valkosipuli allergia??!!
Onko kokemuksia kenelläkään? Voiko valkosipulille siis olla allerginen ja millaisia oireita siitä saa?
Kommentit (24)
olen yrittänyt metsästää, mistä lapselleni helahtaa toisinaan aikamoinen ihottuma ja yöt menee valvomiseksi. Ainoa yhdistävä tekijä tuntuu olevan valkosipuli... vaikea vain uskoa, että sille voi olla allerginen!!
Mille vaan, vaikka siniselle värille.
on allerginen valkosipulille. Nenä menee tukkoon sitä syödessä ja joskus on yöllä ollut hengitysvaikeuksiakin.
Minunkin puolisolla on itse havaittu (eli ei testeissä virallisesti todistettu) valkosipuliallergia. Hänellä oireena on flunssainen ja nuhainen olo, ja kurja olo tulee melkein heti valkosipulin syönnin jälkeen. Kesti monta vuotta ennen kuin hän ymmärsi yhdistää oireet valkosipuliin. Siinä oli apuna se, että minä usein huomauttelin että "jaa, taas oli työpaikkaruokalan muonassa valkosipulijauhetta", kun työpäivän jälkeen tuoksahti se ällö pistävä lemu, joka teollisesta valkosipulimausteesta tulee. Tuore valkosipuli ei haise semmoiselle...
No mutta enivei, pikkuhiljaa hän sitten kiinnitti huomiota mun hajuhavaintoihin ja omaan nuhaiseen oloonsa ja nyt sitten on ihan vissisti varma että valkolöökistä se flunssainen olo tulee. Se oireilu on ihan yks yhteen syömisten kanssa. Suottapa tuota mihinkään allergiatesteihin menee, kun asia on ihan pihvi ilmankin. Oireet tulevat VALITETTAVASTI myös tuoreesta valkosipulista, eli enää ei meillä kokkailla valkosipuliherkkuja...
Samalla on sitten tajuttu, miten JOKA RUOASSA nykyään käytetään niitä valkosipulijauheita ja -seoksia. Tsiisus, saa ihan metsästää ruokia, joista ei jää se pistävä katku (ja tuo hänelle flunssaoireita). Itse tehty ruoka tietty ongelmaton, mutta työpaikkaruokalat ihan KYLPEE siinä jauheessa...
Huomasin etsiessäni valkosipulista tulevia vaivoja tämänkin keskustelun. Lyhyesti. Söin joku vuosi sitten pizzan jossa oli paljon väkevää valkosipulia. Maistui hyvältä, mutta... Kun meni vähän aikaa, huomasin kitalakeni jotenkin muuttuvan. Nenänielu aivankuin paisui ja alkoi nenä tukkeamaan. Kurkku tuli kipeäksi ja pieni lämpö nousi. Ei mennyt parissa päivässä ohi. Lääkärissä todettiin poskiontelotulehdus, sain antibiootti lääkityksen. Ei auttanut vaan sitkeä lima tukki röörit. Ei ollut nuhaa kuitenkaan eikä yskää. Sain uuden kuurin vahvempaa antibioottia ja sitten alkoi tapahtumaan. Inhottava kelta-vihreä lima alkoi juosta ja sitä mukaa olo korjaantui. Lääkäri sanoi, että ensi kerralla voi tulla pahempi reaktio joten pidä antihistamiinia mukanasi.
Sen jälkeen vuosien varrella söin huomaamattani joskun jotain valkosipulilla maustettua ruokaa, enkä huomannut suurta ongelmaa. Mutta eräs kerta sitten tulikin samanlainen oireilu, valkosipulivoista. Taas antibiootti kuuri ja menihän se ohi. Nyt äsken tuli taas kun olin makkarassa syönyt valkosipulia ja sitä ennen noutopöydässä. Oikein kunnon tukko nenäonteloon ja nieleminen vaikeutui, kurkku alkoi punoittamaan. Lääkäri reissu tuli. Eka antibiootti ei purrut mutta Amoxin comp. auttoi jo seuraavana päivänä. Nyt uskon ja kysyn keittiöstä mitä ruoka sisältää jos syön ulkona. Ja katson kaupassa tuoteselosteen tarkkaan. Tosi kurja olo siis tuli valkosipulista kolme kertaa. Vahvasti allergisoiva aine.
En tiedä allergia sinänsä, mutta vatsa menee sekaisin.
Mä olen allerginen yhdys sana virheille. ;)
Minulla sekä tuore että maustejauhe aiheuttaa kitalakeen limaisuuden turvotuksen ja nenänielun tukkeutumisen. Olo muuttuu flunssaisen kurjaksi pari tuntia valkosipulin syönnin jälkeen ja olo huononee flunssaiseksi vielä kahdesta neljään vuorokauteen. Pahin olo on aamulla. Muutaman päivän jälkeen tauti paranee ja voin taas hyvin. Vaivan selvittäminen kesti vuosien ajan mutta nyt on niin helpottava olo kun voin olla valkosipulia vältellen täysin terve koko ajan.
Maustetehdas Ruoveden Herkku Jäminkipohjassa valmistaa ainoana valkosipulitonta aromisuolaa.
Mulla menee vatsa sekaisin valkosipulista, eli yöt menee helposti valvomiseksi jos on vahingossa tullut syötyä.
Tutulla tulee kanssa valkosipulista nuha. Mutta vain kynsistä ei jauheesta ym.
Juu kyllä minullakin alkaa oireilu,jos edes haistan valkosipulin..Mutta porkkanat(ei jos kuumennan ne),palsternakka..ja pujo ovat minulle pahoja allergian aiheuttajia
kepaloki kirjoitti:
Juu kyllä minullakin alkaa oireilu,jos edes haistan valkosipulin..Mutta porkkanat(ei jos kuumennan ne),palsternakka..ja pujo ovat minulle pahoja allergian aiheuttajia
Se on tuo pujo, se pää syyllinen. Se ristiinreagoi ja aiheuttaa sitten, mikäli aiheuttaa, niin myös tuon valkosipuliallergian. Mulla nämä 2 todella pahat.
Kääriytykää folioon niin vaivat loppuu. Valkosipulille ei kukaan ole allerginen.
sipuli sipi kirjoitti:
Huomasin etsiessäni valkosipulista tulevia vaivoja tämänkin keskustelun. Lyhyesti. Söin joku vuosi sitten pizzan jossa oli paljon väkevää valkosipulia. Maistui hyvältä, mutta... Kun meni vähän aikaa, huomasin kitalakeni jotenkin muuttuvan. Nenänielu aivankuin paisui ja alkoi nenä tukkeamaan. Kurkku tuli kipeäksi ja pieni lämpö nousi. Ei mennyt parissa päivässä ohi. Lääkärissä todettiin poskiontelotulehdus, sain antibiootti lääkityksen. Ei auttanut vaan sitkeä lima tukki röörit. Ei ollut nuhaa kuitenkaan eikä yskää. Sain uuden kuurin vahvempaa antibioottia ja sitten alkoi tapahtumaan. Inhottava kelta-vihreä lima alkoi juosta ja sitä mukaa olo korjaantui. Lääkäri sanoi, että ensi kerralla voi tulla pahempi reaktio joten pidä antihistamiinia mukanasi.
Sen jälkeen vuosien varrella söin huomaamattani joskun jotain valkosipulilla maustettua ruokaa, enkä huomannut suurta ongelmaa. Mutta eräs kerta sitten tulikin samanlainen oireilu, valkosipulivoista. Taas antibiootti kuuri ja menihän se ohi. Nyt äsken tuli taas kun olin makkarassa syönyt valkosipulia ja sitä ennen noutopöydässä. Oikein kunnon tukko nenäonteloon ja nieleminen vaikeutui, kurkku alkoi punoittamaan. Lääkäri reissu tuli. Eka antibiootti ei purrut mutta Amoxin comp. auttoi jo seuraavana päivänä. Nyt uskon ja kysyn keittiöstä mitä ruoka sisältää jos syön ulkona. Ja katson kaupassa tuoteselosteen tarkkaan. Tosi kurja olo siis tuli valkosipulista kolme kertaa. Vahvasti allergisoiva aine.
Minäkin olen allerginen valkosipulille. Valkosipuli patongista sain sellaisen oireen, että sylkirauhaset meni turvotuksesta tukkuun. Poski turposi, kuin pahaisessa hammassäryssä. Huulet turposi, kämmeniä pisteli ja olivat punaiset. Sydämen syke kiihtyi, verenpaine heitteli, että mittari ei osannut lukea tulosta / keskeytti toiminnan. Samanlaiset oireet sain lihapiirakasta, jossa oli käytetty mausteena valkosipulia. Sillä laitoin allergian syyksi valkosipulin, kun jätin pois mausteista valkosipulin. Oireita ei ole enää ollut puoleen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä allergia sinänsä, mutta vatsa menee sekaisin.
https://tulli.fi/-/tulli-on-loytanyt-torjunta-ainejaamia-useista-elinta…
Mulla sama juttu. Söin pizzaa, jota aina tilasin valkosipulilla, ja molemmat poskien sylkirauhaset turposi kunnolla. Kesti muutaman päivän, ja oli vaikea syödä. Sama toistui valkosipulisuolakurkusta.
Kukaan ei usko, kun sanon, etten voi enää valkosipulia syödä. Eihän nyt sille voi olla allerginen... No en mielelläni oliskaan, rakastan valkosipulia!
Hyvä kun löysin vastauksesi, en ollut koskaan ennen kuullut tällaista olevankaan.
Kaikki ovat minulle alergisia talven selän.Kun myöhäissyksy alan lautasellani olevaan ravintooni pilkkoa rakaa valkosipulia ja raakaa inkiväriä.Nami nami ja pitää terveenä talvenselän.Asiaan todella valkosipulista tai mistä vaan voi tulla alergia raktioita.Ihon kutiaa, vatsa möyrii, ripuli ja usein suun limakalvot rikki.
saan ihan kauheen migreenin jo pelkästä tuoksusta, siis ruokaa laittaessa.
Kerran kesäaikaan prismassa oltiin just valmistettu itsemarinoituja grillipihvejä, valkosipulista tietenkin. Lihatiskin ohi kun kävelin ja haistoin sen voimakkaan hajun, niin kauhee migreenihän siitä iski.