Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teitä joilla ruoan tai bensan hintojen nousu ei ole vaikuttanut elämään juuri mitenkään?

Vierailija
06.06.2022 |

Epäsuosittu puheenaihe näinä aikoina, kun on tapana päivitellä hintojen nousua.

Onko teitä joilla hintojen nousu ei ole vaikuttanut elämään millään tavalla? Ruokaa ostetaan normaalisti, käytetään rahaa lomamatkoihin, remontointiin ja harrastuksiin?

Monilla koronavuosilta jäi säästöön rahaa kun ei ollut lomamatkoja ja harrastukset oli kiinni eikä tarvinnut kuluttaa samalla tavalla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuttanut kulutustottumksiani mitenkään, rahaa on riittävästi. Juuri palasin eilen lomamatkalta, kahden viikon päästä lähden taas ja ainakin pari kertaa vielä ennen syksyä. Tänään syödään tuoretta kuhaa 38,90/kg.

Vierailija
2/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo vaikuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut kuluttamiseen tai elämiseen, mutta säästöön jää jonkun verran vähemmän.

Vierailija
4/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei vielä, mutta tuleehan sitä kauhisteltua kun monet hinnat on kaksinkertaistuneet.

Vierailija
5/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta pätkääkään. Autokin on taksi- merkkinen ja vuokraushintaan sisältyy myös kuljettaja. Korttelin sisällä kodistani on kymmeniä ruokaravintoloita, joten en tiedä mitään kauppojen ruokahinnoista. Hyvin tässä pärjää, kun ei tartte tuijotella tilien saldoja.

Vierailija
6/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo vaikuttanut mihinkään.

Vierailija
7/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa koska en käy töissä ja olen syönyt ilmaista ruokaa 4 vuotta.

Vierailija
8/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vaikuttanut mitenkään, mutta olemmekin puolisoni kanssa poikkeuksellisen hyvätuloisia. Taloutemme tämänhetkiset kuukausikulut voisivat vaikka kaksinkertaistua eikä haittaisi mitään. Vähemmän jäisi toki säästöön ja sijoituksiin sitten.

Vierailija
9/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai meitä. Toistaiseksi olen tyytynyt tavastelemaan rahanmenoa ja ajoittanut tankkaukset su-ma, kun silloin täällä on viikon "halvimmat hinnat".

Palkankorotus tuli viime palkkaan 70 netto, ei se tunnu yhtään missään.

Vierailija
10/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vaikuttanut mitenkään, mutta olemmekin puolisoni kanssa poikkeuksellisen hyvätuloisia. Taloutemme tämänhetkiset kuukausikulut voisivat vaikka kaksinkertaistua eikä haittaisi mitään. Vähemmän jäisi toki säästöön ja sijoituksiin sitten.

Muuten sama mutta emme ole poikkeuksellisen hyvätuloisia. Menomme ovat vain hulppeasti pienemmät kuin tulomme, eli taloudessa on paljon väljää. Tarkoittaa että säästöön jää vähemmän, mutta se nyt on aika valkoisen miehen ongelma.

Vierailija
11/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikuttanut, koska osa asioista on niin kalliita ettei haluta maksaa niin paljon vaikka varaa olisi. Eli siis meillä on rahaa elää yhtä leveästi kuin ennenkin, mutta ei haluta. Aivan järkyttäviä hintoja monessa tuotteessa jo. Oli aika pysäyttävää kun tavallinen kokkikartanon lounaani, joka pe maksoi 4,5e, maksoikin tänään 5,2e. Tänään oli pakko ostaa, mutta huomiseksi teen eväät. Ei kiinnosta maksaa ateriasta yli 5e.

Vierailija
12/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ne täällä lesoilemassa miten rahaa palaa normaaliin tyyliin. Talvellakin lämmitetään edelleen setelitukoilla takkaa.

Vierailija
13/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, ruoan hinnassa näkyy. Yritetään kuitenkin normaalisti ostaa tuotteita mitä tähänkin asti käytetty, mutta jos tällaiset hintojen nousut jatkuu, täytyy alkaa kiristämään joko budjettia tai etsimään halvempia vaihtoehtoja.

Bensan hinta näkyy ja tuntuu myös. Niin typerälle kuin kuulostaa, en tankannut ennen hinnan nousua ikinä autoa täyteen. Nyt pakko tehdä niin, loven tekee lompakkoon mutta ainakin seuraavaan palkkaan asti pystytään ajamaan normaalisti. Turhia menoja, mihin tarvitsee autoa, on karsittu. Töihin kuitenkin pakko autolla kulkea.

Olen mahdollisesti työpaikkaa vaihtamassa jolloin ennestään auton käyttö vähenee, hakemani työpaikka olisi kävelyetäisyydellä.

Ja nyt kun kesäaika on, on mukavempi kävellä enemmän. Kunto kasvaa samalla.

Salikortin harkitsin uudelleen ottavani käyttöön, mutta tällä hetkellä ei pysty. Kotitreeneihin tyydyttävä.

Vierailija
14/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut. En kyllä edes katso ruokakaupassa hintoja, joten en tiedä kuinka paljon ne on nousseet. Autoa minulla ei ole.

Vierailija
15/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuma yleensäkin on että nyt paljon järjestetään taas juhlia, häitä, remontoidaan kotia, pihaa, mökkiä, käydään ulkona syömässä.

Ihan kuin elämä normalisoituisi korona-ajan jälkeen.

Vierailija
16/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut. En kyllä edes katso ruokakaupassa hintoja, joten en tiedä kuinka paljon ne on nousseet. Autoa minulla ei ole.

Sama.

Ja olen aika pienituloinen. Siivooja, joten palkkaa tulee vajaa 2000 e / kk. Mulla ei ole asumisen, bussikortin ja ruoan lisäksi muita kuluja. Puhelin n 20e/3kk. Olen pieniruokainen ja tykkään tehdä itse sitä isompia annoksia kerralla pakkaseen. Lihaa syön harvoin, mutta tilaan sen suoraan tuottajalta, samoin munat. 

Vierailija
17/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut koska en omista autoa, en käy lomamatkoilla, harrasta mitään mikä maksaisi enkä remontoikaan kun asun vuokralla.

Vierailija
18/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut koska en omista autoa, en käy lomamatkoilla, harrasta mitään mikä maksaisi enkä remontoikaan kun asun vuokralla.

Autoton vuokralla-asuja on näinä aikoina paremmin suojassa nousevilta kuluilta!

Liikutko julkisilla tai pyörällä/kävellen?

Vierailija
19/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä oikeastaan ainoa asia mikä kuluttamisessa on muuttunut liittyy kalaan. Lohta ei tule ostettua 20-30 euron kilohinnalla.

Vierailija
20/24 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut, ainakaan vielä. Autoa ei ole, asun kerrostalossa, jaa teen etätyötä, joten bensa- ja sähkökulut eivät ole räjähtäneet. Mutta saa nähdä, jos tämä trendi vielä jatkuu, voi ainakin kalan ostaminen jäädä jatkossa vähemmälle. Kahvista en kyllä tingi, vaikka maksaisi mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän