olleet jokusen kerran aiemminkin. Aina ovat aikaisemmin käyneet vain kävellen ja rattailla esim. kaupassa, leikkipuistossa, rannalla ja milloin missäkin, mutta vain kävelymatkan päässä. Jos on ollut tarve autoilla, ollaan jätetty istuimet heille. Nyt oli poikkeustilanne, kun vein lapset junalla, joten en istuimia vienyt mukanani. Jotenkin oletin, etteivät tietenkään autoile ollenkaan.

Mutta olivatkin käyneet noin 5 km päässä kyläilemässä lasten kanssa. Kysyin olivatko jostain lainanneet istuimet laspille. No eipä olleet! Anoppi sanoi vain, että kyllähän noin lyhyen matkan voi istua pelkissä turvavöissä. Suutuin anopille ja sanoin, ettei meidän lapset matkusta metriäkään ilman asianmukaisia turvaistuimia. Anoppi otti nokkiinsa ja nyt sitten on välit poikki. Miehen sisko soitti mulle ja haukkui mut pikkusieluiseksi nipottajaksi ja että olen naurettavan lapsellinen, kun noin pahoitin heidän äitinsä mielen. Että äiti oli vain halunnut lapsille tarjota ikäistä leikkiseuraa ja minä alan rääkyä jostain turvaistuimista. Olen kuulemma kiittämätön miniä. Heidän lapsensa ovat kuulemma monen kerran saaneet kulkea lyhyitä matkoja isovanhempien kanssa autolla vaikka ei istuimia olisi ollut.

Siis olenko oikeasti nipo? Ihan uskomatonta minusta anopin ja tyttärensä käytös.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli ja anoppi rikkoi sopimusta, etä ole nipo. Jos sen sijaan et vienyt istuimia etkä vannottanut ettei saa mennä autoon,käyttäydyit huonosti.

Ehdottaisin että ostatte anoppilaan omat istuimet vastaisen varalle, jotta tilanne ei toistu. Ja nimet papereihin että lapsia EI SAA kuljettaa ilman istuinta koskaan, missään tapauksessa. (joka pitäisi olla jokaiselle aikuiselle itsestään selvää, mutta ei valitettavasti ole)

Vierailija
22/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pahinta jälkeä aiheuttavat kolarit tapahtuu lyhyellä ja tutulla matkalla, jolloin juuri viis veisataan turvavöistä ja -istuimista, koska "matka on niin lyhyt!" Joten ei ole suotavaa matkustaa ilman istuinta. Tosin meidänkin lapset on välistä ja pakon edessä joutuneet tuohon tilanteeseen, mutta mielestäni ei ole anopin tehtävä päättää, mikä on pakottava tilanne mennä autolla ilman istuimia.

Joten, olen samoilla linjoilla sinun kanssasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiani kuljetaan lain vastaisella tavalla autossa ilman turvaistuimia ja ilman minun hyväksyntääni. Kerran on anoppisi takapenkillä istuessaan ottanut 1ookh tuntivauhdissa motarilla poikani pois istuimessa ja karjaisin että "poika taska ja sassiin"...olet vastuuntuntoinen vanhempi etkä mikään nipo. Entä jos olisivat joutuneet onnettomuuteen ja lapset satuttaneet itsensä? Monestihan väärin mitoitettu turvavyö saa suurempaa vahinkoa aikaan!

Mitäs jo mammat ottais asioista selvää ennekuin alkaa vouhottamaan.

Vierailija
24/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta palautteen olisit voinut antaa kauniimmin. Ostakaa mummolaan 2 istuinkoroketta "hätätilanteiden" varalle. Ei korvaa turvaistuimia, mutta on parempi kuin ei mitään. Eikä maksa kuin parikymppiä! Niitä voivat sitten kaikki lapsenlapset käyttää.

Ostakaa tosiaan mummolaan istuinkorokkeet tai turvavyöistuimet (niitäkin saa halvimmillaan 60 eurolla). Vaikka niiden serkkujen vanhempien kanssa yhdessä. Jos asia on sinulle tärkeä, hankit(te) ne istuimet sinne mummolaan.

Vierailija
25/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvaistuimissa!3v ja 5v eivät vielä saa todellakaan kulkea pelkissä vöissä!

Vierailija
26/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman pitäisi erikseen sanoa anopille ettei lapsia saa kuljettaa autossa ilman istuimia? Minkä ikäinen anoppi mahtaa olla jos ei sen vertaa itse tiedä tai älyä?

Vierailija
27/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hoidat sitten pentus tästä lähtien itse!

Vierailija
28/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anopille varsinkin.

Toivottavasti hoidat kakarasi itse tästä lähtien.

Terveisin äiti, kenellä on yhtä idioottimainen käly. Toivottavasti veljeni tajuaisi äkkiä erota vaimostaan.

Vierailija
29/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes perustella.

Ei taida olla lapsille enää hoitopaikkaa anoppilassa?

Vierailija
30/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman pitäisi erikseen sanoa anopille ettei lapsia saa kuljettaa autossa ilman istuimia? Minkä ikäinen anoppi mahtaa olla jos ei sen vertaa itse tiedä tai älyä?

sellaiselle anopille, joka ei vaan osaa hoitaa lapsia niin kuin miniä haluaisi??

Vierailija
31/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvaistuimissa!3v ja 5v eivät vielä saa todellakaan kulkea pelkissä vöissä!

"88 a §

Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi."

Vierailija
32/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 e? 500 e?

Vai olivatko lapset perjantaista sunnuntaihin ihan ilmaiseksi anoppilassa, jossa sinä sait olla rauhassa?

Jos olivat ilmaiseksi, ei sinulla ole mitään sanomista siihen, oliko turvaistuimia vai ei.

Vierailija
33/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että sua harmittaa mutta sitä en kertakaikkiaan ymmärrä, että ton vuoksi välit menee poikki. Olisi ollut ihan hyvä anoppisi sulle soittaa etukäteen ja kysyä, mitä tykkäätte kuljetuksesta ilman istuimia, mutta hänellä oli kuitenkin hyvä tarkoitus, joten siksi en olisi pitkävihainen.

Vierailija
34/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siinä tilanteessa olisin varmaan ollut hiljaa ja pitänyt huolen, että seuraavilla kerroilla raahaan ne istuimet anopille.

Vierailija
35/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin :(

Vierailija
36/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi lainkin mukaan yli 3-vuotiasta saa väliaikaisesti kuljettaa ilman turvaistuinta. Tietenkin pääsääntöisesti sellainen pitää olla, mutta... 5km ja kertaluonteinen kuljetus? HALOO! Tervettä järkeäkin saa käyttää.

Vierailija
37/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin minäkin säikähtyt ja ollut todella pettynyt anopin harkintakykyyn. Voisin kuvitella etten olisi revennyt asiasta anopille, sen olisi hoitanut mieheni joka olisi varmasti suuttunut äänekkäästi.

Todella ääliömäistä ajatella että eihän niitä turvalaitteita tartte kun ihan vaan vähän ajetaan.

Vierailija
38/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko se vasta idiootti onkin, kun puuttuu noihin asioihin. Kyllä itse olisin vaatinut 3v lapselle turvaistuimen, mut 5v jo menee turvavöissäkin.

Vierailija
39/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut omassa lapsuudessa ollakuultukaan moisesta. Muistelen että kuopuksen koppa laitettiin vaan turvavöihin, siellä se makasi kopassaan autossa.

Mies on meillä nipompi kuin minä.

Itse ehkä olisin pyytänyt kauniisti, että voitteko ensi kerralla lainata jostain, jos olisi mulle tärkeää. jep, en oikein usko ettäkenenkään henki on kiinni noista. Jos joku nykyään liikenteessä kuolee, niin se on yleensä rekan tai isomman auton kansssa törmäys moottoritiellä.

Mulle tärkeää että lasten isovanhemmat nauttisivat lasten kanssa olosta ja haluaisivat hemmotella. Laittaa hyvää ruokaa jne. Mutta tämä taas ei toteudu meillä.

Vierailija
40/55 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarallista elää syntymän ja kuoleman välisen ajan, on aina vaarassa loukkaantua tai kuolla.

Ei turvaistuin ole ehdoton turvallisuuden turvalaite autossa. Pajon turvallisempaa on kun ei mene autoon ollenkaan, ei edes lähelle autoja ja autoväyliä, jos liikenne /autot pelottaa. Autoilessa piilee AINA onnettomuusvaara turhapenkeistä huolimatta