kuinka usein alle 1 vuotiaanne on mummolla/kummilla yökylässä
Kommentit (25)
on nyt 3- ja 4-vuotiaita eivätkä vielä ole halunneet yökyläillä missään eikä siihen ole ollut tarvettakaan.
niin pienenä. Isompina silloin tällöin harvakseltaan.
Ikää kohta 2 eikä ole ollut yökylässä missään ilman vanhempia.
2 vanhinta oli alle 1v kerran kuukaudessa siinä vaiheessa, kun imetys loppui (6kk+), muut 4 eivät olleet alle 1v.
koko yön mummin vastuulla.
Lisäksi oli mummun ja papan hoidossa klo 21-01, kun olimme mieheni kanssa häiden jatkoilla. Isovanhemmat siis antoivat iltapalan ja laittoivat nukkumaan, me tulimme ennen ensimmäistä yöheräämistä ja hoidimme yön normaalisti.
Aika tasan 2 vuotiaana äitini hoisi yhden yön lasta meillä. En vain raaskinut ja miksi olisi pitänytkään.
kuopukseni ei ole ollut kertaakaan, eikä mene...
Moni lapsipsykologi on kai suosittanut, että vasta yksivuotias pärjää yhden yön yökylässä. Tällöinkin tutun ja läheisen hoitajan kanssa. Yö per ikävuosi, olen joskus lukenut, tosin tuota sääntöä en pidä niin tiukkana. Varmasti esim. 2-vuotias pärjää kolme yötä yhtä hyvin tai huonosti kuin kaksi yötä. Vuoden ikäisellä tuo yksikin yö saattaa olla liian pitkä. Jos esim. mummo on vauvan vakkarihoitaja päiväsaikaan, niin ehkä silloin alle vuotias pärjää ihan hyvin. Eli kovin lapsikohtaista taitaa todellisuudessa olla.
Meidän tiukkis neuvolaterkka paasasi minulle lapsen ollessa 2,5 kk kun lähdin neljäksi tunniksi konserttiin. Kuulemma alle vuosikkaalle sääntö on tunti per ikäkuukausi. Se on minusta vähän kohtuuton sääntö: kuka sitä pystyy noudattamaan. Minulle ainakin tuli huono omatunto jo siitä, että parikuukautisena mieheni hoiti vauvaa joka aamu kolme tuntia, jotta saisin yösyöttöjen jälkeen edes yhden pitkän unipätkän. Tuo oli jälkikäteen ajateltuna ihan järjetön huoli. Juuri viime viikonloppuna olin koko lauantaipäivän poissa, eli 9-10 h. Vauva on nyt 7 kk, eikä mitään ongelmia ollut, vaikka pidemmän ajan olin poissa. Tuo aikahan vastaa jo melkein kokonaista yötä, mutta vauva olikin isänsä hoidossa kotona.
Yhden kerran on ollut 8kk iässä. Vietiiin klo 19 ja haettiin ennen klo 10.
Mummolaan sai mennä vasta sitten yöksi, kun ei tarvinut vaippaa. Ja siis ehkä pari-kolme kertaa vuodessa.
Isompana kyllä kerran kuussa tai vähän harvemmin.
Molemmat ovat yökyläilleet ekana kerran välillä 1,5-2v.
Ei voisi imetyksenkään takia olla, mutta eipä meillä ole myöskään ketään jonka luokse voisi mennä.
Kolme isompaa lasta ovat olleet ensimmäistä kertaa yökylässä vähän yli 1 vuotiaina, nuorin on nyt 11kk eikä tietoakaan että olisi yökylään menossa.
Lähimummolassa on liian vanhaa ja raihnaista porukkaa jaksaakseen hoitaa yön yli. Kaukomummola taas on, no, kaukana, ja ne isovanhemmat ovat myöskin välimatkan takia lapselle vieraampia eli en siksi halua sinnekään jättää yöksi. Lapset ovat nyt 1,5v ja 4v eivätkä ole olleet yksin yökylässä missään. Kun nuorempi alkaa olla siinä 3v, voisin ajatella, että pärjäisivät kahdestaan kaukomummolassa yön, jolloin minä ja mies voitaisiin mennä kaukomummolakaupunkiin ravintolaillalliselle ja viettämään hotelliyö :) Sitä odotellessa!
No joo, vaikka olisi hyvä hoitopaikka olemassa, en siltikään luultavasti raaskisi jättää alle vuoden ikäistä yöhoitoon. Kaksivuotiaan jo jättäisin, etenkin isosisaruksen kanssa.
ei meillä yökyläile äitikään, vaikka yksi kiva Rami pyysikin yöksi kylään.
missään.