Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja lopetti lahjomisen

Vierailija
22.03.2012 |

Työnantajamme (isohko firma) ilmoitti joku aika sitten, että jatkossa ei henkilökunnalle jaeta lahjoja entiseen malliin firman piikkiin. Aiemmin meillä on lahjottu kaikki pois lähtevät, lapsen saaneet/mammalomalle jäävät tms. työnantajan puolesta.

Ymmärrän työnantajaa, juuri tällaisista "turhista " kuluista pitäisi ensin säästääkin, lahjojen lopetus ei tavallaan ole "keneltäkään pois" samalla tavalla kuin joku muu säästö esim. nyt vaikka kahvihuoneesta kahvit pois tai henkilökuntajuhlien (pikkujoulut yms.) lopetus (näitäkin olen kuullut).

Mutta: nyt homma jatkuukin tavallaan entiseen malliin! Eli lahjan saavat edelleen kaikki, nyt sen maksumiehiksi olemme joutuneet vaan me työntekijät! Eli näitä iänikuisia lahjakeräyksiä on nyt koko ajan käynnissä meillä, milloin pienemmällä ja milloin isommalla summalla). Viimeisin lahja kustansi 22€/maksaja (oli pienemmän osaston kesken hankittu).

Mulla alkaa nyt tulla kipuraja vastaan tässä hommassa. Ensinnäkin emme ole mitään suurpalkkaisia, päinvastoin olen naisvaltaisella alalla, palkka alle suomalaisen keskiansion. Miten kukaan voi olla koko ajan syytämässä rahaa työkavereiden lahjoihin, kun nämäkin rahat on periaatteessa pois omalta perheeltä, kun sitä ei ylimääräistä ole.

Onko törkeää jos ilmoitan töihin etten osallistu jatkossa _mihinkään_ keräyksiin enkä odota itsekään saavani mitään lahjoja missään tilanteessa. Saanko hankalan työntekijän maineen? Onko joku toiminut näin? Onko muiden työpaikoilla näitä lahjakeräyksiä?

Älkääkä käsittäkö väärin, minusta olisi ihana osallistua ja pidän työkavereistani ja työpaikastani ihan oikeasti. Nyt vaan on muutenkin sellainen tilanne että raha on tiukilla, ostimme juuri isomman asunnon ja odotan kolmatta lastamme, kaikelle rahalle on todellakin käyttöä ihan oman perheen kesken.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikille tasapuolinen kohtelu - teette porukalla päätöksen, ettette lahjo enää toisianne. Tuskin niillä muillakaan rahasta löysää on, jos olette pienipalkkaisia. Voitte porukalla vaikka askarrella kortin, that's it.

Ota vaan puheeksi. Muilla voi olla ihan sama murhe..

Vierailija
2/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjominen ja lahjojen antaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Pientä tarkkuutta käsitteiden käyttöön, kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekuori jossain, johon laitetaan rahaa. lahjat on pieniä, joku body tai lelu vauvalle yms. Työnantaja maksaa 50 ja 60 v lahjat.

Vierailija
4/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on selvä, että tuommoiset keräykset pitäisi järjestää niin, että HALUKKAAT voivat osallista SILLÄ SUMMALLA, JONKA ITSE KATSOVAT SOPIVAKSI, ja sitten sillä ostetaan lahjaksi sitä mitä kertyneellä summalla saa. Ei niinpäin, että ensin ostetaan jotain ja sitten jaetaan kulut pakolla.

Esim meillä ainakin on ihan selvä, että johtoporras osallistuu aina isommalla summalla kuin pienipalkkaiset ja esim syntymäpäivälahjoihin ne, jotka on kutsuttu bileisiin osallistuvat isommalla summalla kuin ne, jotka syövät kakkua vain työpaikan kahvihuoneessa. Ja kaikkien ei ole pakko osallistua ollenkaan, jos on kyse vaikka sellaisesta juhlakalusta, jonka kanssa itsellä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
5/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä myöskään itse halua mitään lahjoja muilta.

Vierailija
6/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun, jos ei tulla käsi ojossa tahtomaan rahaa tai kun kyseessä on itselleni läheinen työkaveri.

Vierailija
7/7 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkavereiden lahjoja koskaan maksanut.

Meillä homma toimii nii, että kun on "lahjakeräys", siitä laitetaan maili kok oorganisaatiolle. Sitten yhdellä ihmisellä on kuori mihin jokainen voi vielä valitsemansa summan (yleensä 50 cnt-2 euroa /henkilö). Meillä iso organisaatio 70 henkilöä eli jos jokainen laittaa 50 cnt tulee yhteensä 35 euroa. Ja riippuen siitä kasaan saadusta rahamäärästä ostetaan lahja. Esim . tuolla 35 eurolla saa kivan lahjakortin vaikka Stockmannille.

Mä osallistun vain joihinkin keräyksiin, ihan vain lähimpien työkavereiden. En jaksa syytää joka viikko rahaa niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä