Onko sektio jonkun mielestä synnyttämistä?
Eihän se oikeasti ole. Se on leikkaus, jolla vauva otetaan ulos kohdusta. Synnyttäminen on sitä, kun annetaan luonnon hoitaa tapahtuma.
Kommentit (46)
Synnytys on raskauden päätösvaihe, jossa nisäkkäillä naaraan kohdussa kasvanut poikanen siirtyy ulkomaailmaan naaraan emättimen kautta tai keisarileikkauksella.
Lähteet
? Ylikorkala, Kauppila: Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim, 2004. ISBN 951-656-099-7. ss. 325-335
synnytys ole synonyymi sektiolle, eikä synnytys ole synonyymi alatiesynnytykselle.
Synnytys on ihan oma sana, jolla oma merkitys =Synnytys on raskauden päätösvaihe, jossa nisäkkäillä naaraan kohdussa kasvanut poikanen siirtyy ulkomaailmaan naaraan emättimen kautta tai keisarileikkauksella.
Siis kun tuon levähtää sanan nyt voi käsittää monella tapaa, niin kerrottakoon että on mun pimpalla siis lepopäiviäkin, eli on saanut välillä levähtää.. LEVITÄ taitaa olla oikea sana tässä yhteydessä. Eli ikinä se ei ole levinnyt :D
Minusta sektio on synnyttämistä siinä missä se ns tavallinen alatie synnytyskin on. Lapseni syntyi minusta.
Minulla on kolme lasta, enkä pysty synnyttämään alateitse joten tein sen sektiolla, ja kyllä olen mielestäni synnyttänyt.
Uutta on minulle, että se kipu ratkaisee asian. Kyllä se sektiokin sattuu, ja kumpiko nyt sattuu enemmän ja kauemmin niin mitä väliä sillä on kunhan lapsen saa terveenä maailmaan.
Pöh, typerää arvottaa ketään synnytystavan takia.
Joku älykkäämpi, kuin sinä ap voi käsittää synnyttämisen ja syntymisen hieman laajemman käsitteen kautta, kun sinä ajattelet sen olevan ulos reiästä työntämistä :D
Pysynyt paikat piukkana kun on yhden synnyttänyt ja toisen perätila-Pertin saattanut maailmaan sektiolla :D
mutta äitiysneuvolakortissa lukee synnytyksen kesto 42h + sektio.
Eli synnytin mutta ei tullut mitään? En tiedä, ihan sama jollain termistöllä.
en koe synnyttäneeni, mutta lapseni kyllä syntyi sektiolla.
Eli kakkonen, sinä olet kyllä syntynyt :D Mutta äitisi ei ole varsinaisesti synnyttänyt :)
Ja mieluiten synnytys hoituu ilman kipulääkkeitä, kuten MINÄ tein. Eihän sitä lasta tehdessäkään mitään epiduraaleja ollut. Niih!
eka imetysfanaatikko ja nyt synnytysfanaatikko.
Voiskohan ihmistä arvottaa muutoin kuin arvostelemalla vaikkapa synnytystä.. Ei sektiota ihan kevein perustein myönnetä. Ja toisaalta, miksi just näitä äitiyden haavoittuvimpia kohtia pitää aina pommittaa. Ei oo hyvä äiti, jos ei imetä 6kk, ei oo hyvä äiti, jos ei synnytä alakautta ja mieluusti vielä luomusti. Ei oo hyvä äiti, jos... niin voishan tätä listaa jatkaa vaikka kuinka pitkään, että sais mahdollisimman monelle pahan mielen.
Arvostetaan kuitenkin toinen toistamme ihmisenä ja vanhempana. Yhtä arvokasta on äitiys ja vanhemmuus, vaikkei se lapsi oliskaan syntyny "oikein".
pääasia, että lapsi on maailmassa 48 tunnin "sektion" jälkeen.
Eli minä en tule ikinä synnyttämään. Hyvä homma, eipähän tarvitse jännittää synnytystä!:) kiitos ap, pelastit päiväni!
Mitä helvetin arvostelua se on, jos sanoo totuuden? Sektio ei ole synnytys ja sillä selvä. Ei se kuitenkaan tarkoita, että sektioitu mamma on vähemmän mamma, vaan ihan itse te tuon keksitte. Mä olen omani synnyttänyt, mutta en kyennyt imettämään. Ei imetyksen kannattajat silti mun mieltäni pahoita jutuillaan. Mutta mulla onkin hyvä itsetunto, toisin kuin tyhmällä av-mammalla "jonka lapsi ei sitten varmaan ole syntynytkään...nyyh".
Se on synnytys, vaikkakin sektiolla avitettu.
Se on synnytys, vaikkakin sektiolla avitettu.
Joo ja kyllä mäkin täysimetin, korvikemaidolla tosin avitin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Synnytys
"Synnytys on raskauden päätösvaihe, jossa nisäkkäillä naaraan kohdussa kasvanut poikanen siirtyy ulkomaailmaan naaraan emättimen kautta tai keisarileikkauksella."
Justiinsa. Oikein wikipediaan oli joku kirjoittanut paskaa, niin onhan se niin. Adoptioäitikin on mamman mielestä varmaan synnyttänyt. Se pitäisi vielä lisätä tuohon wikipediaan. Ei sitten ole paha mieli itsetunto-ongelmaisilla.
Justiinsa. Oikein wikipediaan oli joku kirjoittanut paskaa, niin onhan se niin. Adoptioäitikin on mamman mielestä varmaan synnyttänyt. Se pitäisi vielä lisätä tuohon wikipediaan. Ei sitten ole paha mieli itsetunto-ongelmaisilla.
tietää paremmin kuin wikipedia! ps. annatko jonkun linkin missä mainitaan erikseen että sektio ei ole synnytys.
Alatiesynnytys on alatiesynnytys, sektiolla lapsi syntyy tietenkin myös mutta ei samalla tavalla kuin alatiesynnytyksessä. En ainakaan itseäni pidä syntymättömänä ihmisenä kun olen syntynyt sektiolla.