Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidättekö lapsianne saavutuksina?

Vierailija
20.03.2012 |

Että on saavuttanut jotain, jos on lapsi/lapsia?

Ja sama miehen kohdalla?

Ajatteleeko kukaan, kuten minä, että ne ovat tavallaan itsestäänselvyyksiä, eivätkä mitään elämäntavoitteita?

Eivätkä varsinkaan mitään elämää suurempaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin esikoinen, jonka oon yksin alusta asti kasvattunut perikymppiseksi, järkeväski naiseksi vaikeuksien kautta. Tyttö kirjoitti nyt ylioppilaaksi (juu, pääsee varmasti läpi) ja on ollut vuoden vaihto-oppilaana Uusi-Seelannissa.

Kyllä hän on minulle saavutus, juuri nyt. Ylpeänä otan keväällä lyyran rintaani.

Vierailija
2/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä lapsia ja parisuhdetta saavutuksena. Saavutus on mielestäni jotain omaa, mitä on itse tehnyt ja saanut aikaan maailmassa. Mutta kyllä perhe voi silti olla "elämää suurempi", siinä mielessä että kyllähän moni ennemmin luopuisi saavutuksistaan kuin rakkaistaan. Itsestäänselvyyksinä en osaa lapsia tai miestä pitää, koska eihän niitä pakko ole edes haluta. Moni valitsee toisin.

Voi toki olla ylpeä lapsen saavutuksista, ja varmaan moni onkin. Mutta ei niitä lapsen ylioppilasarvosanoja voi omina meriitteinä pitää, se olisi vähän lapsellista.

Eli vaikka lapset tai rakkaus olisivat hienoin asia omassa elämässä, eivät ne mikään saavutus ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä varsinkaan "projekteina"

Vierailija
4/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihana ja halusin häntä niin pitkään että koen hänet yhdeksi "saavutuksistani" :)

Vierailija
5/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa ajatella niin. He ovat rakkaita lapsiani, jotka olen saattanut tähän maailmaan ja joita kasvatan parhaani mukaan, mutta en voi sanoa saavuttaneeni mitään lasteni kautta. En usko, että ajattelisin niin, vaikka lapsi saisi Nobelin palkinnon, koska kyse on kuitenkin hänestä ja hänen saavutuksistaan.

Vierailija
6/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on ollut vuoden vaihto-oppilaana Uusi-Seelannissa.

se taivutetaan Uudessa-Seelannissa.

T.kielitieteilijä

Vierailija
7/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.kielitieteilijä

Entäs Uudet Hebridit?

Vierailija
8/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.kielitieteilijä

Entäs Uudet Hebridit?

voit opiskella lisää:http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1269&ref=2372

Vierailija
9/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus oli lapset? Mulla on ihana mies, kaunis itse rakennettu koti, kiva työpaikka ja duuni mitä teen, on ystäviä ja tervekin olen. Silti, kaiken edelle menee mun lapset. Mulle ne on elämää suurempaa, siis mulle, en nyt sentään odota että olisivat kaikille muille :)

Mä olisin valmis vaikka kuolemaan niiden takia. Muttamutta, se ei tarkoita sitä että mulla ei olisi mitään muuta elämää.

Vierailija
10/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää perhettä elämänsä saavutuksena. En osaa ehkä selittää miksi. Se oli vaan eka ajatus. Tai siis... lapset nyt on lapsia. Niitähän piisaa maailmassa. Toisaalta harvampa meistä mitkään saavutukset kovin ainutlaatuisia ovat.

Mies nyt vielä vähemmän. Sen kohdalla ei ole edes mitään mutta toisaalta -kohtaa. Ei se sattuma että ihmiset päätyy rakastumaan (tai muuten vaan yhteen) ole saavutus. Niin tapahtuu jos tapahtuu.

Vierailija
11/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää perhettä elämänsä saavutuksena. En osaa ehkä selittää miksi. Se oli vaan eka ajatus. Tai siis... lapset nyt on lapsia. Niitähän piisaa maailmassa. Toisaalta harvampa meistä mitkään saavutukset kovin ainutlaatuisia ovat. Mies nyt vielä vähemmän. Sen kohdalla ei ole edes mitään mutta toisaalta -kohtaa. Ei se sattuma että ihmiset päätyy rakastumaan (tai muuten vaan yhteen) ole saavutus. Niin tapahtuu jos tapahtuu.

Vierailija
12/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä tykkää ajatuksesta että mä olisin itsestäänselvyys kenellekään. Se on jotenkin alentavaa, että on jotenkin vähänkuin unohdettu.

Vierailija
13/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, ettei saavutus tai tapahtuma elämässä ole globaalisti ainutlaatuinen, ei tarkoita etteikö se yksilölle olisi merkittävä ja tärkeä.

Vierailija
14/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, ettei saavutus tai tapahtuma elämässä ole globaalisti ainutlaatuinen, ei tarkoita etteikö se yksilölle olisi merkittävä ja tärkeä.

Hyvää yötä, mä meen nukkumaan :)

Vierailija
15/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä, mä meen nukkumaan :)

en ymmärrä, en ymmärrä.

lainasit viestiä, jossa ei mainita mitään itsestäänselvyydestä. ainoastaan ainutkertaisuudesta. ei kai kukaan voi ajatella, että mikään, mikä ei ole ainutlaatuista, ei voi olla merkityksellistä? aika karu meininki.

Vierailija
16/16 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutus on huono sana, mutta lapsi ei ole itsestäänselvyys. Lapsi itse on lahja ja tärkeintä elämässä, mutta perheen ja parisuhteen eteen joutuu tekemään töitä. Vaikka lapsia voi ihan saada suunnittelemattakin, saavutuksena näen sen työn, jonka olemme tehneet, jotta lapsellani olisi mahdollisimman hyvä paikka kasvaa, mahdollisimman hyvät vanhemmat jne. eli kokonaisuus on se saavutus. On saavutus, että on saanut lapsen, selvinnyt kasvatusvastuusta ja tehnyt parhaansa. Se on saavutus. Siten minusta voi hyvin sanoa yhdeksi elämän saavutukseksi lapsen kasvatuksen. Jos sitä pitää itsestäänselvänä, täytyy muistaa, että on niitä, jotka eivät kykene/saa pitää omaa lastaan. Vaikka tämän saavutuksen suurin osa saa ja on siihen tyytyväinen itse, se ei tee saavutuksesta vähäpätöisempää. Aika moni varmasti nimeäisi omaksi saavutukseksi työn tai opinnot. Myös ne saavuttaa varmasti suurin osa, eikä se vähennä niidenkään arvoa.