Tuplasimme lainanlyhennyksen.
Asuntolaina lyhenee nyt 870e kuukaudessa!!! Ennen lyheni vain puolet tuosta. Kyllä on tyytyväinen mieli ja laina maksettu nopeammin pois.
t. entinen kotiäiti, nykyinen palkkatyöläinen
Kommentit (14)
vaikka lyhentää autolaina tai ostaa auto. Tai kesämökki. Tai matkustella tms. asuntolainan nopea pois maksaminen ei välttämättä ole aina se paras vaihtoehto
...jos vaikka joutuu työttömäksi, niin millä sitä sitten lyhentää lainaa? Parempi maksaa ripeästi pois.
Kun on kaks työssäkäyvää, niin mun mielestä voitas maksaa 1600€/kk. Mutta toistaiseksi ollaan vielä harkinnassa, sijoitusvakuuksia, indeksirahastoja yms. mietitään kanssa.
Asuntolainaa on mun mielestä hyvä maksaa pois, kun en tykkää olla velkaa mihinkään suuntaan. Nytkin tuo reilu 120k€ haittaa vähän. Ja 800€/kk se lyhenee niin hitaasti...
vaikka lyhentää autolaina tai ostaa auto. Tai kesämökki. Tai matkustella tms. asuntolainan nopea pois maksaminen ei välttämättä ole aina se paras vaihtoehto
meillä on nyt varaa kaikkeen tuohonkin jos vain haluaisimme. Mutta autot ovat velattomia, kesämökkiä emme omista emmekä halua. Matkustelemme 1-2 kertaa vuodessa, ei ole tarvetta mennä useammin. Minusta on hölmöyttä makuuttaa rahaa tilillä kun sillä voi maksaa asuntolainaa poiskin.
ap
vakauttaa taloutensa, kun taas viisas on ihminen, joka pistää ylimääräiset rahat haisemaan ja ostaa auton tai matkustelee..? Just. No, eipä taas tarvi ihmetellä miten Suomessa jotkut eivät millään pärjää omilla tuloillaan...
Onnea sinulle ap, hieno juttu! :)
Onko ap:n reilu 800 kokonaisuudessaan lyhennystä vai sisältääkö korot?
Korkohan ei ole juuri mitään! Oletteko laskeneet paljon kokonaisuudessaan maksatte asunnostanne kaikkine korkoineen?
Laskekaa ihmeessä ja miettikää sitten kannattaako sitä lyhentää niin paljon kuin pystyy vai maksella pelkkiä korkoja
Onko ap:n reilu 800 kokonaisuudessaan lyhennystä vai sisältääkö korot?
on kokonaan lyhennystä, eli tuohon vielä korko päälle.
ap
jotain 100 000 euron lainaa tulee maksaneeksi takaisin miltei tuplaten, jos laina-aika on pitkä.
On viisautta maksaa lainat takaisin niin nopeasti kuin on mahdollista.
että tällä hetkellä verotuksessa saa vähentää asuntolainan korot, tämä poistuu vähitellen
ja korotkin ovat erittäin alhaalla.
Nyt kannattaa ne ne ylim. rahat laittaa kasvamaan.
Itse olen ap:n kaltaisessa tilanteessa, olen palannut työelämään kotiäiti vuosien jälkeen ja rahaa on nyt käytettävissä hieman enemmän mutta en ole niin hölmö että tekisin kuten ap.
Minä ostan joka kuukausi rahasto-osuuksia. Tällä hetkellä on 5 eri rahastoa jota ostan.
Juuri ennen ensimmäistä taantumaa myin pois aiemmat omistukset ja nettosin voittoa 50% sijoituksilleni.
Voin sitten jossain vaiheessa vaikka maksaa koko lainan pois etuajassa, jos siltä tuntuu.
Tai jos tarvitaan rahaa johonkin yllättäin niin myy vain osuuksia pois. Mites mahdollistat tuon asuntolainan extralyhennyksissä?
Sitä paitsi inflaatio hoitaa lainaa pois jokatapauksessa.
että tällä hetkellä verotuksessa saa vähentää asuntolainan korot, tämä poistuu vähitellen ja korotkin ovat erittäin alhaalla. Nyt kannattaa ne ne ylim. rahat laittaa kasvamaan. Itse olen ap:n kaltaisessa tilanteessa, olen palannut työelämään kotiäiti vuosien jälkeen ja rahaa on nyt käytettävissä hieman enemmän mutta en ole niin hölmö että tekisin kuten ap. Minä ostan joka kuukausi rahasto-osuuksia. Tällä hetkellä on 5 eri rahastoa jota ostan. Juuri ennen ensimmäistä taantumaa myin pois aiemmat omistukset ja nettosin voittoa 50% sijoituksilleni. Voin sitten jossain vaiheessa vaikka maksaa koko lainan pois etuajassa, jos siltä tuntuu. Tai jos tarvitaan rahaa johonkin yllättäin niin myy vain osuuksia pois. Mites mahdollistat tuon asuntolainan extralyhennyksissä? Sitä paitsi inflaatio hoitaa lainaa pois jokatapauksessa.
hetkellä asuntolainan korot ovat niin alhaiset, että ei ole mitään merkitystä verotuksen kannalta. Me emme ole rahastosijoittajatyyppiä, mieluummin sijoitamme tähän taloomme. Säästössä on ihan riittävästi jos jotain yllättävää tapahtuu ja uskon että pankin kanssa voi aina neuvotella. Mutta kukin tyylillään, vai mitä?
ap
että tällä hetkellä verotuksessa saa vähentää asuntolainan korot, tämä poistuu vähitellen
ja korotkin ovat erittäin alhaalla.
Verotuksessa voi vähentää vain osan (30 % tai vähän alle) asuntolainan koroista. On aina edullisempaa, jos niitä korkoja ei tarvitse maksaa lainkaan.
Asuntolainan poismaksamisen lykkääminen kannattaa vain siinä tapauksessa, että löytää sijoituskohteen, jossa on parempi korko kuin mitä on asuntolainan korko. Tällä hetkellä tuollaisia varmoja kohteita ei juuri löydy. Toki hyvällä onnella voi sijoituksilla netota paljonkin, mutta ihan yhtä hyvin voi käydä huono tuuri, ja rahoja voi menettää.
On minullakin niitä sijoituksia (rahastoja, suoria osakesijoituksia jne), mutta tällä hetkellä lähes kaikki ovat tappiolla tai tuottavat heikommin kuin määräaikainen talletustili. Ainoa, josta saan varmaa tuottoa, on vuoden määräaikaistalletus, mutta senkin korko on vain vähän päälle 2 %.
Kyllähän lähes mikä tahansa sijoitus on parempi kuin asuntolainan korko, jos ei nyt ihan tavallisella tilillä rahoja makuuta.
3 viikkoa sitten ostamillani rahasto-osuuksilla on jo arvo noussut tuplaten asuntolainamme koron verran.
mene jonkun pankin sivuille ja leiki lainalaskurilla.
[/quote]
Verotuksessa voi vähentää vain osan (30 % tai vähän alle) asuntolainan koroista. On aina edullisempaa, jos niitä korkoja ei tarvitse maksaa lainkaan. Asuntolainan poismaksamisen lykkääminen kannattaa vain siinä tapauksessa, että löytää sijoituskohteen, jossa on parempi korko kuin mitä on asuntolainan korko. Tällä hetkellä tuollaisia varmoja kohteita ei juuri löydy. Toki hyvällä onnella voi sijoituksilla netota paljonkin, mutta ihan yhtä hyvin voi käydä huono tuuri, ja rahoja voi menettää. On minullakin niitä sijoituksia (rahastoja, suoria osakesijoituksia jne), mutta tällä hetkellä lähes kaikki ovat tappiolla tai tuottavat heikommin kuin määräaikainen talletustili. Ainoa, josta saan varmaa tuottoa, on vuoden määräaikaistalletus, mutta senkin korko on vain vähän päälle 2 %.
[/quote]