PCOS diagnoosi jo 14 vuotiaana, nyt 23 ja vauvakuumeessa!
Termos vaan kaikki. Olen uusi palstalainen ja haluaisin tiedustella onko teillä muilla ollu jo pitkään tiedossa PCO-syndrooma? Meikällä melkein todettiin se jo 14 vuotiaana. Mulla vaan jostain syystä lopahti menkat tossa iässä ja rupes tuleen aknea ja muuta korkeisiin miessukuhormonipitoisuuksiin viittaavaa oiretta. Lääkäri vaan totes että joo syö Diane Novaa ja niin teinkin seuraavat 9 vuotta.
No sitte tuossa alle kakskymppisenä tapasin ukkelini, jonka kanssa noin 1,5 vuotta sitten alettiin ihan tosissan keskustelemaan kersoista. Kävin siitä sitten toisella lääkärillä keskustelemassa ja mainitsin että sain jo 14 v dianenovat ja sillon todettiin korkeat androgeenipitoisuudet aknen ja hirsutismin lisäksi. No se sitte pähkäili, notta joskohan sulla olisi PCO. Toisella kertaa kun kävin ihmettelmässä kuukautisten viipymistä pillereiden lopettamisen jälkeen, se mulkaisi ultralla mun munasarjoja ja siellä oli nätti lauma munarakkuloita, jotka eivät kuulemma ihan hetkeen ole kypsymässä eikä limakalvotkaan näytä siltä että kuukautisiakaan ei kannata pariin viikkoon odottaa...
Se sitten sano mulle, että jos mä haluan niin alotetaan Terolut ja Clomifen hoito sen jälkeen kun ollaan saatu eka jollain konstilla menkat aikaseksi ja tarkoitus olisi ruveta pilleristiksi tossa joulukuussa - jollen nyt sitten tule raskaaksi ennen sitä-.
Millaisia kokemuksia teillä on ollut yleensä noiden tehosta ja jos teillä on ittellä PCOS niin voisitteko jakaa kokemuksianne?
t: melkein oppikirja PCOS- tosin ylipaino puuttuu.
menes katsomaan PCO-plikkojen pinoa, siellä on meitä muitakin.
mulla todettiin pco joskus keväällä 2002, ja aloitin hoidot clomifen+lugesteron (luget on keltarauhashormonia, kuten terolutkin).
raskaudet alkoivat keskimäärin kolmannessa clomifen kierrossa. raskauksia oli ensin kolme, mutta ne menivät kukin vuorollaan kesken. sitten neljäs raskaus onnistui, kun synnytin 08/04 pojan, melkein päivälleen 2v ensimmäisen keskenmenon jälkeen.
11/04 alettiin toivoa toista, mutta clomit eivät enää ovulaatiota tuota. ollaan siirrytty clomifen+menopur+pregnyl+lugesteron- hoioon, metforem menee koko ajan, aloitettiin se noin kuukausi sitten, ja nyt huomenissa olis toinen inseminaatio.
lykkyä pyttyyn!
ai ni, clomifen tekee mulle pirullisia kuumia aaltoja, alakuloa, nukahtamisvaikeuksia ja unettomuutta, ja ärtyisyyttä (jonka ukko saa tuta nahoissaan..), mutta ei ne sivuvaikutukset mitenkään ylivoimaisen kauheita ole!
-ennis-