Mitä aamupalaa 2-5-vuotiaanne syövät?
Meillä on nykyään ihan liian usein muroja, en haluaisi niitä syöttää mutta leipäkään ei tunnu aamuisin lapsille maistuvan. Puuroa on lähinnä iltaisin, en jaksa alkaa heti aamusta väsätä mitään ihmeellistä.
Kommentit (23)
yleensä luonnon jugurttia, seassa mustikkaa tai mansikkaa. Valmiiksi maustettuja jugurtteja en hirveästi lapsille syötä, kun niissä on järkyttävät määrät sokeria. Siksi siis vaan luonnon jugurttia.
Vaihtelun vuoksi välissä pyöräytän marjoista, maidoista ja kauraleseistä pirtelön. Lapsi on tosi huono syömään aamulla, niin yritän tehdä mahd. kevyttä mutta kuiten että jaksaa.
Ei olla miehen kanssa mitään aamuihmisiä ja mies heräilee lasten kanssa aamuisin. Antaa lapsille aamupalan ennen töihin lähtöä ja minä sitten heräilen pikkuhiljaa hoitamaan lapsia.
Eli aamupala on meilläkin aina vähän kökkö, mutta korvataan sitten muilla aterioilla tätä puutetta eli kiinnitetään huomiota terveellisyyteen ja monipuolisuuteen. Myös murojen ja myslien suhteen olen nykyisin tarkkana, ettei olisi fruktoosi- tai glugoosisiirapilla makeutettuja.
Tai no nyt valehtelin. Viikonloppuisin mies paistaa yleensä lapsille ja itselleen kananmunia ja syövät niitä paahtoleivät tms. kanssa. Hedelmääkin voi olla.
3v syö puuroa, leipää, jogurttia, hedelmä ja maitoa. Ei samana aamuna kaikkea noita vaan vaihdellen.
5v syö leipää, jogurttia, muroja ja maitoa. Joka aamu vähintään leivän ja lähes joka aamu myös muroja. Jogurttia sitten vähän harvemmin.
Murot meillä on joko riisimuroja tai all braneja. Ei ne mun mielestä nyt mikään maailman pahin asia ole.
syödään kaikki puuroa. Kummasti siihen on itekin tottunut vaikka alunperin hammasta purren rupesin sitä lasten takia syömään. Viikonloppuisin jogurttia tai leipää.
syö yleensä yhden leivän, päällä margariinia ja ehkä leikkelettä (juustosta ei tykkää) ja vähän jugurttia, vaihtelevasti ehkä kurkkua tms ja lisäksi aina lasin maitoa. Arkisin syö tämän lisäksi myös päiväkodissa jotain, jos viedään kahdeksaksi.
ja lisään runsaasti maitoa. Ei suolaa ollenkaan. Itsetehtyjä hilloja pieni nokare lisäksi tai kanelia joskus. Lisäksi joku hedelmä (kuorin ja pilkon): kiivi tai omena tavallisimmin.
Viikonloppuisin sama aamiainen, lisäksi paistettu kananmuna, jos haluaa (me aikuiset syömme) ja joskus lasi tuorepuristettua mehua.
En osaa kuvitella, että meillä olisi aamulla muroja tai leipää. Iltapalaksi joskus leipää, mutta ei koskaan muroja. Usein toivoo iltapalaksikin puuroa:-)
Ei tuttupullosta vaan vellipullosta. Hmm...pitäisköhän tästä tavasta luopua? Syö joskus lisäksi banaania tai riisipiirakkaa. Jos vellit on loppu, myös "pikkujugurtti" kelpaa.
Meillä 2v haluaa aina samaa mitä minulla on.
Vaihdellen jotain näistä:
Vihersmoothie (salaatti, pinaatti/nokkonen, selleri, appelsiini/banaani, persilja/villivihreä, chia)
Munia; keitettynä, paistettuna tai kokkelina. Tomaattia, kurkkua, salaattia. Raakamaitoa.
Vispi"puuro" (puolukka, kuohukerma, vesi, psyllium, stevia)
Marjajugurtti (pakastemarjoja, partaäijää)
syö lähes joka aamu kaurapuuroa, mehukeittoa ja raejuustoa, eli samanlaisen aamiaisen, kuin itsekin syön. Kolmevuotiaan juomana on maito, mulla kahvi.
leipää, jugurttia, hedelmää jne. Viikonloppuisin paistettuja munia tms, ehkä croissantteja.
Viikonloppusin 2-vuotias syö usein puuroa. Jos ei ole sitä, niin syö jugurtin ja riisipiirakan/leipää tai josku muroja+maitoa/mehukeittoa (Weetabix).
5-vuotias syö leipää, joskus muroja.
Lisäksi on hedelmiä. Joskus nakkeja.
Teen sen itse, niin tulee vähemmän suolaa. Murot ovat ihan surkeaa ravintoa, säästä ne edes viikonlopun erikoishetkiin. Kokeile maustamatonta jugurttia ja marjoja, mysliä ripoteltuna päälle ja vaikka vähän juoksevaa hunajaa. Itse tehdyt sämpylät ovat ihania, luulisi maistuvan.
joskus paahtoleipää jos kova nälkä.päivähoidossa syö puuron mutta kotona se ei uppoa.
2-vuotiaalla alas on mannapuuro ja riisipuuro ja riisipuurostakin vain se mikä on oikeista riiseistä, pikahiutaleet ei kelpaa. =D
Aamulla en siis tosiaan viitsi jompaa kumpaa väsätä, joten aamuisin hän syö hedelmiä (jos uppoaa, tuo lempiruoka vaihtelee päivittäin), luomumaissi muroja (punnitse ja säästä on hyvä paikka ostaa noita, ovat halvempia kuin normi kaupassa), jogurttia tai mehukeittoa (itsetehtyä) ja soijamaitoa. Usein jogurtit on noita soiosan tai keijun maidottomia.
Meillä itsetehdyt sämpylätkään ei mene alas, eikä oikein mikään muukaan leipä. Juustoa lapsi kyllä söisi, vaikka koko köntin kerralla. =D
viikonloppuisin samaa mitä me, eli leipää, munia, kurkkua, lettuja, puuroa, tai kahvilassa jotain croisanttia, näitä vaihdellen.
syö kotona vaihtelevasti kokolihaleikkelettä, juustosiivun, pähkinöitä, salaattia, kurkkua, paprikaa, porkkanaa, pala mun munakkaasta, voinokareen, jogurttia, viiliä, omppua, marjoja. Eli pistän maistiaiset samalla kun kasaan oman lounassalaatin ja paistan aamiaismunakkaan. Päiväkodissa saa sitten puuroa lisäksi.
viikonloppuisin samaa, paitsi voin alle lisätään leipää.
Meillä on viikonloppuisin aina kunnon pekoni-muna-aamiainen. Tyttö saa munakokkelia ja lisäksi syö usein karjalanpiirakoita (tykkää kovasti).
Muroja meillä ei ole. Ei tule vuosiin. Lapsi on 3-vuotias.
joka ikinen aamu jugurtin. On syönyt aina siitä saakka kun sai jugurttia alkaa syömään eikä suostu muuta syömäänkään.
Kaupasta löytyy hyviä puuroja, joita ei tarvitse kun laittaa vesi sekaan ja lämmittää mikrossa. Meillä käytössä olleet monta vuotta nalle-puurot.