Nivelsärkyn apua?
Tekää mulle diagnoosi: Todettu kuluma selässä ja yliliikkuvat nivelet kautta koko kropan. Jatkuvaa särkyä/jomotusta käden/sormien nivelissä, alaselässä, polvessa. Pahenee kostealla ilmalla.
Reumakokeet otettu, ei mitään mainittavaa, tulehdusarvo normaali. Polvet ei kestä esim. kuntopyörällä ajoa, kädessä ei puristusvoimaa.
Missä vika ja mikä avuksi?
Kiitos
Kommentit (25)
Vastaavia kipuja ja sormien jäykkyyttä. Ei todettu reumaa, ei kulumaa, ei nivelrikkoakaan, mutta mulla on psoriasis. Iho-oireita, sek kynsimuutoksia ja sitten nää nivelkivut päälle. Pahentunut viimeisen 10 vuoden aikana roimasti ja aina syksyisin pahimmillaan nuo säryt.
Vastaavia kipuja ja sormien jäykkyyttä. Ei todettu reumaa, ei kulumaa, ei nivelrikkoakaan, mutta mulla on psoriasis. Iho-oireita, sek kynsimuutoksia ja sitten nää nivelkivut päälle. Pahentunut viimeisen 10 vuoden aikana roimasti ja aina syksyisin pahimmillaan nuo säryt.
Voisi tosiaan olla nivelpsori, mutta niin kauan kun nivelissä ei mitään näkyvää tulehdusta ole, mua pidetään lähinnä luulosairaana. :-)
tuli niveloireita, kun oli B12-vitamiinin puutos. Aamulla en saanut kättä kunnolla nyrkkiin, niveliin sattui eikä voimaa ollut. Joka paikkaa kolotti ja pakotti, väsytti, lihaksia poltteli, henkeä ahdisti jne jne. Toki mulla nivelsäryt eivät olleet mitenkään sääsidonnaisia.
Kinesioteippauksesta voisi olla apua, samoin suun kautta nautittavasta MSM:stä.
Ehler Danlos oireyhtyma, yliliikkuvuustyyppi (googlaa EDS hypermobility type)? Tuli vaan mieleen jos kerran KAIKKI nivelet on yliliikkuvia... On EDS:n lievin muoto, mutta kiusallinen sekin.
Alan epäillä että päässä viiraa.. =)
onko kivussa/jäykkyydessä vuorokausivaihtelua?
Reumassa on aamuisin oireet yleensä pahemmat kuin myöhemmin päivällä.
Musta tuntuu, ettei lääkäri usko että mua oikeesti sattuu..Särky pahenee kostealla ilmalla mutta en ole kovin suurta vaihtelua aamun ja illan välillä huomannut. Tasaista jomotusta ja sormien jäykkyyttä/kipua..
Ainoa asia mikä on selvää on selän kulumat. Voiko pitkäaikainen stressi pahentaa/aiheuttaa kuvattuja oireita?
Nuorilla ihmisillä noiden diagnosointi on kovin hidasta, sillä monet lääkärit pitävät niitä vain vanhusten sairauksina.
Minunkin nivelrikkoani hoidettiin vuosikaudet buranalla. Eihan se burana mitään auttanut, mutta silti lääkäri aina sanoi: "syö pari viikkoa buranaa ja tule sitten takaisin jos ei oireet helpota". Parin vuoden jälkeen kyllästyin siihen jatkuvaan buranakuurien syömiseen ja lakkasin käymästä lääkärissä.
Kerran sitten, kun kävin lääkärissä aivan eri syystä, huomasi lääkäri minun kankean liikkumiseni. Kipujen takia liikkumiseni ei ollut mitenkään ketterää. Tämä lääkäri alkoikin kyselemään kivuistani ja liikkumisvaikeuksista, ja kirjoitti lähetteen reumalääkärille.
Sillä tavoin pääsin asillisiin tutkimuksiin ja sain oikean diagnoosin. Ensin lääkäri epäili vahvasti reumaa (verikokeissa löytyi reumatekijä) ja yllättyi kovasti kun kyseessä olikin nivelrikko. Röntgenkuvat varmistivat diagnoosin.
Vieläkin kun kerron yleislääkärille nivelrikkodiagnoosistani (se täytyy huomioida tietyissä hoitotilanteissa), on yleisin vastaus: "Ei noin nuorella voi olla (olen 35-vuotias). Kuka on tehnyt diagnoosin?"
Nivelten yliliikkuvuus on minunkin ongelmani, sehän tunnetusti on yksi nivelrikon riskitekijä (vaikka ei kaikilla nivelrikkoon johdakaan).
Kuntopyörällä ajaminen onnistuu minulla jos lämmittelen ensin aivan kevyellä vastuksella. Tämän vinkin sain fysioterapeutilta. Hän painotti kevyen aloituksen tärkeyttä. Nivelet pitää kuulemma saada ensin sen verran liikkeelle että veri alkaa kiertää paremmin ja nivelten aineenvaihdunta tehostua mikä edesauttaa nivelen vointia.
Tietysti jos sinulla nivelet kipuilee kovasti, pitäisi kipu saada ensin hallintaan. Sitten voi alkaa harrastamaan nivelystävällistä liikuntaa.
Käden puristusvoiman heikkouskin kuulostaa tutulta. Se vaivaa myös minua silloin kun sorminen nivelet oireilevat.
Tsemppiä ap.
Jos et saa apua ensimmäisiltä viideltä lääkäriltä, hakeudu kuudennen vastaanotolle.
Jos suvussasi on nivelongelmia, ota ne puheeksi. Ainakin minulta on kovasti kyselty sukurasituksesta, mutta vasta diagnoosin tekemisen jälkeen.
Nivlrikkoakaan ei todettu, kuvat otettu
Ainoa asia mikä on selvää on selän kulumat. Voiko pitkäaikainen stressi pahentaa/aiheuttaa kuvattuja oireita?
Nivelrikko ei välttämättä näy röntgenkuvissa taudin alkuvaiheessa vaikka kivut voisivat olla koviakin.
Sinun kannattaa etsiä käsiisi pätevä reumalääkäri, sillä näiden tautien diagnosointi on vaikeaa.
Tiedän tapauksia joita on hoidettu mielenterveystoimistossa vaikka oikea diagnoosi on ollut reuma. Lääkärit eivät vain ole osanneet tehdä diagnoosia ja ovat sitten väittäneet kipuja psykosomaattisiksi. Kummasti vaan heidän psykosomaattiset kivut helpottuivat sitten kun saivat reumalääkityksen.
Nivelrikkoa siis suvussa, kulumia, kihtiä. Röntgenkuvat on otettu mutta ainoa löydös oli noi kulumat alaselässä. Verikokeissa ei mitään. Musta tosiaan tuntuu, ettei lääkäri ota mua tosissaan ja joskus sattuu olemaan hyvä päivä eikä särje kovin paljon niin mietin itsekin olenko kuvitellut kaiken..Tosin kauppakassin kantaminen palauttaa todellisuuteen hyvin nopeasti =)
Kiitos vastauksista kaikille!
vihersimpukka -valmisteet. Olen käyttänyt jo kymmenisen vuotta, vaihtelen tuotetta aika ajoin. Kerran jätin pois, ja kahden viikon päästä alkoivat leposäryt. Sen jälkeen olen syönyt niitä jatkuvasti. Lääkärin mukaan toimivat samalla tapaa kuin se reseptillä saatava lääke (lisäävät nivelnesteen määrää). Minullakaan ei näykynyt mitään kuvissa ennenkuin 3-kymppisenä, vaikka oireet alkoivat jo 15-vuotiaana.
Tuolta palstalta löytyy nivelkeskustelua:
http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
En tiedä onko muissa nivelissä, mutta ihan tutkitusti ja todetusti polvissa. Veikkaan myös toisen puolen lonkkaa rikki kuluneeksi. Myös minulla yliliikkuvat nivelet ja kuudes niskanikama. Reumakokeet -.
Kipulääkkeitten lisäksi koitan pitää kipua kurissa liikkumisella, se on parasta hoitoa, vaikka aiheuttaakin kipua etenkin tauon jälkeen. Ylipaino on myös saatava kuriin.
etenkin aamuisin sormissa nivelet jäykät ja kipeät, myös muita kipuja. Auttoi, kun ostettiin uusi sänky :)
sitä saa reseptillä, auttaa joillakin. Laita googleen lääkäripäivät + kondroitiinisulfaatti, sillä löytyy suht tuore tiedote.
Glukosamiini on toinen, mulla tosin tuli maha niin kipeäksi etten voi syödä. Tätä saa reseptillä ja ilman. Luontaistuotekauppojen valmisteissa on vähemmän tehoaineita, kannattaa käydä apteekissa.
Joillakin auttavat myös hyaluronaattipistokset, ovat tosin kalliita.
Inkiväärikin kuulemma helpottaa kipuja joillakin, minä aloitin eilen kokeilun :-).
Liikunta ja hyvä lihaskunto ovat tärkeitä, sekä reumataudeissa että nivelrikossa. Erityisen tärkeäitä ne ovat kun on yliliikkuvuutta.
Yritä päästä reumapolille kunnon tutkimuksiin ja sitä kautta myös fysioterapeutille, joka tutkii mahdolliset asentovirheet ja antaa jumppaohjeita.
Sait jo hyviä linkkejä, ne kannattaa lukea.
Mullakin on samat paikat kipeinä kuin sullakin, yliliikkuvuutta, kuluma selässä, nivelrikko, asentovirheitä; vuosikaudet ollut kipuja, rasitusvammoja tulee helposti ym. Verikokeissa ei reumaan viittavaa (kaikille/kaikissa reumataudeissa ei näykään mitään), mutta silti mieto reumalääkitys aloitettiin. Näillä mennään toistaiseksi ja katsotaan mihin tämä kehittyy.