Ajatella että ennen on pystytty lypsämään lehmätkin
vaikka lapset ovat olleet pieniä.
Nykyisin jo koiran 5 minuutin kusetus on julmaa ja kamalaa.
Kommentit (42)
Mutta nykyihmisen ajatusmaailmaan ei mahdu se että joku on sen ajan poissa lapsen luota.
ap
Kyllä ne lypsetään vieläkin.
1. Meillä on vaihtoehtoja, joista valita. Heillä ei ole.
2. Ennenvanhaan myös isovanhemmat asuivat samassa talossa ja sisaruksia oli paljon.
3. Silloin lapsilla ei ollut oikeuksia, eikä oltu tutkittu mitä yksinäisyys tekee lapsen perusturvallisuuden tunteelle.
Kuseta vaan se koiras, jos se on sinulle tärkeää. Jossain kuitenkin kalakka kalahti, kun koira älähti.
olisiko ne samassa taloudessa eläneet isovanhemmat, isoisovanhemmat ja sedät ja tädit ehkä mahtaneet jeesata niissä lasten vahtimisissa ja lypsämisissä.
Nykyään perheet on niin yksin, kun harvassa kodissa edes maalla asuu enää useampi sukupolvi samassa taloudessa.
Minunkin suvussani on pari hukkunutta, jotka tiedän ja yksi traktorin alle jäänyt lapsi...
olisiko ne samassa taloudessa eläneet isovanhemmat, isoisovanhemmat ja sedät ja tädit ehkä mahtaneet jeesata niissä lasten vahtimisissa ja lypsämisissä. Nykyään perheet on niin yksin, kun harvassa kodissa edes maalla asuu enää useampi sukupolvi samassa taloudessa.
lehmät 80-luvulla eikä samassa taloudessa asunut yhtään mummoa tai muutakaan. Ja ihan tasapainoinen aikuinen minusta on siitä huolimatta tullut!
olisiko ne samassa taloudessa eläneet isovanhemmat, isoisovanhemmat ja sedät ja tädit ehkä mahtaneet jeesata niissä lasten vahtimisissa ja lypsämisissä. Nykyään perheet on niin yksin, kun harvassa kodissa edes maalla asuu enää useampi sukupolvi samassa taloudessa.
lehmät 80-luvulla eikä samassa taloudessa asunut yhtään mummoa tai muutakaan. Ja ihan tasapainoinen aikuinen minusta on siitä huolimatta tullut!
Meillä asui mummo sekä setä.
Ja nyt on seuraava sukupolvi lapsia, eikä samassa talossa asu kuin meidän perhe, mutta mummo asuu omassa talossaan ihan naapurissa. Ikinä ei lapsia jätetä yksin, vaan me vuorotellaan miehen kanssa töissä tai jos molemmat ollaan yhtä aikaa, niin mummo katsoo lapsia.
Ja niin täällä on muillakin tiloilla, että niissä taloissa, joissa on pieniä tai kouluikäisiä, niin isovanhemmat asuu ihan naapurissa. Ei lapsia voi heitteille jättää.
Minunkin suvussani on pari hukkunutta, jotka tiedän ja yksi traktorin alle jäänyt lapsi...
nimenomaan huolimattomuuden takia ammoisina aikoina.
kahdeksan kertaa enemmän tapaturmia kuin nykyään. Ymmärrätkö ap, kuinka iso luku se on? Käytännössä lähes jokaisessa talossa oli lapsi joko kuollut tai vammautunut tapaturmaisesti.
Olisiko sinusta, ap, hauska olla sokea, kuuro tai liikunatavammainen, koska vanhemmillasi ei olisi ollut mahdollisuutta huolehtia turvallisuudestasi? Olisiko silloin asiat oikein, jos sinä olisit lapsena maksanut siitä hinnan omalla terveydelläsi?
Ajatella että ennen on pystytty lypsämään lehmätkin vaikka lapset ovat olleet pieniä.
Näin kerran vanhainkodissa mummon, joka heijasi itseään edestakaisin ja hoki koko ajan että "Ei mitään hätää, äiti on vaan navetassa. Äiti tulee varmaan ihan pian. Ei mitään hätää, äiti on vaan navetassa jne." :/.
Joissain suvuissa tosiaan isovanhemmat/sisarukset hoiti, joissain ei välitetty turvallisuudesta ollenkaan ja joissain pienet lapset sidottiin lypsyreissujen tms. ajaksi pöydänjalkaan, lukittiin saunakamariin jne.
Minä kusetan koirani päästämällä sen illalla pihalle ja olen itse sisällä =) Tai sitten käytän ulkona ja mies on kotona.
ap
1. Meillä on vaihtoehtoja, joista valita. Heillä ei ole.
2. Ennenvanhaan myös isovanhemmat asuivat samassa talossa ja sisaruksia oli paljon.
3. Silloin lapsilla ei ollut oikeuksia, eikä oltu tutkittu mitä yksinäisyys tekee lapsen perusturvallisuuden tunteelle.Kuseta vaan se koiras, jos se on sinulle tärkeää. Jossain kuitenkin kalakka kalahti, kun koira älähti.
Mulla oli siellä oma leikkikehä. siis oma pilttuu:-). Ihan täysipäisenä pidän itseäni. Asiasta kolmanteen, se ei estänyt mua tulemasta allergiseksi monille asioille:-)
3 vee, isän vanhapiikatäti, joka asui samassa taloudessa, kuoli tapaturmaisesti. Silloin mun isä oli itkenyt, että kuka minusta nyt pitää huolta. Ei viissiin ainakaan maatalon töitä tekevät vanhemmat?
Paljon enemmän kuin sen 5minuutin pissatuksen ajan.
Ajatella että ennen on pystytty lypsämään lehmätkin vaikka lapset ovat olleet pieniä.
Näin kerran vanhainkodissa mummon, joka heijasi itseään edestakaisin ja hoki koko ajan että "Ei mitään hätää, äiti on vaan navetassa. Äiti tulee varmaan ihan pian. Ei mitään hätää, äiti on vaan navetassa jne." :/.
Joissain suvuissa tosiaan isovanhemmat/sisarukset hoiti, joissain ei välitetty turvallisuudesta ollenkaan ja joissain pienet lapset sidottiin lypsyreissujen tms. ajaksi pöydänjalkaan, lukittiin saunakamariin jne.
näin vakavalla asialla? Sä tiedät itsekin, että mitä tahansa voi tapahtua jos et ole paikalla - kun voi tapahtua vaikka olisitkin.
Mä olen kerran joutunut käyttämään ripuloivan koiran pihalla kun lapset nukkuivat. Isompi oli herännyt siihen, että ovi kävi, nähnyt etten ole kotona ja mennyt paniikkiin. Pienempi oli herännyt myös. Kun tulin sisälle (oli pois tasan sen viisi minuuttia) täällä oli täys hälytystila päällä, pienempi kirkuu sängyssää ja isompi on ihan täysin pois tolaltaan. Se tuntui tois pahalta, enkä ikinä tahallani laittais lapsiani tällaiseen tilanteeseen.
valitettavasti.
Sen verran on sentään tullut parannusta, että tuota "heitteillejättöä" ei pidetä enää normaaliin elämään kuuluvana.
Nykyisinkin on PALJON lapsia jotka ovat heitteillä Paljon enemmän kuin sen 5minuutin pissatuksen ajan.
että myös heitteillejätön mahdolliset seuraukset tiedostetaan nykyään paremmin. (Mikä ei siis silti täysin estä sitä, että nykyäänkin onlapsia heitteillä.)
Niin on, valitettavasti.
Sen verran on sentään tullut parannusta, että tuota "heitteillejättöä" ei pidetä enää normaaliin elämään kuuluvana.
Nykyisinkin on PALJON lapsia jotka ovat heitteillä Paljon enemmän kuin sen 5minuutin pissatuksen ajan.
Niin näkisit etten ole yh. Ja en pelleile.
näin vakavalla asialla? Sä tiedät itsekin, että mitä tahansa voi tapahtua jos et ole paikalla - kun voi tapahtua vaikka olisitkin.
Mä olen kerran joutunut käyttämään ripuloivan koiran pihalla kun lapset nukkuivat. Isompi oli herännyt siihen, että ovi kävi, nähnyt etten ole kotona ja mennyt paniikkiin. Pienempi oli herännyt myös. Kun tulin sisälle (oli pois tasan sen viisi minuuttia) täällä oli täys hälytystila päällä, pienempi kirkuu sängyssää ja isompi on ihan täysin pois tolaltaan. Se tuntui tois pahalta, enkä ikinä tahallani laittais lapsiani tällaiseen tilanteeseen.
Niin näkisit etten ole yh. Ja en pelleile.
Kyllä lapsista pidettin huolta. Silloin lapset oli oikeasti arvokas vanhuuden turva. Nythän lapsilla ei ole mitään arvoa. Aivan sama jos lapsi kuolee kun sossu pitää huolen.
Ennenvanhaan lapset otettiin navettaan mukaan, kyllä ne sielläkin voitiin sitoa kiinni etteivät itseään telo.
Kyllä ne lypsetään vieläkin.