Olen niin raivona lapseni opettajalle!
Sanokaa suoraan, onko kutosluokan opettajalta oikein toimittu sanoa ääneen 5-6 oppilaan koenumerot, nimenomaan vähän huonompien oppilaiden. Lapsen opettaja oli sanonut siis vain osan oppilaiden numeron koko luokalle, ja juuri näiden joiden koe meni huonosti.
Lapseni koenumeroa ei sanottu ääneen, (sai hyvän numeron), mutta silti olen NIIN raivona, mun mielestä tuo on todella törkeää ja ala-arvoista käytöstä.
Ja tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun opettaja käyttäytyy noin. Jatkuvasti "nolaa" oppilaita, kysymyllä kysymyksen, ja kun vastaa väärin, heittää jotain näsäviisasta kommenttia.
Meinasin heti lapsen tultua koulusta ottaa puhelun opelle, mutta hillitsin itseni, koska olisin menettänyt malttini puhelimessa ihan täysin.
En kuitenkaan jätä asiaa tähän, soitanko opelle, laitanko viestiä, vai suoraan rehtorille?
Kommentit (68)
Itse olen ope ja kyllä usein olen kertonut kenellä oli luokan paras arvosana eikä kukaan ole ollut siitä pahoillaan...
Etkö ole todellakaan huomannut, että luokan paras asia ei ole luokkakavereiden keskuudessa suinkaan ylpeyden aihe, vaan paljon helpommin se aiheuttaa suurta häpeää ja hikariksi leimautumista ja yhteisistä tekemisistä eristämistä.
Olen itse ollut ja lapseni on kympin tyttö, ja kuinka monta kertaa me olemmekin saaneet kärsiä siitä, kun meidän arvosanoja on kerrottu koko luokalle. Kaikista pahimpia ovat opettajat, jotka koko luokan edessä selittävät, kuinka tehtävän maksimipistemäärä oli 5, mutta A:lla oli kerta kaikkiaan niin loistava vastaus, että hän sai siitä 6 pistettä. (Tämä tapahtui ihan oikeasti tytölleni pari vuotta sitten yläasteella.)
Miksi kenenkään arvosanaa pitäisi sanoa ääneen. Riittää aivan hyvin, että kerrotaan luokan paras arvosana (jos se poikkeaa olennaisesti kympistä) ja kokeen keskiarvo, jotta kaikki saavat käsityksen kokeen vaikeudesta.
Ap:lle suosittelisin kuitenkin, että mietit tarkkaan tyyliäsi ja lähestymistapaasi ennen kuin otat yhteyttä rehtoriin. Jos lähdet liikkeelle puoliksikaan samalla tyylillä kuin täällä av:lla, tulet vain leimatuksi epäuskottavaksi hulluksi akaksi, johon ei tarvitse kiinnittää sen kummempaa huomiota. Vaikka toinen osapuoli olisi tehnyt kuinka tyhmästi, niin valittaja antaa itsestään aina paljon uskottavamman kuvan, kun esittää asiansa mahdollisimman asiallisesti ja neutraalisti. Kaikkien negatiivisten adjektiivien käyttöä kannattaa välttää (haukkumasanoista puhumattakaan), koska ne aina vähentävät sanojan uskottavuutta.
Ja aina uskottavaa vaikutelmaa parantaa se, jos antaa toisen osapuolen ensin vapaasti kertoa oman näkemyksensä. Rehtori tietää vallan hyvin, että aina lapset eivät ole kertoneet tilanteesta koko totuutta (vaikka he eivät suoranaisesti valehtelisikaan). Äiti, joka on ensin antanut opettajan kertoa oman näkemyksensä tilanteesta, tekee rehtoriin aina uskottavamman vaikutuksen kuin äiti, joka näyttää ottavan kaiken lapsen kertoman sellaisenaan kuulematta lainkaan toisen osapuolen näkemystä.
Miksi asia on sinulle niin vakava ongelma?
tenttitulokset ilmoitustaululla kaikkien nähtävillä. Eli ei yksityisyyttä siellä... Koulussa ei mielestäni saa nolata ketään missään tilanteessa, mikähän tuossa on motiivina.
Suurin osa on nykyään enää opiskelijanumeroina ilmoitettuna, tosin omissa oppiaineissani edelleen niminä. Tottakai siellä tulee kyylättyä vierustoverin arvosanat.
Yläasteella olin kympin oppilas, ja kokeiden tarkastuspäivänä aina minun kokeestani oli otettu kalvo ja sen kautta korjailtiin yhdessä kokeita. Äikän tunnilla aineeni luettiin ääneen. En siis mitenkään voinut välttyä hikarin/nörtin leimalta.
Etkö ole todellakaan huomannut, että luokan paras asia ei ole luokkakavereiden keskuudessa suinkaan ylpeyden aihe, vaan paljon helpommin se aiheuttaa suurta häpeää ja hikariksi leimautumista ja yhteisistä tekemisistä eristämistä.
Siellä saa olla hyvä ilman, että kukaan kadehtii ja sanoo hikariksi. Lasteni koulussa 10 on normaali arvosana, jota tosin jokainen ei joka kerta saa. Silti siellä ei ole hikari, vaikka osaa ja tietää ja ymmärtää. Ylioppilaskokeiden tulokset sen sitten kertovat, että kannatti valita hyvä koulu!
Siellä saa olla hyvä ilman, että kukaan kadehtii ja sanoo hikariksi. Lasteni koulussa 10 on normaali arvosana, jota tosin jokainen ei joka kerta saa. Silti siellä ei ole hikari, vaikka osaa ja tietää ja ymmärtää. Ylioppilaskokeiden tulokset sen sitten kertovat, että kannatti valita hyvä koulu!
Minäkin vaihdoin paikkakuntaa ja menin yksityislukioon. Oli ihanaa olla viimeinkin "omien" joukossa, eikä enää luokan paras. Opetus oli myös haastavampaa kun ei menty luokan huonompien rytmin mukaan.
Opettajat voivat olla todellakin ihan mitä sattuu tapauksia. Toimivat monesti mielivaltaisesti ja vääntävät asiat itselle edullisiksi. Nöyrtymistä on turha odottaa.
Jotkut opettajat ovat suorastaan pellejä, sori vaan. Meidänkin lasten koulussa on pari-kolme noloa tapausta:D Olen aina ystävällinen opettajille, mutta takanapäin nauran, jos oikein koominen ope kyseessä. En tietenkään lasteni kuullen.
Opettajien toimintaan ollaan puuttumassa onneksi kokoajan enemmän.
Opettajille tiedoksi, että vaikka te kuinka pidätte meitä vanhempia hölmöinä ja aina nega palautteen tullessa väärässä olijoina, niin totuus on monesti tarua karumpaa. Sitä ei vaan opettajien vaikeat luonteet aina jaksa sulattaa.
Mulle on ihan sama mitä mietitte minusta:) minulla on pokkaa ottaa yhteyttä.
Ap ole suoraan yhteydessä rehtoriin ja jos asiat alkaa mutkistua, niin aluehallintovirasto on seuraava kohde. Pistetään kampoihin kaikkialla ja aina epäkohtia huomatessamme.
koulussa. Hänen suurin hupinsa oli lukea mielestään hassut ja hölmöt koevastaukset ääneen ja usein kertoa myös että kuka sen kirjoitti. Valitettavasti opettajan ammattiin pääsee myös kieroon kasvaneista ääliöitä.
korrektia ja asiallista käytöstä. APn kuvailema tapa toimia on kaukana siitä. On tarkoitus ollut vain nolata mikä ei kuulu nykyaikaiseen koulunkäyntiin tietääkseni. Tällaisen puolustelijat ovat itsekin vähän kieroutuneita. t.Maiju
toiminnan tarkoitus ollut vain ja ainoastaan nöyryyttää ja nolata :( miten joku kehtaa puolustella tällaista?
39:n teksti oli hieno, vaikka oma tyttö ei ole kympin oppilas, voin hyvin kuvitella miltä sinusta ja lapsestasi on tuntunut. Kiitos tosiaan kannustavista vastauksista, haluan saada lopun tälle toiminnalle, ja sen teen. Ehkä lähestymistapaa mietin vielä, nukun yön yli, aamulla ei malttikaan mene niin helposti kuin illalla väsyneenä.
Ap
tenttitulokset ilmoitustaululla kaikkien nähtävillä. Eli ei yksityisyyttä siellä... Koulussa ei mielestäni saa nolata ketään missään tilanteessa, mikähän tuossa on motiivina.
toisekseen opettaja ei saa sanoa oppilaiden koenumeroita, ellei hän ole ensin kysynyt lupaa oppilaalta.
Pedagogisesti en näe mitään järkeä siinä, että opettaja kertoo koenumeroita luokassa.
toisekseen opettaja ei saa sanoa oppilaiden koenumeroita, ellei hän ole ensin kysynyt lupaa oppilaalta.
Pedagogisesti en näe mitään järkeä siinä, että opettaja kertoo koenumeroita luokassa.
mutta ainakin minun yliopistossani kieltenopiskelijoiden tentti/kurssiarvosanat ovat nimilistassa ilmoitustaululla.
AP on sinällään oikeassa, että jos kerrotaan vain muutaman huomoimman numero, niin siinä on v***lun makua. Mutta se, että kerrotaan kaikkien numerot on minusta ihan OK. Olen käynyt koulua (yläaste&lukio) Kanadassa ja ainakin minun koulussani kaikkien kokeiden tulokset (tarkat pistemäärät, ei pelkkä arvosana) julkaistiin. Lisäksi joka vuosi parhaat opiskelijat palkittiin koko koulun yhteisessä juhlassa. Menestyneitä opiskelijoita siis nostettiin esiin positiivisessa hengessä, oli hienoa kuulua parhaimmistoon eikä tarvinnut pelätä mitään negatiivista hikarin leimaa. Mutta ehkä tämä mentaliteetti on Suomessa mahdotonta.
On kyllä uskomatonta että tällaista joku kehtaa puolustella toiminnan tarkoitus ollut vain ja ainoastaan nöyryyttää ja nolata :( miten joku kehtaa puolustella tällaista?
Aika vähän täällä on puolusteltu open toimia, vaan eriävät mielipiteet ovat johtuneet ap:n omasta hyökkäävyydestä opettajaa kohtaan! On aika kohtuutonta vaatia fiksua käytöstä koululta, jos ei itsekään pysty siihen! Se, että on eri mieltä ap:n tavasta toimia ei välttämättä tarkoita sitä, että pitää open toimia oikeina!
toisekseen opettaja ei saa sanoa oppilaiden koenumeroita, ellei hän ole ensin kysynyt lupaa oppilaalta. Pedagogisesti en näe mitään järkeä siinä, että opettaja kertoo koenumeroita luokassa.
mitä vikaa numeroiden kertomisesssa?AP on sinällään oikeassa, että jos kerrotaan vain muutaman huomoimman numero, niin siinä on v***lun makua.
On kyllä uskomatonta että tällaista joku kehtaa puolustella toiminnan tarkoitus ollut vain ja ainoastaan nöyryyttää ja nolata :( miten joku kehtaa puolustella tällaista?
Aika vähän täällä on puolusteltu open toimia, vaan eriävät mielipiteet ovat johtuneet ap:n omasta hyökkäävyydestä opettajaa kohtaan! On aika kohtuutonta vaatia fiksua käytöstä koululta, jos ei itsekään pysty siihen! Se, että on eri mieltä ap:n tavasta toimia ei välttämättä tarkoita sitä, että pitää open toimia oikeina!
ihmiset purkaa tuntojaan,kiukkuaan jne,ja kyllä täällä pahempaakin kieltä käytetään joten miksei siihen kukaan tartu.Tän palstan ideahan on että täällä saa nimettömänä kiukutella,kuka milläkin tavalla.Uskon ap.n tyttären tarinan koska oma ope oli tuollainen kyykyttävä sadistinen koulukiusaaja.Opettajan ammatti vetää varmaan puoleensa juuri näitä vallanhimoisia hulluja.
Miksi ap tämä asia on sinun sydäntäsi lähellä, että kirjoitat siitä moneen kertaan täällä? Tiedätkö, kuulostat vähän höpsähtäneeltä.
Toisekseen, miksi puutut toisten lasten koulunkäyntiin. Anna heidän vanhempiensa hoitaa se. Et voi tietää heidän sopimuksiaan ja asioitaan.
Ja lopuksi kutosluokkalaiset osaavat kertoa sujuvasti ja tahallaan ja vahingossa totta ja tarua ihan mitä milloinkin. Olitko itse paikalla ja ymmärrätkö tilanteen, tunnelman ja tiedtkö todella mitä tapahtui? Vinkkinä, yleensä lapset kertovat kotona sitä, mistä saa vanhemmilta voimakkaimman responssin. Tyttäresi on ilmeisesti huomannut, että äippä pillastuu ja antaa kivasti huomiota ja haukkuu open hirviöksi, kun vähän heittää jotakin jutun tynkää. Kyllä ne kiltitkin osaa, ota vähän iisimmin! :)
huonotkin numerot sanotaan ääneen. Se saa toivottavasti ajattelemaan, miten numeron voisi parantaa.