Itku kurkussa ja kaksoset mahassa
Viikkoja on 25 ja minä olen aivan poikki. Maha on jo iso, vaikka kiloja ei ole tullut kuin kuusi. Tntuu kuin loppuajan fyysinen ahdistus olisi jo alkanut. Tuntuu, ettei nahka voi kertakaikkiaan mitenkään venyä yhtään enempää ja nythän ne vauvat vasta alkavat kasvaa, vähän väliä täytyy huilata ja minkätahansa kotityön jälkeen on vähän vedettävä henkeä sohvalla. Ja kaiken kukkuraksi tässä on vielä neljä muutakin lasta hoidettavana. Olen sisukas, mutta nyt tuntuu, että sisu alkaa kohta loppua ja kalkkiviiva ei edes vielä häämötä. Aikaisemmissa raskauksissa olen käynyt viimeisilläni poimimassa mansikoita ja pessyt mattoja- nyt pelkkä hengittäminen käy työstä.
Kommentit (9)
ja keskity siihen että saat raskauden mahdollisimman pitkälle.
Mitä pidemmälle, sen parempi.
Muistan itsekin hyvin sen joka suuntaan venyneen mahan ja hengittämisen hankaluuden kaksosraskaudessa.
Tsemppiä!
onko raskaus spontaani?
kyllä se siitä, mies tehköön kotityöt.
helppo, ei mitään ongelmia missään vaiheessa. sai vaan odottaa eikä tarvinnut muita lapsia hoitaa, helppoahan se silloin on.
tsemppiä, kohta se on jo ohi.
On aivan eri toista odottaa kahta kuin yhtä kerrallaan. Hetkittäin ainoa asia, mikä saa jaksamaan on, kun ajattelen, että kesällä ihanat kaksoset ovat jo täällä :)
Ja toisille kirjoittajille- luonnonmenetelmällä kaksosia ei voi valita tai olla valitsematta :D
voi ihan pitää suunsa kiinni? Kaikkea ei tarvitse aina sanoa ääneen, mitä sylki suuhun tuo (tai tässä tapauksessa näppikselle). Yleensä tämä opetetaan kotona viimeistään 5-vuotiaana.
Missä sun mies on?
Neljä lasta entuudestaan? Eihän tuosta voi "syyttää" kuin itseään.
Mulla ennestään kaksi lasta ja tämä raskaus on alusta asti ollut jostain syystä erittäin väsyttävä vaikka syön ja ulkoilen ja nyt syön rautaakin lisäksi.
En vain jaksa, tää on aivan käsittämätöntä tämä väsymys =(
Toisaalta en myöskään saa nukuttua en ainakaan piristy siitä nukkumisesta.
Aamun ekat pari tuntia olen pirteä ja jaksan vaikka mitä mutta sitten se alkaa se armoton väsymys ja uupuminen, vielä 2kk pitäisi jaksaa käydä töissä mutta en tiedä miten siihe pystyn jos tämä väsymys ei lainkaan hellitä.
Jos tuntuu siltä että pitää levätä, niin lepää. Tärkeintä on pitää huolta siitä että kehosi jaksaa loppuun asti. Tottakai kaksosten odotus on raskaampaa kuin yhden, ja vielä kun on lapsia ennestään mitä pitää hoitaa. Ota lapset mukaan kotitöihin ja pyydä sukulaisia apuun jos mahdollista. Ei kannata stressata jos kämppä on vähän sotkuinen, pyykkivuoret kasvavat ja ikkunat ovat pesemättä :).
Kaksosraskaus vaatii ylimääräistä huolenpitoa. Palkkaa vaikka joku opiskelija siivous ja ulkoilu avuksi. Miehen laitat lasten kanssa ulos kerran viikossa ja lepäilet rauhassa. Sulla nyt ei ole loppujen lopuksi paljon raskaudesta jäljellä vaikka meniskin täysaikaiseksi. Kaksoset kun tuppaa tulemaan nopeammin...
Missä sun mies on?
Neljä lasta entuudestaan? Eihän tuosta voi "syyttää" kuin itseään.