6h työaika+ruokatauko: Voiko tehdä osa-aikatyösopimuksen 6h1min?
Jolloin lounastauko sisältyy lain mukaan työaikaan.
Vai onko pakko tehdä sopimus tasan 6h, jolloin 30 min. ruokatauko tulee päälle ja käytännössä työaika on 6h30 min?
Kommentit (15)
jos 6h päivä, siinä työn ohessa saa käyttää lounastamiseen 12 tai 15 minsaa.
Jos olisi 6h 1min, olisi asia tismalleen sama.
puolen tunnin ruokailu tulee siihen päälle, eli 8 tuntia yhteensä. Edellisessä työssä työaika oli 8 tuntia ja ruokailu siihen päälle, sille ei ollut määritelty mitään erityistä aikaa, leimattiin ulos kun mentiin syömään ja sisään kun tultiin.
Ja ihan Suomessa siis, joten ei lounastauko varmaan minkään lain mukaan kuulu työaikaan, mutta toki joku työehtosopimus tms. voi olla, jossa niin sanotaan.
...tehdä minkä mittaisen työpäivän sopimuksen tahansa jos se sopii työntekijälle ja työnantajalle molemmille.
6h työpäivään sisältyy yksi 20 min tauko tai jos haluaa, voi pitää kaksi 10 min taukoa.
Katso TESistäsi, miten teillä on tauto määritelty.
30 min ruokatauko ei sisälly työaikaan. Joten vaikka tekisin 6h 1 min sopparin, jonka mukaan voisit pitää 30 min ruokkiksen, silloinhan sinulle maksettaisiin palkkaa vain 5h 31 min/pvä. Meillä, kun tuo 20 min sisältyy 6h päivään, saan palkan koko 6 tunnilta/pvä.
riippuu alasta, mutta minun alallani alle 7h päivä ei oikeuta ruokataukoon. Siitäkään huolimatta, ettei tietenkään palkkaa saisi tuosta 30min tauosta. 2x12min kahvitauko sen sijaan sisältyy. Luulis aikuisen pärjäävän 6h työpäivän ilman ruokistakin!
Kuuden tunnin työpäivään sisältyy tosiaan yksi kahvitauko, joka ON TYÖAIKAA eli ei omaa aikaasi, ja koska tämä on työaikaa voidaan esim tupakointi kieltää näin. :)
Ammattiliitosta vahvistettu.
työnantaja
pääsääntö on se että työntanaja "määrää" käytännöt ja yleensä TA haluaisi että pidät ruokatunnin jolloin päiväsi on 30 min pidempi. Eli olet tavallaan "käytettävissä" pidempään.
Itse tein 6h päivää ja olisin halunnut tehdä sen ilman ruokista, ei onnistunut. Asia tarkistettiin työehtosopimuksesta jossa luki yksiselitteisesti että TA saa määrätä ruokatunnin paikan. Vasta alle 6h päivässä ruokatuntia ei ollut "pakko" ottaa.
Vaihtelee siis tesseittäin. Jos pidät osittaista hoitovapaata niin älä hyvänen aika tee uutta sopimusta vanhan tilalle, siis sellaista osa-aikatyösopimusta. Vaan tee ainoastaan lisäliite vanhaan soppariin jossa puhutaan selkeästi osittaisesta hoitovapaasta ja määräaika näkyviin jonka se on voimassa.
Muuten käy niin että jos menee laittamaan osa-aikapaperiin nimen niin TA ei enää suostukaan ottamaan kokoaikaiseksi silloin kun itse ehkä haluaisit kokoaikatyöhön taas palata.
on 30min tai enemmän se on PALKATONTA eli saa poistua työpaikalta muualle syömään mutta jos se sisältyy työpäivään eli kestää vaikka sen 20min niin silloin ruokaillaan käsittääkseni työpaikalla.
Meillä on niin että olen töissä 9.30-17.00 ja kun olen yksin enkä voi laittaa ovia kiinni vaan joudun palvelemaan asiakkaita vaikka mulla olis ruokailu kesken, niin sellaisina päivinä saan palkan 7,5 tunnilta.
Jos mulla on täällä joku työkaveri niin sellasina päivinä saan syödä rauhassa tai lähteä muualle syömään ja saan palkan 7 tunnilta.
Miehellä työaika 07-00-15.30 ja palkan saa 8 tunnilta, 30 min ruokista on palkatonta.
Meidän KVTES:ssä lukee, että jos työaika on yli 6 h, siihen päälle tulee 30 min ruokatauko. Minulla sitten oli tämä 6 h:n työaika, ja esimiehet tulkitsi asian niin, että 60 min tulee siihen päälle. Näin siis kuntapuolella.
Väänneettiin tästä ihan tosissaan kättä.
Nyt teen nelipäivästä työviikkoa. Se on 1 h / vko vähemmän kuin tuolla 6-tuntisella, eli 29 viikkotyötuntia, mutta teen siis 4 pv täysiä päiviä ja perjantait on vapaat.
Meillä on 7 h 15 min + 30 min ruokatauko joka on omaa aikaa ja palkka tulee vain 7 h 15 min vaikka töitä tekisikin tuon ruokatunnin.
Yleensä on ns joutuisa ruokailu työn lomassa ja se kuuluu ihan kaikille työajasta riippumatta.
meillä kuuluu 20 min ruokatauko työaikaan. Myös yksi 10 min kahvitauko. Ja kunnallisella olen.
jos on 6 h päivä, on pakko pitää se puolen tunnin ruokis josta ei saa palkkaa. ELi palkallista aikaa 5,5 h
Jos olen töissä 5 h 45 min, tuota ei tarvitse pitää vaan voi syödä vartin kahvitauolla palkallisena.
Meillä kannattaa olla vähemmän aikaa töissä koska sitten saa enemmän palkkaa :)
Siitä ei vaan kellekään makseta palkkaa. Miksi siis tuo 1 minuutti? Ole töissä kuusi tuntia ja pidä sitten puolen tunnin ruokatauko. Jos taas haluat sen keskelle päivää niin se ei ole mahdollista 6 tunnin työsopimuksissa ellet pääse pomosi kanssa yksimielisyyteen.
Palkkaohjelmat eivät osaa laskea 1 minuutin palkkaa.
Nyt olen osa-aikaisessa suhteessa, mutta edellisessä täyspäiväisessäkin viikkotyöaika oli 37,5h eli 7,5h/pv, ja töissä oltiin 8-16 ja välissä puoli tuntia "omaa aikaa" eli ruokatauko.