Stressi raskauden aikana,mitä tehdä?
Stressi ja raskaus? Kuinka paljon äidin stressi vaikuttaa vauvaan, loppuraskaudessa?
rv39 menossa ja viimeinen 1kk ollut hirveän stressaava , olen ihan lopussa ja masentunut ja äärettömän stressaantunut, onko tällä vaikutusta vauvaan?
Nyt siis kaiken muun lisäksi huolehdin siitä että vauva ei kehity kunnolla koska minä stressaan...
Vaikuttaako ne stressihormonit oikeasti vauvaan syntymän jälkeenkin?Miten?Pitäisikö tutkia vauva?
Kommentit (8)
että lapsi saa hoivaa ja läheisyyttä sekä sopivan määrän (ei liikaa) aistivirikkeitä syntymän jälkeen. Vauvojen aivosolut kehittyvät hyvin tiuhaa tahtia ensimmäisen ikävuoden aikana ja merkitsevintä on, millaisia kokemuksia lapsi saa sen aikana.
Mä stressasin ja voin huonosti lähes koko raskauden. Lapsi syntyi keskosena.
4 voi ei :(((Voiko sun lapsi muuten hyvin???Toivottavsti että nyt on kaikki hienosti teillä
Mää lähtisin siitä että mitä voi sressaaville asioille tehdä?
Onko sulla oikeasti ongelmia vai sekoiletko muuten?
Olit sitten raskaana tai et niin ei kannata ottaa liikaa paineita. Välttele tilanteita joissa sulla alkaa keittään.
Itte oon lapsieni raskausaikoina jo alkanu rentoutuun enempi. Helpottaa kummasti synnytystäkin kun osaa rentoutua! Lapsen synnyttyä sitten helpompi vajota lapsen tahtisuuteen ja vaan nauttia.
Itselläni oli aikanaan ennen lapsia VAAN alakuloa ja sekin estää jo päivittäisiä asioita. Kaikki tunteet ei siis ole sitä parjattua masennusta.
Jos sulla on oikeasti paha olo: juttele neuvolassa.
raskausmyrkytys (jonka epäilin johtuvan stressistä, todella raskas elämäntilanne). Lapsi syntyi pienenä ja vähän ennen aikojaan, mutta sitten suunta olikin vain ylöspäin. Omaa stressiä auttoi rakastuminen lapseen ja lapsi voi pienestä saakka täysin hyvin, ei ollut mitään ongelmia koskaan. Nytkin on mitä iloisin ja onnellisin lapsi. Eli koeta olla stressaamatta lapsen vointia :)
Lapsi voi kuitenkin hyvin ja on nyt touhukas ja tasapainoinen leikki-ikäinen.
-