Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekäs äiti

Vierailija
21.03.2012 |

AV:lla määritellään helposti äiti itsekkääksi, jos joskus kehtaa ajatella myös omaa hyvinvointiaan. Usein tämä syyttely on ihan turhaa. Lukekaapas tämän äidin blogia, niin tiedätte, mikä on itsekästä. Uraäiti Lontoosta, jonka alle parivuotias oli nannyn hoidossa joka päivä 06-18 ja laitettiin nukkumaan klo 19 kun äiti palasi kotiin.

No, materiaa ainakin heillä on.

"

Ma olen aika tiukka ja maaratietoinen aiti. Ma myos myonnan olevani aika itsekas aiti... Ma olen noudattanut Gina Fordin vauvarutiineita siita lahtien, kun tytar oli pari paivaa vanha. Ma olen ikuisesti kiitollinen ystavalleni, joka kehoitti mua ostamaan kyseisen kirjan... Hanen ja Gina Fordin ansiosta mun tytar nukkuu poikkeuksetta 12 - 13 tuntia yossa paastamatta pihaustakaan. Han myoskin menee sankyyn iloisesti vilkuttaen ilman minkaannakoisia nukkumaanmenoaikadraamoja. Hanen ateria- ja paivauniaikansa ovat joka paiva samat. Ma aloitin rutiinit puhtaasti itsekkaista syista; ma halusin nukkua! Ma olen sittemmin tajunnut, etta rutiinit ovat tietenkin vauvallekin hyvat; hanen ei tarvitse olla kiukkuinen ylivasymyksen takia ja kuuleman mukaan rutiinit luovat lapselle turvallisuuden tunteen. Tytar menee nukkumaan joka ilta kello seitseman ja on ihana tunne kun tiedan, etta siita alkaa mun ja miehen ilta eika ole vaaraa, etta han heraisi kesken iltaa tai edes yota. Ma tiedan, etta Suomessa mennaan yleisesti ottaen vauvan ehdoilla ja tallaisia rutiineita harvemmin harrastetaan. Tuskin makaan niista olisin tietanyt, elleivat ystavani taalla Lontoossa ja muuallakin maailmassa olisi nayttaneet esimerkkia.

Ma en siis ole uhrautuva, maanlaheinen aiti. Ma en imettanyt. Tama paatos oli puhtaasti mun oma valinta; ma en edes yrittanyt. Kadunko paatosta? En laisinkaan. Aion tehda taysin saman seuraavankin vauvan kanssa. Ma tunsin, etta ma sain kroppani takaisin omaan kayttooni nopeammin raskauden jalkeen talla tavalla. Ma myos koin, etta vauvan maidonsaantia oli helpompi saadella pullon, kuin rinnan kanssa ja tasta syysta oli helpompi saada hanet syotto- ja nukkumisrutiiniin. Oli myos mahdollista jattaa tytar muiden hoitoon aikaisemmin, silla han ei ollut riippuvainen mun rintamaidosta.

Tytar ei myoskaan ole ikina nukkunut meidan makuuhuoneessa. Me yritettiin tata yhden yon ajan ja ma en pystynyt nukkumaan silmanrapaystakaan... Taman jalkeen vauva laitettiin omaan huoneeseensa hengitys- ja itkumonitorin kera. Toimi mainiosti.

Kolmas vahan "controversial" juttu, mita ma tein ja taas, aion ehdottomasti tehda seuvaavankin vauvan kanssa oli kapalointi... Taalta saa Mothercare:sta maailman mahtavimman kapalointiviltin. Vauva ei siihen kiedottuna pysty liikuttamaan kasivarsiaan, joka taas auttaa suunnattomasti nukkumisen laatuun. En kapaloinut parina ensimmaisena yona sairaalasta palattuamme ja ihmettelin, etta miten ihmeessa vauvat muka voivat nukkua hyvin, kun koko ajan hosuvat itseaan naamaan pienilla nyrkeillaan. Ystava suositteli tata kyseista kapalointivilttia ja siihen loppui hosuminen ja siita alkoi vauvan pitkat, hyvat unet.

Neljas itsekkaan aidin merkki oli kai se, etta ma halusin palata toihin jo, kun tytar oli neljan kuukauden ikainen. Ma aloitin tekemalla kaksi paivaa viikossa, puoli vuotta myohemmin lisasin siihen kolmannen paivan ja kun tytar oli vuoden vanha, aloitin tekemaan nelja paivaa viikossa. Ma kaipasin toihin. Ma kaipasin sita vapautta, jonka tyo mulle antoi. Kaipasin keskustelua aikuisten kanssa ja sosiaalista tyoymparistoa. Nyt ma aion luopua siita kaikesta... Musta tuntuu, etta olen vihdoin valmis.

Ma nostan tietenkin hattua "maanlaheisille" aideille, jotka imettavat, elavat lapsien tahdon mukaan, ottavat heidat sankyynsa nukkumaan ja ovat kaikin puolin uhrautuvaisia aiteja! Siihen tarvitaan aika paljon mielen vahvuutta ja pitkajanteisyytta. Mua ei yhtaan haveta myontaa, etta multa ei niita loydy. Jokainen taplaa tyylillaan. Itsekkyydestani huolimatta ma tietenkin rakastan tytartani yli kaiken ja tekisin hanen puolestaan tarvittaessa mita vain."

Kauhistelua voin jatkaa täällä:

http://kotirouvalontoossa.blogspot.com

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän